Filmer du gillar som alla andra ogillar

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Den som förresten gillar när allmänt avskydda saker försvaras så rekommenderas podcasten Unjustly Maligned. Den är tyvärr nedlagd nu men det finns 80+ strax under timslånga avsnitt där allmänt avskydda populärkulturella företeelser (film, tv-serier, spel, musik mm) försvaras av någon som är motvalls och tycker de tvärtom är bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Det ska finnas någon längre version av den som är mer sammanhängande och ska vara helt klart sevärd.
Ulysses Cut, som den heter, är riktigt bra. Inte så att jag ogillar originalversionen, men den längre är verkligen riktigt bra. Den ger mycket mer sammanhang och världsbygge. Den började som en fan-edit men har faktiskt också släppts officiellt som en officiell bluray =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag gillar Waterworld väldigt mycket! Jag tror att folk har svårt för den för att det är en rätt splittrad film. Huvudkaraktären är en skitstövel och relationen mellan honom och mamman och dotter är rätt tragisk och skulle nästan passat bättre i ett drama, samtidigt som skurkarna är härligt over the top i bästa serietidningsstuk! Jag tror att folk som gillar underhållande action inte tilltalades av huvudpersonen, och de som ville ha drama och seriositet inte gillade skurkarna. Jag tycker dock det är en skoj film! 🙂
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
”Solo: A Star Wars Story”. Men det var först andra gången jag såg filmen som jag blev riktigt nöjd. Det var mycket skriverier inför filmen, som möjligen kan ha påverkat mig negativt först. Bland annat ryktades det att Alden Ehrenreich skulle vara kass i huvudrollen. Jag tycker att han var lysande.

”Alien: Resurrection” är det många Alien-fans som avskyr, men jag tycker att den är bitvis riktigt bra. Flera visuellt vackra scener, intressanta karaktärer och cool premiss att den utspelar sig betydligt senare än de andra filmerna.

”Europa” av Lars von Trier är inte direkt impopulär, utan snarare ganska bortglömd. En av de snyggaste filmer jag har sett (alltså något helt annat än de medvetet stökiga Dogma-filmerna som kom senare). Jag tycker dessutom att handlingen (typ neo noir) är intressant. Utöver det flera fantastiska skådespelare.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Jag anser att Flight of the Intruder (1991) är en av de bästa filmer som gjorts.
Den har ganska dåliga recensioner på både Rotten Tomatoes och IMDB.
Obegripligt. :unsure:

//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Jag anser att Flight of the Intruder (1991) är en av de bästa filmer som gjorts.
Är det filmen där ena piloten får smeknamnet "Razor" för att han dyker upp orakad till en briefing?

I så fall mins jag den som riktigt bra.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Är det filmen där ena piloten får smeknamnet "Razor" för att han dyker upp orakad till en briefing?

I så fall mins jag den som riktigt bra.

Om jag förstår det rätt så brukar piloter åka på olika call-signs beroende på saker de gjort/inte gjort. Ex såg jag att någon kvinnlig pilot efter att hon varit med i TV fick call-sign Revlon (ett sminkmärke) pga hennes kollegor tyckte hon haft för mycket smink. ;)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Om jag förstår det rätt så brukar piloter åka på olika call-signs beoende på saker de gjort/inte gjort. Ex såg jag att någon kvinnlig pilot efter hon varit med i TV fick call-sign Revlon (ett sminkmärke) pga hennes kolegor tyckte hon haft för mycket smink. ;)
Ja... smeknamn som "Maverick" och "Iceman" känns egentligen rätt otroliga. Goose är mycket mer i linje med vad man borde kunna förvänta sig XD
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Ja, har man callsign "Maverick" så finns ju viss risk att ledningen tycker att man inte är lämplig som pilot.
Haha... det slår mig nu att Poe i "Last Jedi" är i princip Maverick från Top Gun men med ett mycket mer rimligt bemötande från ledningen:

"Du är en bra pilot, men du är också en bångstyrig hotshot som tror du ensam kan vinna striden på egen hand, alltså kommer vi inte berätta våra planer för dig och om du ställer dig i vägen för oss kommer vi sätta dig i arresten." XD
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Filmer jag gillar men som andra ogillar..

Tyckte om Jupiter Ascending och Ghostbusters-rebooten med kvinnliga spökjägare. Gillade Suckerpunch.
Är ev lättare att hitta saker jag ogillar som andra gillar dock.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Gillar:
Jupiter Ascending
Stjärnornas Krig: Det mörka hotet

spelfilms Ghost in the Shell
Highlander II
Waterworld

Lynch's Dune
Johnny Mnemonic
Reign of Fire
On Stranger Tides
X-Men Apocalypse


Dune, av Lynch. Trodde jag var ensam om det men efter senaste filmatiseringen har det dykt upp flera posörer som säger samma.

(tycker dock den nya filmen är betydligt mer sevärd)
Vet inte det, den gamla är ju mer underhållande. Och har bättre filmmusik
 
Top