Nekromanti Film!

Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Re: Closer och Seinfeld

The Bookstore.
Jag har lite svårt för de sista två säsongerna ibland. Men "The Bookstore" är kul eftersom det George gör är, tja, så jävla George helt enkelt. Han ska lämna tillbaka den där boken, kosta vad det kosta vill. Favoritscenen är när Jerry påpekar Georges skruvade moral: "Du besudlar en bok, tvingas betala för den, därför stjäl du en annan, och i din hjärna är detta rent spel?" Eller nåt åt det hållet.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Closer och Seinfeld

Jepp, sant. Men jag tycker kramer i början, särskilt när han "leker" Jerry är det absolut bästa. Satan vad jag skarratade när jag såg det första gången, och andra, och tredje... =)

Men sant, Jerrys påpekande och det George gör är grymt kul också. Förövrigt tycker jag att de två sista säsongerna är bra, men de mittersta är nog bäst, 4-7 alltså. Sedan älskar jag avsnittet "The Exgirlfriend" När George berättar hur han gjorde slut med sin flickvän "Son of a Bang! Son of a Boom!" angående hur hennes förolämpningar kom flygande mot honom. Briljant!

/Balderk
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Re: Closer och Seinfeld

Just det ja - han pratar in i en slev eller en borste eller nåt sånt? Det skrattade jag något sjukt åt också.

Annars är väl "The Marine Biologist" (i synnerhet Georges berättelse om hur han räddade valen) en favorit, tillsammans med "The Outing" (inte för att det är något fel med det) och "The Race" någon slags favoriter.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”Vad ar sa bra med Zatoichi?”

I och med att din kritik var tämligen simpel så kommer här ett lika simpelt svar: Handlingen och karaktärerna är coola, musiken äger ( TV-spelig!) och Kitano är hårdare än volfram. I guess that about does it.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Effekterna är lodiga för att Kitano ville ha dem så. Handlingen är dryg? Hur menar du då? Seriöst, det är den bästa versionen av Zatoichi jag sett, men det är nog för att jag är en Kitano-fanboy. :gremwink:


Storuggla, ta av brillorna!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Anledningen till att kritiken var simpel ar att det inte ar sa dar jattelatt att skriva ohemula mangder text nar man maste plugga japanska. Nu har jag i alla fall lite tid.

Jag kommer att svara bade pa ditt inlagg och storugllas pa samma gang da jag inte har tid med annat.

Efekterna var daliga for att kitano ville det... Gor det filmen battre?

Vad ar coolt med karaktarerna? Den enda karaktaren som har lite stake skulle val vara Ronin killen.

Att musiken ar bra haller jag med om. Men jag tycker fortfarande att filmen inte ger ett bra helhetsintryck.

Min tes gallande filmens popularitet trots dess brister ar att den just ar Japansk. Allt fran Japan ar coolt just nu... Inget negativt med det men det tycks andock som om de japanska filmerna inte riktigt kritiseras utifran samma regler som andra filmer.

Ha det gott!

Nu ska jag kurtisera en japanska...

MiniMoni
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Efekterna var daliga for att kitano ville det... Gor det filmen battre?"

Nej, men det förklarar varför de såg ut osm de gjorde. och då kan man klura lite på varför han valde att göra just så, när han kunde gjort dem mycket, mycket bättre (för satan vad lökiga de är).

"Vad ar coolt med karaktarerna? Den enda karaktaren som har lite stake skulle val vara Ronin killen. "

Måste karaktärerna vara coola då? Kan de bara inte vara som folk är och det ändå vara en bra film? Fast det för oss osökt till...

"Min tes gallande filmens popularitet trots dess brister ar att den just ar Japansk. Allt fran Japan ar coolt just nu... Inget negativt med det men det tycks andock som om de japanska filmerna inte riktigt kritiseras utifran samma regler som andra filmer."

Min tes är följande: Occam gäller även i Japan. Eller nä, faktiskt inte. Jag tror ärligt talat att Occam knaprat roppar och nu går bärsärk med sin rakkniv genom Tokyos gator vilt brölandes och med polisen i hälarna. 90% tror jag är för lågt för landet som gett oss La Blue Girl spelfilmen.
Men framförallt tror jag att smak inte är allenarådande. Folk gillar det de gillar och ogillar det de gillar och de kommer de fortsätta med, tills efter nästa val i alla fall :gremwink:


Storuggla, fotsmärta galore
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”Anledningen till att kritiken var simpel ar att det inte ar sa dar jattelatt att skriva ohemula mangder text nar man maste plugga japanska.”

Förmodligen inte svårare än det är för folk som arbetar eller pluggar något annat, men visst. Det var nu hur som helst inte direkt en anklagelse, utan mer en motivering till varför även jag skrev ett kort inlägg.

”Efekterna var daliga for att kitano ville det... Gor det filmen battre?”

Tja, det innebär åtminstone att det är ett stilgrepp, inte inkompetens. Huruvida det gör någon skillnad får väl var och en avgöra. För min del gör det en väldig skillnad; om det inte gjorde det skulle jag väl gnälla på Sin City för att den mestadels var i svartvitt (för liksom, svartvitt är ju rena stenåldern). ¬_¬

”Vad ar coolt med karaktarerna?”

Ja, nu var det ju ett tag sen jag såg den, men utöver Zatoichi själv så gillade jag syskonen. Varför? I dunno. Personkemi, vad vet jag. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Eller så kanske jag bara gillar män i kvinnokläder?</font></td></tr></table>
”Min tes gallande filmens popularitet trots dess brister ar att den just ar Japansk. Allt fran Japan ar coolt just nu... Inget negativt med det men det tycks andock som om de japanska filmerna inte riktigt kritiseras utifran samma regler som andra filmer.”

Helt ärligt, nu får du ge dig. Den ende här som tjatar om Japan i tid och otid är faktiskt du, och att påstå att jag, Ugglan och eventuella andra svenskar som gillar filmen skulle göra det som konsekvens av nån sorts blind nippofili är rätt förolämpande (ja, åtminstone tycker jag det; jag skall väl inte tala för Ugglis eller någon annan). Själv gillar jag filmen för att jag gillar den, inte för att den är japansk (och nu sade jag ju nyss att jag inte skulle tala för någon annan, men jag räknar kallt med att Gugglan har liknande grunder för sin åsikt). ’Nuff said, really.
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Inget tillsatt socker

Det kan inte vara så enkelt att filmens (eventuella) populäritet bygger på att hyfsat många helt enkelt tyckte om filmen fråga? Detta trots det faktum att du inte verkar ha uppskattat den nämnvärt.

Bara en tanke.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har en svag punkt när det gäller spoilern jag, så.. :gremblush:

"Den ende här som tjatar om Japan i tid och otid är faktiskt du, och att påstå att jag, Ugglan och eventuella andra svenskar som gillar filmen skulle göra det som konsekvens av nån sorts blind nippofili är rätt förolämpande (ja, åtminstone tycker jag det; jag skall väl inte tala för Ugglis eller någon annan)"

Jag lider mer av någon DPRK-fili jag... once again: :gremblush:

"men jag räknar kallt med att Gugglan har liknande grunder för sin åsikt)"

Jag gillar den för syskonens hämnd och Kitanos skrockande men framförallt för musiken och bildernas skull. Bönderna och arbetarna som jobar i takt med musiken eller som dansar på ett fält.. snyggve :gremsmile:
Men sen är jag en musikalfreak också.


Storuggla, svag punkt för estetiken
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Barcelona
Min tes gallande filmens popularitet trots dess brister ar att den just ar Japansk. Allt fran Japan ar coolt just nu... Inget negativt med det men det tycks andock som om de japanska filmerna inte riktigt kritiseras utifran samma regler som andra filmer. /.../ Nu ska jag kurtisera en japanska...

Meh... klart att du kan klaga på att Japan är överexploaterat. Du har ju redan uppnått det ultimata målet i nippofilens tillvaro. :gremwink:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Helt ärligt, nu får du ge dig. Den ende här som tjatar om Japan i tid och otid är faktiskt du, och att påstå att jag, Ugglan och eventuella andra svenskar som gillar filmen skulle göra det som konsekvens av nån sorts blind nippofili är rätt förolämpande (ja, åtminstone tycker jag det; jag skall väl inte tala för Ugglis eller någon annan). Själv gillar jag filmen för att jag gillar den, inte för att den är japansk (och nu sade jag ju nyss att jag inte skulle tala för någon annan, men jag räknar kallt med att Gugglan har liknande grunder för sin åsikt). ’Nuff said, really.
Hmm... Om du tar det jag sade som en forolampning sa maste du vara valdigt latt iriterad... Jag havdade knappast att du gillade filmen enbart for att den var japansk... Eller? Men sjalvklart gar det trander och man ar val inte mer an manniska. I alla fall jag blir paverkad av trender bade medvetet och omedvetet.

Jag hoppas och tror att du var den enda som tyckte att migg tidigare inlagg var forolampande... Det var mer menat som en fundering.

MiniMoni
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måste karaktärerna vara coola då? Kan de bara inte vara som folk är och det ändå vara en bra film? Fast det för oss osökt till...
Visst. Jag haller med dig. Jag formulerade mig daligt. Det jag menade var att jag inte sag nagot specielt med de andra karaktarerna Vilket uppenbarligen du och manga fler gjorde. :gremsmile:

Min tes är följande: Occam gäller även i Japan. Eller nä, faktiskt inte. Jag tror ärligt talat att Occam knaprat roppar och nu går bärsärk med sin rakkniv genom Tokyos gator vilt brölandes och med polisen i hälarna. 90% tror jag är för lågt för landet som gett oss La Blue Girl spelfilmen.
Men framförallt tror jag att smak inte är allenarådande. Folk gillar det de gillar och ogillar det de gillar och de kommer de fortsätta med, tills efter nästa val i alla fall
Jag tror inte heller att smak ar allenaradande. Dock sa tror jag att vi medvetet och omedveter paverkar varandra.

MiniMoni
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar den för syskonens hämnd och Kitanos skrockande men framförallt för musiken och bildernas skull. Bönderna och arbetarna som jobar i takt med musiken eller som dansar på ett fält.. snyggve
Men sen är jag en musikalfreak också.
An en gang haller jag med. Musiken ar riktigt bra :gremsmile:
Filmen ar riktigt stor har i Japan. I mars forra aret sa tjatades det om den hela tiden :gremsuck:

Ren kuriosa till er som tycks veta lite om Kitano. Har eller ska han spela in film i hollywood? Tyckte jag horde nagan namna det har...

MiniMoni
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Bleh. [OT]

”Om du tar det jag sade som en forolampning sa maste du vara valdigt latt iriterad... Jag havdade knappast att du gillade filmen enbart for att den var japansk... Eller?”

Du skrev att du tror folk gillar filmen för att den är japansk, inte för att den är bra; min formulering (att gillande av filmen skulle komma av blind nippofili) känns inte särskilt långsökt. Förutom att det omyndigförklarar andras åsikter så framstår det – av uppenbara skäl – som rena vulkanutbrottet i det proverbiala glashuset. ¬_¬ Vad gäller trender så har väl ”österns mystik” och dylik bullshit varit poppis i evigheter – typ sen 80-talet åtminstone. Nå, jag kanske helt enkelt missat nån stor kontemporär Japan-trend, men det enda jag lagt märke till på sistone är väl att det görs amerikanska remakes på varenda skräckis som producerats i Japan sen kriget, ungefär.
 
Top