Nekromanti Fenix nr 5/10

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Ja fast nu blir det hårklyveri av det. Det är väl uppenbart att problemet som påtalas(om än mellan raderna) är att forumen har en tendens till att bli väldigt präglade av ett fåtal och att det sällan känns särskilt inbjudande för nybörjare att ställa frågor.
Speciellt om man har lite svårt för att läsa mellan raderna, inte hänger till fullo med i rollspels-jargongen med mera.

Och det är ett problem i de flesta forumen, internet etc. oavsett om dom handlar om rollspel som här eller om kvinnor medvetet väljer att ta könsneutrala nicks för att inte få sexistiska påhopp i shareware-forum.

Kan man göra något åt det? Förmodligen. Kommer någon som redan är insyltad i forumen på ett eller annat sätt uppleva problemet? Sannolikt inte.

Jag tycker inte att kritiken var särskilt svår att förstå. Hade jag varit 13 och precis börjat intressera mig för rollspel så hade jag inte på något sätt känt mig inbjuden i diskussionerna här. Det gäller nog alla som inte är vita män, 20-30 år gammal med en stabil medelklass bakgrund. Och det här är väl hobbyns stora problem egentligen.

Nu menar jag verkligen inte att man ska sluta diskutera smala saker här. Det är såklart ett av dom bästa ställen att diskutera just smala saker inom en redan smal "hobby"(oooh hur jag hatar att använda detta ordet). Man kanske bara skulle ha det i åtanke ibland, så skulle man kanske kunna ta till sig kritiken lite mer konstruktivt.

Det går bra att såga mina åsikter hur man vill. ;D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
fiend said:
Nu menar jag verkligen inte att man ska sluta diskutera smala saker här. Det är såklart ett av dom bästa ställen att diskutera just smala saker inom en redan smal "hobby"(oooh hur jag hatar att använda detta ordet). Man kanske bara skulle ha det i åtanke ibland, så skulle man kanske kunna ta till sig kritiken lite mer konstruktivt.
Jag förstår bara inte hur det ska gå till. Vi är redan grymt välkomnande och hjälpsamma mot de nybörjare eller nykomlingar som letar sig hit och visar sig i småpraten eller ställer frågor (se till exempel MermaidBarbie eller Mikael Johansson). Att det finns en massa andra diskussioner, där vi andra grottar ner oss i sånt vi tycker är intressant... Menar du att vi borde generera, av oss själva, mer nybörjarvänliga diskussioner? Skapa diskussioner av nybörjartyp utan att någon av oss egentligen vill diskutera det, bara för att liksom dryga ut trådflortan och få det att se mer nybörjigt ut?

Kom igen, jag vill höra, konkret, vad vi kan göra. Vad är det vi ska ta till oss? Vad bör vi, konkret, göra annorlunda?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sen tror jag att vad som sägs här på forum har minimal impact på om folk börjar spela rollspel eller inte.

Så betydelsefulla är vi inte.. :gremwink:

Det är andra saker det hänger på.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Vi klassar användarna.

Befintliga användare klassas som "Elit" och får se hela forumet.

Nya användare och icke inloggade användare klassas som "noobs" och ser bara speciella trådar som klassats som nybörjarvänliga, och trådar som startats av andra noobs.

När en noob gjort 10 inlägg klassas han/hon om till Elit och får ta del av hela forumets utbud.

Med följden att nybörjare inte behöver skrämmas av svårt språk och gamla farbröder som pratar om hur fint det var på 80 talet, eller farbröder som pratar om obskyra amerikanska indianspel.

De får också ett forum med lägre aktivitet, vilket i sig inte behöver vara dåligt, om den aktivitet som syns är relevant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag är skeptisk, tycker hela lösningen luktar fyrkantigt.

Som allra minst tycker jag då att den som är noob ska kunna få VÄLJA när den vill se "elitgrejerna". Detsamma med icke inloggade.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Er... har jag missat något men hur ledde diskussionen om Fenix 5/10 in på nybörjare och forum elitister?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
chryckan said:
Er... har jag missat något men hur ledde diskussionen om Fenix 5/10 in på nybörjare och forum elitister?
Jättelätt; ett par av de tillfrågade spelskaparna gnällde på rollspelsforums elitistiska inställning.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Aha, ni menade artiklarna i Fenix, vilket är ju uppenbart när man tänker efter om trådens titel.
Trodde att det handlade om det här forumet specifikt.

**Ska inte läsa forum när man är jättetrött*
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Verkar det i det totala inlägget som om jag vill att folk ska generera av sig ointressanta diskussioner? I sådana fall var jag nog monumentalt otydlig jag menar dock att precis här som på det flesta forum - rollspel eller ej - så odlas en viss typ av kultur som inte är så tillgänglig som redan insyltade forumister upplever.
Det här problemet med olika strukturer hittar man lite här och där överallt. Det får man, om man så vill, bara leva med.

Men att inte sätta sig in och förstå hur det upplevs utifrån. Det är bra trist och tråkigt.Det räcker med om man reflekterar lite över strukturera då och då tror jag. Rent konkret.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
fiend said:
Men att inte sätta sig in och förstå hur det upplevs utifrån. Det är bra trist och tråkigt.Det räcker med om man reflekterar lite över strukturera då och då tror jag. Rent konkret.
Vad får dig att tro att vi inte gör det?
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Det är ett grov generalisering baserad på mina egna passiva upplevelser dom senaste åren som läsare här. Det är jag den första att medge. Det andra är den märkliga brist på inlevelse utanför rollspels-sfären som jag tycker mig se här titt som tätt. Så det är en helt subjektiv upplevelse.

I övrigt så var det en generell iakttagelse.

Men nu verkar vi har hamnat i en märklig polemik som jag upplever som varken konstruktiv eller särskilt intressant.

Jag får väl mest bara mina fördomar bekräftade. Inte om wrnu specifikt men om forum på internet allmänt.

Det skrevs i fenix att det forumen som finns kan upplevas som avskräckande för att komma till vad jag upplevde som kärnan i kritiken.
Även om jag tyckte det var uppenbart att dom syftade på wrnu efter som det är det enda forumet som nämnvärt fungerar och väldigt bra tycker jag på det stora hela. Men istället på att funderar på varför inte alla upplever det så och vad man kan göra bättre så hamnar istället folk i en väldigt defensive position. Istället för att försöka funderar på hur det kommer sig att de här tankarna flyter omkring. Då är det väldigt svårt att göra något konkret.
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Jag tror att det har större inflytande än så.

Och precis som du säger så är det även andra saker det hänger på absolut. Men det här är en av sakerna.

Och hur man beter sig här har självklart ekon på andra forum etc.

Så jag tror inte man ska underskatta betydelsefullheten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
fiend said:
Men istället på att funderar på varför inte alla upplever det så och vad man kan göra bättre så hamnar istället folk i en väldigt defensive position. Istället för att försöka funderar på hur det kommer sig att de här tankarna flyter omkring. Då är det väldigt svårt att göra något konkret.

Nu blir jag lite frustrerad, ska jag medge. Jag har försökt vara så konstruktiv jag kunnat i den här diskussionen. Jag är absolut inte ute efter polemik; jag är inte efter konkreta lösningar. Det enda du presenterat är "tänk lite på det", och då svarar jag att detgör vi redan. Vi är akut medvetna om hur en del utanför wrnu ser på stället, och många av oss jobbar jäkligt aktivt med att försöka förändra det. Som du så riktigt påpekar kommer jag dock aldrig att "se problemet" lika starkt som den som är ny eller ovan - därför är jag och vi andra på forumet nyfikna och vill ha fler förslag - hur förbättrar vi?


Det går liksom inte bara säga "ursch vad dåligt det är, gör det bättre!" och sedan bara se frågande ut när man frågar "hur". Vi gör redan så gott vi kan. Om vi ska kunna göra bättre behöver vi kreativ input.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Konkretism

Men istället på att funderar på varför inte alla upplever det så och vad man kan göra bättre så hamnar istället folk i en väldigt defensive position. Istället för att försöka funderar på hur det kommer sig att de här tankarna flyter omkring. Då är det väldigt svårt att göra något konkret.
Mot kritik som är så abstrakt att den knappt existerar kan man inte inta någon annan position än defensiv. Nu går den kritik som finns ut på att en icke närmare definierad grupp användare kan uppleva en icke närmare definierad känsla. För de som framför kritiken är ju aldrig själva medlemmar i den grupp (nybörjare) som de hävdar upplever känslan.

Ungefär: "Någon upplever att något är fel. Lös det!"

Hur gör man något konkret åt det?

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Konkretism

Gurgeh said:
Ungefär: "Någon upplever att något är fel. Lös det!"

Hur gör man något konkret åt det?
Döh! Aslätt bah. Man fixar ju felet!
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Ja det var jag inte heller ute efter såklart. Jag misstänker istället att vi, för att använda en dålig liknelse, "kör på samma väg fast i olika filer".

Som jag ser det, som varken är särskilt aktiv här men långt ifrån känner mig alienerad i resonemangen, diskussionerna etc. Vilket jag gör på exempelvis gör på riotminds forum där jag upplever att resonemangen känns mest som halvdana fan-boy skriverier. Jag orkar aldrig läsa nåt därför att allt som skrivs har så låg kvalitet. Nu var jag hård,kanske inte allt men det hittar jag aldrig för jag orkar inte vada genom skiten. Men jag upplever aldrig att man reflekterar där över "tonen i forumet" eller hur man kan göra sig tillgängligare. Det upplever jag här i större utsträckning vilket är väl en bris åt rätt håll.

Det jag kan göra är att applåderar att ni försöker aktivt göra nåt åt det. Det som är lite mindre kul är att jag inte upplever det. Men det kanske är bara min subjektiva upplevelse. Eller är det fler som missar det?

Jag vet inte hur ni ska förbättra er. Men jag vet att jag inte riktigt upplevt det. Dessvärre.

Det är ungefär som med könsroller. Man får väl helt enkelt försöka göra det bästa av sig själv och hoppas på man gör en positiv skillnad.

Jag önskar verkligen jag hade kunnat presenterat tre punkter om hur vi gör forum på internet bättre. och världen bättre och så vidare. Men dessvärre. Nej. Inte idag heller.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Konkretism

jag måste nog bara säga resignerat suck
Det där inlägget är ett perfekt exempel på det jag syftade på i mitt inlägg.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Konkretism

Jag ska förresten föregå med gott exempel och ge ett väldigt tydligt och konkret förslag. Jag ska avslöja hemligheten hur man förbättrar ett internetforum. Man gör det inte genom att kritisera hur de redan etablerade användarna skriver, eller vad de skriver om, utan såhär:

Skriv inlägg om saker du tycker är spännande och intressanta.

Skriv inlägg med frågor du vill ha svar på.

Skriv inlägg med frågeställningar som du vill se diskuterade.

Skriv inläggen på det sätt som du skulle vilja att andra skrev sina inlägg.


Någon annan metod finns inte, tyvärr.

/tobias
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Re: Konkretism

Oh snap. Inlägget innan mitt inlägg var väl exemplet på vad som jag skulle beteckna som felet med hela inställningen.
 
Top