Nekromanti Film!

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
happ, nu är det tydligen sommar, jag är inte så pigg på att gå ut då jag har problem med värme så jag skulle gärna vilja ha filmtips. är inte så kräsen, det mesta duger för min del. kan vara allt från drama till sci-fi

helst gärna dumaction(dock ingen dum action), med snabbt pratande svarta skådisar med skrikig röst(TM).

eller cool sf som Equilibrium

men detta är som sagt inget krav, allt går bra

//Netfeed, som inte riktigt vet om denna platsar här eller på OT-forumet
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Okey, jag tänkte eftersom jag också har en del problem med värme så kan jag ge dig några tips på filmer jag sett hittils under sommaren.

Garden state.
The Terminal.
The Jacket.
Final Fantasy.
Little Nicky.
Jay and Silent Bob strikes back.
Mallrats.
Dogma.

- Jocke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Ok, jag föredrar gärna lite vanliga filmer men med en annorlunda vinkling.. Först en liten länk.. Sedan några filmer från min profil..

Nyckeln Till Frihet
Fängelsefilm.. (Be)rörande.. Allting i filmen känns rätt..

Gattaca
SF.. En man slåss mot vad som anses vara rätt.. En värld jag lätt kan föreställa mig i framtiden..

City of Angels
Romantik.. Fallen ängel blir kär.. Poetiskt gjord..

The Crow
Gothaction.. Mördad man blir hämndspöke.. Sköna stadsmiljöer..

Strange Days
Thriller.. Lurendrejare får mordhistoria på halsen.. Cool karaktär men rätt bristfällig story..

Cowboy Bebop
Manga.. Något med prisjägare (minns inte).. Normalt ogillar jag manga, men den här filmen har riktigt skön stämning..


...och till sist lite filmer från datorn/minnet..


Benny and Joon
Romantik.. Dagdrömmare vinner mentalsjuks hjärta.. Johnny Depp i fantastisk film..

Chasing Amy
Romantik.. Kille blir kär i lesbisk.. De långa kärleksdialogerna gör filmen värd att se..

Before Sunrise
Romantik.. Två personer möter varandra på tåg, bestämmer sig för att kliva av på gemensam hållplats och pratar sig genom hela filmen.. Nog den bästa romantiska film jag sett.. En enda sak hade kunnat gjort den bättre och det var om det i slutet stod "baserad på en verklig händelse"..

Eternal Sunshine of a Spotless Mind
Drama.. För att glömma kärleken vill han radera henne ur minnet.. Skönt utflippad film.. Tänkvärd..

The Butterfly Effect
Drama.. Man reser bakåt i tiden och försöker ställa allt till rätta.. Fick mig att börja fundera..

Hellboy
Action.. Serietidningshjälte räddar dagen.. Ball värld, skön huvudperson..

Leon
Drama.. Torped tar sig an föräldralös flicka.. Intensiv.. Trovärdig..

The Name of the Rose
Deckare.. Munk löser mordgåtor i kloster.. Skön miljö..

Dawn of the Dead (2003)
Zombierulle.. Folk belägrar sig i hus mot zombier.. Jättebra remake och missa inte vad som händer i eftertexterna..

28 Dagar Senare
Zombierulle.. Man vaknar upp och staden är helt övergiven.. Den bästa zombierullen som gjorts..

Dragonheart
Fantasy.. Drakdödare hämnas en drakes brutna löfte.. Sean Connery som draken..

The Cube
Överlevnad.. Personer vaknar upp i en dödlig rubriks kub och försöker ta sig ut.. Jag gillar personutvecklingen och filmens budskap "Alla kan tillföra något"..

Ladyhawke
Fantasy.. Om dagen är hon hök och om dagen är han varg av en förbannade i att aldrig få leva tillsammans.. Rätt störig syntmusik..

Tomten Är Far Till Alla Barnen
Komedi.. Den moderna kärnfamiljen ska fira jul.. Normalt gillar jag inte svenska filmer, men den här är skitbra..

Evil Dead 3: Army of Darkness
Fantasyaktig.. Nutidsmänniska kommer till medeltid och ska uppfylla profetsia.. Kultförklarad film!

Young Ones
Western.. Skapandet av Billy the Kid och hans gäng.. Medryckande historia med humor..

Silverado
Western.. Tre mäns vägar skiljs åt och korsas.. En av de bättre westernfilmerna..

Ghost Dog
Drama.. Torped lever med samurajkodex.. Ok, låter cool men är lite seg..

Returner (Ritaanaa)
Action.. Hämnare får besök från flicka från framtiden och hans uttänkta öde förändras.. Jag har saknat den här typen av "Equilibriumaction"..

Pirates of the Carabbian
Pirat.. Kollrig piratkapten stöter på piratskatter och -förbannelser.. Johnny Depp - behövs mer sägas?

Slaghökarna
Pirat.. Det är något med Spanien och förräderi (kommer inte ihåg).. Klassiker!

Hackers 2
Drama.. Jakten på en av Amerikas största hacker.. Trovärdig..

The Ninth Gate
Deckare.. Prisjägare på jakt efter sällsynta böcker.. Johnny Depp!

The Long Kiss Good Night
Action.. En kvinna med amnesi upptäcker hennes förflutna.. Onelinernas film! Subtila ledtrådar i bilden..

Reno - obeväpnad men farlig
Action.. Slagskämpe får asiatisk träning (kommer knappt ihåg filmen).. Kultförklarad!

Matrix 1
Action.. Renoaction i futuristisk miljö.. En milstolpe i filmhistoria..

Flykten från New York
Retrofutiristisk action.. Kriminell ska frita presidenten från det övergivna Manhattan.. En klassiker..

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.. Många har du nog sett redan innan..

/Han som hade skitsvårt att hitta actionfilmer, för de riktigt bra känns som om alla redan har sett
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här komme rett gäng förslag. Hoppas något av dem är av intresse:

Gunhed Udda Japansk SF. Frontline Assembly använde delar av filmen i en video.

Dangerous Beauty / A destiny of her own Drama om en kurtisan i 1400-talets venedig. Vacker film.

Once were warriors Brutalt drama om en familj Maorier. Känns som att få en spark i magen när man ser den.

Nikita Fransk action/thriller. Ung nerknarkad kvinna blir tvångsrekryterad av underrättelsetjänsten för att sona sina brott. Observera att det finns 4 olika versioner (Det franska originalet med Anne Parillaud, sedan den betydligt sämre amerikanska karbonkopian med Bridget Fonda, sedan piloten till tv-serien Nikita (vilken är bra) med Peta Wilson, och Hong Kong-filmen Black Cat).

Shakespeare in love En udda berättelse om vad som hade kunnat ha häntvid skapandet av Romeo och Julia. Shakespeare har skrivkramp, och kärleksbekymmer.

Romeo + Juliet Nutidsversionen med Leonardo Di Caprio. Snygg film, och att de behållt originalengelskan i dialogen är kul.

Quills Markis de Sade på mentalsjukhus, men det hindrar honom inte att skriva.

Dark Crystal Söt dockfantasy.

Labyrinth Fantasy. Ung flicka gör olycksalig önskan och trollen tar hennes lillebror. Hon beger sig ut för att hämta tillbaks honom. David Bowie som ond härskare över trollen.

The Princess bride Peter Falk berättar skön saga för sjukt barnbarn.

The Three Musketeers + The four Musketeers Avser här de två filmerna som gjordes i början av 70-talet. Spana in fighten inne på värdshuset. Bör ge massor av inspiration om man vill spela Götterdämmerung.

/Ulfgeir
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
SF-rullen Nemesis är ju given (heter visst Nemesis - Yttersta hämnden på svenska). http://www.imdb.com/title/tt0107668/

Sen är ju Terminator 2 alltid värd att se om. Ids man kan man väl kika på alla tre? Inte för att jag sett trean än själv...

På tal om att kika på flera filmer: Pitch Black, Chronicles of Riddick: Dark Fury samt The Chronicles of Riddick rakt på varandra tyckte jag gav en rätt schysst upplevelse. Inte nödvändigtvis så bra men... mycket action.

På tal om bra action, Kiss of the Dragon. Inte så bra som film men riktigt snygg action...

Mer action: Leon, Ronin (Jean Reno-rullar), Bourne Identity med uppföljare... Om du vågar kika på svenska rullar kanske Livvakterna och Tredje vågen kan vara nåt (även filmerna innan kanske - Noll tolerans samt ???, inte sett dem dock så jag vet inte om de är nåe bra).

Får väl vara bra så.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
fick hem tomten är far till alla barnen, the cube och ninth gate

ett problem bara, den första filmen tog slut lite tvärt, skulle vilja veta vad som händer när Sara står och skall tala om något för Janne på julafton nummer 2, vad hon säger(inte i detalj) och vad som händer efter det :gremsmile:

vore gulligt :gremsmile:
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Några förslag:

Scanners : Kultfilm av Cronenberg. Halvt osammanhängande handling men ändå bra. Innehåller en av filmhistoriens mest minnesvärda specialeffekter.

Split Second : Underhållande action med Rutger Hauer.

Night of the Living Dead : Om du inte sett den.

House on Haunted Hill : Gammal skräckis med Vincent Price. Finns en nyinspeling jag inte sett, vilken dock inte fått särskilt bra omdömen av dom som har.

The Fly : En bra nyinspelning! Vetenskapsman smälter samman med fluga. Även orginalet är sevärt.

Them! : Muterade jättemyror. Nog sagt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det finns ju så många filmer som är bra!

Men filmer jag gillat som jag sett på senare tid är:

Guds Stad: Såg den faktiskt för första gången för en månad sedan typ... Men det är en riktig höjdarrullen, har du inte sett den, gör det!

Garden State: Såg den för andra gången nyligen, och jävlar vilken härlig, och vacker, film det är! Vem kunde ha gissat att Zach Braff skulle vara en bre regissör eller kunde skriva bra manus? Inte jag i alla fall. Han och Natalie Portman är så söta tillsammans i den här filmen. =)

American Beauty: Jag vet, den börjar få några år på nacken nu och du har förmodligen redan sett den, men jag såg om den nyligen och den tåls att se om. Snuskigt bra film!

Äh, det får räcka för tillfället, vill du veta fler filmer jag gillar kan du ju alltid kolla in min filmtipset.se användare, där kallar jag mig Brax. Men filmtipset.se ligger nere just nu va? Jag kommer inte in där i alla fall.

/Balderk
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Får väl ta och tipsa om "NIMHs hemlighet" eller "The secret of NIMH" som den heter på orginalspråk. Tecknad film som handlar om en liten musmamma med sitt barn som söker hjälp hos extremt intelligenta råttor (f.d. Lab-råttor som pumpats på intelligenshöjande medel). Kommer inte ihåg så jättemycket men vad jag minns var den rätt mörk och mystisk.

En annan film som man bara måste se är filmen Dogma (det är titeln på filmen, inte någon av von Triers dogma-filmer). En satir på gudstro i allmänhet, Alan Rickman gör rollen som "Metatron" helt underbar. Ett underbart citat från filmen:
Loki: The last four days on Earth. If I had a dick, I'd go get laid. But we can do that next best thing.
Bartleby: What's that?
Loki: Let's kill people.
[Lady next to Loki spits out her coffee]
Loki: [to lady] Oh, not you.
/Seinet Wintermute - Dogma är helt klart på 2:a plats bland mina favoritfilmer (förstaplatsen är Rosens Namn)
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Eftersom jag älskar film kan jag helt enkelt inte hålla mig, och måste dela med mig av några personliga favoriter.

Midnight Run (Actionkomedi)
Robert DeNiro i en riktigt skön film. Upplägget låter såväl klyschigt som osexigt: buddy-film kombinerat med roadmovie, men herrejävlar vilket manus filmen har! Bra skådespelare, bra karaktärer, skön musik, och några hisnande actionscener. Actionkomedier brukar inte vara bra (i min mening), men detta är genrens mästerverk.

Gattaca (Science-Fiction/Drama)
Ganska dyster och lågmäld film om ett inte så värst avlägset framtida samhälle. Människor manipuleras genetiskt innan födseln så att barnen ska slippa alla "defekter", vilket leder till att det finns två grupper i samhället: de "bra" och de "defekta". Storyn handlar om en "defekt" som drömmer om att få åka ut i rymden, något bara de "bra" får göra...

Closer (Drama)
Att filmen baseras på en teaterpjäs märks tydligt: scenerna är långa, och karaktärerna få. Men det är ingenting som drar ner filmen, snarare tvärtom. Det hela handlar om fyra karaktärer som vi i publiken inte alltid tycker så värst mycket om: de vänstrar, och beter sig allmänt omoraliskt. Skådespelarna lyfter materialet till fantastiska höjder, särskilt Clive Owen, Natalie Portman och Jude Law.

Dawn of the Dead (2004) (Skräck)
Som något av ett zombiefilmsfan tycker jag att denna film är helt underbar. De inledande tio minuterna (och creditmontaget till Johnny Cash's "The Man Comes Around") saknar motstycke vad det gäller att visa oss panik och hur civilisationen faller samman. Resten av filmen är mycket bra, men lever inte upp till inledningen (och det är det inte mycket som gör).

Unforgiven (Western)
Clit Eastwood regisserade och spelade huvudrollen i denna vemodiga film, som på sätt och vis känns som en avslutning på hela western-genren. Istället för renodlade hjältar och skurkar har vi karaktärer som befinner sig någonstans i det grå gränslandet dem emellan. En prostituerad kvinna knivskärs, och en belöning på tusen dollar utfärdas om någon dödar cowboyen som gjorde det. Suverän film, med klassisk slutuppgörelse på en krog.

The Big Lebowski (Komedi)
Världens coolaste film! Sanslöst rolig, med en uppsjö av sinnessjukt galna scener och repliker. Filmen kryllar av minnesvärda karaktärer, varav de flesta verkar vara mest förtjusta i pederast-bowlaren Jesus. Kort sagt: jointar, kidnappningar, tyska nihilister, och en besudlad matta, det är The Big Lebowski.

En fisk som heter Wanda (Komedi)
Du har förmodligen redan sett den: se om den i så fall!

Dr Strangelove (Krig / Komedi)
Mitt under det kalla kriget tappar en general förståndet och beordrar sina bombflygplan att anfalla ryssland, till den amerikanska regeringens stora fasa. Samtidigt kommer rapporter om att ryssarna har konstruerat en så kallad domedagsmaskin, som hotar att förstöra hela världen om ryssland skulle bli anfallet. Det finns få komedier om världens undergång, och detta är nog den svartaste som gjorts...

Seinfeld (TV)
Hyr eller köp DVD-boxarna. Bra extramaterial.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jävla skit. trevlig site. Vi får hoppas den kommer upp snart igen, levde där ett tag typ =)

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Closer och Seinfeld

Oooh, Closer är en grymt bra film! Särskilt Clive Owen och Natalie Portman är ju sjukt bra i den, och nej, det är väl egentligen ingen av karaktärerna som beter sig bra genom hela filmen. Alla gör något för att skada någon annan. Men det är bara kul med en sådan film. Väldigt bra manus.

På tal om seinfeld, jag såg hela säsong tre på DVD igår, det var trevligt. Funderar på att se säsong ett eller två idag. Har börjat se säsong fyra också, men han jag ser den med är bort så jag måste vänta några veckor för att fortsätta se den :gremfrown:

Balderk
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Re: Closer och Seinfeld

Oooh, Closer är en grymt bra film! Särskilt Clive Owen och Natalie Portman är ju sjukt bra i den, och nej, det är väl egentligen ingen av karaktärerna som beter sig bra genom hela filmen. Alla gör något för att skada någon annan. Men det är bara kul med en sådan film. Väldigt bra manus.
Jag gillar filmer där karaktärerna verkligen står i centrum, och det gäller ju Closer om något. Clive Owen spelar sin roll så j-a bra. Min favoritreplik är hans utbrott: "Because I'm a fucking cave-man!"

Seinfeld: något favoritavsnitt? För min egen del är det en kliché, men "The Contest" är TV-historia. "My mother caught me..."
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
avbetade

så, nu har jag gått igenom:

the cube (4/5)
tomten är far till alla barnen (3/5)
ninth gate (4/5)

orkar inte gå igenom vilka jag har sett utav dem ni listat men det är ungefär hälften :gremsmile:
hoppas det kommer fler förslag, fram tills dess att tråden försvinner ur sidan för mig kommer jag skriva upp betygen här på dem jag ser iaf, efter det kan ni kolla upp dem själva om ni vill på filmtipset.se(nick Netfeed)(well duh :gremsmile: )
 

Thomas Allvin

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
24
Passar på att tipsa om min senaste hyrfilm: American Splendor. Paul Giamatti (ni vet, från Sideways) spelar Harvey Pekar, skaparen av den kultförklarade "vardagsserien" med samma namn som filmen. Based on a true story. Mkt sevärd.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Zombie "rullar"

Dead triologin (Night-, Dawn- och Day of the living dead), Alla zombie filmers moder.

Dawn of the dead (Remaken) Når inte riktigt lika högt som orginalet... Men funkar utmärkt om man inte känner för att se på en 2 1/2 timmes zombie film

Shaun of the dead, en riktigt bra zombie rulle/komedi :gremlaugh: Är en bladning mellan en rätt klassisk brittisk romatisk komedi och en klassisk Zombie film.


Komedi

Lock, stock and two smoking barrels/Snatch, dessa två filmer är grymt bra, har rätt högt tempo och är en blanding utav action/komedi. Filmerna är dock lika varandra så du behöver nog bara välja en utav dem.

Big lebowski, också en riktigt kul film:)

Brother where art thou (sp?), handlar om tre brottsligar under depressionen som rymmer ifrån fängelset. Har väldigt skön musik och handlingen är väldigt löst baserad på Odyssén.


Science fiction

Matrix triologin, nuff' said

I, Robot

Johnny mnenomic, Cyberpunk med Keanu Reeves

Cowboy Bebop, en GRYM anime serie

Wolf's rain, en annan riktigt bra anime serie



Thrillers/Skräck

Sjätte sinnet

The thing

The company of wolves, en väldigt speciell och rätt abstrakt varulvs film med väldigt annorlunda varulvar.


F(j)antasy

Sagan om ringen triologin (Duh!!)

The 10th kingdom, en ca 7 timmar lång miniserie som handlar om en ung kvinna och hennes pappa som utav en slump träffar på en prins som förvandlats till hund och flytt från en annan dimension. Självklart så vill de hjälpa honom och följer med honom in tillbaka till Fantasy världen där häxan som förvandlat honom försöker att ta över världen.

Ladyhawke

Pirates of the carribean


Krigsfilmer

Stalingrad, striden om den ryska staden Stalingrad under andravärldskriget sett från en ung Tysk officers perspektiv.

Das Boot, handlar om en Tysk ubåts besättning under slaget om atlanten.

Band of brothers, om du inte redan sett den serien

Memphis belle, handlar om en Amerikansk flygplans bestsättning på en B-17 Flying fortress

A bridge too far, en skildring utav Operation Marketgarden från Amerikanskt, Brittiskt och Tyskt perspektiv

When trumpets fade, en utav de bästa Amerikanska krigsfilmerna enligt min åsikt

Gallipoli, Första världskriget sett från Australiensiskt perspektiv med Mel Gibson
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
They're coming to get you, Barbara

Dawn of the dead (Remaken) Når inte riktigt lika högt som orginalet...

Då flaggar jag som vanligt för Tom Savinis remake av Night of the Living Dead från 1990. En riktigt skön zombiefilm och en skön hyllning till originalet, med en del kluriga knutar på handlingen (händelseutvecklingen avviker sakta och gradvis från originalets, och slutet blir följaktligen helt annorlunda). Och zombiesarna lubbar inte.

"They're so slow... You wouldn't even have to run, you could just walk right past them."
"Well, I'm not taking any chances!"

--
Åke
 
Top