Nekromanti För mycket att läsa!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: the art in reading fast

Hmm. Intressant, problemet där ligger väl mest på att det inte ges ut allt för många böcker i det formatet ännu? Jag kan inte tilldra mig att jag sett några i alla fall.


Storuggla, läser så sidorna ryker
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: the art in reading fast

Hmm. Intressant, problemet där ligger väl mest på att det inte ges ut allt för mpnga böcker i det formatet ännu? Jag kan inte tilldra mig att jag sett några i alla fall.
Kommer man över dem i digital form så kan man ju göra vad man vill med formatet.

Det absolut snabbaste sättet är annars att läsa baksidan på boken och sen gissa resten!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: the art in reading fast

Kommer man över dem i digital form så kan man ju göra vad man vill med formatet.

Sanning. Fast jag är en sådan där bakåtsträvare som gillar att lukta på böcker och dra fingrarna äver bokryggarna... *^_^*

Det absolut snabbaste sättet är annars att läsa baksidan på boken och sen gissa resten!

Javisst, det går ju nästan snabbare än att läsa sista sidan ju!


Storuggla, som alltid brukar säga att han läst Bibeln och vet vem mördaren är
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: the art in reading fast

Annars så finnns det juh allt det här om att förändra själva skrivsättet så att man skriver från höger till vänster för att på nästa rad från vänster till höger.

Så här alltså
------>
<------
-------> Osv.
Intressant, jag skulle kanske kunna ha nytta av en sådan teknik i ett annat sammanhang. Är tanken att man skriver baklänges bokstav för bokstav eller ord för ord?

Det vill säga, blir texten så här:

.Gullefjun hette som kyckling en var Det

eller

.nujfelluG etteh mos gnilkcyk ne rav teD

Personligen tycker jag första exemplet flyter bäst, men det kanske är en vanesak. Kanske skulle förenkla läsningen ytterligare om man använde framåt/bakåtlutande text för att indikera vilket håll texten går åt på resp rad?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: the art in reading fast

Alternativ två faktiskt, men det där med lutat text är juh inte heller så speciellt bra för läshastigheten (bokstävernas utfromning är faktisk jätteviktig, här på forumet har jub ett typsnitt utan scheriffer (sånadär små fötter på bokstäverna som finns tillexempel i typsnitt som Times New Roman som gär det lättare för ögonen att följa raderna) villket sänker läsbarheten och därmed läshastigheten på inläggen).
Så någon fom av liten pil eller annat riktningsmärke skulle nog passa bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: the art in reading fast

här på forumet har jub ett typsnitt utan scheriffer (sånadär små fötter på bokstäverna som finns tillexempel i typsnitt som Times New Roman som gär det lättare för ögonen att följa raderna) villket sänker läsbarheten och därmed läshastigheten på inläggen).
Men samtidigt får man inte glömma att seriffer är absolut fi dong i liten storlek på skärm. Det blir bara en myrstack av det.

Så någon fom av liten pil eller annat riktningsmärke skulle nog passa bättre.
En liten indentering kanske?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Precis

Jag har aldrig haft några problem med att läsa snabbt, däremot måste jag anstränga mig en hel del för att läsa långsamt.

Om jag läser en bok bara för att jag måste (tent på fredag, börja läsa torsdag kväll är en alttför ofta återkommande situation...) kan jag nog läsa ett par hundra sidor på en kväll utan problem, men om jag läser för nöjes skull vill jag ju gärna att nöjet ska räcka lite längre -- jag ser inte riktigt meningen med att köpa en bok, läsa den på en eftermiddag och sedan ställa den i bokhyllan.

Man får helt enkelt ut mera ur en bok om man tar lite tid på sig. Inte bara när det gäller språket -- som i och för sig är en mycket viktig del -- utan också när det gäller innehållet (jag misstänker till exempel att många som inte tycker om att läsa poesi helt enkelt aldrig lärt sig hur man ska göra. Precis som folk som inte tycker om "modern" konst antagligen aldrig fått lära sig hur man gör. Men det hör kanske inte riktigt hit).

I min bokhylla finns både böcker som man kan läsa på ett par timmar och böcker som det tar ett par år att läsa, och jag tycker om båda sorterna.

-JPS- som förresten känner många som inte äter alla sorterna i en godispåse
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Precis

tekniken är snarare till för att man skall ta sig igenom en bok inte för att nöjes läsa den
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tilllägg

ibland köper jag böcker för att ryggarna är snygga
ty the redemptetion of alathalus som är skit snygg på engelska innhållet går dock att diskutera
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Precis

Jo, men det finns väldigt få situationer då man faktiskt har någon nytta av att läsa en skönlitterär bok så snabbt som möjligt. Det är i princip bara då man går i skolan och måste redovisa bokens innehåll ett visst datum som man behöver sådana metoder.

Ibland tycker jag att skolan förstör elevernas läsbeteende -- man lär sig helt enkelt att läsa snabbt för att man måste, precis som man lär sig att skriva snabbt för att hinna göra anteckningar och att äta snabbt för att hinna bli färdig före lektionen börjar. Det tog mig ett par år att bryta mina läsovanor och börja läsa långsamt då det behövs.

-JPS- som fortfarande skriver alldeles för snabbt och slarvigt
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: the art in reading fast

Oj! Det verkar högintressant det där! Fast hoppa över vart tredje ord? Är det lätt att få det att flyta, alltså anpassa sig så man gör det automatiskt, eller msåte man tänka hela tiden på det?

Jonas, vill ändå ha den där boken Dnalor pratade om
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Precis

Fast det beror väl på hur snabbt man läser! Jag läser 100 sidor på typ fem timmar, fyra och en halv om jag är snabb, då är det nog värt att läsa snabbare

/Jonas
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: the art in reading fast

jo men du har splittvision :gremlaugh: alltså du läser orden även om du inte tänker på det
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Precis

håller nog med dig
men ibland kan det vara bra att läsa snabbt med
har för mig att den där läsa snabbt teorin funkar för faktaböcker med

/Netfeed, som måste läsa om senast WoT-boken för att han läste den för fort och inte brydde sig vad det stog i den
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: the art in reading fast

Faktum är att läsbarhet på skärm och läsbarhet på papper har hyfsat stora skillnader. Och att det som är mest läsbart är en vanesak. Att vi tycker att det är lättare att läsa text med seriffer är för att vi är vana vid det. Men ta en bok som är ett par hundra år gammal, sådan text (Frakturor) kan vara extremt svårläst, men det tyckte man inte då.

Så, på skärm är faktiskt bokstäver utan seriffer tydligare och fungerar bättre. Och om läsning på skärm blir ännu större kommer det vara linjärerna som kommer dominera i textsammanhang i framtiden, eftersom det är vad folk är mest vana vid.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: the art in reading fast

aha, har det några "bieffekter"? Blir läsupplevelsen sämre eller nått?

/Jonas, vill läsa snabbare men vill inte förstöra nöjet med boken
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Precis

Med eller utan hoppaövervarttredjeordmetoden? om med, hur snabbt uppskattar du att det hade tagit utan?`försöker få perspektiv på hur snabbt du läser vanligen...

/jonas
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: the art in reading fast

En variant är att inte läsa om ord, för det är faktiskt extremt vanligt att man gör det. Det är rätt lätt att vänja bort, men jag har upplevt att det var rätt trist att läsa snabbare. Jag gillar när det tar lite tid, upplevelsen räcker liksom lite längre då.
 
Top