Nekromanti Frågor om Förmågor

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Målsökande pil och fällande lod, i förmågor kapitlet är det artefaktmakaren som gör såna och i utrustningskapitlet är det Alkemisten som doppar pilarna i juicer? Hur vill vi ha det, Jag tycker båda är gångbara men kanske så att alkemistens pilar bara funkar en gång. Medans artefaktmakarens varar tills pilen går sönder.
 

Schmoo

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
13
Fråga gällande Svavelkaskad(Gesäll). Har letat runt och sökt men inte hittat något om följande;

Om svavelkaskad vid en studs når smärtgränsen på dess mål, får RP då kasta en ny kaskad när den nuvarande kaskaden dör ut?

Det som hände i vårt fall var att kaskaden hoppade mellan 4 fiender, och magikern nådde smärtgränsen på 3 av dem. Skulle hon då fått följa upp med ytterligare 3 kaskader?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Artefaktmakande, i Spelarens Handbok, benämner Novisartefakter, Gesällartefakter, och Mästarartefakter. Dock ges aldrig några exempel på dessa i boken.

På sida 125 finns en lista med "Lägre artefakter" men några andra listas ej. Det enda som möjligen kan refereras till är skapandet av Formelpergament och Formelsigill som kan skapas i olika nivåer, men detta tycks vara den enda platsen där orden "Novis", "Gesäll", och "Mästare" återfinns i artefaktkapitlet.

Det känns som om något saknas här.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Schmoo; Vet inte riktigt om jag förstår men ja svavelkaskad får fortsätta tills ett misslyckande sker just den rundan, nästa runda får magikern skjuta en till svavelkaskad men börjar då om med kedjan igen.

LordXaras; Kolla sidan 60 i spelarens, står de olika nivåerna på artefakterna där. Insett på senare tid att jag älskar järnringen men att de verkligen gillar att droppa information på lite olika ställen och vägrar upprepa sig :p
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
daflum;n182297 said:
LordXaras; Kolla sidan 60 i spelarens, står de olika nivåerna på artefakterna där. Insett på senare tid att jag älskar järnringen men att de verkligen gillar att droppa information på lite olika ställen och vägrar upprepa sig :p
Det står på sida 60 att Artefaktmakande på Novisnivå låter dig skapa en Novisartefakt, att Artefaktmakande på Gesällnivå låter dig skapa en Gesällartefakt, och att Artefaktmakande på Mästarnivå låter dig skapa en Mästarartefakt.

Men det finns, som sagt, inga listor på Novisartefakter, Gesällartefakter, eller Mästarartefakter. På sida 60 står det att mer information om artefakterna ska stå att finna på sidorna 124-127 men det enda som finns där är listan på Lägre Artefakter.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
LordXaras;n182304 said:
Det står på sida 60 att Artefaktmakande på Novisnivå låter dig skapa en Novisartefakt, att Artefaktmakande på Gesällnivå låter dig skapa en Gesällartefakt, och att Artefaktmakande på Mästarnivå låter dig skapa en Mästarartefakt.

Men det finns, som sagt, inga listor på Novisartefakter, Gesällartefakter, eller Mästarartefakter. På sida 60 står det att mer information om artefakterna ska stå att finna på sidorna 124-127 men det enda som finns där är listan på Lägre Artefakter.

Hmm skumt, så du har ingen liten högerspalt bredvid artefaktmakande på sidan 60 där de listar vilka artefakter som tillhör vilken nivå?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
daflum;n182309 said:
Hmm skumt, så du har ingen liten högerspalt bredvid artefaktmakande på sidan 60 där de listar vilka artefakter som tillhör vilken nivå?
Nope! Om den ska finnas där så saknas den i min PDF.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Det stämmer, köpte PDF;n nu här själv och den har ingen tabell där men i min bok finns det. Kolla med Järnringen om detta så hoppas vi det löser sig :)

Edit; hörde av mig till dem själv och de har åtgärdat det nu. Om man laddar ner från samma länk som när man köpte PDFn skall man få den uppdaterade versionen där artefaktnivåerna nu finns på sidan sida 127.
 

Schmoo

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
13
daflum;n182297 said:
Schmoo; Vet inte riktigt om jag förstår men ja svavelkaskad får fortsätta tills ett misslyckande sker just den rundan, nästa runda får magikern skjuta en till svavelkaskad men börjar då om med kedjan igen.

LordXaras; Kolla sidan 60 i spelarens, står de olika nivåerna på artefakterna där. Insett på senare tid att jag älskar järnringen men att de verkligen gillar att droppa information på lite olika ställen och vägrar upprepa sig :p

Min fråga grundar sig i följande utdrag gällande smärtgräns i grundregelboken
När en varelse tar sin smärtgräns i skada i en
enskild attack och efter att bepansring har räknats
bort har dess smärtgräns passerats. Då inträffar en
av nedanstående saker. Notera att det är spelaren
som väljer vad som händer, både för sin rollperson
när den drabbas, liksom för fienden om det är rollpersonen
som delar ut smärtan.
?? Den drabbade ramlar omkull och måste resa
sig upp (se Särskilda handlingar).
?? Den som delar ut skadan får göra en fri attack
mot den drabbade.​

Men nu har jag rotat lite mer och hittade faktiskt svaret på min fråga tillslut!

Ytterligare ett utdrag från grundregelboken gällande frislag:
...normalt får
rollpersonen bara göra ett frislag per utlösande
faktor och runda – om två fiender försöker dra sig
ur närstrid erhålls bara 1 frislag, men om en drar sig
ur och en springer förbi erhålls ett slag på dem var.​

Jag tolkar detta som om att magikern kan kasta maximalt en ny kaskad under denna rundan som triggas av nådd smärtgräns. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
daflum;n182613 said:
Det stämmer, köpte PDF;n nu här själv och den har ingen tabell där men i min bok finns det. Kolla med Järnringen om detta så hoppas vi det löser sig :)

Edit; hörde av mig till dem själv och de har åtgärdat det nu. Om man laddar ner från samma länk som när man köpte PDFn skall man få den uppdaterade versionen där artefaktnivåerna nu finns på sidan sida 127.

Bra gjort! Laddar ner ny version genast.
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Hur fungerar Svavelkaskad på lvl2 måste jag slå en 12a på tärningen för att den ska hoppa vidare till ett nytt mål eller måste offret bara misslyckas med slaget som avgör om jag gör en T12 i skada eller en T6? Har inte boken så jag kan inte ge er exakt citat.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Moradin;n183544 said:
Hur fungerar Svavelkaskad på lvl2 måste jag slå en 12a på tärningen för att den ska hoppa vidare till ett nytt mål eller måste offret bara misslyckas med slaget som avgör om jag gör en T12 i skada eller en T6? Har inte boken så jag kan inte ge er exakt citat.
"... Om Mystikern lyckas med [Viljestark <- Kvick] gör kaskaden 1T12 skada, om slaget misslyckas blir skadan 1T6.
Tar målet full skada får magikern försöka styra den flammande energin vidare... tills mystikern misslyckas med [Viljestark <- Kvick] "

Jag tolkar det som att du endast får sprida elden vidare om du lyckas med [Viljestark <- Kvick]. För det är då du gör full skada, och inte bara 1T6. Alltså, ditt första mål träffar du oavsett ditt Viljestarkslag, men för att göra full skada, och på Gesällnivå DESSUTOM föra elden vidare, måste du lyckas med slaget. Om du lyckas, går elden vidare. Där händer samma sak. Misslyckas [Viljestark <- Kvick] gör du bara 1T6 skada, och elden dör ut. Lyckas du gör du T12 skada och elden sprids ytterligare.
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Shmoo svarade på en fråga jag ställde men den togs tydligen bort, så om jag förstår dig rätt Shmoo så studsar den vidar om man når smärtgränsen?
 

Schmoo

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
13
PjåtrimKaj;n183548 said:
"... Om Mystikern lyckas med [Viljestark <- Kvick] gör kaskaden 1T12 skada, om slaget misslyckas blir skadan 1T6.
Tar målet full skada får magikern försöka styra den flammande energin vidare... tills mystikern misslyckas med [Viljestark <- Kvick] "

Jag tolkar det som att du endast får sprida elden vidare om du lyckas med [Viljestark <- Kvick]. För det är då du gör full skada, och inte bara 1T6. Alltså, ditt första mål träffar du oavsett ditt Viljestarkslag, men för att göra full skada, och på Gesällnivå DESSUTOM föra elden vidare, måste du lyckas med slaget. Om du lyckas, går elden vidare. Där händer samma sak. Misslyckas [Viljestark <- Kvick] gör du bara 1T6 skada, och elden dör ut. Lyckas du gör du T12 skada och elden sprids ytterligare.
Absolut, jag är med på den delen. Min fråga gällde skada vid en studs som når smärtgränsen på målet. Om hur vida det skulle räknas som ett frislag och då ge magikern möjlighet att följa upp med en ny kaskad eller ej. Är du med? :)



Moradin;n183555 said:
Shmoo svarade på en fråga jag ställde men den togs tydligen bort, så om jag förstår dig rätt Shmoo så studsar den vidar om man når smärtgränsen?
Ja och nej. För att du ska få göra ett frislag med svavelkaskad så måste du först skaffa förmågan Opportunist (finns i spelarens handbok) och uppgradera den till Mästare. Regelboken säger nämligen att frislag får tillgodoräkna sig effekten av passiva förmågor men inte aktiva. Svavelkaskad är en aktiv förmåga. En Opportunist-mästare får använda aktiva förmågor vid frislag. Dessutom måste spelaren välja att faktiskt följa upp med en ny kaskad. Hon kan lika gärna välja att målet ramlar omkull.

Vi säger att en magiker har Svavelkaskad och Oppprtunist(Mästare) och kastar den på en grupp med markatter. Magikern maxar skadan på var markatt, svavelkaskaden studsar alltså vidare. Vid den andra katten når dessutom studsen smärtgränsen, magikern väljer att följa upp med en ny svavelkaskad när denna har studsat klart. Även vid den sista markatten når magikern upp till smärtgränsen, denna gången dock är frislaget förbrukat och magikern får inget frislag eller möjligheten att välja att målet ramlar omkull(magikern måste vänta till nästa runda om denna utlösande faktorn ska kunna utnyttjas igen).
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Schmoo;n183623 said:
Absolut, jag är med på den delen. Min fråga gällde skada vid en studs som når smärtgränsen på målet. Om hur vida det skulle räknas som ett frislag och då ge magikern möjlighet att följa upp med en ny kaskad eller ej. Är du med? :)
Ah, lyckades missa att det var en följdfråga på annat. My bad!
 

BÅT

Veteran
Joined
6 Jun 2016
Messages
5
Jag har en fråga angående Närstridsskytte från Spelarens Handbok.

Den säger att man får utföra en närstridsattack reaktivt när man blir slagen, händer detta före eller efter fiendens slag träffat? Alltså blir det:
1. Fienden anfaller, du tar skada, du slår med Närstridsskytte
eller
2. Fienden säger att han tänker anfalla, du slår med närstridsskytte, fienden anfaller och gör skada.
?
 

Schmoo

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
13
BÅT;n183980 said:
Jag har en fråga angående Närstridsskytte från Spelarens Handbok.

Den säger att man får utföra en närstridsattack reaktivt när man blir slagen, händer detta före eller efter fiendens slag träffat? Alltså blir det:
1. Fienden anfaller, du tar skada, du slår med Närstridsskytte
eller
2. Fienden säger att han tänker anfalla, du slår med närstridsskytte, fienden anfaller och gör skada.
?

Lurigt! Att försvara sig är ju just en reaktiv handling. Betyder det att du kan byta ut ditt försvar mot en attack? Dvs, fienden slår mot rollpersonen, hon väljer att använda närstridsskytte istället för att försvara sig. Om hon träffar avbryts då motståndarens attack? Och om hon missar blir hon träffad som vanligt?

Om det nu skulle vara fallet låter det rätt nice, med tanke på att då rollpersonen får utföra hur många reaktiva handlingar som helst på sin runda utanför initiativet.
 

BÅT

Veteran
Joined
6 Jun 2016
Messages
5
Så man får alltså inte både försvara sig och använda närstridsskytte? Jag kan inte se beskrivet någonstans att attacken från Närstridsskytte skulle hindra fiendens attack från att inträffa, så det enda alternativet skulle isåfall vara att man kan byta ut sitt försvar mot en attack och om den lyckas så pass bra att motståndaren fälls så får man så klart ingen attack mot sig själv?

Då blev det plötsligt en ganska mesig förmåga med tanke på att man måste verkligen se till att ens motattack blir fällande för att inte själv hamna i trubbel. Det skulle dessutom resultera i att det är en förmåga som är extremt mycket mer fördelaktig för en rustningsbeklädd robust person som inte behöver bry sig så mycket om försvar, kontra en smidig och snabb pilbågsskytt som beskrivs i förmågan. Är du säker på att det är så det bör tolkas, det verkar lite konstigt?
 

Schmoo

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
13
BÅT;n184067 said:
Så man får alltså inte både försvara sig och använda närstridsskytte? Jag kan inte se beskrivet någonstans att attacken från Närstridsskytte skulle hindra fiendens attack från att inträffa, så det enda alternativet skulle isåfall vara att man kan byta ut sitt försvar mot en attack och om den lyckas så pass bra att motståndaren fälls så får man så klart ingen attack mot sig själv?

Då blev det plötsligt en ganska mesig förmåga med tanke på att man måste verkligen se till att ens motattack blir fällande för att inte själv hamna i trubbel. Det skulle dessutom resultera i att det är en förmåga som är extremt mycket mer fördelaktig för en rustningsbeklädd robust person som inte behöver bry sig så mycket om försvar, kontra en smidig och snabb pilbågsskytt som beskrivs i förmågan. Är du säker på att det är så det bör tolkas, det verkar lite konstigt?

Jag är inte säker. :)
Jag ställde mig också frågan.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag tolkar det som att man får ett friskott, men likväl får försvara sig fullt ut på normalt vis i alla fall. Att BYTA ut försvaret mot ett skott känns jävligt situational. Är det på det viset sätts denna förmåga i ett helt annat ljus.
 
Top