Nekromanti För mycket att läsa!

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, jag vet inte riktigt varför jag skriver detta än, håller på att klura ut det... det är mycket möjligt att det här kan bli låst, men det är en risk jag är beredd att ta!

Jag har alldeles för mycket att läsa! Har fyra stycken fantasy romaner som är olästa (WoT- 5-6 och A Song of Ice and Fire -1 samt en tjock bok om Elric, alltså samlingsvolym med tre romaner och några noveller, jag har läst de två första :gremsmile: )... Jag har även omnibus 1 alltså samlinsvolymen med massa H.P. Lovecraft noveller och romaner (alla hans tre romener f ö ) dessutom har jag en bok jag ska läsa på engelskan i skolan: Felidae, Nån som läst den? den handlar tydligen om någon katt och mord på katter, det är alltså en katt som skriver det hela, väldigt surrealistiskt :gremwink:

okej, detta är alltså en hel jävla massa böcker, särskilt när fantasy böckerna och omnibus är monster, typ snitt 800-sidor eller mer :gremsmirk:

Felidae ska vara klar 16 december och är på en trehundra sidor tror jag...

Det här problemet har som konsekvens att jag kanppt läser alls för att jag inte vet vad jag ska prioritera... Vad gör ni när ni har för mycket olästa böcker? vad borde jag prioritera? Skolan iofs, men Felidae borde inte ta allt för lång tid att läsa...

och det här är faktiskt jobbigt, särskilt med tanke på att jag läser lika långsamt som en sköldpadda går... typ 20-sidor per timme ungefär, det var ett tag sedan jag kollade sist...

/Jonas, som tycker att böckerna är tillräckligt rollspelsrelaterade för att hålla det här inlägget olåst, iofs inte problemet... Ni får gärna försöka vinkla det lite åt rollspelshållet på någesätt :gremsmirk: nått förslg på hur det ska gå till?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Inget problem, läs det som måste läsas först. läs resten när det faller på och stålsätt dig mot nya bokinköp. Den tekniken har jag använt för bok och tennfigursinköp och det har fungerat fint. Man har tid att läsa och måla och kan lägga pengar på godis istället.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Tilllägg

läs resten när det faller på och stålsätt dig mot nya bokinköp.

Låneböcker före da vanliga om du har några sådana
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vissa har det bra !!

Va´ trevligt att du har för mycket att läasa !!
Jag för min del har det tvärtom.. Har för lite att läsa...
Så jag borde nog masa mig iväg till biblan för att se om jag hittar nått läsvärt !
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vissa har det bra !!

Äh bibblan kan man ju inte gå på! Särskilt inte jag som redan har för många böcker att läsa som jag äger :gremsmirk:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tilllägg

Nope det har jag inte! Visst är bibliotek bra, för det finn så mycket fina böcker där, men jag lånar aldrig böcker på bibliotek! När jag läser en bok vill jag vara den första som läser det exet och jag vill veta att jag inte har någon tidspress (vilket ofta inte stämmer då jag sätter en sådan på mig själv oftast, men jag intalar mig själv att jag inte har någon tidpress :gremwink: ). Så lånade böcker har jag inte... Men du menade väl så jag tackar och bockar ändå :gremsmirk:

/Jonas, vet att han pratar med en bibliotekarie detta har diskuterats förut här.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Stålsätta mig mot fler bokinköp blir väldigt, väldigt svårt! När det kommer till böcker för min del spelar det ingen roll hur många jag har i bokhyllan hemma!

Det är dessutom typ det ända förrut godis jag köper, så det är nog smartare att köpa fler böcker än mer godis, har redan börjat få mage :gremsmirk: och man vill ju inte bygga på den alltför mycket, eller hur? :gremsmile:

/Jonas, försöker komma på något annat han kan börja lägga pengarna på
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Yo homie!

Jag känner igen ditt problem. Jag köpte nyligen en hel bunt science fiction-romaner på lågpris från skolans bibliotek (två spänn styck, och då är enda problemet att det står MAKULERING med stor röd text på försättsbladet). Nu vet jag inte HUR jag ska hinna läsa dem tillsammans med allt annat jag är intresserad av.

Jag har dock en potentiell lösning. Jag lade för ett tag sedan rabarber på en kul sak, en grå pärm med titeln POWERREADING, som utlovar att öka ens läshastighet med upp till fyra gånger. Om pärmen infiar mitt löfte, så kommer jag snart att kunna läsa Robert Jordan-romaner på en eftermiddag.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Fan vad schysst den där Power reading verkar! Hur fick du tag på den? Det skulle vara hur skönt som helst om jag kunde öka min läshastighet! Vill ha!

Två spänn styck? det var rena kapet ju!

Och det är ju alltid trevligt att ha någon som har samma problem och förstår hur det är!

/Jonas, som, hur otroligt den än värkar :gremsmile: , faktiskt tog åt sig av Azagthoths varning i tråden nedanför... :gremshocked:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Just det ja..

Poäng till dig !!
fast en stackare som mig har ju läst alal böcker här hemma, så jag får ta & masa mig ner till bibblan...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tilllägg

brukar köpa alla mina böcker jag läser, vad skulle man annars fylla bokhyllan med
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tilllägg

Exakt min synpunkt på saken! Kul att så många förstår... :gremblush:

/Jonas, älskar böcker och skulle kunna tänka sig att jobba med dem på ett eller annat sätt, ja till och med på ett bibliotek :gremwink:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
the art in reading fast

om man vill lära sig att läsa snabbt så finns det några knep
i skönlitterära böcker så kan man köra med en stil som innebär att man hoppar över vart tredje ord, detta är faktiskt sant och mycket effektiv läsning, eller så kan man läsa diagonalt då det finns teorier att om man läser i en bred diagonal linje, treord på vardera sida om en tänkt diagonalt sträck i boken, så får man i sig allt det som är vikitigt i den skönlitterara boken intressant va?
sedan finns det teorier att man skall läsa i takt med ljud, detta är rätt intressant sätt att läsa snabbt på man börjar med en viss frekvens utav ett slående ljud och så läser man så ca 10min varje dag i säg tre dagar, därefter ökar man frekvensen och gör samma saki tre dagar fortsätt så här tills du har såass hög frekvens att du läser såpass fort du vill läsa =)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: the art in reading fast

i skönlitterära böcker så kan man köra med en stil som innebär att man hoppar över vart tredje ord, detta är faktiskt sant och mycket effektiv läsning, eller så kan man läsa diagonalt då det finns teorier att om man läser i en bred diagonal linje, treord på vardera sida om en tänkt diagonalt sträck i boken, så får man i sig allt det som är vikitigt i den skönlitterara boken intressant va?

Va? Vaffa... funkar det? Verkar ju vansinnigt, har du provat eller?


Storuggla, läser snabbt nog ändå (snabbare än plånboken tål!)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: the art in reading fast

inte det där med att läsa snett den förre kungen skall tydligen ha läst på detta vis
men vart tredje ord har jag testa och det funkar bra faktiskt
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Tilllägg

Jag måste erkänna att jag ibland gör det samma men med tanke på den ohyggliga mängd av de små sakerna som jag läser (uppåt en 10tal vaje månad) och andelen av dem som inte består av fantasy/skräck/sf utan skaer som politisk filosofi eller genusanalys ochmåste speciellbeställas från förlag x eftersom de bara kom ut i en upplaga år y och har titlar som "Konseravatiesmens ideer" och "Eugalis Döttrar" så avstår jag från det och beställer dem på biblo istället.

Däremot hnder det att jag förs läser en bok på bibloteket för att sedan bestämma att köpa mig en till bokhyllan bara för att den är så bra.

/Elin vill poängtera att hon läser allt det där frivilligt
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: the art in reading fast

Fast det blir ju totalt poänglöst om man läser boken för språkets skull. Vissa författare skriver gripande historier, vissa har ett språk som i sig självt är intressant, vissa kan kombinera dessa två och den stora massan gör allting fel.

Att då hoppa över vart tredje ord måste vara som att inte äta de runda godisarna i en godispåse.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: the art in reading fast

Annars så finnns det juh allt det här om att förändra själva skrivsättet så att man skriver från höger till vänster för att på nästa rad från vänster till höger.

Så här alltså
------>
<------
-------> Osv.

Villket höjer läshastighetn olika mycket beronde på vad den normala läshastigheten är (läser man fort blir skillnaden ännu större) då det intle blir små avbrott i läsandet då man inte flyttar blicken över sidan.

Jag har testat det där nån gång och det är faktiskt rällativt lätt att ställa om sig, och en total omställning skulle för de flesta bara gå på några timmars aktivt läsande.

/Elin
 
Top