Nekromanti Förändringar av forumet

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Och det är ju "minimoderatorer" som ska införas när Gardener någon gång får tid att koda det som krävs. Den dagen kommer alla spelskapare att få bli minimoderatorer för sina egna forum. Det lär dock dröja: det finns mycket som behöver kodas och lite tid.
Behöver det kodas någonting? Jag kan sätta upp UBB på min site så att jag har en grupp som har tillgång till vissa forum (tex ett internt infoforum för minimoderatorer) utan att ha tillgång till andra forum (moderatorforumet). Moderatorrättigheter delas ut per användare och forum, så det är också befintlig funktionalitet. Rena adminsysslor, som att logga in som en annan användare och sånt kräver om jag minns rätt redan en superadminbehörighet.

Med andra ord, allt borde redan finnas.

Möjligen kan bans vara åtkomliga för alla moderatorer, men hur svårt är det egentligen att backa en sådan om den skulle missbrukas mot reglerna?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Amnestin gällde allt utom Caligula och de som var bannade för efterblivna användarnamn, typ Bajsätaren & co. Även varningar och tillsägelser, alltså.

Nej, ingen moderator har blivit avsatt på grund av varningar. Men det är inte irrelevant, eftersom det gör att det knappast är 20000 inlägg som behöver vara felfria, utan bara de kanske 2000 sedan amnestin. Dessutom är den policyn en liten smula uppluckrad nu för tiden: det är så svårt att få tag på lämpliga moderatorer att man måste kunna ursäkta ett enstaka snedsteg, om en diskussion med den aktuella moderatorn visar att man fortfarande har förtroende för honom.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Det som irriterar mig dock är att man tills vidare inte kan släppa på folk som moderatorer, om de lovar att bara moderera "där de får", i mitt fall på SagaGames.
Precis. Alla regler behöver inte ligga i kod, de kan vara överenskommelser också. Om överenskommelsen bryts så förlorar man sin status.

Men då får man ju tillgång till moderatorforumet, och det är inte önskvärt, har jag fått förklarat för mig (varför vet jag inte).
Det kan sättas på grupp eller individnivå, så det finns redan stöd för att hålla vissa utanför det i UBB.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

tja, kod behövs inte som sagt.. har man ett avtal där man förbinder sig att inte tjuvläsa där man inte får, så borde det rimligen räcka. Jag vet MASSOR med saker om samarbetspartners och kunder jag aldrig skulle yppa, för jag skrivit på sekretessavtal. (Skulle inte yppa något av mina kunders affärshemligheter även om jag inte skrivit på nåt, iofs...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Bra att höra... det var en av anledningarna (eller egentligen den ENDA riktiga anledningen, om jag läste rätt) jag fick för att jag aldrig skulle kunna komma ifråga som moderator... att jag hade en varning.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Jag håller med Dante och som när det gäller så många andra önskvärda förändringar här på forumet så är det bristen på teknisk kompetens som försvårar.

Jag tror att det flesta håller med om att det bör ställas visa krav på de som ska vara moderatorer, bland annat att de är aktiva, följer reglerna och kan samarbeta med andra. En minimoderator som missköter sig skadar bara sitt eget rykte och sitt eget forum, en moderator som missköter sig förstör för alla andra också. Sedan påpekar Krille mycket riktigt att en moderator inte har särskilt mycket möjligheter att påverka ett forums utseende eller utformning.

Men det är alltså i grund och botten en teknisk fråga. Ingen moderator motsätter sig ett mini-moderator-system eller en ny version av forumet. Men vi saknar kunskapen för att själva skapa dylika ting. Alltså borde ni tjata på Gardener eller själva hjälpa till om ni tror er ha tid och möjlighet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Jag tror i och för sig att det är väldigt dumt att tjata på Gardener; han har tillräckligt mycket att göra som det är.

Vi ska se om vi kan genomföra minimoderatorsystemet utan att behöva koda någonting nytt. Vi hör av oss senare, men det lär ta lite tid även det.


/Dimfrost
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Det har du väl?

"och har inte hört ett enda argument hittills som inte betyder 'FÖR ATT VI SÄGER DET!'"

Det där är väl ändå inte riktigt sant. Som jag ser det är detta en tudelad fråga:

  1. Det främsta skäl till att spelskapare inte kan bli moderatorer för sina egna forum, är för att det ännu inte finns en funktion för en sådan form av begränsade modereringsrättigheter. Även dessa spelskapare skulle således bli fullfjädrade medlemmar av moderatorkåren.
  2. Redaktionen behöver i och med detta ställa samma krav på spelskaparen som på alla andra moderatorer. Utnämningen är en fråga om förtroende, och samma direktiv bör appliceras i varje tänkbar utnämning. Direktiven för detta har redogjorts för i denna tråd.

Detta pratade vi om igår över PM, Tomas. Som vanligt är allt som rör programmering en bromskloss på forumet, och vi får försöka klara oss med vad vi har. Denna möjliga moderator-light-funktion har diskuterats tidigare, och vad jag förstått har den legat i pielinen ett längre tag. Fram till att det tekniska lösts, tror jag du och andra intressenter får ge er till tåls. Just nu kan forumet inte erbjuda er vad ni efterfrågar, oavsett vilken redaktion som sitter vid spakarna (givet då att kraven ställda på moderatorer ligger kvar).

Hur du kan tolka detta som "inte hört ett enda argument hittills som inte betyder 'FÖR ATT VI SÄGER DET!'" är för mig, faktiskt, ganska obegripligt.

EDIT: Nu tycks det ju som om jag är jättesen med det jag har att säga ändå, så... :gremcrazy:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Inflytande och modifikationer

Du missuppfattar nog anledningen att några av spelskaparna vill ha moderatorsrättigheter. Inflytandet. Vare sig du bollar med dina hattar eller inte så har du de facto mer inflytande än spelskapare utan moderatorsrättigheter. Det är begränsning för dem att behöva be någon om att nåla deras inlägg.

Det är en mental sak, det är en fråga om inställning, men varför stryka spelskapare som vill ha inflytande mothårs?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Men det känns litegrann som en kollega jag har, som då och då får infall och städar gemensamma utrymmen, och sedan hittar man inte häftapparaten på en månad innan man lärt sig det nya praktiska stället den står på.
Med andra ord - ett nytt gäng har flyttat in i huset WRNU och så fort de fick städvecka så gjorde de rent hus efter sin estetiska princip, vilket förvirrar/förargar dem som alltid visste vart man kunde hitta häftapparat och indieforum? :gremsmile:

Jag ser det som naturligt, om än lite onödigt, att ny redaktion vill möblera om lite för att visa vart, ehm, skåpet ska stå. Och sätta ett avtryck i historien :gremgrin:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Dante ska ha 1000 extra poäng för det förslaget!
Eh, det förslaget är ju nästan lika gammalt som forumet. Jag vet att jag har kikat på möjligheten att implementera det i kodbasen två gånger, dels för flera år sedan och dels en sväng i sommras.

Problemet är att kodbasen är för jävla dålig, ubb-threads är kanske fint på ytan, men han som skrivit det verkar tycka att copy-paste är bättre än ett enkelt funktionsanrop, så man måste ändra på tusen ställen i hundra filer för att ändra minsta lilla grej.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Yarr, replik nummer 200 på artikeln!

Med förändringar i redaktionen kommer förändringar avseende de poster som får nya företrädare.

Det jag finner mest trevligt är att det jag införde är kvar, om än marginellt justerat såvitt jag kan se. Trevligt. Innebar att jag inte var helt fel ute :gremwink:.

D&D-forumet kommer nog tillbaka när väl D&D 4th är släppt. Sitt och tugga toy tills dess ni som vill ha det nu nu nu.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
En god nyhet

Att lägga in länken till senaste 24 timmarnas inlägg i toppmenyn visade sig vara väldigt enkelt. Jag ska se om jag kan fixa de övriga trasiga länkarna också, men nu fungerar i alla fall den här grejen. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: En god nyhet

Det var också trivialt när jag väl vågade försöka. Systemet är smartare än jag, det var nästan inget som behövde ändras och det var dessutom ingen risk att förstöra databasen eller liknande inblandad. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Såhär nån vecka efter att det blev några förändringa så tycker iaf jag att det tuffar på här på wrnu i vanlig ordning. Ellr vad säger ni ??
Får man fråga vad som kommer härnäst ?? & när på ett ungefärdet kommer ??

/ Johan K, som är nästan nyvaken
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Ellr vad säger ni ??
Spontant så tycker jag att trafiken blivit för hög på de kvarvarande forumen. Trådar dör i förtid för att de puttas ner för fort. Det kanske inte var mycket trafik på de stängda forumen, men sammantagen så flödar den de återstående forumen.

Jag ser det som ett större problem än att några forum är lågtrafikerade. Däremot skulle man kanske kunna slå ihop några av lågtrafiksforumen, tex kan D&D och DoD samsas på ett fantasyforum, Mutant kan gå in på SF osv. Antalet forum minskar, om än inte lika mycket, men trafiken fördelas jämnare.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Spontant så tycker jag att trafiken blivit för hög på de kvarvarande forumen. Trådar dör i förtid för att de puttas ner för fort. Det kanske inte var mycket trafik på de stängda forumen, men sammantagen så flödar den de återstående forumen.
Medhåll. Och din lösning med genrefora vore lättanvänd.

Även om varje steg som lett till den nuvarande uppdelningen har haft goda skäl är det lite väl ojämnt nu.

Först (och för den ovana besökaren alltså viktigast) finns det populära spelet Eon, följt av speltidningen Fenix. Sedan kommer en klunga betydligt mindre spel/spelproducenter. Efter dessa finns forumrollspel och efter det krönikeforumet.
SEDAN kommer ett forum kallat "Rollspel" där resten av världens tusentals spel skall samsas, såväl som övergripande frågeställningar, rollspelsteori, jämförelser och mycket annat.

Mina besök på rollspel.nu är mycket korta nuförtiden. Det är lite frustrerande att de måste vara frekventa för att man inte skall missa någon intressant diskussion innan den dränks.
 
Top