Filmer du gillar som alla andra ogillar

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Alien återuppstår
Jag vill vara tydlig med att jag inte tycker detta är en fantastisk film, och verkligen ingen bra alien-film! Däremot gillar jag verkligen huvudpersonerna, det kriminella gänget som måste fly från rymdskeppet! Jag är svag för konceptet band of the misfits, och jag hade gärna sett detta gäng i en helt annan film!
Joss Weddon som skrev manuset (arbetade om det?) sa väl att gänget i princip är en förlaga till Serenity/Firefly-besättningen. Så har du inte sett dem har du 14-15 avsnitt och en film framför dig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Temat är definitivt "de fick vad de förtjänade" angående Europeisk kolonialpolitik, iallafall är det så jag jag tolkar det i min extremt långa recension av filmen.
Du kan ha helt rätt i vad filmen vill visa, jag själv uppfattade det dock annorlunda. Jag uppfattade det som att inget imperium vara för evigt och att det alltid kommer någon och bygger upp något nytt på askan ur det som förstörts. Det vill säga att alla människor tror sig leva i den viktigaste av tidpunkter men att vi alla bara lever i en pågående evolution där inget varar för evigt och vi alla bara är historiska fotnoter.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Jag gillar Bright och ser mycket fram emot uppföljaren, om den nu blir av. Jag vet inte om den egentligen räknas som en film som »alla andra ogillar«, eftersom den tydligen var hyfsat populär bland publiken (om nu antalet visningar på Netflix kan anses vara något hum om det) och ligger på 6,3 på IMDb; men såvitt jag minns så var den hatad, avskydd och bespottad av typ varenda filmkritiker med tillgång till internet.

Det är ju inte en perfekt film eller så, men förutom att vara underhållande så tycker jag nog t.o.m. bättre om det hintade världsbygget än det man hittar i Shadowrun (som väl måste varit en uppenbar inspirationskälla), eftersom fantasyköret alltid funnits där istället för att slumpmässigt ha översköljt världen nån gång typ nyss.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag gillar Bright och ser mycket fram emot uppföljaren, om den nu blir av. Jag vet inte om den egentligen räknas som en film som »alla andra ogillar«, eftersom den tydligen var hyfsat populär bland publiken (om nu antalet visningar på Netflix kan anses vara något hum om det) och ligger på 6,3 på IMDb; men såvitt jag minns så var den hatad, avskydd och bespottad av typ varenda filmkritiker med tillgång till internet.

Det är ju inte en perfekt film eller så, men förutom att vara underhållande så tycker jag nog t.o.m. bättre om det hintade världsbygget än det man hittar i Shadowrun (som väl måste varit en uppenbar inspirationskälla), eftersom fantasyköret alltid funnits där istället för att slumpmässigt ha översköljt världen nån gång typ nyss.
Medan jag måste gilla en film som är byggd kring repliken ”Fuck magic!” så har Bright den dummaste rasistiska repliken i filmhistorien: ”Fairy lives don’t matter today.”

Filmen lider också av att den inte har något världsbygge alls. Så istället för Jesus och romarriket och skit för 2000 år sedan var där ett fantasy krig mot ”The Dark Lord”? Men vi har ändå slaget vid Alamo? Det är taffligt gjort. Att Will Smith refererar Shreck gör det värre. Hur finns Shreck i det här universumet? Det makes no sense.

Men gör de en 2:à kommer jag se den fan första dagen! :D De borde göra en hel film om Kentaur SWAT polisen man ser i bakgrunden under en scen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag gillar nog

Såg den och gillade den. Såg om den och avskydde den. En film som är hur balltuff som helst på ytan, men gräver man lite är den genuint skit.

Ursäkta att jag dissar nu.
Jag gillar twisten. Han döpte filmen till twisten och jag såg den ändå inte komma :D Men allt annat i den är skräp.
 
Top