Nekromanti Få mig att gilla alver

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Den här trådens syfte är att se om någon kan få mig att uppskatta, eller åtminstone se någon poäng med, större delen av Eons alver, utgående från mitt eget högst personliga synsätt och spelledande.

Om det slutar med att någon får till ett briljant mastodontinlägg av den typ som tidigare producerats om t.ex. tiraker, Damarien, Den samoriska läran och det mesta Ymir ger sig in på är det så klart en väldigt uppskattad bieffekt :gremwink:

Tråden är inte till för att flamea vare sig Eons alver eller alver i allmänhet. Kritik mot bådadera är helt ok, men tråden i helhet ska vara konstruktiv, så tänk efter innan ni skriver saker om ni ogillar alver (speciellt de i Eon).

Till saken.

Jag har aldrig haft den här fascinationen för alver som verkar finnas här och var inom fantasykulturen. För mig har de alltid varit lite som Star Trek-aliens: människor med spetsiga öron och (eventuellt) några andra särdrag. Alver per se är alltså helt ointressanta för mig; jag vill ha en bra anledning för att inte bara ersätta dem med människor som är bra på magi, eller dyl.

I Eon har de lite draghjälp av att de åtminstone är något integrerade med världen, men det räcker inte. Därför undrar jag:

Hur ska jag se på Sanari, Thism och Kiriya för att de ska bli intressanta?

Jag ser i nuläget helt enkelt ingen anledning att låta dessa fungera på något annat sätt än, säg, tosher: de bor i skogen, man kanske vet vad de är i form av en stor, homogen klump, men på det stora hela påverkar de inte kampanjen.

Ändra på detta! Det är en utmaning!

Jag skriver en andra inlägg till om min syn på de andra alverna, så att det här inlägget inte blir för långt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
De andra alverna

Som jag antydde i trådstarten har jag inga (eller i varje fall mindre) problem med de alver som inte ingår i den sanariska alliansen: Pyar, Léaram och Henéa. Om någon tar sig an min utmaning i högre grad än att bara diskutera alver kommer ett försök till förklaring.

Pyar: De här är den grupp av alver som jag har lättast för. Jag uppskattar både Pyar och Zolod av samma anledning; de utgör på något sätt Mundanas judar. Jag tycker väldigt mycket om konceptet med folk som lever utspridda och mer eller mindre integrerade i andra folk utan att vara en del av dem.

Zolod utgör på något sätt aspekten "folket som integrerats, men som inte har och kanske aldrig kommer att assimileras, och ändå lyckas utgöra en potentiellt viktig och mäktig grupp i samhället". Tänk ortodoxa judiska bankirer. De har ju till och med obligatoriska skägg!

Pyar är däremot mer som de assimilerade judarna: de lever mitt bland "ursprungsbefolkningen", får barn med dem, anammar deras religion, kultur och sätt att leva, men när det kommer till kritan kommer många av dem ändå aldrig tillåtas att komma ifrån sitt ärvda främlingskap.

Att detta i Eon förstärks genom att Zolods och Pyars respektive grad av främlingsskap gjorts biologiskt genom fantasyn (Zolod ser ut som de gör och kan inte få barn med andra folk; Pyar kan men kommer alltid att producera barn med Förbannelsen, med små men fundamentala olikheter som för alltid kommer att skilja dem från människorna de bor bland) tycker jag inte är ett minus; då skulle jag inte ägna mig åt fantasy till att börja med.

Henéa tycker jag mest är intressanta för att de vänder många av de klassiska alvbegreppen (åtminstone de som jag har utsatts för) bakochfram: de är småväxta, aggressiva, primitiva vildar som visserligen har ett nära band till naturen, men ingen sentimentalitet när det gäller att ställa andra värden mot sin överlevnad. Samtidigt är de inte helt platta, och ger mig en ursäkt att lägga in kroppsmålade pygméer på hemmaplan i Europeisk medeltid.

Léaram: Skotska samurajalver med betoning på skit, regn, fattigdom, kärvt leverne, låga torv- och stenhyddor och räder för att stjäla grannens får. Om man nu ska ha alver, vad kan man inte gilla? Om Henéa är skogsalver gone gritty är Léarams på något sätt högalvernas motsvarighet. Mundanas enda alvrike, och när man läser beskrivningarna i Alver II undrar man varför Consaber ens bekymrade sig för att kriga om området till att börja med...

Och sedan det roligt med deras relation till Tokon, då två i grunden olika folkslag begagnar sig av väldigt lika kulturer, och det av rätt vettiga orsaker. Kan inte på rak arm komma på något annat exempel ur fantasy där alver frivilligt gått in och i princip tagit till sig en hel (rätt primitiv) människokultur bara för att... de gillade människofolket, typ, och råkade bosätta sig på samma ställe. Så är det alltid en trevlig omväxling med alver som ser sig själva som (tämligen) likvärdiga med människor, och lever i ungefär samma förhållanden, med mer fokus på att överleva dagen än att, well, vara stereotypa alver.

Skäggen är också ett plus.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag har inte mycket att säga i den här tråden just nu (kanske kommer tids nog), men det här vill jag säga: Din text om Léaram fick mig att skratta högt. Awesome.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag hoppas någon producerar ett riktigt bra inlägg så jag också kan känna "ojävlar, alver!". Jag tycker rätt lika som dig nämligen. Tyvärr tycker inte jag nya alvboken var sådär jättebra. Min reaktion var mest "meh" och delvis "usch" (jag har dock inte läst igenom den riktigt ordentligt ännu men tror inte på några jättepositiva överraskningar). Sanari har dock potential att bli en rolig aktör i kampanjer men det är inget jag själv orkar utveckla. Så jag hoppas någon annan gör det åt mig och jag kommer nog inte producera något konstruktivt inlägg heller, jag är för ointresserad av alver liksom.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag känner att Eon-alverna failat episkt att ta till vara det koncept som egentligen definierar alver och gör dem meningsfulla; odödligheten. Jag har pratat mycket om det förr,här bland annat. Man har tagit i i underkant trots att settingens förutsättningar egentligen inte kräver det, och resultatet är en halvmesyr till alver, really.

That being said så är Eons alver en imponerande konstruktion rent kulturellt och tematiskt, och i synnerhet Avatarex har haft många intressanta tankar om dem som han delat med mig. Jag vet inte hur mycket av det som finns på forumet, men vi har tex den här tråden, walium och andra har också skrivit intressanta saker även om mitt eget bidrag till den här tråden bara är något jag delvis vill stå för idag eftersom det var fucking 6 år sedan. Överlag har fantasyrasers vara och icke vara, i synnerhet alvers, diskuterats väldigt väldigt mycket på forumet, sök and you shall find.

Jag har en del intressanta idéer på synen på alver egentligen är i Västlanden, dvs bortom alvfetisch-blonda-knulldockor-klichén. Den lilla korta anekdoten om alver från någon mûhadinsk konkubin i början av nya alverboken sattes in sent i arbetsprocessen för att erbjuda en mer komplex bild, och belysa mûhadinerna ur en lite mer nyanserad dager. En lös idé är tex att alver inte nämns i Fatâ'a och därmed anses ha licens att, i viss mån, bryta mot många sociala koder; de passar inte öht in i det mûhadinska samhället, reducerade till skuggfigurer i periferin, men det gör dem också...användbara, och kan ge både möjligheter och makt, ibland. En kvinnlig alv kan tex närvara i sammanhang där "riktiga" kvinnor (i.e, människor etc) normalt sett är utestängda. Jag vet inte exakt vad det kommer bli av det än, men det kan nog bli intressant.

As for Sunarialliansen...jag får se, jag kanske får inspiration att skriva något senare. Just nu ville jag mest tipsa om gamla trådar på alvämnet.

- Ymir, gjorde så
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tror Ymir sätter fingret på det som spelar roll: odödligheten. Det är en så kraftfull förmåga och mycket intressant att skapa dilemman och filosofiska ställningstaganden runt. Jag struntar i stort i den klassiska alvmystiken och magiker och annat trams.

Ett exempel. I vår episka raunakampanj hade vi berättelsen om Tarbatai, raunernas urkung, som för många tusen år sedan härjade världen. Han var besatt av att hitta den vackraste frun (han tog en fru varthän han erövrade). Han hittade i Sunari en kvinnlig alv, som var bortlovad till ärkehjälten Carwelan. Han rövade helt enkelt bort henne och tog med sig henne hem. Men han härjades av sina gudaoffer och beslutade sig att enda vägen ut var att ta livet av sig. Efter flera misslyckade försök begav han sig till världens ände och begravde sig själv i en grotta, tillsammans med sin rustning, sitt svärd och sin alvfru.

Tyvärr tillät inte gudarna honom att dö. Så årtusendena gick. Samtidigt satt alvkvinnan (har glömt namnet nu tyvärr) på grottgolvet och levde av en enda orsak - sin kärlek till Carwelan. Hon visste att han levde där ute, och hon behövda bara uthärda.

Slutligen hittar förstås rollpersonerna denna krypta, men rollen som alvkvinnan togs upp av en gästspelare. Djupet av en karaktär som levt i en grotta i tusentals år, med intensivt hat mot sin kidnappare och intensiv kärlek till den förlorade fästmannen, är mycket intressant. Och detta är bara ett litet skrap på ytan av vad odödlighet kan skapa. Att alverna i Eon dessutom tydligt ges psykiska problem av åldern är en mycket stark feature, eftersom det blir oerhört platt om en tusenåring beter sig på samma sätt som en 50-åring.

Vi har flera kampanjer planerade som cirkulerar runt alver som undersöker just sådana här frågor som dynastier, kärlek mellan alv och människa, önskan att vilja dö, etc.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Vet inget om EON egentligen men I Trudvang så ser jag alver som ett slags av vildfolk, typ ett naturfolk, typ Indianer som bor ute i skogen och vill leva så i sin enkelhet. Plus att de har lite mystiska förmågor osv. De kan också hamna i konflikt med människor som kanske vill bygga vägar igenom deras skogar eller bygga hus på deras marker. Men de kan också hjälpa människor, de är lite opålitliga eller snarare svåra att förstå. Jag tycker alver blir betydligt intressantare på det viset, har svårt för dom här stereotypa tolkien high-fantasy alverna.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Har läst lite snabbt om vad de tidigare skrivit.

Personligen ser jag alvernas långlivlighet som något som Väldigt sällan kommer till nytta för en spelare.

Att de har statts modifikationer som kan tilltala en spelare är mer sant ang varför man väljer att spela en alv.

En annan intressant iaktagelse ang alver är att om de endast är i den egna rasens kretts så utvecklas dom riktigt långsamt, men så fort de är med kortlivade raser så skjuter deras erfarenheter ihöjden. På bara några år hinner en äventyrande alv förbi sin farfar´s far som stannat hemma.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Personligen ser jag alvernas långlivlighet som något som Väldigt sällan kommer till nytta för en spelare.

Att de har statts modifikationer som kan tilltala en spelare är mer sant ang varför man väljer att spela en alv.

En annan intressant iaktagelse ang alver är att om de endast är i den egna rasens kretts så utvecklas dom riktigt långsamt, men så fort de är med kortlivade raser så skjuter deras erfarenheter ihöjden. På bara några år hinner en äventyrande alv förbi sin farfar´s far som stannat hemma.
För att förtydliga: jag frågar som spelledare/rollspelare och är bara intresserad av spelarperspektivet som kuriosa, eftersom jag troligen inte kommer att få användning för det. Regler är helt ointressanta om de inte kan kopplas direkt till alvkonceptets tematiska braighet.

Men det behöver inte hindra er från att dra in spelarperspektivet om ni känner för det; det kommer ju ändå att handla om Eons alver.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack för trådarna, Ymir!

Jag känner att Eon-alverna failat episkt att ta till vara det koncept som egentligen definierar alver och gör dem meningsfulla; odödligheten.
Det här är nog också en anledning till att jag har lättare för Pyar (och till viss del Léaram): då man lever i så pass nära kontakt med människor räcker 150 aktiva år och en medellivslängd på ett par hundra för att påverka interaktionen med resten av världen extremt mycket, vilket också går ihop med den för mig intressanta integreringsfrågan.

Jag insåg riktigt vidden av det när jag funderade på ett adelshus som var halvpyar (med en alvisk och en mänsklig gren). "Husfadern" är människa och frugan alv, och jag började inse vilka följder det skulle ha om förste sonen ärvde Förbannelsen eller inte, och sedan började fundera på hur ett i grunden mänskligt kungarike kommer att hantera och påverkas av detta (då vissa adelsmän kommer att överleva i generationer).

Jag gillar dina tankar om alver i Västlanden (precis som det mesta andra du skriver :gremwink: ); se till att jobba vidare på dem!

Och som sagt, vi väntar förväntansfullt på modulen :gremgrin:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vet inget om EON egentligen men I Trudvang så ser jag alver som ett slags av vildfolk, typ ett naturfolk, typ Indianer som bor ute i skogen och vill leva så i sin enkelhet. Plus att de har lite mystiska förmågor osv. De kan också hamna i konflikt med människor som kanske vill bygga vägar igenom deras skogar eller bygga hus på deras marker. Men de kan också hjälpa människor, de är lite opålitliga eller snarare svåra att förstå. Jag tycker alver blir betydligt intressantare på det viset, har svårt för dom här stereotypa tolkien high-fantasy alverna.
Henéas koncept påminner lite om det, förutom att de är mycket mer brutala och i regel fientligt inställda mot typ... alla. Och mindre övernaturliga, trots lite själsband till totem och andar och sådant.

Om jag använder dem i Consaber kommer de framför allt att få ta rollen av ett mystiskt skogsfolk, som människorna vet att låta bli men inte vet särskilt mycket om, och inte ens förknippar med övriga alver. De ses lite som ytterligare ett (bara en knivsudd mer tafast) älvfolk vid sidan av den typen av älvor som man bara hittar i mytologin eller Skugglandet. Man vet att man inte ska ge sig för långt in i skogen och framför allt inte jaga eller hugga träd eller så på deras marker, för då går det jäkligt dåligt både för en själv och hela bygden då småfolket börja snappa folk... vilket de gör lite då och då, typ då stygga barn försvinner. Det säger ju alla gamla tandlösa mormödrar.

Alverna själva vill så klart bara bli lämnade i fred och ha sina jaktmarker för sig själva, annars blir det vedergällning eller krig.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Som jag ser det när det kommer till de mer klassiska alverna i Eon (Thism, Kirya och Sanari) finns det två extremer man kan använda för att använda dessa.

I de flesta exempel i Eon böcker som involverar alver (jag har bara läst de tidiga böckerna) så gestaltas alver i allmänhet som snorkiga, snobbiga och typiska otrevliga skitstiövlar som bryter (trotts sina klichéer) klassika högalver alá Tolkien som mer fått representera ett ideal som står högre än en lägre stående mänsklighet. Den "gode alven" får representaras av dom mer down-to-earth-underdog-alver såsom Léaram förskroppsligade i Kiyona. Det är lite det här jag ser som problemtiskt med Eon alver: Dom har väldigt intressant och noggrant beskriven kultur men i grund och botten så är det människor med spetsiga öron...eller i alla fall de stora mängden.
Men i alla fall så är dom också om man använder dem på rätt sätt bra bad guys. Om högalverna är snobbig, översittare, stolta, korrumperade(Sanari verkar mottagliga för sådant), krigshetsare eller konspiratörer...så tja där har man en roll för dem att spela. Det blir nog mer politik-alver. Själv är ovanstående dock inte alls min kopp te då jag finner den vinkeln extremt tråkig och oinspirerande.

(medveten om att nedanstående inte är nödvändigtvis bra SLmaterial. Och ja jag refererar massor till Tolkien för det faktiskt är väldigt relevant i sammanhanget)


Sanari, Kirya och Thism motsvarar egentligen alla var för sig en bit av den typiska alvklichéen vi känt från Tolkien.
Men själv föredrar jag att hellre dra nytta av just Eons alvers klichéer, och försöka göra det episkt, och verkligen spela på deras särart mellan varandra när det kommer till dem. Med denna utgångspunkten så alver något fundamentalt annorlunda från människrona och ska inte bedömas med samma måttstock(utom i människornas eller andra rasernas fördomar och stereotyper).Dock så är faktiskt att få ordentlig praktisk nytta av dessa grejer egentligen väldigt svårt. Folk brukar ha en ganska klar bild av att gestaltande av alver i rollspel, men det är inte alltid folk fixar göra trovärdiga rollgestaltningar.
Alvernas inneboende passion är ett viktigt drag: Deras känslor har rena fysiska konsekvenser och kan exempelvis orsaka smärta, död och galenskap eller total eufori med bara några enkla gester,fraser eller handlingar mellan varandra(ja dom är drama-queens på en rent biologisk nivå till och med verkar det som). Det är också här paradoxen med den alviska känslolösheten/avkyldheten:det är en försvarsmekanism och även socialt nödvändig och något som är en konsekvens av deras bitvis våldsamma känslostormar(som oftast egentlgien är helt introverta). Dock är det för dessa helt på liv och död. Grejen med är att som jag föreställer mig exempelvis thism, de mycket väl skulle vara sådana som gav sig av till Troja för att hämta tillbaka Helena bara för själva kränkningens skull, å denna skulle kunna gnagade deras själar i årtionden eller århundraden tills vreden eller smärta bubblar över. Det är inte av fåfänga utanför konflikten/kränkningen för dem faktiskt orsakar lidande(även ibland fysiskt) och vedergällning ger dem själsfrid igen. Thism generella stereotyp är deras solthet och hetsighet. Feanors och hans söner tycker jag är en god förebild.

Kiriya fungerar mer som sterotyp för det det i alverna som brukar komma fram genom all väna, milda och naturromantik som omger alver i allmänhet. Men om man går på utgångspunkten av att deras skogar, deras trädgårdar, sånger, musik, klädnader objektivt faktiskt ÄR Mundanas vackraste av det vackra. Det ger i alla fall är att de inte "bara" är fåfänga blomdoftare. Dom är alverna som är påväg till Grå Hamnarna när hoberna lämnar Fylke, alverna i Vattnadal som retas med dvärgarna från träden i Bilbo och har skogsfester i magiskt upplysta gläntor i Mörkmården, eller skaldar poesi på en äng en midsommarnatt. Det blir mycket intressantare om man kiriya faktiskt kan göra saker magiska genom sitt agerande om känlsorna ligger på rätt nivå (förutom att det tränger undan effekterna av Förbannelsen en tid). En vackert skaldad kiriya sång kan i detta fall faktiskt göra exempelvis ängen magiskt förtrollad i en lång tid framöver: där växer blommor, buskar och gräs nästan som efter en trädgårdsmästare har varit planerat ut den. Men platsen för en tragedi som förevigas i kiriyas kollektiva minne kommer också kanske ockspå udner en lång tid vara just en enligt, sorgsamt elelr förbannad plats.

Sanaris kan användas till att fokusera specifikt på alvernas ödestyngdhet, tradition och av den ansvarstyngdhet som de tagit på sig.
Politiskt sett så måste de ju vara en extremt mäktig maktfaktor. Jag har i alla fall fått uppfattningen om dem så. Faktiskt tycker jag det är underligt att Sanariska Alliansen ens behöver pyssla med lobbying för att få sitt rike erkänt, de skulle ju lika gärna kunna jämna Aharinas städer med marken, om man inte har i åtanke att dom kanske helhjärtat inte vill göra sådana saker och demonstrera sin makt genom lidande och fördelse där männiksorfurstar skulle (och därmed inte heller är några extrema machiavellianska cyniker, även om de är de mest politiskt orienterade).

Problemet är att gillar man inte högalver i sig så finns det väl ändå inte så mycket man kan göra. Men detta funderingar får räcka så länge.
 

Hösnuba

Veteran
Joined
14 May 2010
Messages
32
Alver är goda!

Några tankar kring vad en desperat önskan efter ett längre liv kan få för konsekvenser för alverna

Det finns många och goda anledningar till att tycka om alver.

Inte minst för att de är hälsosamma, näringsrika och välsmakande, förtäring leder dessutom till ett längre leverne! Ja, du läste rätt, käre läsare, ett längre och rikare liv är inte längre bort än nästa måltid! Minst femton ytterliggare år kan den som redan är till åren få, nära trettio ytterliggare år om dieten påbörjas vid tidig ålder och bibehålls livet igenom. Detta har bevisats otaliga gånger genom historiens lopp trots idoga försök att tysta ned detta faktum, inte minst av alverna själva, som svartsjukt vägrar att dela med sig av sin kroppsliga ambrosia.

*Texten fortsätter i samma stil men med mer detaljer, du behöver inte läsa mer om du inte vill*

Mången lärd har förundrats över den höga livslängden under det forna Coloniska Imperiets glansdagar, många lustiga försök att förklara detta har gjorts, allt ifrån ypperliga sanitära förhållanden till mäktig trolldom från forna häxmästare. Sådant dravel är förstås tomt prat från dem som tror att allt värt att veta står skrivet i en bok. Det är inget för en man eller kvinna med båda fötterna på jorden, ty vi får ju alla veta av våra kloka fäder och mödrar att vi är vad vi äter! Den som äter alv får givetvis delar av deras förmågor, varibland odödligheten är att prisa som den mest åtråvärda. Detta visste man givetvis i det gamla Imperiet och därmed behövs inga tokiga påhitt för att förklara deras höga levnadsålder. Att många av alverna numera har sin hemvist i de djupa skogarna är ett gott bevis för denna tes, då dessa själviska spetsörade varelser istället för att villigt dela med sig av sitt kött till sin nästa, föredrar att behålla allt för sig själva och likt laglösa ta sin tillflykt i de djupa skogarna. Numera har dock Pyar alverna krypit upp ur sina kaninhål och återigen bosatt sig bland människornas dalar, de är dock de alver som smakar absolut sämst vilket kan förklara varför det har varit möjligt för dem att göra så, de lever dock fortfarande i välbefästa och avskilda enklaver för att hindra kulinariskt intresserade grannar från att försöka.

Valet av alv har liten betydelse för den som enbart önskar förlänga sin livslängd, ty köttet och blodet från dem alla har denna verkan. Det rekommenderade intaget är minst en gång i veckan för en vuxen, men små barn eller en havande moder kan med fördel äta oftare. För de läsare som besitter ett lite större kulinariskt intresse är det på sin plats att poängtera: att smaken varierar med arten, därför beskrivs en kort redogörelse för de olika alvslagens typiska smak:
-Av Kiriya alvernas lite sötare kött och lena blod kan många goda efterätter lagas, dock passar det sig sämre som huvudrätt eller förrätt. Barn och unga tycks favorisera denna typ av alv över de andra sorterna, mycket på grund av sötman. Det sägs också att mänskliga damer som håller sig till denna diet blir allt vackrare med tiden, som om Kiriya alvernas egen skönhet smittade av sig på samma sätt som deras odödlighet.
-Av Sanari alverna får man ett varierande men ganska fettsnålt kött som därmed är tamare i smaken, ofta är det segare än andra alver då dessa för ett liv i stillhet och inte får lika mycket motion. Det passar dock väl i grytor, soppor och puddingar, gärna med lite starkare kryddor som peppar eller pepparrot. Att mången klok man föredrar Sanari alvens kött är inget sammanträffande, alvernas egen klokhet smittar nämligen av sig, varför just dessa rätter rekommenderas för lärde och magiker som önskar prestera lite extra.
-Hos Thism alverna måste man göra en distinktion mellan de yngre, vars kött är mört och saftigt med en viss dragning åt vilt, och de äldre, vars kött är både segare och ofta har en obehaglig bismak som bäst döljs med vitlök eller ingefära. Blodet har dock samma höga kvalite oavsett alvens ålder, och kan lagas till en oöverträffad palt.
-Henea alverna är små och beniga och ger därför förhållandevis lite kött, det kan därför vara klokt att ta en extra vid bjudningar då värden annars kan framstå som snål. Köttet har en tydlig dragning åt vilt och härlig arom av de många vilda örter som individen själv smaksatt sig med under sitt leverne, faktiskt brukar de äldre exemplaren var vida överlägsna de yngre vad gäller smak och doft, ständig fysisk ansträngning håller dem möra och fina oavsett ålder.
-Pyar alverna erbjuder oftast en obehaglig smak upplevelse, kanske för att dessa är så människolika. Vilket kan förklaras av deras promiskösa leverne vid sidan av människor som har orsakat mycket blandning av blodsbanden, något de troligen medvetet ägnar sig åt just för att fördärva sin smak för den mänskliga gommen. För den läsare som endast har tillgång till denna typ av alv rekommenderas antingen några glas brännvin innan maten för att döva tungan, eller att man låter göra en kryddig korv vilket drastiskt underlättar förtäringen.
-Av Learam alverna erhålls ett lite beskt kött som man lär sig att uppskatta med tiden, smaken har med allra högsta säkerhet något att göra med dessa alvers osunda fixering vid fårens inälvsmat. Det kan med fördel torkas och rökas vilket gör det möjligt att medföra alv under längre sjöresor och vandringar, utmärkt för dem som ofta reser men som inte vill gå miste om ett längre liv. Blodet är mustigt och utmärkt i soppor och till sås.

Att komma över alv är dock inte det lättaste, de är oftast farliga och bevakar svartsjukt sitt eget och varandras kött. Den djärve läsaren kan säkert komma på flera listiga knep med vilka en alv kan fångas eller fällas. Men det är intet omöjligt för mer stillsamt lagda människor att komma över denna ambrosia. Olika äventyrare, legosoldater och till och med rövare kommer ibland över alv, dessa kan senare dyka upp till försäljning. Har man tur kan man hitta alver i fånghålor i städer och hos någon furste, där de hålls av personer som inte känner till deras sanna värde, den lite mer lömske läsaren inser förstås genast möjligheten av att få en alv fängslad med list för att omsider göra denne tillgänglig för tillagning. Har man den goda turen att få en vandrande alv som gäst kan man spara sig många slantar om man spelar sina kort väl och inte avslöjar sina intentioner. Alver som löses ur fångenskap blir oftast mycket tacksamma och är i behov av verktyg och pengar, vilket underlättar när man skall ta med sig den hem och avliva den, lämpligast medan den sover ruset av sig efter att ha firat sin nyvunna frihet med några glas vin.
Det skall dock nämnas att om alver är ovanliga i läsarens område kan det vara klokare att bygga en källare med låsbar dörr och fångbojer, så att alven kan hållas vid liv och istället regelbundet tappas på blod en gång i veckan. Väljs detta alternativ bör alvens ögon lämpligen stickas eller brännas ut liksom tungan skäras av, för att förhindra onödigt stök och bråk från källaren som kan störa nattsömnen. Besvärliga exemplar bör även få händer och fötter avlägsnade för att försvåra eventuella själviska flyktförsök. Tänk dock på att inte ta mer än nödvändigt, då både armar och ben hjälper din alv att återbilda tappat blod fortare. En alv kan inte heller matas med hushålls avfall på samma vis som en gris kan, det blir den lätt sjuk av och då bör inte blodet förtäras, lämpligen ges den samma kost som husfolket, ett litet pris för ett längre liv! Alvens långa livslängd är också till glädje för dina ättlingar, då en enda välskött alv kan räcka i flera generationer.

Smakliga måltider och långt leverne!

(Okej, jag är sjuk, du behöver inte skriva det, det är redan nämnt :gremgrin:)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Alver är goda!

Brilliant!

Du skapade just det första passabla skäl jag har hört på evigheter för att ha alver i en kampanj!

Eloger!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Alver är goda!

Nice, jag blev riktigt sugen på att spelleda en kampanj där alver kidnappas och görs till mat :gremsmile:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Alver är goda!

Rent spelmässigt låter det där som ett utdrag ur en gammal Danarthisk kokbok:

"Att laga middag för Nekrokrater: Volym III - Alver"

Se också "Volym IV - Drakar" och "Volym I - Människor av folket".
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Total OT

Rent spelmässigt låter det där som ett utdrag ur en gammal Danarthisk kokbok:

"Att laga middag för Nekrokrater: Volym III - Alver"

Se också "Volym IV - Drakar" och "Volym I - Människor av folket".
För att inte glömma "Att laga middag för Nekromantiker: Volym XV - Drakar och Demoner (En gourmetmålitid)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag kommer att svara på inlägg ett och ett så att det fungerar för de som använder trådad visning också.

Wulfrik: jättebra svar, tråden börjar verkligen likna någonting nu! :gremwink: (dvs. jag börjar bli mer positivt inställd till att använda alverna)

Alvernas inneboende passion är ett viktigt drag: Deras känslor har rena fysiska konsekvenser och kan exempelvis orsaka smärta, död och galenskap eller total eufori med bara några enkla gester,fraser eller handlingar mellan varandra(ja dom är drama-queens på en rent biologisk nivå till och med verkar det som). Det är också här paradoxen med den alviska känslolösheten/avkyldheten:det är en försvarsmekanism och även socialt nödvändig och något som är en konsekvens av deras bitvis våldsamma känslostormar(som oftast egentlgien är helt introverta). Dock är det för dessa helt på liv och död. Grejen med är att som jag föreställer mig exempelvis thism, de mycket väl skulle vara sådana som gav sig av till Troja för att hämta tillbaka Helena bara för själva kränkningens skull, å denna skulle kunna gnagade deras själar i årtionden eller århundraden tills vreden eller smärta bubblar över. Det är inte av fåfänga utanför konflikten/kränkningen för dem faktiskt orsakar lidande(även ibland fysiskt) och vedergällning ger dem själsfrid igen. Thism generella stereotyp är deras solthet och hetsighet. Feanors och hans söner tycker jag är en god förebild.
Det här är en av de saker som jag också har funderat på då jag försökt hitta intressanta saker med alverna, och jag gillar sättet du uttrycker det på. Framför allt så blir det då lättare att få fram alvernas mentala särart; de håller sig ibland avskärmade för att inte dras ned i inåtvändheten, men påverkas otroligt lätt av känslor då de saknar avtrubbning.

Det gör också thism intressantare, då deras fascistiska överlägsenhet kan balanseras med att de verkligen är beredda att gå precis så långt som de behöver för att uppfylla sina ideal; de är på fullt allvar beredda att offra sina liv för ära, heder och lojalitet för de överordnade utan en tanke, för det är det enda sättet som de kan hålla sig ifrån inåtvändheten.

Lägg till ett element av att en fläckad heder kan gå ut över hela familjens/husets inåtvänthet-mätare och du får thism som kan offra sina liv inte bara för sin egen skull, utan göra det i hopp om att deras död ska väga mindre på släktens mentala hälsa än vad skam och ytterligare en inåtvänd alv skulle göra. Det börjar bli riktigt intressant. Åtminstone i min mening.

Kiriya fungerar mer som sterotyp för det det i alverna som brukar komma fram genom all väna, milda och naturromantik som omger alver i allmänhet. Men om man går på utgångspunkten av att deras skogar, deras trädgårdar, sånger, musik, klädnader objektivt faktiskt ÄR Mundanas vackraste av det vackra. Det ger i alla fall är att de inte "bara" är fåfänga blomdoftare. Dom är alverna som är påväg till Grå Hamnarna när hoberna lämnar Fylke, alverna i Vattnadal som retas med dvärgarna från träden i Bilbo och har skogsfester i magiskt upplysta gläntor i Mörkmården, eller skaldar poesi på en äng en midsommarnatt. Det blir mycket intressantare om man kiriya faktiskt kan göra saker magiska genom sitt agerande om känlsorna ligger på rätt nivå (förutom att det tränger undan effekterna av Förbannelsen en tid). En vackert skaldad kiriya sång kan i detta fall faktiskt göra exempelvis ängen magiskt förtrollad i en lång tid framöver: där växer blommor, buskar och gräs nästan som efter en trädgårdsmästare har varit planerat ut den. Men platsen för en tragedi som förevigas i kiriyas kollektiva minne kommer också kanske ockspå udner en lång tid vara just en enligt, sorgsamt elelr förbannad plats.
Jag bygger litegrann utifrån samma tankesätt som du gör, men jag vill göra Kiriya sorgliga. De själva, deras bostäder, samhällen, trädgårdar, föremål, danser, sånger, redskap mm. är oerhört vackra, formade för estetisk perfektion. Deras samhällen tycks vid första anblicken vara så vackra och sorglösa som något kan bli; fullkomligt perfekta, något slags paradis på jorden som inte kan åstadkommas någon annan stans.

Men allt är bara den fasad och Kiriya skapat för att värja sig från inåtvändheten; den perfekta skönheten och all deras lycka är skapad i enkom för att ge dem alla i bästa fall några hundra år till innan inåtvändheten på riktigt börjar göra sig påmind. De som inte är lagda att vara lyckliga tillsammans med resten, på grund av lyten, särdrag avvikande beteende, förskjuts och lämnas till inåtvändheten (och bildar de Kiriya som inte bara sniffar blommor och spelar mandolin hela dagarna, utan söker sig till Sanari eller Thism för att bli hunsade magiker, låga ämbetsmän eller vakter på tråkiga platser, eller ger sig ut i världen med sin petya för att inse att det är ett helt värdelöst vapen på slagfältet). Blir de också benägna att försöka hålla utomstående borta från sina områden, då dessa inte får störa den perfekta lyckan?

De som börjar känna av inåtvändheten dränker sorgerna i alkohol och droger, ett beteende som ses som gängse, eftersom yttre omständigheter inte alltid låter dem vara lyckliga 24/7.

Jag undrar förresten hur Kiriya klarar att hantera sorg, i ett samhälle byggt på allas konstanta lycka? Kanske större delen bara förtränger det med mer festande och mer av nämnda alkohol och droger, medan de få som inte klarar att skjuta det ifrån sig slits sönder av starka känslor som de aldrig har lärt sig hantera (glöm inte alvernas starka känsloliv...) och dras en lång bit mot inåtvändheten.

Sedan har vi priset de betalar: deras samhälle skulle aldrig klara sig självt, så för att kunna upprätthålla det har de gett upp all sin frihet till Thism och Sanari, accepterat att försörja en oproportionerligt stor del av Thisms armé och Sanaris magiker och byråkrati i utbyte (och bli allmänt hunsade av de andra) mot att lämna ifrån sig allt sitt ansvar och behovet att tänka på resten av världen. Det gör att de är försvarslösa mot räder som lyckas smita förbi Thisms vakthållning (som kanske inte är alltför strikt runt de mindre värdefulla delarna av Kiriyas bosättningar?), med i bästa fall ett par (i bästa fall nyktra) vapenmästare tränade i estetisk uppvisningsstrid mot mänskliga eller tirakiska rövarband.

Sanaris kan användas till att fokusera specifikt på alvernas ödestyngdhet, tradition och av den ansvarstyngdhet som de tagit på sig.
Politiskt sett så måste de ju vara en extremt mäktig maktfaktor. Jag har i alla fall fått uppfattningen om dem så. Faktiskt tycker jag det är underligt att Sanariska Alliansen ens behöver pyssla med lobbying för att få sitt rike erkänt, de skulle ju lika gärna kunna jämna Aharinas städer med marken, om man inte har i åtanke att dom kanske helhjärtat inte vill göra sådana saker och demonstrera sin makt genom lidande och fördelse där männiksorfurstar skulle (och därmed inte heller är några extrema machiavellianska cyniker, även om de är de mest politiskt orienterade).
Sanari är lite svåra att få "mänskliga" och därmed någorlunda sympatiska; ödestyngdheten fungerar för de ansvarsfulla alverna, men för den stora massan skulle jag bygga mer på ceremonierna. Istället för Thisms heder eller Kiriyas lycka försöker de skydda sig från förbannelsen i en rustning av ritual och ceremoni, där varje handling ska genomföras i perfektion och enligt de regler och normer som finns (vilket kan handla om precis rätt mått av originalitet i t.ex. ett konstverk, också). Detta kombinerat med extrema krav ställer en extrem press på alla Sanari att alltid bete sig korrekt och att aldrig begå misstag, då de karriärmässiga och sociala konsekvenserna kan få (för en alv) fruktansvärda konsekvenser.

Detta får dem också att hålla tillbaka sina känslor - ansvarsfylldheten ses som ett ideal eller en dygd snarare än ett fenomen - vilket leder till att de blir oförmögna att hantera de känslor som väl uppkommer. Det leder till att extrema lösningar som mord blir vanligare, då de har svårt att hantera ilska, avund och skam när känslorna väl passerar den gräns som de klarar att hålla inne. Fruktan kan istället få mäktigare Sanari att förgöra potentiella rivaler eller oliktänkande längre ned i kedjan genom hatkampanjer som driver dem ut från politiken och in i inåtvändheten.

Allt detta kombinerat med de ansvarsfylldas stora inflytande och långa aktiva livslängd gör att samhället är stelt och har mycket svårt för nytänkande; generationsväxlingar existerar knappt i några av de högre klasserna, och nytänkare och nya idéer kan ses som hot enbart på grund av sin nyhet av de som bygger sina liv på tretusen år av rituell vana.

Så, jag tycker nästan att jag börjar gilla alverna nu (eller åtminstone se potential i dem); ska se vad nästa inlägg innehåller :gremwink:
 
Top