Nekromanti Forumsspel: Gotham City

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nyttan av avslöja namn!

Klart intressant när vi väl har folk misstänkta på andra boliner. Men inte innan. Jag tror inte det hjälper någon annan än hjältarna att få ut namn än.
Saken är den att visst är det lättare för hjältarna att försäga sig när det är många namn som är okända, men det är bara när vi tvingar namn ur folk som de riskerar att försäga sig!

När någon lynchas eller slås ner av lagens förkämpar så demaskerar vi dom, och då får vi veta deras namn i vilket fall. Och skulle vi då hitta en gangster som någon annan redan uppgett sig för att vara så har vi bedragaren avslöjad bortom alla tvivel.

Detta innebär att våra namn är en resurs enbart så länge vi tvingar ut dom ur någon! Fattaru?

Eftersom vi kommer förlora två (+1 med seriemördaren, kanske en mindre vissa rundor om det finns en smittbärare) ur gruppen varje "natt" så borde vi tvinga iallafall två, kanske tre, misstänkta att avslöja sina namn innan vi väljer att spöa upp någon!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
För att praktisera min egen teori (Röst)

Nu lägger jag min röst på Nightowl (Prime suspect enligt röstantalen), och jag tänker inte flytta den förrän han avslöjat vem han är egentligen!

Röst: Nightowl
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmm, nä...

Jag är fortfarande tilltalad av den här idén att pressa namnen ur de huvudmisstänkta, men nu när Marco verkar vara ganska uttalad i sin roll så litar jag på dig, han och Björn.

Jag tror nu att det skulle vara till vår nackdel om du och Björn avslöjade era namn, för vi kan behöva den osäkerheten om vi hittar en kvinna till och vill börja göra avancerade förhör av er.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Nyttan av avslöja namn!

Arvidos said:
När någon lynchas eller slås ner av lagens förkämpar så demaskerar vi dom, och då får vi veta deras namn i vilket fall.
Är vi säkra på det? Vi får veta om de är skurkar eller hederliga, men får vi verkligen namnet?

Har du rätt så är det ju jättebra. Då tycker jag definitivt vi ska börja klämma ett par tre stycken på namn. Nightowl är en definitiv kandidat.

Fast vem ska vi hacka på sekundärt om Nightowl anger ett namn och blir friad för tillfället? Viktig fråga, med tanke på omröstningen imorgon kväll.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Officiellt uttalande?

Är vi säkra på det? Vi får veta om de är skurkar eller hederliga, men får vi verkligen namnet?
Hum... Vi kanske kan få ett officiellt uttalande från Rising?

Fast vem ska vi hacka på sekundärt om Nightowl anger ett namn och blir friad för tillfället? Viktig fråga, med tanke på omröstningen imorgon kväll.
Tja, den med näst flest röster? Det vore toppen om vi kunde uppnå konsensus om det här, för om vi är överrens om att det är i allmännyttan att avslöja namnen på två pers per timme/natt så kommer det gå snabbt och smidigt. Jag vill dock inte rusa iväg mer än jag redan har förrän de andra har tagit ställning till detta.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Lynchledare = Johoohno?

Asså ja har ett par stycken här i rummet som ja misstänker. Just nu är det Arvidos som e högst upp på min lista.

Men om han e sugen på att avblåsa mina misstankar genom att säga vem han e så måste ja nog tänka lite till.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett officiellt uttalande:

När en person dör, så kommer ni (om det inte finns en förmåga i effekt som uttryckligen säger annorlunda) få reda på offrets namn och i vilket lag denne spelat. Ni kommer dock inte få veta något om offrets förmågor eller effekter.

Jag är ledsen att det inte framgick så tydligt av min stämningstext (där Bane demaskerades), och jag borde ha meddelat det tydligare.

Nå, det är bra att ni frågar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Lynchledare = Johoohno?

Tja, om jag är den hetaste kandidaten för att visa lite hud, så visst! Gör er röst hörd!
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Lynchledare = Johoohno?

Han känns lixom väl ivrig att vi ska avslöja våra identiteter å sen efter ett tag när det eldas på lite vill han styra om re till å verka som att vi måste ju sätta press på rem för annars är det ju inte värt nåt. Så då tycker jag att vi sätter press på honom. Dessutom tycker jag han är en av de som snackar mycke utan att riktigt ha vunnit mitt förtroende.

Har han vunnit ditt?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Lynchledare = Johoohno?

Johoono för sin talan väl. Jag är för att pressa ett namn ur Arvidos. Däremot är jag inte så pigg på att lyncha honom riktigt än.

Nightowl + Arvidos = finns klart sämre duor att pressa namn ur detta drag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Blandade kommentarer kvällen 11/10

Om vi börjar med könsfrågan som vi efter mycket om och men börjar få lite klarhet i så är det tyvärr så att Andersson inte postat än. Följande är alltså de olika möjligheterna
a) Andersson är kvinna - en av mig, Lindenius, Marco och Andersson är hjälte
b) Andersson är inte kvinna
Då har antingen någon av skurkarna ljugit om sitt kön, och det är det nackskott på så det utgår jag ifrån att nån inte har. Eller så har en av hjältarna velat låta bli att sätta sig i en så liten grupp, det är både bra och dåligt. Dåligt för att det kan bli svårare att hitta henne men bra för att vi då vet att jag, lindenius och marco är 100% skurkar. (med reservation för smittbärare och sånt krux då som skulle kunna kruxa till det).

Eftersom vi inte kan lösa det här före andersson postar och jag inte är här då så tänker jag tills vidare utgå från oddsen att andersson inte är en kvinna och att marco och lindenius är skurkar (tyvärr, annars hade jag gärna misstänkt dom båda två).

När det gäller misstänkta så tycker jag som sagt att vi inte ska fördela rösterna på fler än tre personer, Nightowl lär inte komma av kroken och jag skulle helst rösta på flurtis (om inte andersson är kvinna då jag helst skulle rösta på Lindenius). Jag tror också på idén att vi tvingar våra huvudmisstänkta att ange roller gärna med så pass mycket tid kvar att folk hinner reagera.

Det blir mindre och mindre som talar för att Nightowl är hjälte, en av anledningarna är att han verkar vara lite för läst att få folk att rösta på (konstigt nog). Anledningen att jag vill rösta på flurtis är i första hand att han sagt så extremt lite, och ännu mindre med innehåll, första inlägget där han tycker att det är bra att följa Herr Nils även om Nils vore hjälte tycker jag också låter suspekt (även om det nästan är för ologiskt för att vara hjältehint).

JohanK vill jag inte heller riktigt släppa från misstankar även om han till slut gick med på att avslöja sitt kön.

Herr Nils, krank, Johoohoh, (Marco, Lindenius (om andersson kommer ut som man) och arvidos ligger för tillfället på min pluslista. Jag måste bestämma min röst vid 07.00 imorgon eftersom jag inte är säker på om jag kommer få en dator tills dess, så lite respons redan inatt vore trevligt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Johan, så här är det

hjältarna vet ju nämligen redan vilka som är hjältar och skurkar

Vet vi att det är så, eller antar du det? Eller vet du det, min ranka sötnos? Jag har iaf inte fått det klarlagt från min koll på läget, högt över träden. Det borde vara så, men iaf jag vet inte att det är så, tihi.
Nej, det vet jag förstås inte, och vid närmare eftertanke så är det nog inte orimligt att tro att det finns minst tre sidor, vore så typiskt rising, om jag inte missminner mig så vinner vi inte om hjältarna dör utan om alla skurkarnas fiender dör vilket ju inte nödvändigtvis är samma grupp.

Men allt det här är spekulationer som vi får ta senare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Blandade kommentarer kvällen 11/10 (röst)

Om jag hinner kolla in igen så gör jag det men annars får det bli så här, när andersson postar kommer dock en hel del att förändras och om han utger sig för att vara kvinna rekommenderar jag att vi istället hänger marco eller lindenius, även om jag inte hinner ändra min egen röst.
Röst: JohanK
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Röst!

Jag har betraktat diskussionen från mitt hörn och ser ingen struktur, ingen ordning, inga tydliga misstänkta. Bara en flod av hetsiga frågor och anklagelser. Om vi ska hitta Batman med anhang måste vi börja i någon ände och att sprida våra röster gör ingen nytta.

Jag hade gärna börjat beta av damerna en efter en och mitt första val skulle ha varit Lindenius, eftersom jag inte köper hans klena argument från ett spel som numera är avslutat och inte spelar någon roll i den nuvarande rollbesättningen. Nu väljer jag att låta min röst göra effekt, damerna får andas ut för denna gång.

Röst: Nightowl
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Röst!

Bra tänkt, dock som jag sa, om det visar sig att andersson faktiskt är en dam så tycker jag att Lindenius är en jättebra röst, tills dess måste vi anta att både Lindenius och Marco (och jag) faktiskt är skurkar eftersom det bara vore puckat av en skurk att ljuga om sitt kön men eventuellt användbart för hjälten.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om det kan rädda mitt skinn, så...

Jag menar, jag kommer ju visserligen att komma tillbaka efter tre nummer även om jag dör, men...

Jag är Clayface. Och tyvärr inte den Clayface som kan är en flod av lera och kan byta skepnad - det hade vi haft nytta av nu, även om jag anser att killen är ett jävla plagiat som kunde ha hittat på ett eget namn, Play-Do eller vadfansomhelst.

Och jag har i skrivande stund inga andra specialförmågor än världens värsta hudåkomma.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: För att praktisera min egen teori (Röst)

Det har jag nu gjort - se ovan!

(Meta-not: Här är en liten clash mellan spelets "värld" och själva spelsystemet - Clyaface's utseende är ju svårt att fejka. Fast Batman kan ju ha slagit snabbnumret till Lagens Väktare och kallat in en hamnskiftare...)

Erik
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Kön och kön...

Pfft! Kön är en social konstruktion som bara förstärker samhällets förtryck av de som faller utanför normen. Men om omvärlden får bedöma så är det fler som skulle kalla mig för man än för kvinna
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Morgonfunderingar 12/10

Hi hi ho ho ha ha - det här är ju roligare än att rycka vingar från flugor.

Eftersom jag varken är kvinna eller god rycker jag gärna vingarna av en fladdermus med..

Men jag tror på att godingarna döljer sig bland storbabblarna i hopp om att vi i ondskans axelväskor skall villa bort oss bland alla meningslösa ord. Just nu är min huvudmisstänkta för att tillhåra mesproppsgänget JohanK.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Bekräftelse [meta]

Det stämmer som Lindenius säger. Jag har varit på jobbresa tisdag-torsdag och inte haft internet förrän idag när jag är tillbaka på kontoret. Vi har ätit lunch men inte pratat om spelet (vilket t o m var praktiskt omöjligt eftersom jag inte kunnat kika på forumet).
 
Top