Nekromanti Först och Kändast

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jupp! [ANT]

Gilgamesheposet är väl världens äldsta bevarade "roman" (i avseendet "text som inte är en ren lagbok eller ägouppteckning"), och det är fullknökat med sådant.


/Feliath - "You never told me you were into porkchops!" "I like a good chop."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Jupp! [ANT]

Gilgamesheposet är väl världens äldsta bevarade "roman" (i avseendet "text som inte är en ren lagbok eller ägouppteckning"), och det är fullknökat med sådant.
Sumerernas myter då? Berättelsen om Inanna är så underbart full av symbolik och mystiska referenser.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det enda jag läst av Lukianos är avsnittet om en resa till månen som finns i någon av Sam J Lundwalls sf-antologier ("Den fantastska historien 1: från Lukianos till [någonting som jag inte minns]"), men "Berömda böcker: en litterär uppslagsbok" säger att Lukianos "skapade en ny konstform, den satiriska dialogen." Så då får vi väl tro på det.

När det gäller satir ser man annars lätt att det finns en skillnad mellan "fantastisk litteratur" och "fantasy". Lukianos är "fantastisk litteratur" eftersom han skrev om saker som inte finns i verkligheten utan att själv tro på sakerna i fråga. Men däremot saknas det något i hans verk som gör att det inte är fantasy. Precis vad det är som saknas är svårt att säga, men jag skulle vilja föreslå att det är den nödvändiga litterära traditionen. Det fanns ingen fantasy på 100-talet, alltå skrev inte Lukianos fantasy. Jag är inte riktigt näjd med förklaringen, men den får duga, Jag tror den är på rätt spår i alla fall.

JPS
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Apples and locomotives

Det enda som går att kalla kvalitet är hantverket, hur bra utför saken vad den skall göra? [...] Kvar återstår ju bara hantverket. Det är det enda som går att mäta.
Ah! Excellent! Då är ju nämligen de flesta Nick Carter-böcker mer kvalitativa än de flesta metafysiska romaner, eftersom de förra vanligen lyckas bättre med vad de ska göra (underhålla ett par timmar) än de senare gör (ge djupa insikter i universums väsen/människans situation/etc.)!
Nej, men allvarligt, det går inte att urskilja ett hantverk i något abstrakt, heller.


Ber om ursäkt. Efter det här inlägget är det du som får sköta det.
Ah, men det har jag aldrig velat eller försökt. Jag vill stycka det, elda upp det, och släcka de brinnande bitarna med bensin :gremmad:

/Feliath - kvalitet är bara ett sätt att hävda sin åsikt som förmer andras
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Apples and locomotives

Suck... poängen var något i stil med att jag var tvungen att ta ett väsenskilt exempel då begreppet kvalitet inte går att använda om ett konstverk. Det enda som går att kalla kvalitet är hantverket, hur bra utför saken vad den skall göra? Tillgänglighet är inte intressant där. Det är nämligen subjektivt. För den som har tillgång till både en välgjord kniv och en mindre välgjord kniv väljer ju den kniv som gör jobbet bäst.
Och huruvida den är snygg eller inte är ju verkligen ointressant, ty det är ju återigen subjektivt.

Kvar återstår ju bara hantverket. Det är det enda som går att mäta.
För att förstå begreppet kvalitet och varför det inte kan mätas rekommenderar jag förbehållslöst 'Zen and the art of motorcycle maintenance" av Pirsig. I vilket fall så är den en klassiker man inte kan vara utan.

Den löser elegant hela frågeställningen som diskuteras här.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Jupp! [ANT]

Gilgamesh är en av sumerernas myter, som senare övertogs av babylonier, akkader och liknande.
OK, my mistake, trodde han kom från babylonierna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Apples and locomotives

"Nej, men allvarligt, det går inte att urskilja ett hantverk i något abstrakt, heller."

Vilket var min poäng. Det finns ingen som helst mening med att använda uttrycket kvalitet om något vars hantverk faktiskt inte objektivt kan mätas. Inte heller är alltså popularitet ett sätt att mäta kvalitet.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Jupp! [ANT] (ändrad)

Faktum är att det tidigaste omnämnandet av Inannamyten är just i Gilgamesh, om jag inte missminner mig, liksom den första versionen av berättelsen om Noa, och en massa andra grejer. Det är som sagt mig veterligen det äldsta dokument man hittat som avhandlar annat än ren samhällsordning.

/Feliath - sumerer rockar, och kilskrift är cthulhiansk :gremsmile:

Edit: Jag insåg att jag glömt konstatera att jag håller med: Inannamyten är mycket intressant. Förmodligen användbar i rollspeliga sammanhang också.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jaha, då har vi pratat runt varandra...

...eftersom det var precis vad jag menat hela tiden också. Jag menar bara att den närmaste approximation man kan göra är att se vad som uppskattas av flest personer.

/Feliath - som är mycket skicklig i att totalt ignorera vad folk säger till förmån för en egenhändigt konstruerad, mer polemisk variant :gremfrown:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jaha, då har vi pratat runt varandra...

"Jag menar bara att den närmaste approximation man kan göra är att se vad som uppskattas av flest personer."

Fast helt eniga är vi inte. Jag tänker nämligen inte gå med på att popularitet någonstans är ett mått på hur bra någonting är. Men jag är rätt övertygad om att vi inte kommer övertyga varandra i den frågan, så här sätter vi ett P då. Så långt mellan våra åsikter är det ju inte :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Jupp! [ANT] (ändrad)

sumerer rockar
Fett!

Jag insåg att jag glömt konstatera att jag håller med: Inannamyten är mycket intressant. Förmodligen användbar i rollspeliga sammanhang också.
Kanske, men den behöver en omarbetning.

Jag hade en intressant diskussion med min litteraturvetande syster om symboliken i Inanna-myten och hur rik den är för ett förhållandevis "primitivt" folk. Vi diskuterade att symboliken är mycket rikare än vad man ser idag och att dagens människor behöver hjälp för att tolka den. Efter ett tag kom jag dock på att vi har minst lika mycket symbolik, men vi ser inte det som symboler. I vår begreppsvärld är det naturligt att skurkarna har mörka hattar och hjältarna ljusa, det är naturligt att skurken har en Luger och så vidare. Allt detta är symboler, men vi tänker inte på det.

Jag tror därför att symboliken i Inanna-myten behöver moderniseras för att spelarna ska greppa den på ett känslomässigt plan.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Symbolistisk rikedom

Jag hade en intressant diskussion med min litteraturvetande syster om symboliken i Inanna-myten och hur rik den är för ett förhållandevis "primitivt" folk.
Jag tror inte det är specifikt för just den myten. Snarare är det nog så att vi missar en massa i varenda sådan här myt någonsin, och det är därför de ofta avfärdas som simpla och primitiva. I vissa fall lyckas vi lista ut hur rik en myt i själva verket är, bara.

I vår begreppsvärld är det naturligt att skurkarna har mörka hattar och hjältarna ljusa, det är naturligt att skurken har en Luger och så vidare. Allt detta är symboler, men vi tänker inte på det.
Det här kommer att låta som sådan där prettomotsättning ("Nähä! För JAG är SÅÅÅÅ upplyst" bla bla blah), men jag brukar faktiskt tänka på just de där grejerna: när jag gör hjältar är det nämligen de som har de mörka hattarna bara för att jag föredrar svart, och Lugrar (eller rättare, den där typiska modellen av Luger) är så gamla jämfört med mig att jag genast tänker "åhå, de vill visa att han är skurken" :gremsmile:
99% av symboliken du pratar om uppfattar jag ju på precis det sätt som du säger; det är därför det var lite kul att du råkade välja just grejer som jag jämt reflekterar över :gremsmile:

Men jo, myter behöver nog ofta moderniseras lite för att funka bra på de flesta. Bara inte med ljusa och mörka hattar :)


/Feliath - ser framför sig Ereshkigal beväpnad med en Luger :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Symbolistisk rikedom

Jag tror inte det är specifikt för just den myten.
Det tror inte jag heller, det bara råkade vara så att det var den vi råkade diskutera i den diskussion jag refererade till.

99% av symboliken du pratar om uppfattar jag ju på precis det sätt som du säger; det är därför det var lite kul att du råkade välja just grejer som jag jämt reflekterar över
Det beror på att jag valde de extremaste exempel jag kunde komma på. Det finns fler:

Vem har en vågig dolk, hjälten eller skurken?
Vem har en dolk med otäcka hullingar, hjälten eller skurken?
Vem har tysk brytning?
Vilken bil av en Ferrari och en svar limosin hör till skurken respektive hjälten?

Sedan har vi alla hollywoods smaklösa stereotyper:

Karatejapanen
Pajasnegern
Kaxig latino
Skitig mexikansk bandit
Ädel indian
Terroristaraben
Vikingasvensken
Blond bimbo med stora bröst
Hård deckare
Desillusionerad snut
Sanningsökande journalist resp muckrakern
Femme fatale

Vi bombas av symboler utan att märka det. Om man köper en stor motorcykel köper man en symbol för vildhet och frihet. Köper man en mercedes köper man en symbol för att visa att man har lite p*tt. Köper man en stor lyxbåt är det en symbol för pengar. En sportbil symboliserar jakten på perfektion och effektivitet. Vissa kläder symboliserar att man är singel och tillgänglig. En skinnjacka med rätt MC-klubbsmärke symboliserar att man inte ska bråkas med. Uniformer symboliserar makt. Cognac symboliserar förfining, medan Explorer symboliserar alkoholism.

Att vara medveten om symboler och använda dem i sitt spelledande är ett bra sätt att förmedla känslor till spelarna utan att behöva säga det rakt ut. Det blir både effektivare och lömskare.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Pointless wankery :)

Vikingasvensken
Blond bimbo med stora bröst
Annars brukar faktiskt Hollywood casta vikingen som norrman och bimbon som svensk. Särskilt om hon ska vara lössläppt också.

Explorer symboliserar alkoholism
Jag höll på att skriva "du vet inte hur rätt du har", men sedan insåg jag att det vet du nog :gremsmile:
Riktigt har man dock inte insett det, hävdar jag, förrän man kliver in i korridoren efter en helg borta och ser fyra av tjejerna släpa in två av killarna i sina resp. rum samt svabba golvet för att killarna just suttit i korridoren och svept tre 75:or Explorer var...
Är det inte 32% av Systembolagets försäljning som utgörs av Explorervodka? Jag har för mig att det var något sådant där barockt (följt av Absolut på 15% eller något ditåt)...


/Feliath - och yeah, och vi ska inte ens snacka om grönsaksbowlingen
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Pointless wankery :)

tycker det ändå är rätt kul hur mycket sverige nämns i amerikansk teve

det roligaste jag sett, tror jag och förutom hon i Brooks hitler film :gremwink:, så är det in spin city då Charlie lärt sig svenska bara för att få ett ligg :gremwink:

//Netfeed, stolt icke vetandes om svenskars dryckesvanor...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Pointless wankery :)

vi ska inte ens snacka om grönsaksbowlingen
Nej, den hör hemma på allmänna spelforumet, tillsammans med andra studentbostadssporter som dammsugarbungee och sånt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Pointless wankery :)

Heh.
Det första vi får se av Charlie i serien är ju faktiskt när han vaknar upp med den blonda tjejen som när Charlie lämnar rummet utbrister: Thank you for flying with Air Sweden.

chrull
 
Top