Nekromanti Firefly:PBF - Out of character / Blandat prat

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ett förslag

Jag har ett litet förslag som kanske kan göra det lite lättare hålla reda på var alla karaktärer håller hus. Och det är helt enkelt att vi skriver namnet på platsen karaktärer befinner sig på/rör sig emellan och ev. karaktärens namn.

Låter det som en bra idé?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Ett förslag

Björn said:
Jag har ett litet förslag som kanske kan göra det lite lättare hålla reda på var alla karaktärer håller hus. Och det är helt enkelt att vi skriver namnet på platsen karaktärer befinner sig på/rör sig emellan och ev. karaktärens namn.

Låter det som en bra idé?
Du menar att man öppnar upp inlägg med t.ex:

Namn: Lyle Boddewyn
Plats: På väg från sjukstugan till kabyssen

Tycker jag låter som en god idé. Fram tills nu har det väl inte varit svårt att hålla reda på men det kan lätt bli det efter hand. Namnen skadar inte att ha med heller, jag vet inte hur många gånger jag tittat på startinlägget för att påminna mig om vad rollpersonerna heter. :gremtongue:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tänkte kolla ifall jag eventuellt skulle kunna ändra från "lättlurad" till "kort stubin" som nackdel? Märker att han blir en rätt naiv och vän karaktär som han är, och jag känner att jag spelar honom rätt gruff, är det okej?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ändrat! :gremsmile:

Jag hade tänkt ändra en grej på Laura tidigare, men kan för mitt liv inte komma på vad det var...

Vi har ju inte haft en enda konflikt än så det är ju inte så petigt med färdigheterna än.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Äsch, förlåt wilper, jag var visst trött igår när jag postade monsterinlägget. Inlägget innan skrev jag att Laura gick mot matsalen för att ta en kopp te... och sen glömde jag bort det och drog igång Gus-scenen på lastkajen.

Du får gärna låta Minerva ta ett snack med Laura som utspelas innan Gus dök upp. Laura är mycket intresserad av berättelser från när och fjärran och tycker det är en fascinerande passagerare hon fått.

Ni sköter er mycket bra för övrigt, men några av er får gärna posta liter mer. :gremgrin:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Bostäder

Björn said:
Ska vi försöka bestämma oss exakt vart alla bor någonstans på skeppet? Eller är det bara att plocka något rum?
Det tycker jag! Jag tror att det var först till kvarn mer eller mindre. Om vi utgår från att det verkligen finns rum där det står possibly/probably så kan mitt rum vara det första till vänster i den översta längan. Alltså där det står possible room. Tänkte det var nära och bra till sjukstugan. Förutom passagerarrummen så finns det 5 "bunks" som man kommer åt från korridoren innan bryggan. Skulle tro att åtminstone kaptenen har en bunk.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Bostäder

Jag plockar det rum som på kartan är närmast maskinrummet på den undre sidan av korridoren. Lagom nära för att Hsiang ska kunna höra maskinrummet. Han känner sig trygg av att kunna höra hur motorn mår även när han sover.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Bostäder

Med tanke på vilket skick motorn är i kanske det hade varit bättre att INTE höra hur den låter hela tiden? :)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Bostäder


1. Barnabas Murphys rum
2. Laura Steeles rum
3. Sarah McKinleys rum
4. William "Billy K" Krugers rum
5. Hsiangs rum
6. Lyle Boddewyns rum
7. Tomt rum
8. Tomt rum
9. Tomt rum
10. Tomt rum
11. Tomt rum
12. Tomt rum
13. Frank Warwicks rum

I TV-serien
1. Kaylees rum
2. Mals rum
3. Jaynes rum
4. Wash och Zoes rum
7. Rivers rum
9. Simons rum
13. Books rum
 

Attachments

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Bostäder

Guld. :gremsmile:

Sätt in Barnabas i ettan och det blir perfa med Laura i "Mals rum"! Piloterna borde också få rum nära bryggan.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Bostäder

Jag slängde in piloterna i varsitt rum tillsvidare. :gremtongue:

Om fler vill ha rum bland besättningen så torde det inte vara omöjligt att skeppet är moddat och har två till rum i korridoren. Jag har sett andra rollspelare som gjort så. Men annars så finns det gott om rum bland passagerarna. :gremsmile:
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
I övrigt föreslår jag, efter att för tredje gången fått huvudvärk när jag försöker ta mig igenom folks mess, att vi gör något som så här så vi får lite koll på läget.

Exampel:
Hon vände sig om och sa "Men vad fan, skärp dig!" som svar på hans "Men lilla gumman, sluta nu gnäll".

Själv är jag ovan vid att folk ska behöva citera andra roller i sina mess så det är ganska drygt när både den egna rollen säger, och det en annan roll sagt, skrivs med samma stil. Det gör än mer att jag måste minnas vilken roll som sagt vad snarare än veta att okej, nu var det G som sa si eller så...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag tycker ifs att det blir lättare att hålla reda på vad som sägs mellan två personer om tidigare dialog citeras i ny post.

Sen kan jag hålla med om att dialog skrivs "Såhär" alltså kursivt inom citattecken.
Sen är det lite att hålla reda på, men i ett annat forum jag spelar på så skrivs dialog även i färg, alltså "Såhär" För att extra tydligt skilja den från beskrivande text. Jag upplever det som mycket mer lättläst, och man slipper använda radbrytningar för att särskilja på dialog och beskrivande text.

Om det funkar för alla, även om det blir en anings mer jobb, så kan alla kanske välja varsin färg, (gärna en skapligt mörk) så har vi dessutom det som hjälpmedel för att hålla isär karaktärerna?

Om förslaget faller alla på läppen tänkte jag redan nu paxa #009900, dvs tredje gröna från botten. Det är, som ni säkert listat ut, den gröna jag skriver i nu :gremwink:
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Jag tycker nog att färg känns lite overkill, men orkar folk lägga ner energin och inte saknar färgseende så alright för mig.

Där jag spelar är det gröntext som förklarar beteende och handling medan vit text förklarar vad som sägs och allt är på svart bakgrund... Men citerar gör vi nästan aldrig. Olika style för olika sidor helt enkelt, men kan man bara ändra så man ser skillnaden från vad ens egen roll säger och vad man allmän-citerar så är jag fullt nöjd.
 
Top