Nekromanti Fenix nr 5/10

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Re: Konkretism

Det är innehållet du angriper här. Och där upplever jag inte att det är så mycket problem.

Problemet är väl klimatet snarare. Men ser man inte skogen för alla träden så lär man väl aldrig gå vilse heller.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Konkretism

Oh snap. Inlägget innan mitt inlägg var väl exemplet på vad som jag skulle beteckna som felet med hela inställningen.
Felet med "inställningen" är alltså att man vill veta vad som är fel innan man försöker göra något åt det?

Kan du förklara vad felet med det är? Testa att göra det genom att skriva ett inlägg som innehåller flera meningar, gärna meningar som beskriver och förklarar vad du personligen upplever som fel, och vad den eller de personer du anser ligger bakom detta fel bör göra för att förbättra situationen.

Tack på förhand.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Konkretism

Det är innehållet du angriper här. Och där upplever jag inte att det är så mycket problem.

Problemet är väl klimatet snarare. Men ser man inte skogen för alla träden så lär man väl aldrig gå vilse heller.
Ett forum består av innehåll i form av inlägg med text. Om det existerar något "klimat" på ett forum så existerar det i form av det innehåll som finns på det. Innehållet, och därmed klimatet, ändras genom att man skriver nya inlägg, med en annan typ av innehåll, inte genom att man sitter hemma vid sin dator och "reflekterar över strukturer".

Så enkelt är det tyvärr. Man förändrar ett forum genom att skriva i det, inte på något annat sätt.

/tobias
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Konkretism

Jag skulle gärna vilja försöka förklara varför jag på vissa nivåer håller med om att rollspel.nu inte är nybörjarvänligt.

För närvarande i skrivande stund så är de trådar som är aktuella i min inläggslista (urval):
Rollspel som intellektuell utmaning.
Meningsfulla val.
Hur ska man spela Rogue Trader? (hantering av skuggkaraktärer etc.)
Scenariostruktur som regelsystem.

Bra och intressanta trådar allihop, men antag nu att det kommer in någon som inte är ~30+ år (det är ingen idé att folk protesterar och trycker på att "jag är minsann yngre", jag vet att ni finns och försöker bara illustrera en poäng), inte är rollspelsmässiga allätare som läser 10+ spel per år. Denne person kanske spelar i huvudsak ett spel, kanske ett svenskt som åtminstone någon gång har haft en hyfsad omsättning eller något av de större utländska.

Den här personen hoppas kanske på att denna, Sveriges största rollspelssida skall vara platsen där man kan diskutera ursprung, bakgrund och var/på vem man oftast finner en värja i det spelets setting eller prata om de udda reglerna för Övertala.

Undantaget Eon och lite aktivitet på D&D-forumet så finns det i princip inga sådana trådar här, åtminstone inte sådana som varit aktiva under senare år.

Policy:n för forumuppsättandet här har varit uppsatt på spelutgivarnas önskemålsbasis och kravet har varit att det om de skall vara välkomna så skall detta vara deras officiella forum.

Den "höga nivån" på diskussionerna i kombination med avsaknaden av egna forum för de spel som faktiskt spelas (och jag inser när jag läser detta att här tar jag nog i så jag nästan skiter på mig...) tror jag är några av de större anledningarna till att rollspel.nu inte har blivit den naturliga knutpunkten för rollspelare i Sverige som åtminstone jag gärna sett att den skulle ha varit. Om forum för alla svenska spel fanns här och var aktiva så hade det även blivit en naturlig inkörsport till andra delar av hobbyn.

Nu är det såklart inte så enkelt som att öppna DoD-forumet igen eller liknande. Det var ingen större aktivitet på det när det fortfarande var öppet. Jag skulle snarare efterlysa ett "Gamla svenska rollspel"-forum eller "Övriga svenska rollspel"-forum där man till exempel skulle kunna ha som mjuk regel att inga diskussioner som inte rör ett specifikt system eller en specifik värld var förbjudna eller dyl.

Om man vill driva det ett steg längre så kunde man sträva efter att rekrytera en eller ett par eldsjälar att driva dessa forum. Driva inte så mycket administrativt utan snarare att vara bollplank på dessa. Detta med förhoppningen att de över tid skulle uppnå egen kritisk massa.

Summa summarum så tror jag att siten skulle må bra av att ha en avdelning där teoretiskt flum var bannat. Går det att dra några lärdomar av Eon-forumet? Jag upplever att det funkar riktigt bra.

---

Ovanstående är inte på något sätt menat som kritik utan enbart som underlag för reflektion och för att komma med lite konkreta förslag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Konkretism

Summa summarum så tror jag att siten skulle må bra av att ha en avdelning där teoretiskt flum var bannat.
Ojoj, jag anar en moderatormardröm där. Jag menar, hur f-n tänkte du att "teoretiskt flum" ska definieras?

- Ymir, har nog mer reflektioner senare
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Konkretism

Ymir said:
Summa summarum så tror jag att siten skulle må bra av att ha en avdelning där teoretiskt flum var bannat.
Ojoj, jag anar en moderatormardröm där. Jag menar, hur f-n tänkte du att "teoretiskt flum" ska definieras?

- Ymir, har nog mer reflektioner senare
Man kan göra det enkelt; Om man pratar om DoD så skall diskussionen utgå från DoD vad gäller regler och värld. Endast trådar i stil med "Detta funkar inte i DoD" skall tillåtas sväva ut mot andra system. Typ.

Edit: Men jag kommer inte att spendera tid på att försvara förslaget, det var bara en tanke och syftade mer till att få igång hjärnor än att vara en egentlig lösning. Det finns en hel kasse problem med förslaget och jag tror inte modereringen är det största... :gremcrazy:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Men är Ros (eller vad hon heter) bara en fangirl eller håller ToC så hög kvalité? (givet att man står ut med gumshoe-systemet)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Åsa är kunnig om rollspel, inget snack om saken. Fast personligen tycker jag att hon tar i lite för mycket i det här fallet, men det är ju bara en smaksak från min sida. SÅ bra är inte ToC. Det är "bara" ett bra spel.

Om jag personligen skulle ge något 20 så skulle det behöva vara ett sånt där epokgörande spel, som flyttar gränserna och dessutom är riktigt bra genomfört. Som CoC, Warhammer FRPG. 1-ed, och liknade. Spel som Over the Edge eller BW, som jämförelse, är inte 20, eftersom de inte känns riktigt färdiga, hade behövt gås igenom.

Om man jämför känslan när man för första gången såg CoC och ToC så var det i det förstnämnda fallet "WOW. faeeen va coooolt" och i det sistnämnda "Det här var ju riktigt snyggt och verkar välskrivet.. intressant".
 
Top