Förvånande gräsrotsfinansiering

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Om jag skulle lansera ett spel på detta sätt, skulle jag se antalet backare som en typ av indikation mest för hur väl min marknadsföring hade gått. För mig som skapare hade det egentliga måttet varit, hur många som spelar det och vill ha det som ett aktivt spel. Stödköp bidrar till att allt går runt, men om det är allt det är skulle det inte vara värt det i mina ögon. Jag vill att det ska sälja på produktens merit och inte nåt annat.
Helt klart. Hellre 50 aktiva spelare än 500 pers som har det någonstans gömt i bokhyllan.

Men ju fler backare, desto större chans att fler spelar det, tänker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Det är säkert än mer så idag, men aktiviteter som inte är spelande har väl alltid varit en stor del av rollspelshobbyn?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vet inte om alltid. Stödköpande här i Sverige känns som det dök upp några år innan crowdfunding blev stort. Köpa svenskt i för att stöda svenska rollspelsindustrin, köpa allt av en viss skapare/företag för att få fler produkter från den personen. (Och jag ska tillägga att jag själv har stödköpt svenskt och har bara köpt en svensk produkt sedan Cybermutant med intentionen att spela och inte bara stöda.)
Samlande människor har ju alltid funnits så det började säkert väldigt tidigt.
Skapa inför spel, om man inte räknar det som spelande har ju hängt med sen början.
Att diskutera spel, regler med mera började nog också nästan direkt.

Vilka fler aktiviteter kan man räkna in?

Men om man menar en massa köpande som en del av det, vet jag inte, får se vad folk säger i tråden.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Vad räknas som stödköp? Är det rena stödköp som i att personerna aldrig har avsikt att ens hämta ut paketet på posten - eller inkluderar det även att köpa något för att läsa igenom för idéer och inspiration, eventuellt testa några frå gånger?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Stödköp (enligt mig) betyder köpa en produkt man inte tänker använda. Så att köpa nåt för att man vill läsa t.ex. världskapitlet och sen lägga boken på hyllan för all framtid är inte stödköp.

Jag köper enbart spel jag tänker använda och bidrar (nästan) inte ett dugg till att hålla rollspelsSverige levande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att konsumera rollspel som litteratur är verkligen inte bara att stödköpa. Det finns belägg sedan länge på att många rollspelskonsumenter köper rollspel för att läsa dem mer än att faktiskt spela dem. När jag skriver rollspelsmaterial tänker jag därför på båda typerna av konsumenter - de som kommer läsa boken för att få inspiration eller drömma, och de som kommer använda den som faktiskt spelhjälpmedel. Jag har läst en fascinerande bloggpost om detta för länge sedan, men jag verkar tyvärr inte kunna hitta den när jag googlar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Plus, om folk sålt böckerna har ju andra köpt dem?
Tycker att dom verkar svårsålda, men det är min högst subjektiva bedömning utifrån de få digitala marknadsplatser jag har koll på. På det stora hela skulle det kunna vara så att Neotech Edge inte hamnar mer på andrahandsmarknaden än Kickstarter-finansierade rollspel i allmänhet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Tycker att dom verkar svårsålda, men det är min högst subjektiva bedömning utifrån de få digitala marknadsplatser jag har koll på. På det stora hela skulle det kunna vara så att Neotech Edge inte hamnar mer på andrahandsmarknaden än Kickstarter-finansierade rollspel i allmänhet.
Jag kan tänka mig att ju dyrare spel, desto fler får för sig att sälja sitt ex och desto färre vill köpa det second hand – oberoende av spelets kvalitet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Utan frid kanske också kan vara något. Att det drog lika många som Sagospelet Rymd tyckte jag var ganska överraskande. 🙂
Tillagt!

Håller med om att det är överraskande att Utan frid har lika många finansiärer som Sagospelet Rymd. Skräck är i och för sig generellt mer populärt än science fiction men Sagospelet är ändå ett etablerat varumärke och till Rymd har de även knutit två inte helt okända spelvärldar.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Kollade just igenom listan, och insåg att jag pytsat in pengar i 18 av dessa Kickstarters, och köpt ett tiotal av de övriga efter släpp. Det blir en ganska stor investering – men värd varenda krona. Det görs bra spel i Sverige!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Kollade just igenom listan, och insåg att jag pytsat in pengar i 18 av dessa Kickstarters, och köpt ett tiotal av de övriga efter släpp. Det blir en ganska stor investering – men värd varenda krona. Det görs bra spel i Sverige!
Nu fick du mig att räkna också....

Jag har backat 23 ur listan, köpt 2 till i butik.
Å andra sidan har jag redan sålt två av de jag backat och försöker avyttra ett par-tre till.
Impulsköpande sker oftare på crowdfunding än i butik för min del. :rolleyes:
 
Top