Nekromanti Recension av Apocalypto eller Varför Mel Gibson är djävulen

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
SPOILERS BELOW!

(Del 2 här!
)
(Del 3 här!)

Så jag skrev en liten post om Mel Gibson's ekonomiska framgång till film kallad Apocalypto.

Där anklagade jag den härlige Mel för att skrivit en film så rasistisk så den saknar propotioner i demokratiska länder (med sådan spridning) och dessutom inneha så många historiska fel så att den som är intresserad av tidsperioden mår dåligt av att se det. Men å andra sidan borde detta inte förvåna oss, han har ju bland annat fixat fram Braveheart och The Patriot till oss som båda har några få... uh... historie-problem.
Tillexempel trodde jag att hela filmen utspelade sig hos Aztekerna innan de började nämna namn på gudarna, eftersom Maya-indianerna aldrig roade sig med massavrättningar för att hylla gudarna.

Den här posten kan verka lite hoppig eftersom jag kommer blanda friskt mellan att försöka följa historien i filmen till att följa historien i verkligheten. Men vi tar det steg för steg så kommer vi säkert att klara oss! Snabb premiss först!

Snälla ädla vildar lever i snäll, primitiv Maya-by. By anfalls, de släpas till en stor stad där de alla ska offras. En av de snälla primitiva vildarna lyckas fly och blir jagad genom djunglen medan han dödar de som jagar honom. Tillsist träffar han sin fru och de gömmer sig i djunglen och lever, antar vi, lyckliga i alla sina dagar.

Okey? Okey!
Då kör vi!

Filmen börjar med att några ädla vildar jagar en tapir i djungeln. De har knappt kläder, alla har massviss med piercingar och tatueringar (vissa av dem som enbart skulle användas av stora krigare, adel, präster, lågt stående, etc. Det blandas friskt!) och när kommer hem till sin by så saknar den förmågan att odla mat i och husen består av väldigt simpla trähyddor utan dörrar eller väggar. De verkar vara, för allt vi vet, ett jägare och samlar-samhälle. Slutsatsen vi kan dra av detta är att filmen förmodligen utspelar sig tidigast år 1000 före kristus, eftersom Maya-folket levde som ett agrar-folk efter det(1). Husen som de byggde såg ut ungefär såhär. Väggar, fönster, sten som grund/golv, etc. Här finns inte heller några klasskillnader, trots att tillochmed de mindre byarna borde haft religiösa ledare och ett ledargrupp, jämnförbar med Europeisk lågadel. Deras styrsystem kallades för Mutepal och fungerade som ett slags kommunalt/gemensamt ledarskap, där flera lokala ledare fick sitta i råd och rösta fram sina förslag. Missta inte detta för demokrati, vi ska inte förfina Maya och kalla dem för något de inte var, men det var mer demokratiskt än tex. absolut monarki. Detta var ett arv från Mayapan, den senaste perioden av en stormaktsbildning hos Maya-folket, som avslutades cirka etthundra år innan filmen utspelar sig. Antagningsvis ansåg ledarna i Mayapan att det var lättare att styra ett folk om de fick regionalt självstyre och därför fattades många beslut i råd snarare än enväldigt av en kung (kallad Ahau).
Det fanns även tillfällen, liksom i Europa, där det saknades manliga arvingar och därför styrde en kvinna istället (2).

Nåja, komplexa grupperingar med politik har vi inte plats med. Tillbaka till filmen! Innan de kommer tillbaka till sin ofantligt out-of-date by så möter de på ett gäng flyktingar som varnar dem från att något ont har härjat deras land. De talar samma språk som de ädla vildarna, så vi får anta att något form av utbyte har skett tidigare. Eftersom Maya-folket var extremt glada för handel och handlade över nästan hela Mexiko så är detta inte så otroligt.

Väl hemma igen så uppmanas de att inte tala om för någon annan i byn vad de har sett av en av de äldre jägarna, för han tror att rädslan kommer sprida sig som en sjukdom hos hans folk. Han säger dock att "de äldre" ska träffas på en "helig kulle" för att diskutera saken vidare. Istället för att säga att de lokala ledarna ska träffas i templet, dvs. De sitter sen på kvällen runt en eld där folk dansar lite och en äldre man berättar en historia om hur människor är giriga och djuren i skogen är oroliga för giriga människor. Vad vi lär oss här är i princip att dessa simpla vildar är mer eller mindre klasslösa(3).

Småbyar som den här hade, under Maya-perioden, varit organiserade i vad som kallas för en Cah, och större byar bestod av flera Cah sammansatta tillsammans. En cah var en term för kommunalt ägd och driven jordbruksverksamhet, vilket infördes för att effektivisera produktionen av grödor, tillskillnad från teg-systemet vi hade i tex. Sverige, som var ganska så ineffektivt. En Cah leds av en Batab (tänk typ Herre eller engelskans Lord) som bodde i det största och finaste huset. Man höll ofta rådslag hemma hos en Batab eller i det lokala templet (som ofta var inriktat på en specifik Gud som tillbads med ofta i byn). Hela Maya-systemet med Cah (och därmed varenda by med mer än tio invånare) byggdes runt det lokala templet och Batabens hus. Det var hit som länsherrar kom för att hämta tribut, som bataben var skyldig att utbetala, tex. Detta får vi inget av i Mel Gibsons rulle. Här verkar det mer som om de bor i sin by och jagar i skogen runt omkring den. Inget rådsmöte hålls iheller för redan nästan morgon...!

Anfalls byn av några statister ifrån Mad Max-filmerna! De är tecknad-film skurkar, som flinar skadeglatt när de får chansen att banka ihjäl en kvinna som håller sin bebis etc. Det skickas ingen diplomat eller ambassadör för att utkräva tribut, de bara anfaller, tar alla vuxna personer till fånga och lämnar barnen (but why though? Barnen blir ju hur bra slavar som helst de också?) och de slåss med några bybor med extremt simpla vapen såsom träklubba och dolk. De glömde kanske sina rustningar, sköldar och vapen hemma, vad vet jag? Jag tror det är tänkt att soldaterna ska använda Macuahuitl, ett slags träsvärd som är beslaget med obsidian, men det ser mest ut som träpåkar. Nåja, byborna får stryk, de binds upp och dras iväg. Filmen missar aldrig en chans att påvisa hur totalt fullblodspsykotiska de anfallande soldaterna är, allt från när de låter sina slavar blöda till döds/strypas till döds under marchen tillbaka (antar vi inte behövde ALLA slavar vi tog tillfånga eller?) till att bokstavligen talat slita en bebis ur händerna på sin mamma och dingla den framför henne precis utom räckhåll.

Efter ett tag på march träffar de fler fångar och fler soldater och vår huvudkaraktär (Jaguar Paw) frågar en av dem var de är påväg och den andra fången svarar att han hört legender om en stad byggd i sten... What the... Hur? What? wait? Who? Byn ligger, vet vi sedan tidigare, i en jungel nära en strand. Eftersom de är Maya så vet vi ungefär vilket geografiskt område detta är, vilket är nordöstra Peten... OCH DETTA LIGGER MITT I DE MEST URBANISERADE DELARNA AV MAYA!
Det här är som att ha en bonde som bor två mil från rom år 1250 som säger till dig att han hört legender om städer byggda i sten. Okey, nummer 1: ditt eget jävla hus har stengrund, 2: hur fan har du inte träffat en enda person i ditt liv som varit i Rom och konfirmerat din upptäckt? Dessutom, som tidigare nämnt, var Maya-folket väldigt mycket pro-handel och handelsmän åkte land och rike för att köpa och sälja. Handelsvägar drogs och lades fram över stora delar av området, ofta underhållna av staterna själva, eftersom handeln var en mycket välkommen inkomst.

Så summa summarum: Mel Gibson målar upp två typer av Maya-folk. Ett urbaniserat och ett primitivt. Det är de primitiva indianerna som vi får följa, som inte ens vet att man kan bygga hus i sten. De åker aldrig mer en någon dag från sin egen by, saknar politik och organiserad religion, etc. Det är en slags omvänd positiv rasism, för de framställs som "rena" eller "goda", ej korrupta och ej heller dekadenta. Den ädle vilden turned up to eleven.

Nästa del får jag posta senare, det här blev mycket mer text än jag förväntade mig...


(1) Filmen utspelar sig några år in på femtonhundratalet, alltså ett felsving på cirka 2500 år av Maya-teknologisk utveckling.
(2) Olikt i Europa så hade Maya-kvinnor en mycket större roll i samhället och förväntades inte enbart hjälpa familjen i form av hushållsarbete, men, särskilt i de större städerna, förväntades kvinnor även arbeta med religiösa uppgifter samt med officiella uppdrag åt regering och styre. I en av deras stadsstater, Toniná, så var tillexempel matrilinjär härstamning (dvs, barnen blir av mammas släkt snarare än pappas) standard. Än en gång, missta inte detta som att Maya-folket var ett rättvist folk, de var de inte, men det är ändå intressant.
(3) Vilket inte bara är en dum stereotyp om "infödingar" utan en dum stereotyp om mänskligheten i allmänhet. Vi har aldrig någonsin i världshistorien varit ett klasslöst samhälle, särskilt inte på jägar-och-samlar perioden. Där fanns schamaner, där fanns hövdingar, där fanns stamkrigare, etc.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Maya indianerna har i alla källor jag sett samt lärt mig som utbildad lärare att de absolut utförde massoffer till gudarna i form av människooffer... Du tycks väldigt insatt i det här men är du verkligen HELT säker på att kukulkan inte fick sin beskärda del av människooffer? Wikipedia säger emot dig, blandannat.

Vill dock påpeka att jag är säker på att Mel Gibson tagit sig enorma frieherer och jag ser mer på filmen som fantasy än en möjlig historisk händelse.

Men offren har jag läst om i apmånga källor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Väldigt intressant början, och jag ser fram emot nästa del.

Bara det här får mig faktiskt att börja slänga ganska skeptiska blickar på DVD i bokhyllan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Visst finns det massor med felaktigheter i filmen, men i vilken historisk rulle har det inte det?
ALLA filmer om europeisk medeltid är ju mer åt helvete, skulle jag säga. Nästan i alla fall.

Mayaindianerna skildrades länge som fredliga hippies, som mest var intresserade av astronomi och bollsport. Men sedan man tytt deras skriftspråk, rätt nyligen, så har man fått revidera den bilden. De var lika blodtörstiga som andra folk, som aztekerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Arfert;n179613 said:
Visst finns det massor med felaktigheter i filmen, men i vilken historisk rulle har det inte det?
Desto viktigare att poängtera alla dessa felaktigheter så att vi faktiskt kan lära oss något också.

Lindybeige med flera gör redan ett bra jobb med att gå till botten med alla konstiga uppfattnignar vi har om europeisk medeltid. Kul om vi har nån som är villig att göra det samma med andra delar av världen också.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Minimoni;n179606 said:
Maya indianerna har i alla källor jag sett samt lärt mig som utbildad lärare att de absolut utförde massoffer till gudarna i form av människooffer... Du tycks väldigt insatt i det här men är du verkligen HELT säker på att kukulkan inte fick sin beskärda del av människooffer? Wikipedia säger emot dig, blandannat.

Vill dock påpeka att jag är säker på att Mel Gibson tagit sig enorma frieherer och jag ser mer på filmen som fantasy än en möjlig historisk händelse.

Men offren har jag läst om i apmånga källor.
De hade människo-offer, det stämmer absolut, det hade i princip alla Mesoamerikanska kulturer. Men inte ens i närheten av samma skala som Aztekerna hade.
Jämför det här med det här.

För er som inte orkar läsa...

(Om Azteker)
Michael Harner, in his 1977 article The Enigma of Aztec Sacrifice, estimates the number of persons sacrificed in central Mexico in the 15th century as high as 250,000 per year. Fernando de Alva Cortés Ixtlilxochitl, a Mexica descendant and the author of Codex Ixtlilxochitl, estimated that one in five children of the Mexica subjects was killed annually. Victor Davis Hanson argues that a claim by Don Carlos Zumárraga of 20,000 per annum is "more plausible."[SUP][41][/SUP] Other scholars believe that, since the Aztecs often tried to intimidate their enemies, it is more likely that they could have inflated the number as a propaganda tool.

(Om Maya)
By extension, the sacrifice of a human life was the ultimate offering of blood to the gods, and the most important Maya rituals culminated in human sacrifice. Generally only high status prisoners of war were sacrificed, with lower status captives being used for labour.

Ni ser lite skillnaden? Såvida inte Maya tillfångatar en kvarts miljon fiender varje år, HÖGSTATUS-fiender, så blir det svårt att nå upp till de nummer som Aztekerna leker med. Som sagt, Maya gjorde blodsoffer, men det var på en helt annan skala än Aztekernas.


Arfert;n179613 said:
Visst finns det massor med felaktigheter i filmen, men i vilken historisk rulle har det inte det?
ALLA filmer om europeisk medeltid är ju mer åt helvete, skulle jag säga. Nästan i alla fall.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Så för om Robin Hood har historiska felaktigheter så ska jag inte kommentera på hur fel Mel Gibson har gjort den här filmen?
Förlåt för att jag hänger upp mig på detta, men jag förstår verkligen inte vart du vill komma med detta? Vilka filmer om Europeisk medeltid har du sett där engelska bönder framställs som om de lever i ett jägar och samlar-samhälle? Braveheart?

Mayaindianerna skildrades länge som fredliga hippies, som mest var intresserade av astronomi och bollsport. Men sedan man tytt deras skriftspråk, rätt nyligen, så har man fått revidera den bilden. De var lika blodtörstiga som andra folk, som aztekerna.
Och ja, det fanns länge någon slags naiv idé om att Maya indianerna var fredliga och gosiga (som fortfarande lever kvar på vissa ställen), men om du läst min text ovanför lite mer noggrant så hade du nog sett att det inte är det jag påstår. Jag påstår bara att de framställer Maya som Aztekerna och ibland inte ens som Azteker, utan som ett primitivt samlar och jägar-folk, utan samhällsstruktur, organiserad religion eller ens möjligheten till att bygga hus.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo: Då vet jag, MesoAmerica är inte min starkaste sida som historiker men kan självklart en del om Aztec, Maya och Zapotec kulturerna. Under vilken omfattning människor offrades hade jag ingen aning om, men det visade sig i alla fall att jag hade rätt i att det gjordes. Även Inca offrade ju människor, men på andra sätt då.

Mundo, alltid kul att lära sig mer om saker :) Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker! Sen att Mel Gibsons filmer är mer ohistoriska än Smurfarna är ju ingen nyhet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Minimoni;n179634 said:
Mundo, alltid kul att lära sig mer om saker :) Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker! Sen att Mel Gibsons filmer är mer ohistoriska än Smurfarna är ju ingen nyhet.
Faktum är att ju mer jag tänker på det, så förstärker nästan Mel Gibson stereotypen om de snälla hippie-indianerna, eftersom de som bor ute i djunglen blir shockade vid tanken på blodsoffer, är fredliga och plutti-gulliga.

Also, den sista säsongen av smurfarna som producerades hade tidsresor i nästan varje avsnitt. "[...] resulting in the final season featuring regular time travel, in an attempt to make the show more educational by teaching history."
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Har för mig att Apocalypto först skulle handla om aztekerna, men någon gång under manusarbetet bytte man till maya. Hur som helst, att det är knas med en massa historiska saker tycker jag är irrelevant. Apocalypto är ingen historisk film, den utspelar sig i en myt om historien, inget annat. Precis som alla "historiska" filmer gör. Det den däremot gör bra är att skapa en illusion av autencitet, och det är nog ungefär det mesta man kan önska när det kommer till fiktion. Jag gillar Apocalypto, och gav den 4 av 5 i filmklubben vill jag minnas.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Vimes;n179659 said:
Har för mig att Apocalypto först skulle handla om aztekerna, men någon gång under manusarbetet bytte man till maya. Hur som helst, att det är knas med en massa historiska saker tycker jag är irrelevant. Apocalypto är ingen historisk film, den utspelar sig i en myt om historien, inget annat.
Det förklarar en del att de bytte manus. Och man kan göra den ohistorisk om man vill, såklart. Men gör man den ohirstorisk och förlänger rasistiska stereotyper när man gör det så blir jag lite irriterad. Eftersom Mel Gibson är en rasist och anti-semit så är det ju rätt lätt att angripa hans verk.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Problemet med att Apocalypto är inkorrekt jämfört att många medeltida filmer är väl snarare att pågrund av att forskare länge missförstog Maya på samma sätt som filmen gör, så är det mycket lätt att någon som tror att det är fel gör några googlingar och kommer fram till att det är rätt, ja det går att applicera källkritik men med mängden felaktigt material jämfört med mängden korrekt är det inte säkert att det hjälper, ja både google och wikipedia kan hjälpa, men med tanke på hur många i denna tråden som missförstog wikipedia och hur lätt det är att google modifierar sökningar beroende på vad de tror du vill ha så är väl de ganska brutna också.

/Luna Lovegood som aldrig såg filmen själv pga Mel Gibson
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Mundo;n179662 said:
Och man kan göra den ohistorisk om man vill, såklart.
Dock tycker jag att den i ganska stor utsträckning utger sig för att vara rätt historisk. Och det finns inget i filmen som antyder att det skulle vara något annat egentligen. Om man jämför med 300 så kändes det ju väldigt uppenbart ganska snart att det inte var frågan om något slags försök till en historisk film.

Jag skulle snarare klassa den just tillsammans med filmer som Braveheart och Partioten, som även om de är fulla av småfel och ett par rätt stora fel ändå träffar själva måltavlan (om än ute i kanten). De är två filmer jag ändå känner att man kan kolla på om man vill få lite stämning för tidsperioden.

Men redan utifrån Mundos första post i den här tråden ser det som att jag lika gärna skulle kunna kolla på The Alamo, vilket faktiskt är trevligt att vara medveten om.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tror väldigt få trodde eller tror att Apocalypto som film skildrar verkliga eller ens nära verkliga kulturer. De "snälla" urinvånarna är hämtade ur någons romantiserade hippiedröm att jägarsamlar-kulturen var mänsklighetens stora höjdpunkt och allt var fredligt och bra. Sen de "onda" urinvånarna påminner mer om orcher än människor, skulle inte tro att många går på en sådan onyanserad bild och ser det som en riktig historisk skildring.

Dock är filmen underhållande, precis som Braveheart och Patrioten är underhållande trots alla historiska fel och anakronismer. Sen, personligen skiter jag i om Mel Gibson är antisemit då många skådespelare och andra inblandade i filmindustrin verkar vara riktiga rövhål. Tycker fortfarande deras filmer är bra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Minimoni;n179665 said:
Dock är filmen underhållande, precis som Braveheart och Patrioten är underhållande trots alla historiska fel och anakronismer. Sen, personligen skiter jag i om Mel Gibson är antisemit då många skådespelare och andra inblandade i filmindustrin verkar vara riktiga rövhål. Tycker fortfarande deras filmer är bra.
Jag tycker Braveheart är en skitfet rulle, trots historiska fel/Mel Gibson.

Dock tycker jag att filmen presenteras på ett sätt som gör att det ska kännas trovärdigt, som att "ungefär såhär kunde det vara", eller iallafall så vill den att tittaren ska känna. De tog faktiskt in en Maya-expert när de gjorde filmen, dock var hans proffsområde just klassiska Maya, dvs några tusen år fel, vilket är varför de historiska grejerna såsom kläder etc. är käpprätt åt helvete.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mundo;n179672 said:
De tog faktiskt in en Maya-expert när de gjorde filmen, dock var hans proffsområde just klassiska Maya, dvs några tusen år fel, vilket är varför de historiska grejerna såsom kläder etc. är käpprätt åt helvete.
Apropå experter:

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har gillat alla Gibsons filmer, de är ju alltid rätt feta draman med ambitioner. Jag gillade till och med Jesus-rullen. Som filmer. Men man måste vara medveten om vem som gjort dem och eventuella agendor.

Fast å andra sidan gillar jag sovjetiska filmer också, av samma skäl, trots att de ofta är nedlastade av gömd propaganda. Eller den gamla nazi-tyska Münchausen. Ett verk kan ju ha ett konstnärligt värde, vara en bra film, trots upphovsmännens tvivelaktiga ideologier och minst sagt tveksamma budskap.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille;n179673 said:
Apropå experter:

Så är det, naturligtvis. Man vill ju aldrig att verkligheten ska sabba ett "bra manus". Och de amerikanska kidsen skiter ju i allt sådant.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Arfert;n179676 said:
Jag har gillat alla Gibsons filmer, de är ju alltid rätt feta draman med ambitioner. Jag gillade till och med Jesus-rullen. Som filmer. Men man måste vara medveten om vem som gjort dem och eventuella agendor.
Jag ser två problem här. För det första den tilltagande trenden att försöka påstå att varje ny film som utspelar sig i något historiskt skede är "mer historiskt korrekt" än den förra, när de alla suger bajs genom sugrör så fort det är fråga om historiska detaljer.

Det är som den här imbecille författaren Conn Igguldens böcker. När han började skriva - den första serien handlade om Julius Caesar - var böckerna fulla av självberömmande skryt om hur mycket research han hade gjort, hur mycket fakta det fanns bakom - och jo, visserligen hade han hittat på lite, lite grand, för han var ju ändå en *författare*, men alltså, eftersom han gjort sååå mycket research så var det ju nästan så att hans små fibbar var sanna de också, för så hade det ju kunnat vara, nästan lika gärna.

Öh, nä. Sluta människa!

Patrioten hade varit ett roligt drama. Braveheart också. Om de varit ärliga med att "här serverar vi lite lättsmält action-soppa som vi kokat ihop på en liten spik av historiska kopplingar och en stor portion fantasi - den är gjord för att vara lättsmält, enjoy!"

Eller Gladiator. Typ femton fel i öppningsstriden - allt från felböjd latin till helt värdelös och ahistorisk stridskoreografi. För att inte tala om att hela historiens premisser är fel. (Eller snubben som ska vara den svekfulle fd "generalen" - alltså legatus legionis - och de har satt på honom en dräkt för en stabsofficer av betydligt lägre rang som han knatar runt i hela filmen... Som om någon skulle göra en modern film där Ike Eisenhower går runt med sergeant major chevrons på ärmen varenda dag som president och nån kommenterar "vi har inte hjärta att ta ifrån honom uniformen".)

Varför? Varför?

Det andra problemet är att filmerna är fulla med sentimental smörja. Bara för att vi *kan* manipulera känslor väldigt effektivt, med allt från överanvändning av valthornsmusik till linsfilter till avancerad "rytmik" i handling och klippning, måste vi inte ha "extra allt" hela tiden jämt.

Tittade på Children of Men i förrgår och The Force Awakens igår. Jag tycker båda är bra. Men fan vad mycket bättre Children of Men är, på så många plan, för att den *inte* är "episk", inget "fett drama". Skitigt, fult, ibland "osammanhängande på ett bra sätt" (saker förklaras inte så utförligt, tittaren måste pussla ihop storyn vartefter). Och lämnar så mycket tankar och känslor efter sig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Okey, då kör vi nästa del. Att skriva om Apokalypto och samtidigt förklara lite om Maya tar mycket mer tid/energi än jag förväntade mig, men det är också ganska roligt, för det låter mig googla runt och läsa på en hel del som jag själv inte ens visste...

När vi lämnade vår protagonist så var de påväg till en stor stad (som de hört om i Legenderna...) och släpades dit med en hel del andra fångar. På vägen dit träffar de dock först en flicka som har smittkoppor och soldaterna, som vet vad smittkoppor är för något, blir skrämda av henne och försöker jaga iväg henne med sina träpinnar.

HOLD THE FUCKING PHONE!

Nu hoppar vi lite till slutet, för i slutet av filmen får Maya-folket för första gången syn på spanjorer...
Och första gången som Maya fick höra talas om spanjorer var 1508... Och först tio år senare kommer det första utbrottet av smittkoppor i Maya-dominerade områden, år 1518.
Alltså, jag skiter i hur bombad i huvudet du är. Hur kan du INTE veta att spanjorerna måste komma först och smittkopporna efteråt? Det är väl extremt allmänt vedertaget i central/syd-amerikansk historia att smittkopporna kom EFTER att spanjorerna anlände?

Nåja, skitsamma. Små misstag är så lätt hänt. Den lilla flickan slår på sin trailer/spooky-girl röst och säger...

"You fear me? So you should, all you who are vile. Would you like to know how you will die?"
Följt av att hon berättar hur de alla kommer dö (lite halvkryptiskt) av protagonisten senare... För att avsluta det hela med
"For the one he takes you to will cancel the sky, and scratch out the earth. Scratch you out. And end your world."

Med andra ord en profetia om Maya kulturens undergång. Man behöver inte tänka jättelänge för att inse att hon pratar om hur ondskefulla/dåliga de här snubbarna är och därför kommer de att stå sitt kast/bestraffas/etc. Okey, det är en ganska vanlig plotline i vilken film som helst. Sherriffen är korrupt och en ful typ så hans anhängare och han kommer bli dödade av hjälten för det sa häxan i skogen. Det är ganska basic stuff. Men nu får du ändra kontexten lite. Den här flickan talar inte om tjugo personer som är skurkar, eller ens en hel stad.
Hon pratar om ett folkmord.

Bartolomé de las Casas var en spansk präst som bevittnade folkmorden på plats och skrev om dem. Han beräknade antalet döda till runt femton miljoner. De flesta moderna forskare tror att han räknade i underkant. Oavsett så är det cirka en tredjedel så många människor som dog under förintelsen i Europa. Låt oss leka med tanken att jag gjorde en film som utspelar sig i Europa och jag beskriver ett gäng judar som monster, Mad Max idioter och sadistiska sjuka jävlar. I filmen har jag en liten flicka som de puclar på men hon säger att de är smutsiga, elaka och fula men snart kommer "Han" att komma och städa upp dem, ja, faktiskt utrota dem från jordens yta. Och det är något bra i filmens ögon, för de här personerna är det lägsta, mest dekadenta, blodtörstiga och hemska som ett samhälle någonsin kan vara.
Förstår ni varför hela det här tankesättet är lite sjukt?

För att understryka att det här är budskapet i filmen, så återupprepar vi citat från början av filmen.
"A great civilization is not conquered from without until it has destroyed itself from within. -- W. Durant"
Översatt för en tittare som klarade av grundskolan...
"Maya besegrade och förstörde sig själva innan spanjorerna ens kom dit."

Vi tar ett citat till, dock ej från filmen.
"They attacked the towns and spared neither the children nor the aged nor pregnant women nor women in childbed, not only stabbing them and dismembering them but cutting them to pieces as if dealing with sheep in the slaughter house."

Nu låter det här kanske som de här Mad Max-soldaterna som jag pratade om innan när de anföll byn? Det är det inte. Det här är ett samtidsvittne från ovan nämnde Bartolomé som pratar om när spanjorerna anlände och vad de gjorde med ursprungsbefolkningen. De där massgravarna som vi kommer att få se senare i filmen fanns och var mycket riktiga, men de var inte fyllda med offer från blodsritualer. De var fyllda med offer från ett folkmord.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tillbaka till filmen. De lämnar creepy-girl och går till staden där vi får se en massa slavar som hugger sten. Marknaden som de dras till är förvånansvärt välgjord och ser faktiskt ut som en maya-marknad. Folk har också KLÄDER på sig?! WTF?! Det är nästan som om Mel Gibson inte vill få oss att tro att de alla springer runt i höftskynke och skriker Ugg-Ugg till varandra?

Sen tar det ett par sekunder också inser man att istället för att vara väldigt färgglatt (Maya älskade att färga kläder, byggnader, you name it) och rent (spanjorerna som anlände till maya-städer förvånades över hur extremt sanitärt det var, med många öppna parker, trädgårdar och många arbetare som höll rent) så är allting skitigt, grått, gyttjigt och fult. OH WELL!
Men jag förstår vad Mel Gibson vill göra. Allting är filmat och gjort kaotiskt. Det ska vara lika förvirrande och dystopiskt för oss tittare som det är för Jaguar Paw och hans medfångar.
Notera dock att förstå inte betyder förlåta.

Slavarna släpas till några kvinnor som målar dem blåa (Woo! Kvinnorna deltar i religiösa ceremonier! Det här är grejer det!) men av någon konstig anledning har de olika nummer tatuerade i pannan. Efter att ha blivit målade blåa så släpas våra fångar förbi några bilder på hur blå-målade människor som offras i en blodsrit... Och nu börjar våra hjältar inse att de kommer att dödas.
Men sluta nu för helvete Mel... Jag skiter i hur kåt du är på idén att naiva ädla naturfolk är ädla och naiva men att vara en yucatek-maya... Fuck, att vara en människa i Meso-america och inte veta vad blodsoffer är för något. De har haft en den här religiösa riten i typ 1500 år vid det här laget. HUR KAN DE VARA FÖRVÅNADE?!

Ja ja, de släpas upp på en jättepyramid. Nedanför hålls världens första och största rave-party där folk skakar runt som om de led av svår epelepsi. Vi får även se några människor som är fysiskt vanställda, typ en bebis med stort huvud och små armar etc. Med tanke på hur det är filmat och gjort får vi anta att detta är ännu ett straff för hur dekadenta de är (jämfört med de ädla vildarna). Väl uppe på toppen börjar de avrättas på linje med kroppar och huvuden som kastas ned för trapporna i stora högar. Runtomkring hänger upp-pålade huvuden (vilket Maya inte gjorde). Deras Maya-kung (vi får anta att han är det) ser hög ut som fan, hans fru ser uttråkad ut och deras lönn-feta unge små-flinar medan fångarna avrättas. ALLA här är rövhål, från den lägsta medborgaren till kung, drottning och prins. Vi kan knappt hålla oss till spanjorerna kommer hit och ger dem deras rättmätiga kristna straff!

Nåja, vår hjälte ska precis offras som det blir solförmörkelse och prästen utger att detta var mycket bra och nu behöver ingen mer offras. Istället leds han bort av Mad Max gänget tillsammans med de sista fångarna så att fångvaktarna kan leka en blodslek där fångarna blir levande prickskytte-tavlor (ännu ett totalt påhitt). Vår hjälte lyckas fly, jagas över en enorm likhög (där Mel tyckte det var en rolig grej att lägga in en stillbild av Waldo mitt i likhögen som man kan se om man pausar filmen i precis rätt läge. Mycket classy, undrar varför de inte gjorde det i Schindlers list också...) innan han flyr ut i junglen. Där blir han jagad. Vi pausar här i några sekunder.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hela scenen vi ser här gör fysiskt ont att titta på. Staden, kläderna, allting, är uppenbart för någon som är intresserad av ämnet gjord för att de ut om klassiska maya (typ tusen år tidigare) och det syns väldigt tydligt. Det är väldigt snyggt och väldigt välgjord, helt klart i klass med Gladiator eller Rome. Det ser episkt och fett ut, även om tidsperioden är fel. Men låt oss säga att Mel Gibson vill sätta det i klassiska maya (det ville han inte) så är kulturen käpprätt åt helvete fel. Maya avrättade ALDRIG folk på den här skalan, det var Aztekerna. Maya skulle iheller aldrig påla upp huvden, kasta liken nerför trappor eller lägga dem i stora högar utanför deras stad. Det här var än en gång Aztekerna. Hos Maya när kroppen är offrad är det här den ultimata gåvan till gudarna, därav blev kroppen ett heligt föremål. Inte fan slänger du dina heliga föremål i en stor hög på marken. Du begraver dem på en helig plats så dina gudar kan komma och hämta dem.

Och eftersom lite tjat har uppstått ovan om den flummiga bilden av hippie-maya som var snälla men som nu har rättats så vi får se deras sanna blodtörstiga natur (™) så tänkte jag att vi ska sätta det hela i lite perspektiv.
Mesoamerikanska kulturer (undantaget Aztekerna) utförde inte heliga/ritual/religiösa mord i större utsträckning än andra kulturer som också hade samma tradition religiösa mord. Fuck, om vi lägger till bränningarna av kättare (som väl kan ses som religiösa mord?) så hade de inte ens mer än Européerna hade. Båda var spektakel för en stor publik, båda var gjorda för att tillfredsställa en organiserad religion/Gud men de utfördes inte i större skala hos grupp A eller grupp B.

Jag har skrivit tillräckligt mycket text på en gång känner jag, men vi kan ju avsluta den här gången med att fastslå en gång för alla att i Mel Gibsons verklighet fanns det två väldigt olika typer av folk i Mesoamerica. Det fanns onda, korrupt, dekadenta, degenererade stadsfolk-Maya och ädla, goda, rena (men primitiva och enkla) djungel-Maya.

Problemet med den här idén ska jag diskutera mer i mitt nästa (och sista hoppas jag) inlägg samt den heta potatisen i filmen, hur de vita kristna kommer och räddar Mesoamerika från infödingarna själva.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Sapient;n179713 said:
Som om någon skulle göra en modern film där Ike Eisenhower går runt med sergeant major chevrons på ärmen varenda dag som president och nån kommenterar "vi har inte hjärta att ta ifrån honom uniformen".
Jag vill se denna film.
 
Top