Förvånande gräsrotsfinansiering

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag backade för att jag tyckte det var ett kul koncept och för att jag gillar typ allt Krille gjort. Men jag håller ändå med dig, och jag tror inte kickstartern van på att exempeläventyren var väldigt... tja, vanliga äventyr. Svårt att se någon särart.
Fast i ärlighetens namn gäller ju detta även Varselklotet. Unik visuell stil, men samtidigt ett rollspel med barn på äventyr. Dessutom var det inte riktigt det jag förväntade mig när jag väl fick det.

Jag vill inte jämföra spelen eller deras kvaliteter. Jag var som sagt mest lite förvånad över att varken Mutant, Svärdets sång, Eon IV eller något annat stort anrikt svenskt spelvarumärke låg på 2:a plats. Eller CoC för den delen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fast i ärlighetens namn gäller ju detta även Varselklotet. Unik visuell stil, men samtidigt ett rollspel med barn på äventyr. Dessutom var det inte riktigt det jag förväntade mig när jag väl fick det.

Jag vill inte jämföra spelen eller deras kvaliteter. Jag var som sagt mest lite förvånad över att varken Mutant, Svärdets sång, Eon IV eller något annat stort anrikt svenskt spelvarumärke låg på 2:a plats. Eller CoC för den delen.
Vi är nog oense helt enkelt :) Jag tycker Varselklotets svaghet är att det är FÖR specifikt och tydligt. Man är på tre namngivna öar i skärgården med exakt samma teknologi—Varselklot, flygskepp, slingan, etc—och spelar samma sak alltid. Det är ett otroligt tight, eller smalt, koncept. På gott och ont.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag är också förvånad över det men kan samtidigt tänka mig olika förklaringar. Helmgast är en relativt liten aktör och BRP är inte direkt trendigt. Sedan är överlappet mellan (potentiella) rollspelare och franko-belgiska serier kanske inte så stort, eller i vart fall är det kanske inte så många som faktiskt vill spela rollspel i en sådan seriemiljö.
Serierna i fråga är inte jättekända i USA.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
En stor skillnad som jag upplever det mellan Fria Ligan och Helmgast i Kickstarter-strategi med olika nivåer och så är att också Fria Ligan är billigare och mer generösa med sina pledge levels. Nu kollade jag inte på just Troubleshooters för jag inte var intresserad av genren, men ta till exempel Kult så var det massa olika utgåvor hit och dit i dyra nivåer, men kändes rätt tomt i övrigt. Fria Ligan är relativt billiga, låser upp en drös extramål som man får inkluderat i en låg pledge (eller får köpa till billigt). Med andra ord, det känns mer lockande för en lägre intressenivå att gå in och stödja. För mig i alla fall. Jag backade inte Kult, även om det är ett spel jag köpt och gillar - medan jag stöttat nästan alla Mutant-expansioner som jag troligen aldrig kommer få spela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi är nog oense helt enkelt :) Jag tycker Varselklotets svaghet är att det är FÖR specifikt och tydligt. Man är på tre namngivna öar i skärgården med exakt samma teknologi—Varselklot, flygskepp, slingan, etc—och spelar samma sak alltid. Det är ett otroligt tight, eller smalt, koncept. På gott och ont.
Mja, jag vet inte om vi är oense. Om du inte menar att att Varselklotet objektivt faktiskt är Sveriges (inhemskt) näst bästa rollspel. Tråden handlar om sånt vi förvånas över när det gäller crowdfundade rollspel, och jag förvånas över att Varselklotet är näst bäst. Återigen, jag tycker inte att det är oförtjänt eller orättvist, jag säger endast att jag förvånas över det.

Det jag är nyfiken på är mekanismerna bakom framgången, och som med alla framgångssagor så beror det inte enbart på att det är en bra produkt, det ska till lite extra med. Men vill ni inte snacka om det så är det lugnt. Kanske finns det inget enkelt svar. Eller, det gör det naturligtvis inte, men jag tycker att det är fascinerande.

I min bok är det absolut ingen dålig sak att ticka flera boxar och få jackpot. Tajming och marknadsföring är oerhört viktigt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Tajming och marknadsföring är oerhört viktigt.
Tajmingen var ju helt galen. Sommaren 2016 va? Stranger Things på tv. De dödas röster på radio. Pokémon Go-crazen som satte fokus på barns spelade - på ett positivt sätt. Dessutom var väl Ur varselklotet RPG ett stretchgoal från en tidigare kickstarter, så att man fick med sig en engagerad målgrupp från dag 1.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Mja, jag vet inte om vi är oense. Om du inte menar att att Varselklotet objektivt faktiskt är Sveriges (inhemskt) näst bästa rollspel. Tråden handlar om sånt vi förvånas över när det gäller crowdfundade rollspel, och jag förvånas över att Varselklotet är näst bäst. Återigen, jag tycker inte att det är oförtjänt eller orättvist, jag säger endast att jag förvånas över det.

Det jag är nyfiken på är mekanismerna bakom framgången, och som med alla framgångssagor så beror det inte enbart på att det är en bra produkt, det ska till lite extra med. Men vill ni inte snacka om det så är det lugnt. Kanske finns det inget enkelt svar. Eller, det gör det naturligtvis inte, men jag tycker att det är fascinerande.

I min bok är det absolut ingen dålig sak att ticka flera boxar och få jackpot. Tajming och marknadsföring är oerhört viktigt.
Oj, nej bäst skulle jag absolut inte säga. Men kanske att det hittat en grupp spelare som gillar lite andra spel. Hur bra kickstarterna går är nog inget mått på ”braighet” (Vilket vi nog är överens om). Och för Troubleshooters spelar så klart Corona in, precis som Stranger Things gav en puff åt Varselklotet.

Däremot kan jag tröttna rejält på argumentet att Varselklotet säljer enbart på grund av bilderna, inte minst för att det trycker till mig som författare av spelet. Självklart spelar intryck roll—och vi har en mängd skitsnygga och väl layoutade spel, inte minst från Sverige. Men jag tycker att man fördummar både köpare och vi som gjort spelet om man tror att det är så det går till—att någon ser bilder (som de troligtvis redan har i en konstbok i bokhyllan) och köper ett spel på grund av det. Det är som att man inte vill eller klarar av att se att det finns en massa hårt arbete och tankearbete bakom både spelet och hur det presenteras och pitchas och hur allt hänger ihop.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tajmingen var ju helt galen. Sommaren 2016 va? Stranger Things på tv. De dödas röster på radio. Pokémon Go-crazen som satte fokus på barns spelade - på ett positivt sätt. Dessutom var väl Ur varselklotet RPG ett stretchgoal från en tidigare kickstarter, så att man fick med sig en engagerad målgrupp från dag 1.
Ja precis. Jag tror också att det var Peak Stålenhag. Inte för att han verkar vara på dekis men någonstans i den vevan började han framgångsrikt penetrera mainstream media (som här ska jämföras med nischad nördmedia) och upplevdes som The Next Big Thing. Spelet fick en egen identitet tack vare Stålenhag och blev inte bara Stranger Things RPG. Det var rätt uppenbart att det var två olika, men rätt lika, projekt.

Som sagt, det här förringar inte alls spelets egenskaper som spel betraktat. Men alla produkter behöver draghjälp. Komma på bra idéer och genomföra dem är bara steg 1 :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Däremot kan jag tröttna rejält på argumentet att Varselklotet säljer enbart på grund av bilderna, inte minst för att det trycker till mig som författare av spelet. Självklart spelar intryck roll—och vi har en mängd skitsnygga och väl layoutade spel, inte minst från Sverige. Men jag tycker att man fördummar både köpare och vi som gjort spelet om man tror att det är så det går till—att någon ser bilder (som de troligtvis redan har i en konstbok i bokhyllan) och köper ett spel på grund av det. Det är som att man inte vill eller klarar av att se att det finns en massa hårt arbete och tankearbete bakom både spelet och hur det presenteras och pitchas och hur allt hänger ihop.
Nja, det tycker jag nog att du få svälja, men kanske inte övertolka. Jag har i snart 20 år arbetat kreativt (med design) och kan lägga sjukt mycket tid på formgivning av en produkt som är bra. Men hur den kommer marknadsföras och tas emot av kunder kan jag inte riktigt veta. Det är så många andra faktorer som spelar in.

Givetvis funkar det på samma sätt med rollspel. Ett bra hantverk är, enligt mig, en förutsättning (även om det tydligen inte alltid är så men lite stolthet får man ha :) )

Istället tycker jag att du ska vara stolt över att du skapade ett fantastiskt rollspel som fångade tidsandan oerhört skickligt och dessutom blev en internationell succé!

Edit: Att spelet enbart säljer p.g.a bilderna har ju iaf ingen i den här tråden påstått
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Ja precis. Jag tror också att det var Peak Stålenhag
Jag tror även det var peak nostalgisk mobilisering av gamla rollspelare. Äventyrsspelboken kom vintern innan. Gulliksson-boken var på g. Den nostalgivåg som sakta tilltagit de senaste typ 10 åren hade blvit en tsunami lagom till sommaren 2016. Och nostalgiska Varselklotet satt som en keps i den tidsandan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tror även det var peak nostalgisk mobilisering av gamla rollspelare. Äventyrsspelboken kom vintern innan. Gulliksson-boken var på g. Den nostalgivåg som varit de senaste typ 10 åren hade blvit en tsunami lagom till sommaren 2016. Och nostalgiska Varselklotet satt som en keps i den tidsandan.
Det är ju en slags metanostalgi men visst, det kan absolut ligga något i det.

Återigen tycker jag, som arbetar med marknadsföring numera, att det är fascinerade när en produkt bryter mallen och nästan får eget liv!

Jag tror f.ö att det var oerhört positvit för Varselklotet att varken Stranger Things eller Stålenhag var rollspelsnörderi utan internationell kultur som alla kände till.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Sen ska man ju inte glömma hur mycket ”marknaden” skilde sig när Dunder och Drakar och crowdfundades jfm DoD16 och Varselklotet. Dunder var ju först i Sverige. Ingen hade testat tidigare. Knappt någon hade varit med och gett pengar till en crowdfunding. 2016 hade kickstarter blivit en helt vanlig grej för typ alla med rollspelsintresse. Norm snarare än nyhet. Klart sånt påverkar jättemycket.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det är ju en slags metanostalgi men visst, det kan absolut ligga något i det.
OT, men jag tycker inte det är något meta över nostalgin alls. Styrkan i stålenhags bilder är att de så tydligt förmedlar känslan av hur det var att vara barn som leker på 80-talet.

världsbygget kring bilderna är najs, men kraften i dem är ren nostalgi.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Däremot kan jag tröttna rejält på argumentet att Varselklotet säljer enbart på grund av bilderna, inte minst för att det trycker till mig som författare av spelet. Självklart spelar intryck roll—och vi har en mängd skitsnygga och väl layoutade spel, inte minst från Sverige. Men jag tycker att man fördummar både köpare och vi som gjort spelet om man tror att det är så det går till—att någon ser bilder (som de troligtvis redan har i en konstbok i bokhyllan) och köper ett spel på grund av det. Det är som att man inte vill eller klarar av att se att det finns en massa hårt arbete och tankearbete bakom både spelet och hur det presenteras och pitchas och hur allt hänger ihop.
Jag förstår dig, men min erfarenhet som rollspelsförfattare är tyvärr att bilder är vad som säljer. Jag upplever att det finns helt fantastiska grejer skrivna till många svenska spel som aldrig får minsta cred, och framgångarna med Drakar och Demoner, den starkt kritiserade utgåvan vars text var total sörja, tyder starkt på att varumärke, koncept och intryck är vad som säljer. Givetvis uppskattar konsumenterna vad vi rollspelsförfattare gör - jag har ändå fått en del hjärtevärmande input genom åren - men jag tror tyvärr inte det påverkar försäljningen av spelet i någon högre grad. Eller ja, -koncept- säljer givetvis, och det ligger ju vi författare oftast bakom, men hur bra skrivet spelet faktiskt är är det ingen som bryr sig om förrän de har spelet i handen. Fuck-you-in-the-brain-koola bilder är skillnaden mellan att sälja 300 ex och 1300 ex av ett rollspel. Det spelar ingen roll om texterna så är Nobelpris-nivå om de inte har en extremt attraktiv förpackning, medan motsatsen inte alls gäller.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag förstår dig, men min erfarenhet som rollspelsförfattare är tyvärr att bilder är vad som säljer. Jag upplever att det finns helt fantastiska grejer skrivna till många svenska spel som aldrig får minsta cred, och framgångarna med Drakar och Demoner, den starkt kritiserade utgåvan vars text var total sörja, tyder starkt på att varumärke, koncept och intryck är vad som säljer. Givetvis uppskattar konsumenterna vad vi rollspelsförfattare gör - jag har ändå fått en del hjärtevärmande input genom åren - men jag tror tyvärr inte det påverkar försäljningen av spelet i någon högre grad. Eller ja, -koncept- säljer givetvis, och det ligger ju vi författare oftast bakom, men hur bra skrivet spelet faktiskt är är det ingen som bryr sig om förrän de har spelet i handen. Fuck-you-in-the-brain-koola bilder är skillnaden mellan att sälja 300 ex och 1300 ex av ett rollspel. Det spelar ingen roll om texterna så är Nobelpris-nivå om de inte har en extremt attraktiv förpackning, medan motsatsen inte alls gäller.
Och undantaget som bekräftar regeln är Whitehack.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det spelar ingen roll om texterna så är Nobelpris-nivå om de inte har en extremt attraktiv förpackning, medan motsatsen inte alls gäller.
Det är ju inte direkt så att text på Nobelpris-nivå hjälper för att sälja vanliga böcker heller.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
OT, men jag tycker inte det är något meta över nostalgin alls. Styrkan i stålenhags bilder är att de så tydligt förmedlar känslan av hur det var att vara barn som leker på 80-talet.

världsbygget kring bilderna är najs, men kraften i dem är ren nostalgi.
Ja att de är nostalgiska är naturligvis uppenbart, men inte som rollspel. Rollspelets nostalgi handlar om nostalgi kring nostalgiska lekar. Jämför med DoD Retro.

Men det är OT.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
men hur bra skrivet spelet faktiskt är är det ingen som bryr sig om förrän de har spelet i handen.
Ja, delvis är det nog så. Men hur skulle det kunna vara annorlunda? Det är liksom sant för all text man köper. Jag kan inte påminna mig en okänd bok jag köpt för att jag trodde mig vara säker på att den var bra skriven - eller då ett rollspel med intressant innehåll. På något vis bygger sådana val alltid på andra premisser - förlagets renommé, författarens namn, andras rekommendationer, och i vissa fall det visuella, o.s.v.

Annars är ju @Nässe ett exempel på hur författarens namn används då Ligan nu marknadsför Väsen med att han skrivit det - men i grund och botten vet du ju som köpare inte om spelet är bra för det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, delvis är det nog så. Men hur skulle det kunna vara annorlunda? Det är liksom sant för all text man köper.
Fast det är ju inte sant. Man kan vänta in recensionerna och genom dem bilda sig en uppfattning om en given produkts kvaliteter. Det gäller ju dock inte gräsrotsfinansiering, där man måste köpa grisen i säcken. Vilket är ett av flera skäl till att jag personligen sällan stöttar kickstarters. Jag väntar hellre in experternas dom. Köper man stora spel på engelska brukar man kunna hitta ett gäng bra recencenter; köper man svenska spel kan det vara stört omöjligt. Mer bra recensioner åt folket! Gärna här. (Jag ska försöka ta mig samman och recensera Tomb of Annihilation).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Eller ja, -koncept- säljer givetvis, och det ligger ju vi författare oftast bakom, men hur bra skrivet spelet faktiskt är är det ingen som bryr sig om förrän de har spelet i handen.
En provokativ motfråga: hur viktigt är det då för spelgruppens upplevelse? Om texten är så dålig att den är till men för förståelsen, är en sak. Men av de spel jag läst tycker jag få är på den nivån. I de fallen handlar det mer om spel som är så konstnärligt disponerade att jag inte fattar hur man ska spela det eller att man väljer att uttrycka sig på ett sånt sätt att det är svårt att begripa vad författaren menar (AW). Men jag skulle påstå att de flesta svenska rollspelen ändå är fullt spelbara även om de inte är litterära mästerverk.

Men att läsa böckerna är oftast bara en deltagares uppgift, de övriga är mer intresserade av konceptet, och det är svårt att presentera det lika koncist som bilder gör.

Jag tycker Fria Ligan har en fördel i att man vet ungefär vad man får för regelsystem när man kickstartar. Och t.ex. Fornsaga beskrev hur regelsystemet skulle fungera i stora drag i kickstartern.
 
Top