Nekromanti Firefly:PBF - Out of character / Blandat prat

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tycker att det är lite lågt tempo i Firefly-spelet. Finns det någon mer spelare som tycker så?

Isf tycker jag att vi tussar ihop våra rollpersoner, alltid finns det något vi kan bråka om / undersöka / prata om.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
wilper said:
Jag tycker att det är lite lågt tempo i Firefly-spelet. Finns det någon mer spelare som tycker så?

Isf tycker jag att vi tussar ihop våra rollpersoner, alltid finns det något vi kan bråka om / undersöka / prata om.
Jao, det tycker jag. Feuflux skrev detta i tråden: "Efter att vi lyft får vi ta ett ordentligt snack hela besättningen om hur vi delar upp det här, tänker hon". Kan vara läge för detta kanske. Kanske en gemensam middag till att börja med.

Annars så har jag en sak planerad som ger en anledning för alla att söka upp mig om de skulle önska det, men det tar jag lite senare.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har tagit det rätt lugnt och ser väl egentligen hela episoden innan vi landar på Higgings Moon och drar igång med uppdraget som ett slags karaktärsintroducerande intro (men eftersom jag känner mig så har jag antagligen inte lyckats förmedla detta alls utan mest tänkt det :gremsmile: ).

Synpunkter på hur jag driver saker framåt tas tacksamt emot och är jag för långsam med att skapa scener eller bygger upp för dåligt för att scenerna blir bra så säg till mig.

Planen med nästa scen är att dra ihop alla i matsalen (antagligen frukost eftersom det är sen kväll nu) och snacka igenom hur ni alla tycker att de tre boxarna ska hanteras. Ska skriva inlägg om vad Laura och Barnabas gör snart.

Sen är det ju bra om jag får veta om särskilda önskemål. Om någon vill spela ut en viss typ av konflikt så skicka pm eller vadsomhelst så kan jag hjälpa till att dra saker åt ett visst håll. Eller skicka pm till andra deltagare om ni vill samköra något.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag undrar, vet någon vart wilmer aka cake-mouse blev av? Inte ett pip sen han skrev in sig i besättningen.

Vet någon vart han håller hus och om han alls vill vara med fortfarande?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Nej vi vet ingenting men jag räknar inte med att han ska dyka upp så jag ser Cake-Mouse som en namngiven SLP. Så får vi se om han säger upp sig och lämnar skeppet när vi avslutar nuvarande uppdrag. Innan dess så får han hänga kvar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Nu har jag en fullspäckad långhelg där det ska hängas med föräldrar och grejer så det kommer vara rätt dött på Firefly-fronten för mig fram till måndag kväll eller nåt.

Bara så ni vet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ze plan

Okej, jag hade tänkt skriva nåt inlägg om Laura och Barnabas ikväll men eftersom verkligheten inte lämnar mig ifred har jag varken tid eller humör för att göra nåt bra, så det får vänta...

Planen är iaf att onsdag kväll posta ett inlägg:
* Alla har ätit nåt och går till sängs.
och sedan torsdag kväll posta:
* Alla sätter sig och äter frukost.

Frukosten är nästa planerade scen där vi tillsammans ska planera lite inför själva uppdraget. Men så hinner ni med lite stämningsfulla inlägg på vägen dit.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Cake_mouse

Jag trodde jag skulle ha mer tid och inspiration än jag hade, förlåt mig.

IN: Cake-Mouse är uppgiven över stadiet motorerna befinner sig i, de är mer silvertejp och quickseal än motor vid det här laget. Han fruktar för sitt liv och deserterar så fort skeppet landat.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Cake_mouse

Jag tackar för ditt korta deltagande. Tid och inspiration är kluriga grejer. Jag sabbade visst desertation-spåret i mitt senaste inlägg, men räknar med att det är ok. :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag åker bort från datorn ikväll för att ta mig närmare Linköping då jag ska till lincon.
Jag hinner troligtvis inte skriva ett inlägg ikväll, men jag ska se om jag hinner knåpa ihop något i morgon innan jag åker, annars är jag borta till söndag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Inaktivitet

Som alla har märkt så blev det plötsligt väldigt inaktivt i tråden och jag klarar inte (har varken ork eller vet hur jag skulle genomföra det) att driva vidare ett PBF utan aktiva spelare.

Så jag lägger officiellt ner Firefly-spelet till förmån för Lord of the Rings online (för att fylla mitt behov av "kunna hoppa in och vara kreativ en kort stund").

Det jag tycker är tråkigast med det här är att det känns som om jag (eller vi ska jag kanske säga) inte lärt oss någonting.
Varför blev det plötsligt inaktivt? Vi var ju typ sex aktiva alldeles nyss.
Gjorde jag något fel och om ja, vad för fel?
Vad ska nästa person som försöker anordna ett PBF på vårt forum tänka på?

Det kanske krävs tre/fyra ordentligt aktiva personer som utgör en stomme och så kan andra fylla i luckorna? Skänk mig era tankar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Inaktivitet

Jag har suttit och väntat på att du skulle sätta scenen "Skeppet landar".
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Inaktivitet

Det var ju trist. För mig var det väl så att jag haft fullt upp med annat och ville se vad andra skrev så att jag hade något att haka med på.

Problemet kan ju vara att det inte fanns några riktlinjer om hur aktiv man bör vara, så alla spelare gick in i spelet med olika uppfattningar. Hälften ungefär skrev mycket medan den andra halvan skrev väldigt lite.

Om du gjorde fel? Svårt att säga. Möjligtvis vara mer på hugget och fortsätta storyn när rollspelandet dör ut. Annars känns det som att du gjorde allt rätt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra om mitt CoC PBF blir av. Antingen så kommer jag ha riktlinjer för hur aktiv man bör vara och ger spelarna stort utrymme att skapa karaktärerna själva eller så så kör jag på MS Paint Adventure-stuket med ett par vagt beskrivna karaktärer som vem som helst kan hoppa in och styra efter vissa riktlinjer. I det senare fallet lär det bli mer lättsamt då flera är med och bestämmer, men det har ju sin charm det med.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Inaktivitet

För mig beror det först på lincon, och sen på att jag har haft en otroligt intensiv vecka i skolan.

Om jag nu inte är den enda som gärna fortsätter så snart allt lugnar ner sig lite så skulle det vara hemskt kul att fortsätta lira?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Inaktivitet

wilper said:
Jag har suttit och väntat på att du skulle sätta scenen "Skeppet landar".
Bra kommentar! Då kan jag konstatera att kommunikationen mellan oss inte är på topp:
Du sitter och väntar på att jag ska göra att visst inlägg. Jag vet inte om att du väntar (dvs jag undrar varför du inte postar om vad din karaktär gör i den rådande handlingen och ser dig som inaktiv).

Hur kan man markera att man väntar på en viss scen?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Inaktivitet

Tyr said:
Problemet kan ju vara att det inte fanns några riktlinjer om hur aktiv man bör vara, så alla spelare gick in i spelet med olika uppfattningar. Hälften ungefär skrev mycket medan den andra halvan skrev väldigt lite.
Att folk är olika aktiva är nog bara att acceptera. Jämn aktivitet ser jag som en utopi. Men riktlinjer om förväntad aktivitet kan nog vara smart. Sen om nån inte postat på ett dygn kan man ju tolka det som allt mellan "spelaren har helt tröttnat" till "spelaren är tokladdad och sitter och filer på värsta inlägget". Det är nåt jag grubblat lite på mellan varven.

Tyr said:
Om du gjorde fel? Svårt att säga. Möjligtvis vara mer på hugget och fortsätta storyn när rollspelandet dör ut. Annars känns det som att du gjorde allt rätt.
Min plan från start var väl i princip att posta varje kväll och det tror jag väl att jag höll rätt bra förutom i slutet. Däremot var jag rätt kass på att styra nån annan än Laura och Barnabas och det var ju precis det jag klagade på innan. Att man bara styrde sitt eget så det blev för parallellt. Det var ni andra bättre på.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Inaktivitet

Laowai said:
För mig beror det först på lincon, och sen på att jag har haft en otroligt intensiv vecka i skolan.

Om jag nu inte är den enda som gärna fortsätter så snart allt lugnar ner sig lite så skulle det vara hemskt kul att fortsätta lira?
Ja alltså, är det folk som vill spela så får ni liv i mig rätt lätt. Så det är inte "spelet är dött för evigt!!!" som "jag orkar inte dra alltför mycket i det här just nu".

Vi får se, och som sagt, jag vill gärna bli bättre på att köra PBF och inför framtida spel på forumet (typ det Tyr pratar om) vore det ju skitbra om vi kan speca upp bra grejer att tänka på.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Jag föll helt enkelt in på att ta hand om gäster vi fick hit bort i kombination med nytt jobb och releasen av Diablo 3.

Detta var mitt första egentliga försök till forumsrollspel men överlag tycker jag att det går lite för långsamt. Man måste vänta för länge på svar för att jag egentligen ska få någon känsla till spelet, där tycker jag att chatrollspel fungerar mycket bättre - och så ser man vilka som är vakna och igång!

Miljön och karaktärerna tycler jag annars är givande, jag som inte ens sett Firefly!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vildkatt said:
Detta var mitt första egentliga försök till forumsrollspel men överlag tycker jag att det går lite för långsamt. Man måste vänta för länge på svar för att jag egentligen ska få någon känsla till spelet, där tycker jag att chatrollspel fungerar mycket bättre - och så ser man vilka som är vakna och igång!
Ja det går ju inte fort i PBF om jag jämför sig med bordsrollspel eller chattar eller liknande där det är instant response på när man gör något, eller mmorpgs där man hoppar in och fortsätter där man var utan att behöva vänta in vad någon annan gör först.

Själv har jag inga problem med hastigheten, men om jag loggar in säg en gång om dagen så bör det finnas typ tre nya inlägg iaf att reagera på för att jag inte ska känna att jag spelar med mig själv (eller skriver en bok som Krille skulle sagt).

Jag har aldrig provat chatrollspel så vi kanske ska konvertera över allting till det formatet och testa? :gremsmile:
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Jag är för en test om än inte just nu. Jag hinner inte ens med mitt "vanliga" chatrollspel i nuläget men tycker i övrigt att det är en strålande idé.

Då är fördelen dessutom att man kan göra något med de som är aktiva just då, snarare än att vänta in alla.
 
Top