Förvånande gräsrotsfinansiering

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Om vi spekulerar att det finns 50 000 aktiva rollspelare i Sverige och 1% av dem är dedikerade samlare så är det 500 pers. Att då hälften av dem backar ett rollspel låter väl rimligt? Jag känner folk som spelat rollspel i 20+ år utan att äga en enda rollspelsbok.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det var saftigt. Drygt en hundring skulle jag kunna sträcka mig till för ett intressant spel som pdf. Blir det flera hundralappar vill jag ha en fysisk produkt. Tycker om ligans upplägg där pdf ingår då man köper en fysisk produkt. Det känns oerhört prisvärt.
Dock är nog PDF-ekonomin när det KS i princip försumbar. De KS jag har kollat lite noggrannare på och den enda jag har skapat själv har i princip gått runt på de där dyra specialpaketen. Att PDFer är tillgängliga är snarast en hygienfaktor. Kanske var priset för högt, men å andra sidan så bör det inte spela någon större roll. Vi snackar totalt ändå rätt lite pengar.

Det finns säkert undantag till detta och det går säkert att göra på helt andra sätt dock.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Det förvånar mig att den svenska utgåvan av Apocalypse World inte lockade mer än 95 finansiärer vilket ledde till att Skepnad Studios avbröt kickstartern i förtid. Nog hade jag trott att ett så pass välkänt spel skulle locka fler finansiärer. Å andra sidan verkar PbtA-hacken ofta mer populära än AW som många sannolikt också redan har i sina bokhyllor.
Vi själva är uppriktigt glada över intresset som visades!
Det var en longshot redan från början att göra en KS med den inramning vi valde och är tacksamma för att vi fick presentera vår drömversion.
Vi är åter den 8 februari 2021 i ett reviderat upplägg.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Jag var egentligen riktigt sugen på att backa den, men priset var för högt för mig. Var det 350 för en pdf? Det är nog vad jag skulle vilja betala för en bok.
Grejen är väl att en sådan påkostad bok är jag inte intresserad av.
Det här var även anledningen till att jag inte backade. 350kr för en PDF-översättning av något man redan har blir inte ekonomiskt försvarbart för mig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
350kr för en PDF-översättning
Nu var 350 kr för högt för mig med, men i ärlighetens namn... Det är ju inte bara en PDF-översättning. Det verkade ju mer vara åt artbook-hållet i stil de var ute så det är ju även illustrationer och layout som inte finns med i originalverket (av vad jag förstått). Så att säga att det är en PDF-översättning är ju dels att förringa ambitioner, dels direkt felaktigt.

Priset på den fysiska boken däremot var riktigt billig i jämförelse dock.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Nu var 350 kr för högt för mig med, men i ärlighetens namn... Det är ju inte bara en PDF-översättning. Det verkade ju mer vara åt artbook-hållet i stil de var ute så det är ju även illustrationer och layout som inte finns med i originalverket (av vad jag förstått). Så att säga att det är en PDF-översättning är ju dels att förringa ambitioner, dels direkt felaktigt.

Priset på den fysiska boken däremot var riktigt billig i jämförelse dock.
Du har helt rätt. Det här är mer än en översättning och det var inte min mening att förminska materialet.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Då tycker jag att vi hoppar över motorvägen. Hindenburg är i och för sig också missvisande. Många backade nog den för att få MUA. Och felstavningen på Skrômt är nu åtgärdad.
Ja, det var nog några som backade för att de trodde att MUA skulle återupplivas
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kändes som ju bättre Hindenburg gick desto mer stretch goals låstes upp vilket skulle kunna få fler böcker från MUA att ges ut som pdf (alla MUA pdfer kom via stretch goals har jag för mig). Men vad jag kommer ihåg så snackades det aldrig om något tryckt eller nyutgivet om inte just Hindenburg i sig räknas.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Kändes som ju bättre Hindenburg gick desto mer stretch goals låstes upp vilket skulle kunna få fler böcker från MUA att ges ut som pdf (alla MUA pdfer kom via stretch goals har jag för mig). Men vad jag kommer ihåg så snackades det aldrig om något tryckt eller nyutgivet om inte just Hindenburg i sig räknas.
Äventyrskampanjen till Hindenburg bygger ju vidare på Undergångens arvtagare i viss mån. Betydligt närmare än svenska AW i alla fall. :) Där är det ju bara lite bilder som andas Mutant.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hur fick du det intrycket? Jag tycker inte att kickstarten gav sken av det. Eller var det bara en from förhoppning?
Jag läste kickstartern väldigt snabbt 🙃 :p

Det är en fin produkt men jag fick för mig att Hindenburg skulle vara mer med BRP regler.., så ja, slarvig läsning kombinerat med from förhoppning.

C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Noterar nu när 2021 att Mythic Ireland and Britain glidit upp som den näst mest framgångsrika svenska gräsrotsfinansieringskampanjen någonsin i termer av insamlad summa, med ganska bred marginal. Topp 10:

ProduktSEK/Summa
The One Ring
17 070 658​
Mythic Britain and Ireland
6 450 173​
Twillight 2000
5 424 755​
Ruins of Symbaroum 5E
4 764 404​
Flodskörden
4 249 903​
Cy_borg
4 144 283​
Varselklotet
3 745 896​
Book of Beasts and The Bloodmarch
3 243 636​
Svärdets sång
2 828 267​
KULT: Divinity Lost
2 746 655​

Och i antal backare ser topp-10 ut så här:

ProduktBackare/Summa
The One Ring
16 596​
Twillight 2000
8 073​
Mythic Britain and Ireland
7 995​
Cy_borg
6 866​
Flodskörden
5 843​
Varselklotet
5 600​
Book of Beasts and The Bloodmarch
4 339​
Ruins of Symbaroum 5E
4 295​
Väsen
3 944​
Bittermarken
3 585​

Spännande också att Cy_borg klättrar in på båda listorna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Noterar nu när 2021 att Mythic Ireland and Britain glidit upp som den näst mest framgångsrika svenska gräsrotsfinansieringskampanjen någonsin i termer av insamlad summa, med ganska bred marginal. Topp 10:

ProduktSEK/Summa
The One Ring
17 070 658​
Mythic Britain and Ireland
6 450 173​
Twillight 2000
5 424 755​
Ruins of Symbaroum 5E
4 764 404​
Flodskörden
4 249 903​
Cy_borg
4 144 283​
Varselklotet
3 745 896​
Book of Beasts and The Bloodmarch
3 243 636​
Svärdets sång
2 828 267​
KULT: Divinity Lost
2 746 655​

Och i antal backare ser topp-10 ut så här:

ProduktBackare/Summa
The One Ring
16 596​
Twillight 2000
8 073​
Mythic Britain and Ireland
7 995​
Cy_borg
6 866​
Flodskörden
5 843​
Varselklotet
5 600​
Book of Beasts and The Bloodmarch
4 339​
Ruins of Symbaroum 5E
4 295​
Väsen
3 944​
Bittermarken
3 585​

Spännande också att Cy_borg klättrar in på båda listorna.
Allt är Fria Ligan bortsett från Kult.
Minst sagt imponerande!!
 
Top