Nekromanti Fenix nr 5/10

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kanske borde passa på att köpa Fenix ändå, om inte annat för att se hur Fasettögats hemlighet blev när det blev färdigt!
Ja!! Vore skitkul att höra din respons!

:gremsmile:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
krank said:
En grej jag undrar över... Har inte tidningen framför mig, men vilka var det som gnällde över mottagande på forum? Jag tyckte att det var lite konstig kritik, iaf delvis.
Jag minns inte vem det var, men håller med om att det kan bli ganska otrevligt på forum. Särskilt här. Självklart stöter man bort folk om man är otrevlig, här som annorstädes. Jag känner mig inte helt bekväm med detta forum. Tror på lite hårdare moderatorer. Och faktiskt nån sorts maxgräns för hur många inlägg man får skriva under en viss tidpunkt, allt för att ett fåtal inte ska dominera. Jag vet (?) att du inte håller med mig om det sista, krank, så för mig räcker det att vi är överens om att vi inte är överens.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Gurgeh said:
Jag ser ingen anledning att rätta dig, eftersom du redan har rätt.
Nästan rätt.

Riotminds -- via Theodore Bergquist (om jag inte minns fel) -- svarade att de upplevde att det riktats mycket kritik mot deras digitala satsning på olika forum av elitister.

Det krank främst skriver om i sitt inlägg, gällande sexistiska kommentarer och klockkurvediskussioner, kom däremot från Mindless Gamings Daniel Olsson.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Det krank främst skriver om i sitt inlägg, gällande sexistiska kommentarer och klockkurvediskussioner, kom däremot från Mindless Gamings Daniel Olsson.
Ännu mer rätt. Det var ju flera personer som gnällde på att användare på internetforum inte skriver rätt saker.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
persoligen anser jag att stämningen har blivit mycket bättre senaste året... och att forumet visserligen kan ta upp "elitistiska ämnen", eller vad man nu ska kalla det.. men elitismen i sig har taggat ner väldigt mycket. Det är mest spridda tråder, och de behöver man ju inte läsa om man inte känner för det.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Det beror på att vi inte fick något svar från LinCon. Vi hade gärna haft med dem också.

/Anders
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Roligt att du tar upp det. För om ungefär exakt det här (och lite till) handlar artikelserien "Rollspel i kris - en funktionell myt?" som tjuvstartar idag, men kommer igång på riktigt på måndag.

Jag, i egenskap av att skriva sagda artikel, kan inte annat än att hålla med. Rollspelens livkraft är inte synonymt med rollspelsföretagens. I varje fall måste det inte vara det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Yaaraer said:
Poppe said:
NilsH said:
För nyfikenhetens skull, för en person som inte köper Fenix: är man redan bekant med alla nya spännande rollspelsprodukter via wrnu, eller görs det massa ute i skogarna som faller utanför wrnu-världen?
Tja, det var ganska många konstruktörer och spel som inte syns alls eller i liten utsträckning här på wrnu (numera). Sägen/Legend, Hjältarnas tid, nytt Haragada, Nostalgia (nytt Nostalgi men på engelska), Magneter och Mirakel, De som minns Atlantis, Action! Reloaded... Kanske var fler. Sedan snackade fick även Järnringen och Riotminds komma till tals och berätta om sina planer, och även om de inte är några doldisar direkt, ser man dem sällan här.
Tja, vi i Kaleidoskop är inte så aktiva här längre, nej, förutom Gurgeh (som gott borde kunna nämna De som minns Atlantis lite då och då). Vi gillar fortfarande att skriva rollspel (i mån av tid, för det konkurrerar med andra, liknande sysselsättningar för de flesta) och spela rollspel (även det i mån av tid, för det har blivit för lite av den varan på sistone), men vi har väl tröttnat på forumet lite till mans. Och det kan man ju beklaga.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
NilsH said:
Kaleidoskop var ju i och för sig med, och Marco var väl tillfrågad?
Jepp, och jag svarade. Vet inte varför det inte kom med dock. Kanske var jag för bitter? =)
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Två saker jag kom och tänka på vad gäller artikeln om rollspel i Fenix och som jag gått och små funtat på sedan dess.

Det första: rent kommersiellt.
Det talades(skrevs?) mycket om hur man skulle få upp försäljningen av svenska rollspel.

Det som slog mig då är att rollspelsmakare av tradition enbart skrivit supplement och spel riktade till spelledare och som spelare bör undvika läsa för att inte får reda på några "SL hemligheter".

(Rent generellt så tycker jag personligen att tanken på att en spelare/spelarkaraktär inte känner till världen är rent nys, för att inte tala om ologiskt. Säg att vem som helst av oss som läser detta forum skulle vara en karaktär i ett rollspel. Den bakgrundsinformation vi har om världen enbart av att levt i den skulle med lätthet fylla alla utgivna D&D böcker sen sjuttiotalet ändå förväntas spelarkaraktärer i en rollspels värld känna till mindre av spelvärlden än en besökande marsian skulle känna till om jorden.)

Så varför inte i fortsättning skriva bakgrunds supplement riktade till både SLs och spelare med syftet att de skulle läsas av alla i spelgruppen. Det skulle inte bara lösa min favorit noja men i ett slag så skulle målgruppen till ett spel/supplement utan vidare minst tre dubblats.

Säg att en spelgrupp i genomsnitt består av fem personer, för närvarande så är det ju bara en av de fem som köper spelböcker eller är menad att köpa spelböckerna men om böckerna istället var menade för att alla i gruppen skulle köpa/läsa dem så borde ju det sälja lite fler böcker.
(Vet själv att när jag spelade MUA så hade jag med glädje köpt betydligt fler bakgrundsböcker men avstod eftersom jag inte ville få reda på för mycket SL information som kunde ha påverkat kampanjen. Eller rättare sagt retat upp min SL ännu mer :gremlaugh: )

Det andra; nybörjarrollspel.
Gillade skarpt tanken på att det skapades ett lite och enkelt tryckt svenskt rollspel som kunde skickas ut till bibliotek och skolor för att få nytt folk intresserade.
Frågan är vilken setting som skulle vara populärast? Fantasy, SF, horror eller ett rent historiskt i still med viking. Tror att ett historiskt skulle gå bäst hem hos lärare, bibliotekarier och föräldrar men samtidigt så har ju könsrollerna historiskt sett inte varit så roligt för tjejer och det vore ju kul och få med fler sådana också. :gremwink:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
chryckan said:
Tror att ett historiskt skulle gå bäst hem hos lärare, bibliotekarier och föräldrar men samtidigt så har ju könsrollerna historiskt sett inte varit så roligt för tjejer och det vore ju kul och få med fler sådana också. :gremwink:
Någon som har koll på här ?

Verkar spännande, men jag har inte läst den...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Den Upplyste Despoten said:
NilsH said:
Kaleidoskop var ju i och för sig med, och Marco var väl tillfrågad?
Jepp, och jag svarade. Vet inte varför det inte kom med dock. Kanske var jag för bitter? =)
Ge oss din bitterhet! På vilket sätt? Kring vad?
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Väldigt bra nummer! Gillade speciellt intervjuerna med olika konstruktörer och Fasettögats hemlighet!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
NilsH said:
Någon som har koll på här ?
Jag läste den förra hösten när jag skrev uppsats på liknande ämne. Den handlar inte om bordsrollspel, utan behandlar pedagogiskt drama. Lite matnyttiga råd om man vill anordna grejer som FN-rollspel och liknande, inte riktigt (bords)rollspel som vi/Fenix snackar om. Dessutom kändes den rätt futtig; inom pedagogiskt drama var den här betydligt mer intressant.

Kuriosa: det verkar som att han Fredrik Axelzon, som skrivit boken, är jeepare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
chryckan said:
Så varför inte i fortsättning skriva bakgrunds supplement riktade till både SLs och spelare med syftet att de skulle läsas av alla i spelgruppen. Det skulle inte bara lösa min favorit noja men i ett slag så skulle målgruppen till ett spel/supplement utan vidare minst tre dubblats.
Det är i rätt hög grad den logiken som ligger bakom supplement till framför allt D&D: man släpper framför allt regeltunga böcker ämnade att ge spelarna fler regelmässiga möjligheter (nya förmågor och liknande). Fluffet är det tunnare med.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Angående rollspelsdöden, har någon funderat på ett rollspel baserat på SVT's lajvprogram Barda? Ett startset med regler och ett äventyr skulle kunna laddas ned från deras websida. Kanske skulle ett Bardaspel lämpa sig för Krilles idé att distribueras som tidning i kiosker (med en tidning kan man ju också ha prenumeranter = stabila kunder). Helst skulle reglerna vara så enkla att de kunde finnas med på ett uppslag i varje nummer av tidningen som sedan skulle vara fylld med färdiga äventyr och snygga bilder och kartor. Ett Drakar och Demoner för 2010-talet kanske?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Terje said:
Angående rollspelsdöden, har någon funderat på ett rollspel baserat på SVT's lajvprogram Barda? Ett startset med regler och ett äventyr skulle kunna laddas ned från deras websida. Kanske skulle ett Bardaspel lämpa sig för Krilles idé att distribueras som tidning i kiosker (med en tidning kan man ju också ha prenumeranter = stabila kunder). Helst skulle reglerna vara så enkla att de kunde finnas med på ett uppslag i varje nummer av tidningen som sedan skulle vara fylld med färdiga äventyr och snygga bilder och kartor. Ett Drakar och Demoner för 2010-talet kanske?
Det skulle jag kunna garantera att det skulle sälja en hel del bland min 10-åriga son och hans kompisar.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
chryckan said:
Gillade skarpt tanken på att det skapades ett lite och enkelt tryckt svenskt rollspel som kunde skickas ut till bibliotek och skolor för att få nytt folk intresserade.
Frågan är vilken setting som skulle vara populärast? Fantasy, SF, horror eller ett rent historiskt i still med viking. Tror att ett historiskt skulle gå bäst hem hos lärare, bibliotekarier och föräldrar men samtidigt så har ju könsrollerna historiskt sett inte varit så roligt för tjejer och det vore ju kul och få med fler sådana också. :gremwink:
Jag tror inte att ett rollspel i en historisk setting som vänder sig till skolor, bibliotek, föräldrar och tjejer kommer att vända trenden. Hur hippt vore ett sådant rollspel på en skala? Skulle man själv spelat ett sådant spel när man gick i mellanstadiet? Knappast. Det som behövs är ett rollspel som vänder sig till alla åldrar men särskilt till ungdomar i åldern 10-16 år. Spelet ska handla om sådant som kidsen tycker är coolt -- inte sånt som läraren eller konfirmationsledaren tycker är "lämpligt".
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Den Upplyste Despoten said:
NilsH said:
Kaleidoskop var ju i och för sig med, och Marco var väl tillfrågad?
Jepp, och jag svarade. Vet inte varför det inte kom med dock. Kanske var jag för bitter? =)
Jag skulle också gärna höra vad du hade att säga. Speciellt om du var bitter. :gremlaugh:
 
Top