Nekromanti Fantasy! Monster! Monster!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tackar, det var i sista minuten.... :gremsmile:

Hädanefter tar jag bara in grejer som är sjukt bra!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Så när kommer boken? Har haft en Fantasy!-high senaste dagarna. Tycker det är ett ruskigt bra rollspel (att läsa -- och förhoppningsvis spela i jul).
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Kommer det att gå få tag på en pdf av Monster! sen? Antingen att det följer med i köpet av boken eller att man kan köpa den separat?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans E Magnusson said:
Kommer det att gå få tag på en pdf av Monster! sen? Antingen att det följer med i köpet av boken eller att man kan köpa den separat?
Kanske. Om man köpt boken. Men PDF-försäljning är mest strul för mig, undviker det gärna. Snälla personer på forumet undantagna då.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Lysande!

Jag satt just och spånade på ankor!

Man måste ha ankor. Själv funderade jag på att kalla dem "ankfolk" som "korrekt" namn men "ankor" i folkmun. Jag var även inne på att huvudsakligen (men inte enbart, tänkte ha vita/svara ankor också) ha "ankor" av typen vildand, alltså grönhuvade män och brunspräckliga kvinnor. Funderade på att göra dem till nomader (flyttfåglar) med nåt slags navigationssinne. Återuppfinna ankorna lite.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Jag är av helt annan åsikt, ankor är precis vad som INTE behövs i Fantasy!De förstörde DoD och nu här med. Det är svårt att bygga upp någon känsla när Kalle Anka kommer ingående... ;-)

Men alla tycker olika. Jag får censurera bort dem om de skulle finnas med i monsterboken. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brokk said:
Jag är av helt annan åsikt, ankor är precis vad som INTE behövs i Fantasy!De förstörde DoD och nu här med. Det är svårt att bygga upp någon känsla när Kalle Anka kommer ingående... ;-)

Men alla tycker olika. Jag får censurera bort dem om de skulle finnas med i monsterboken. :)
Alla monster i monsterboken (och i grundboken) är optional, till det Spelledaren vill ha med dem. Ankor har ingen skrivit, så de kom inte med. Men nån kan väl skriva dem för Fenix eller nåt, om de vill ha med dem.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Arfert Alla monster i monsterboken (och i grundboken) är [I said:
optional[/I], till det Spelledaren vill ha med dem.
Så är det givetvis. Jag höll bara inte med om ankorna.
Ser mycket fram emot Monsterboken, när den nu kommer. Hoppas det är mycket snart!
Sen skulle jag älska en liten utbrodering kring magi och dess regler. :gremsmile:

//Brokk
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Brokk said:
Sen skulle jag älska en liten utbrodering kring magi och dess regler. :gremsmile:

//Brokk
Jag tycker att det är kul att skriva egna spells, men jag tycker ändå magireglerna kan behöva piffas till lite, som buggen med att ju högre fysik man har desto mer skadas man av magi som riktas mot fysik ( eller är det äns en bugg?) och regler för vad det skulle kosta att summona olika monster, det senare skulle sitta fint i en monsterbok. Men annars är jag jättenöjd :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den kommer om en dryg månad hoppas jag. En liten "monster-manual"... i all enkelhet.

Ja, vi har funderat på mer om magi och sånt.. troligen blir det någon slags "Spelledarbok", innehållande diverse saker. Som mer magi, till exempel.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Monster kan man aldrig få nog av! Så jag räknar dagarna till manualen kommer.
Speledarbok är också en bra idé, jag vill ha extra allt :gremsmile:

Sen vill jag bara tacka för ett fantastiskt roligt spel med mycket nostalgivibbar!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ett förslag på riktlinjer för att åkalla monster att slåss för en: Svårighetsgrad och manakostnad för att åkalla ett monster i tre ronder räknas ut enligt formeln: (ST+KP+Skada utöver 1T6+Magiförsvar+ Rustning+nivå för ev. Specialförmåga)/8
Det innebär att ett monster som är lika bra som en ödlemans manakostnad och SG att åkalla i tre ronder skulle bli 3 (3,25).
MEN då kanske det inte borde vara helt säkert att monstret står på ens sida, det kan kanske behöva charmas för stt det ska samarbeta. Och vill man ha monstret kvar under mer än tre rundor höjs SG och manakostnad.
Vad tycks? Blir magiker för bra jämfört med andra "klasser"? Vi kör med ett begränsat antal spells som magiker kan utföra också, (inteligens+maginivå)*2
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Vad vore ett bra namn på en varelse som är en korsning mellan människa och mammut? Inte till formen helt olik en minotaur. Jag tänker hela tiden mammutaur men det känns inte helt rätt då ändelsen -taur betyder tjur. Kom med förslag.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Röstar också på Manmut.

Det lät bäst, helt i linje med många andra monster jag sett genom åren.

Ett alternativ skulle annars vara att ge varelsen ett namn som inte har med utseendet att göra.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag fick ännu en idé(enklare, smidigare) för hur åkallandet/återupplivandet av monster kan fungera!

"Astrala" monster såsom andar och demoner Åkallas, medan monster av kött och blod och humanoider Zombifieras. Ingen regelteknisk skillnad på detta utom att de av kött och blod måste vara döda förs, medan andar "trollas fram".

Varelsen är i sin magikers tjänst tills varelsen får slut på KP, då dör den eller i andars fall teleporteras tillbaks till dit de kom ifrån. MEN, denna KP är inte samma som står i monstrets vanliga stats, magikern bestämmer själv antalet KP monstret skall ha i sitt Åkallade/Zombifierade format.

SG:n för att Åkalla/Zombifiera monster= Antalet KP magikern bestämt/2 eventuellt modifierat utifrån hur många Stridstärningar och Specialförmågor monstret har.

Exempel:
Ugglebjörnszombie med 10 KP, SG 5...(kanske+2? Alltså SG 7 isf) att Zombifiera

Arfert, kan detta kanske vara något för Expertboken?
Är det balanserat, eller blir magiker för bra? Ha i tanke att de bara kan kasta magi varannan runda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det gör inget om det blir obalanserat, man får vara kreativ när man ska döda magiker... :gremwink:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det är sant, men vi har en magiker i gruppen, mer behov av regler som inte gör att denne blir sämre/bättre än resten. Med attackmagireglerna i grundboken funkar det utmärkt och icke-stridstricks funkar också bra. Just sådant som summoning behöver dock mer reglering, som detta t.ex. Vi har typ inte vågat använda det än för att inte råka "paja spelet". Men NPC:s behöver ju knappt ha regler öht imo.
Haha du och din S&S :gremtongue:


Edit: förresten, ett tilläg som ju kan förbises pm det bara krånglar till:

Magikern kan bara ha sin nivå i Magi antal summons framme. Konsekvensen blir ju att PC-magiker kan ha max 10, medan NPC-Ond-super-Häxmästare alla Saruman eller nåt kan kontrollera armér av demoner :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Alldeles för sent, men:
Salamandrianer. Som ödlemän, men de kan spruta eld. De lever på fossila bränslen och använder även det för att spruta eld, så de har en stat liknande Mana, som heter Bränsle.
 
Top