Nekromanti Först och Kändast

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: And the crowd goes wild

"Alltså: minst två litteraturkritiker älskar walle och vill att han ska läsa böcker som de tycker om. Två ynka litteraturkritiker. "

Vilka då? Och vad sysslar resten med? Vässar knivar och försöker spåra upp min adress? :gremsmile:

"Det kan du väl unna honom?"

Ja, det kan du väl. Snälla.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: And the crowd goes wild

"Vad läser du för varierad kost då?"

Försöker du sätta dit mig eller? Ni fattar väl att ni ska göra som jag säger och inte som jag gör. :gremsmile:

Mycket fantasy; Pratchett, Jordan, Martin men även James Lee Burke, Tony Hillerman, Walter Mosely, James Ellroy, plus en och annan joker som till exempel "Vit Dahlia" och "Cane River" (rekommenderad av Oprah minsann). Även en hel del läroböcker i pedagogik och en massa lärartidningar. Jag vet att kvinnliga författare lyser med sin frånvaro men jag har faktiskt lånat hem "Under det rosa täcket" för att råda bot på just detta.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: And the crowd goes wild

"Litteraturkritiker är också vanliga människor. "

Precis som du och jag eller Göran Persson. De vet inte automatiskt bättre än oss och får inte mer makt än vad vi själva ger dem.

"Litteraturkritikerna älskar dig, men de är inte så bra på att visa det. "
"Så han säger något som han har för sig att rätt många andra kritiker har sagt så är han på den säkra sidan."

"Litteraturkritiker är också människor, men de är inte så bra på att visa det."

Varför blir de då litteraturkritiker till att börja med? Vill man förmedla sin boksmak till folk så är det ju synnerligen vitala egenskaper kan man tycka. Att våga ha en egen åsikt och att kunna stå för det man säger är viktigt för alla människor.

"Det är trots allt inte så många som läser fantasy, och dessutom spelar det ingen roll vad fantsyläsare tycker för de vägrar ändå läsa litteraturkritik i protest mot att Sagan om Bilbos återkomst fick dålig kritik 1973."

Och fantasy läses ju av sådana där "ungdomar" som man har hört talas om. Sådana som knarkar, skriker könsord och lyssnar på högljudd musik. Vilken vedervärdig litteratursmak kan inte de ha? :gremsmile:
Ungdoms- och barnlitteratur är ytterligare ett område som de flesta litteraturkritiker verkar sky som pesten. Varför då? Är den mindre värd i deras ögon?

"Dessutom finns det ju faktiskt en möjlighet att litteraturkritikern helt enkelt inte tycker om fantasy. "

Varenda en?

"Så nästa gång du ser en litteraturkritiker, häng tillbaka dubbelyxan i höftskynket och försök prata med honom i stället. "

Jag har faktiskt aldrig träffat någon litteraturkritiker personligen och jag lär aldrig göra det heller om jag börjar gå runt i höftskynke.

Om någon tycker att det här inlägget är jätteuselt så beror det på att det förra, som var supersmart, bara försvann.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: And the crowd goes wild

"Och fantasy läses ju av sådana där "ungdomar" som man har hört talas om. Sådana som knarkar, skriker könsord och lyssnar på högljudd musik. Vilken vedervärdig litteratursmak kan inte de ha?"

Åtminsotne en person som aspirerar på en professur i litteraturvetenskap på Lunds universitet lyssnar till vardags på Eminem. :gremsmirk:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: And the crowd goes wild

"Åtminsotne en person som aspirerar på en professur i litteraturvetenskap på Lunds universitet lyssnar till vardags på Eminem. "

Jag gissar att det inte är en medelålders piprökande man som skrivit en doktorsavhandling om August Strindberg? :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: And the crowd goes wild

Ingen som betalar hälften av sina barns bokinköp kan vara en dålig människa. :gremsmile:

Egentligen är jag en riktig softis som älskar allt och alla men nu har jag kommit upp i varv och då är det inte omöjligt att jag spottar ur mig lite märkliga saker. Tycker ni att jag spårar ur så är det bara att säga till.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja, men min farsa kan klå din farsa i armbrytn

/Arvidos, retar Jonas. Ofta. Dostojevski heter han, förresten.

Ja, det gör du... Armbrytn förresten? Är det någon ny sport eller? :gremlaugh:
Dostojevski ja! Så var det gubbfan hette... Tolstoj och Dostojevski... Alla ryska författare är ett enda stort virrvarr i mitt huvud!

/Balderk, ska läsa både Brott och Straff och Krig och Fred någon dag..
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Trobergs syster [OT]

min litteraturvetande syster

Ah, din litteraturvetande syster. Ett ständigt och frekvent fenomen på forumet. Hon uppträder för första gången på skräckforumet, men inte nog med det - hon återvänder för att spöka på forumen, igen, och igen, och igen, och igen, och igen, och igen. Vi får veta att hon är litteraturvetare, bokförläggare, lagvetare och allmänt klyftig. Men vad vi inte får veta är hennes namn. Vem är denna sluga trollkvinna som har skickat sin bror för att infiltrera och avslöja Nördbrödraskapets innersta och mörkaste hemligheter, och vad har hon i kikar'n?

Så slutar jag mitt inlägg med en eloge till denna kvinna, för de många gånger hon har anlänt för att reda ut missförstånd, bidra med ny information och berätta om sina missöden. Tack.

/Mogge, ger sig av för att plocka höstlöv inför den sista brasan
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Med risk för att verka okunnig...

Vem är Inanna, och vad är det för berättelse? Borde jag veta det? Hur har jag missat ett så vackert namn? ó.ò
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Med risk för att verka okunnig...

Nja, borde och borde. Men det finns sidor på nätet (det finns det för det mesta tror jag allt) som den här och där står det lite granna. Sen finns det ju det här också ^_^


Storuggla, har skabbkaffe
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Med risk för att verka okunnig...

Tack för länkarna! ^_^

"Storuggla, har skabbkaffe"

Du har vad, sade du? o_O
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Skabbkaffe [OT]

"Du har vad, sade du? o_O "

Skabbkaffe - även känt som gruvkaffe. Kaffe som är doserat av en man som alltid tappar räkningen vid tre och därför öser på halva burken med kaffepulver. Smakar apa men håller en vaken ett tag. Svart som synden men potent som Trobergs gräsklippare.

<font size="1"> Disclaimer: Storuggla har aldrig smakat på en apa </font size>


Storuggla, har webradio som spelar Elvis
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Trobergs syster [OT]

Vi får veta att hon är litteraturvetare, bokförläggare, lagvetare och allmänt klyftig.
Lagvetare är väl att ta i när det inte gäller frågor kring litteratur och de lagar som rör den.

Allmänt klyftig vet jag inte om jag skulle säga om en person som ifrågasätter det kloka i mina planer att skaffa lite extra kick i en bil genom att montera några pulsjetmotorer på den. Hon är inte den intellektuella gigant som ni vant er vid att beskåda då ni ser namnet Troberg användas.

Men vad vi inte får veta är hennes namn.
Trodde ni kunde gissa det. Hon heter också Troberg.

Vem är denna sluga trollkvinna som har skickat sin bror för att infiltrera och avslöja Nördbrödraskapets innersta och mörkaste hemligheter, och vad har hon i kikar'n?
Pah, det är jag som smider ränker i den här familjen! Hon tror inte ens på de mest underhållande konspirationsteorier (de som inehåller både Elvis, rymdvarelser, Kennedy och Hans Holmer).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Found her! [OT]

"Men vad vi inte får veta är hennes namn."

Jag gissar på Anna Troberg - fast hon verkar obegripligt nog inte skryta om sitt släktskap med Anders.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Found her! [OT]

Jag gissar på Anna Troberg - fast hon verkar obegripligt nog inte skryta om sitt släktskap med Anders.
Rätt. Och det är obegripligt, hon nämner inte ens mig eller min site på sin egen personliga site. Hon har några underliga ideer om att min site är oseriös. Skumt...

Jag tror att hon är avundsjuk för att jag är den främste av alla Trobergar (står i alla fall först i telefonkatalogen).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Found her! [OT]

"hon nämner inte ens mig eller min site på sin egen personliga site. Hon har några underliga ideer om att min site är oseriös"

En sådan märklig människa ^_^
 
Top