Nekromanti Fenix nr 5/10

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Hur står det egentligen till med de svenska rollspelen? Fenix har pratat med diverse olika speltillverkare, spelbutiker och spelkonvent för att få en samlad bild. Därefter blir det en mängd rollspelsmaterial, till Coriolis, Operation Fallen Reich och Saga - samt ett komplett rollspel/scenario med inbyggda regler i form av Fasettögats hemlighet. Den feta recensionsspalten tar upp hela 25 olika rollspel eller rollspelstillbehör, från det nybörjarvänliga och lättillgängliga Doctor Who till indiesnackisen Apocalypse World,. Däremellan får du stifta bekantskap med en massa alster framför allt från de två intressanta brittiska spelföretagen Pelgrane Press och Cubicle 7. Allas vår favoritbarbar Birger härjar också fritt över seriestripparna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cubicle 7 verkar vara ett spelföretag på G.

Sen, efter att snabbt ha läst tidningen i morse, tycker jag nog att deras superhjältespel Icons, av Steve Kenson som skrev Mutants & Masterminds, kunde fått högre betyg. Tror mig tycka, efter att ha läst hur han beskrev reglerna, att det bygger på FATE-systemet. Och det är ju bra.

Och jag gillar verkligen illustrationerna i det, till skillnad från recensenten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag tycker att den samlade bilden saknar indieröster, generellt. Det var, precis som i Signaler, ett visst fokus på den kommersiella rollspelsmarknaden snarare än på hobbyn som sådan eller för all del produktionen som helhet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Håller med dig helt- jag blev helt paff av den samlade produktionen som pågår- det är ju faktiskt riktigt kul! Western verkar ju bli ett massivt släpp med massa coola grejer.

Många av de saker som sägs i diskussionen om hur man ska få in nya rollspelare skulle jag vilja höra mer om, tex de som skriver Sägner och Legender- jag är jättenyfiken på vad de menar med berättartekniker och så, som de säger behövs mer för att locka fler nya rollspelare, till skillnad från datorspels- rollspel.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker att den samlade bilden saknar indieröster, generellt. Det var, precis som i Signaler, ett visst fokus på den kommersiella rollspelsmarknaden snarare än på hobbyn som sådan eller för all del produktionen som helhet.
Kaleidoskop var ju i och för sig med, och Marco var väl tillfrågad? Den enda jag saknar skulle väl vara du- men det kanske inte är tydligt hur mycket du faktiskt arbetar på- som ligger i pipelinen... Vilka andra rollspelsproducenter saknas, tycker du? Oktoberlandet har lagt ner sig själv, liksom Genesis samberättarspel. Berätttelser från staden är inte färdigt. Skulle vara Han då- men alla producenter kan ju inte vara med.

Vem tycker du borde ha tillfrågats?

Vad är dina tankar på frågorna som ställs?

jag tror att indiespelen fångar in väldigt få nya spelare, och jag tror att en bredare och större hobby är tight förknippat med försäljning, ekonomi och publicitet.

I längden hoppas jag och tror att uppdelningen Indie och trad kommer försvinna. tekniker från indiespelen kommer att glida in i tradspelen, och folk kommer få upp ögonen för hur lika själva aktiviteten är vid spelbordet- även om böckerna ser annorlunda ut.

Förresten, syftar du på indieproducerade böcker, eller produkter med Forge-tekniker?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
NilsH said:
Kaleidoskop var ju i och för sig med, och Marco var väl tillfrågad? Den enda jag saknar skulle väl vara du- men det kanske inte är tydligt hur mycket du faktiskt arbetar på- som ligger i pipelinen... Vilka andra rollspelsproducenter saknas, tycker du? Oktoberlandet har lagt ner sig själv, liksom Genesis samberättarspel. Berätttelser från staden är inte färdigt. Skulle vara Han då- men alla producenter kan ju inte vara med.

Vem tycker du borde ha tillfrågats?
Jag kände mest att det var mycket kommersiellt fokus; givetvis hade det varit trevligt att bli tillfrågad men jag vet ju att jag bara har ett spel släppt ännu så länge.

Jag tror inte jag riktigt har någon i tankarna; men jag skulle ha velat se någon kommentera det ickekommersiella skapandet också, i någon mån.

NilsH said:
Vad är dina tankar på frågorna som ställs?
Att det egentligen tycktes handla mer om den svenska rollspelsmarknaden än den svenska rolslpelshobbyn. Intressanta grejer, javisst, men jag är inte säker på om marknad = hobby. Jag gillade Fallen-snubbens svar om att hobbyn inte alls var döende.

Man kan liksom inte mäta en hobbys livaktighet i hur många exemplar rollspel som sålts. Vi har trots allt en hobby som för sin utövning egentligen inte kräver att något köps in alls; allt man behöver är fantasin. Jag tycker inte att huruvida man kan leva på att ge ut rollspel är ett vettigt mått på hobbyns välmåga.

NilsH said:
jag tror att en bredare och större hobby är tight förknippat med försäljning, ekonomi och publicitet.
Jag tror att vi redan har en bred och stor hobby, men att många fnyser och rynkar på näsan åt allt rollspelande som inte ser ut som det gjorde på 80-talet. Tag tendensen till "roleplay" i WoW till exempel; där finns folk som utför vad jag absolut betraktar som rollspelande, men i ett annat medium. Eller för all del de ständiga Vildhästarna eller liknande rollspelsforum.

Hobbyn är stor och bred. Däremot ser den inte likadan ut som på 80-talet, och så länge rollspelsmakare producerar för en 80-talspublic kommer just den strikta papper-och-pennarollspelshobbyn att vara lite begränsad.


Jag kan inte se att någon av de svenska producenterna, möjligen bortsett från Arfert, just nu producerar något jag tror kan slå hos en bredare publik, oavsett hur många leksaksbutiker man skulle komma in i.

NilsH said:
Förresten, syftar du på indieproducerade böcker, eller produkter med Forge-tekniker?
Det förra, egentligen. Det är inte Forge- eller ens indieperspektivet jag saknar primärt, nu när jag tänkt efter lite, utan det ickekommersiella. Måste man tjäna pengar för att det ska räknas?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tror att vi redan har en bred och stor hobby, men att många fnyser och rynkar på näsan åt allt rollspelande som inte ser ut som det gjorde på 80-talet. Tag tendensen till "roleplay" i WoW till exempel; där finns folk som utför vad jag absolut betraktar som rollspelande, men i ett annat medium. Eller för all del de ständiga Vildhästarna eller liknande rollspelsforum.

Hobbyn är stor och bred. Däremot ser den inte likadan ut som på 80-talet, och så länge rollspelsmakare producerar för en 80-talspublic kommer just den strikta papper-och-pennarollspelshobbyn att vara lite begränsad.
Det här är ruskigt interssant, tycker jag- men jag kan för lite om det. Ska Söka lite för jag vet att det pratats om Vildhästar.

Tänk mo man kunde skriva scenario och sånt för ett sådant forum, vore fett! Men det kanske inte ens behövs skrivna saker?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
[OT] Vildhestar

Jag insåg just att Vildhestar är den perfekta settingen för rollspel.

* Hestar går inte i trappor, man styrs naturligt bort från dungeons och andra platser där man bankar monster.

* Hestar har inte prylar, man slipper lägga speltid på att rollerna skall pruta på plåtrustningar hos bysmeden.

* Hestar har inte Internet och mobiler, de kommer mao inte att Googla skurken eller ringa efter hjälp när skurkarna kommer.

Det finns katten inga nackdelar med Vildhestar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [OT] Vildhestar

fan jag måste lätt googla skurken nästa gång vi spelar, fan vad kul! :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
NilsH said:
Håller med dig helt- jag blev helt paff av den samlade produktionen som pågår- det är ju faktiskt riktigt kul! Western verkar ju bli ett massivt släpp med massa coola grejer.
För nyfikenhetens skull, för en person som inte köper Fenix: är man redan bekant med alla nya spännande rollspelsprodukter via wrnu, eller görs det massa ute i skogarna som faller utanför wrnu-världen?

Kanske borde passa på att köpa Fenix ändå, om inte annat för att se hur Fasettögats hemlighet blev när det blev färdigt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
En massa var det inte... Men det var två projekt eller något sådant i artikeln som jag inte hört om tidigare. Har inte tidningen här men jag kan kolla detaljerna senare om du vill.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Poppe said:
NilsH said:
För nyfikenhetens skull, för en person som inte köper Fenix: är man redan bekant med alla nya spännande rollspelsprodukter via wrnu, eller görs det massa ute i skogarna som faller utanför wrnu-världen?
Tja, det var ganska många konstruktörer och spel som inte syns alls eller i liten utsträckning här på wrnu (numera). Sägen/Legend, Hjältarnas tid, nytt Haragada, Nostalgia (nytt Nostalgi men på engelska), Magneter och Mirakel, De som minns Atlantis, Action! Reloaded... Kanske var fler. Sedan snackade fick även Järnringen och Riotminds komma till tals och berätta om sina planer, och även om de inte är några doldisar direkt, ser man dem sällan här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
En grej jag undrar över... Har inte tidningen framför mig, men vilka var det som gnällde över mottagande på forum? Jag tyckte att det var lite konstig kritik, iaf delvis. Jag kan köpa att det förekommer könsdiskriminering eller sexistiska kommentarer (som den där tråden på Sverokforumet där MermaidBarbie råkade på Caligula), men att klaga på att det finns "flersidiga diskussioner om klockkurva på 3t6"? Jag förastår inte problemet där. Om det nu finns folk som vill diskutera klockkurva på 3t6 måste de väl få göra det? Känns som nåtslags missriktad antielitism...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag noterade att Lincon inte fanns med bland de konvent som svarat på frågor om rollspel. Beror det på att de inte svarade, eller på att de så medvetet ignorerat rollspel det senaste året att det inte ens var någon idé att tillfråga dem?

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
En grej jag undrar över... Har inte tidningen framför mig, men vilka var det som gnällde över mottagande på forum? Jag tyckte att det var lite konstig kritik, iaf delvis. Jag kan köpa att det förekommer könsdiskriminering eller sexistiska kommentarer (som den där tråden på Sverokforumet där MermaidBarbie råkade på Caligula), men att klaga på att det finns "flersidiga diskussioner om klockkurva på 3t6"? Jag förastår inte problemet där. Om det nu finns folk som vill diskutera klockkurva på 3t6 måste de väl få göra det? Känns som nåtslags missriktad antielitism...
Har inte heller tidningen här, men tror det var Riotminds... men som sagt, det kan ha vart nån annan, så rätta mig gärna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Har inte heller tidningen här, men tror det var Riotminds... men som sagt, det kan ha vart nån annan, så rätta mig gärna.
Jag ser ingen anledning att rätta dig, eftersom du redan har rätt.

/tobias
 
Top