Fondspara, aktier etc?

Status
Not open for further replies.

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Dock skulle jag inte gå in på 100% aktier med en stor klump kapital just nu, med tanke på de höga värderingarna.
Jag har inte koll på övriga världen men många svenska företag har överlevt pandemin tack vare bidrag och anstånd. Allt eftersom bidragen följs upp av myndigheterna och anstånden förfaller riskerar företagen att få betalningssvårigheter. Även om pandemin skulle passera snabbt gissar jag därför att vi kommer att få se ovanligt många konkurser framöver. Ifall situationen är likartad i andra länder, och det är den nog, är det sannolikt en god idé att vara försiktig med sitt sparkapital under överskådlig tid.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Ja, det stämmer antagligen att en del företag som skulle ha kursat även utan pandemin kommer att krascha hårt när stödet uteblir. Samtidigt finns ett enormt uppdämt efterfrågebehov och sparade pengar, så det kan mycket väl bli en ekonomisk rush när väl pandemin är över och det blir ordning på logistikkedjorna. Vilket för all del i sin tur kan vara inflationsdrivande och leda till räntehöjningar. Eftersom det rimligtvis är de låga räntorna som tryckt upp aktiekurserna - var ska man annars spara pengarna, liksom? - lär det som mimimum leda till en svagare utveckling framöver.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag har inte koll på övriga världen men många svenska företag har överlevt pandemin tack vare bidrag och anstånd. Allt eftersom bidragen följs upp av myndigheterna och anstånden förfaller riskerar företagen att få betalningssvårigheter. Även om pandemin skulle passera snabbt gissar jag därför att vi kommer att få se ovanligt många konkurser framöver. Ifall situationen är likartad i andra länder, och det är den nog, är det sannolikt en god idé att vara försiktig med sitt sparkapital under överskådlig tid.
Grejen är att alla andra också vet detta, så aktiepriserna reflekterar redan allt det här. Det är så aktiemarknaden fungerar. Du kan inte slå marknaden genom information som är allmänt känd. Du måste också ha en förklaring till varför alla proffessionella investerare inte har fattat detta. Aktiepriser sätts inte baserat på nuläget, utan baserat på investerarnas (kronviktade) uppfattning om framtiden. Det har visats igen och igen och igen att det inte funkar att tajma marknaden. Folk har sagt att marknaden snart kommer att krascha sedan 2011, och den som tvekade med sina investeringar på grund av detta har förlorat en massa pengar. Förr eller senare kommer vi såklart att få en krasch, men man förlorar mycket mer pengar genom att vänta på den än genom att bara köpa när man har pengar och ignorera nyheterna. Time in the market, not timing the market.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
60/40 eller 70/30 är bra när man har skäl att undvika risk, som när man ska leva på sitt privata pensionssparande (och man vil undvika fluktuationer i allmänhet och sekvensrisk i synnerhet) vilket mycket av den amerikanska forskningen handlar om. Sparar man på lång sikt och inte behöver ha tillgång till pengarna snart alls är (minst!) 100% aktier mycket bättre.

Dock skulle jag inte gå in på 100% aktier med en stor klump kapital just nu, med tanke på de höga värderingarna. Men har man månadssparande på längre sikt är det givet, tycker jag.
Jag har själv typ 107% aktier eller så, men jag tycker att 60/40 är en alldeles utmärkt rekommendation för de flesta. Man ska inte underskatta den psykologiska risken, att folk paniksäljer när börsen kraschar för att de tagit för mycket risk. Och många kan komma att få en plötslig utgift som kan behöva plockas från sparkapitalet. Och såklart risken att räntefonden helt enkelt går bättre än aktiefonden på 30 års sikt. Det är inte alls en omöjlighet. Beror på om man vill maximera det bästa utfallet eller minimera det värsta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Time in the market, not timing the market.
Man kan (oftast) inte tajma marknaden, men man kan jobba på risken. ”Animal spirits” spelar roll, och det är inget konstigt med att en högt värderad marknad på medellång sikt ofta kommer att prestera sämre. Det gick att tänka bättre än marknaden kring IT-bubblan, och jag tjänade en rejäl hacka 2007 på att dumpa mina aktier mellan att finanskrisen uppenbarligen hade kommit och att börserna dök. En högt värderad marknad är mer riskfylld, så om man vill hålla samma nivå av risk kan det vara lämpligt att anpassa utifrån detta. Exempel: antag att du är pensionerad och har ett hyggligt stort pensionssparande och fasta utgifter. I det läget är det fullständigt rimligt att agera på olika vis vid en högt och en lågt värderad börs, eftersom det är viktigt att risken inte skjuter i höjden.

Efficient Market är inte en naturlag, den är något som uppstår inkomplett som ett resultat av individuella beslut. Det finns bra och dåliga investeringar. Alla inser att det är möjligt att systematiskt prestera sämre än marknaden, och av det följer det logiskt att det går att systematiskt prestera bättre också. Det är bara väldigt svårt, eftersom alla andra försöker samma sak.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Grejen är att alla andra också vet detta, så aktiepriserna reflekterar redan allt det här. Det är så aktiemarknaden fungerar. Du kan inte slå marknaden genom information som är allmänt känd.
Absolut är det så. Det jag skrev var inte tänkt som information för att slå aktiemarknaden utan kopplat till den ursprungliga premissen att också kunna använda pengarna spontant utan större kostnad. Med den premissen i kombination den minst sagt ovanliga situationen i världen skulle jag investera en mycket liten del eller kanske inget alls i aktier.

Kan tillägga att jag inte lusläst hela tråden så jag ber om ursäkt ifall jag klippte in när ni egentligen diskuterade något annat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Man kan (oftast) inte tajma marknaden, men man kan jobba på risken. ”Animal spirits” spelar roll, och det är inget konstigt med att en högt värderad marknad på medellång sikt ofta kommer att prestera sämre. Det gick att tänka bättre än marknaden kring IT-bubblan, och jag tjänade en rejäl hacka 2007 på att dumpa mina aktier mellan att finanskrisen uppenbarligen hade kommit och att börserna dök.

Efficient Market är inte en naturlag, den är något som uppstår inkomplett som ett resultat av individuella beslut. Det finns bra och dåliga investeringar.
Nå, det här är inte ett investeringsforum, utan "Hjälp mig med en sak", och varken du eller jag frågar om hjälp med våra investeringar. Jag skulle dock avråda folk som läser den här tråden för att få hjälp med sitt sparande från att försöka tajma marknaden. Jag har sett många människor förlora pengar när de försökt, till exempel alla som sålde när COVID-kraschen hände. Det var uppenbart för alla att detta var en enorm kris av en gigantisk skala och att det skulle få enorma konsekvenser på världsekonomin. Alla skrek i panik och att inte sälja sågs som idiotiskt. Och vad som hände var att vi fick en baisse som räknas till av världshistoriens kortaste, och att börsen tokrusat sedan dess. De som sålde för att de såg hur världsekonomin skulle utvecklas förlorade en massa pengar. De hade helt rätt om ekonomin, men helt fel om börsen. Här är en bra video från den i tråden tidigare nämnda kanadensaren Ben Felix:

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Nå, det här är inte ett investeringsforum, utan "Hjälp mig med en sak", och varken du eller jag frågar om hjälp med våra investeringar. Jag skulle dock avråda folk som läser den här tråden för att få hjälp med sitt sparande från att försöka tajma marknaden.
Visst, det håller jag med om. Spara i breda, billiga fonder som indexfonder med vettig geografisk profil, och 100% till 60% i dem beroende på riskprofil och långsiktighet (med resten i räntor) - ju tråkigare ditt sparande är som privatperson, desto smartare är det antagligen. Det går att tjäna pengar på spekulation, men om du läser om det på ett rollspelsforum är du med överväldigande sannolikhet inte personen som ska försöka dig på det…
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Pga anledningar investerade jag en, för mig, större summa pengar i fonder ca januari 2020. Det var sådär kul att vara med på den resan. I efterhand kan jag dock konstatera att utvecklingen sedan dess varit helt ok.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Morningstar Fair Value är den bästa mätare jag vet kring värderingen. Den visar på viss övervärdering, nog för att ingen ska bli överraskad av en korrektion, men inte nog för att peka ut en bubbla. Även en börs som nog kommer att gå litet sämre än vanligt närmsta årtiondet är värd att gå in i, om än kanske inte all-in.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Pga anledningar investerade jag en, för mig, större summa pengar i fonder ca januari 2020. Det var sådär kul att vara med på den resan. I efterhand kan jag dock konstatera att utvecklingen sedan dess varit helt ok.
Jo, tråkigt i mars-april där, men på det hela taget har det ju gått bra?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jo, tråkigt i mars-april där, men på det hela taget har det ju gått bra?
Ja, absolut! Hade jag sålt under våren hade jag legat massor back. Som det var nu är det absolut bra utveckling sedan start.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Uppdatering: Har inte sparat riktigt så mycket som jag hade tänkt men å andra sidan har det gått hyfsat (ca +10% under 2022) vilket väl är över snittet. Och så var det ju rätt kul! Tycker att den stora behållningen är att jag har lättare att förstå ekonomi och världsläget. Har t.o.m vågat mig på att "daytrada" lite men det är inte någon strategi jag siktar på.

Så tack för alla tips! Jag börjar känna mig liiite varm i kläderna nu.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Samtidigt finns ett enormt uppdämt efterfrågebehov och sparade pengar, så det kan mycket väl bli en ekonomisk rush när väl pandemin är över och det blir ordning på logistikkedjorna. Vilket för all del i sin tur kan vara inflationsdrivande och leda till räntehöjningar.
Ska inte säga att det var raketvetenskap direkt, men called it, åt bägge hållen. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Jag ligger fast på 110% aktiefonder för övrigt (Supersparlånet hos Avanza, som har negativ realränta), men stoppar just nu in månadssparandet i svenska fonder för att kronan är så extremt svag.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Uppdatering: Har inte sparat riktigt så mycket som jag hade tänkt men å andra sidan har det gått hyfsat (ca +10% under 2022) vilket väl är över snittet. Och så var det ju rätt kul! Tycker att den stora behållningen är att jag har lättare att förstå ekonomi och världsläget. Har t.o.m vågat mig på att "daytrada" lite men det är inte någon strategi jag siktar på.

Så tack för alla tips! Jag börjar känna mig liiite varm i kläderna nu.
+10% under 2022 känns rätt stabilt, grattis!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jepp +10% är inte så tokigt. Har något liknande själv.

Frugan har dock (ytterst lite) pensionspengar i en 'aktivt förvaltad pensionsfond' (och kan tyvärr inte byta bort den trots försök). Den gick -28% förra året samt hade rätt höga fasta avgifter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jepp +10% är inte så tokigt. Har något liknande själv.

Frugan har dock (ytterst lite) pensionspengar i en 'aktivt förvaltad pensionsfond' (och kan tyvärr inte byta bort den trots försök). Den gick -28% förra året samt hade rätt höga fasta avgifter.
Har en liknande. Ska försöka bli av med den imorrn.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Bra tråd, hjälpte mig att investera i ISK! För mig hängde det på att det till slut kom tillräckligt med mental energi för att orka dra i det. Då var det skönt att inte behöva krångla när det väl skulle göras.
 
Status
Not open for further replies.
Top