Nekromanti Få mig att gilla alver

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Alver är goda!

Några tankar kring vad en desperat önskan efter ett längre liv kan få för konsekvenser för alverna

Det finns många och goda anledningar till att tycka om alver.
Du är helt enkelt underbar. Jag ska redan komma på ett antal förslag till äventyr för det där. Jag menar, det är ju inte så som att folk inte har sådana idéer IRL - och då ska vi ju inte tala om hur det var på medeltiden...

Fundera på vad som troligen händer om följande personer får de där idéerna (eller inser att det alviska ögat måste göra alvögon magiska):

*En mûhadinsk kefal - vars domän ligger vid sidan av en viktig handelsled för slavar
*En mäktig mûhadinsk stamhövding, vars närmsta män är beredda att gå långt för att att ge sin ledare femton år extra...
*En rik sabrisk köpman - med handelsintressen i Alarinn
*En framgångsrik cirefalisk alkemist (gärna med intressen kring rasbiologi) - som sedan för vidare sina fantastiska "upptäckter" till sin åldrande husfurste
*En asharisk eller sabrisk landsortshäxa
*En rik jargisk adelsman - med kontakter hos skrupelfria cirefaliska slavhandlare
*En thalaskisk medborgare med ett stort kontaktnät
*En adelsman var som helst egentligen....
*Kungen över något land :gremwink:

Jag måste säga att jag hittills är mycket nöjd med utfallet av den här tråden ^^
 

Hösnuba

Veteran
Joined
14 May 2010
Messages
32
Re: Alver är goda!

Ymir said:
Är det bara inte så jävla mycket lättare att hyra en magiker att lägga Livsförlängning på en?

- Ymir, undrar
Ja, men samtidigt nej. Om det gick så skulle ingen med pengar behöva dö av ålder, en kung tex bör ju ha tillräckligt med guld (eller kredit) för att köpa sig evigt liv. Och förhoppningsvis vett nog att inte skaffa sig några barn och allra helst utplåna alla lagliga manliga arvingar. Det vore ju trist att få en kniv i ryggen av en surmulen släkting liksom.

Men att kasta Livsförlängning på någon annan kräver lite filament också. Det handlar trots allt om 18 magnituder. Man kan ju räkna på vad det skulle kosta, men antag att det är en besvärjelse och att man vill knuffa ned alla slag till Ob1T6, då går det åt i runda slängar 33 kongelat (inte helt rätt, men nästan), ynka 33.000 silver för ett åldersfritt år (för en ritual kanske bara 20k, men det är en gissning). De magiker som kan använda den här typen av magi lär kunna ta lite provision också, så antag 50k för ett åldersfritt år. Det är ju egentligen inte så farligt när man tänker efter. Många rika individer skulle nog vara både kapabla och villiga att betala.

Men om det där gick så skulle det vara ganska så trist, det blir high fantasy av det och magiker med rätt formel blir så svinaktigt rika att de snart nog kan köpa loss imponerande landområden. Det känns inte riktigt som Mundana.

Då är det billigare med alv! Fast jag struntade i att nämna hur alverna skulle agera som svar på sådana handlingar. Att angripa är nog inte rätt sätt, det skulle bli mer problem framöver, däremot kanske det blir trendigt med klippta öron, svärtade glasögon och människokläder. Eller kanske inte. Kanske räcker det med rädslan för att dra på sig ilskan hos tusenåriga trollkarlar för att hålla folk i schack. Särskilt om de statuerar ett exempel som är så läskigt att folk inte kan låta bli att prata om hur det gick. Kanske blir det en trevlig ballad om saken också.

Låt mig sjunga om Jac
som smaka på en alv
och numer är en larv.
Han är grön och luden,
och på alv ej längre sugen.
För den som alvisk trolldom nyper
han hädanefter kryper,
sånt tål att minnas, Jac.
 

Hösnuba

Veteran
Joined
14 May 2010
Messages
32
Två jättebra inlägg! Känns som jag just blev lite klokare.

Behöver dock alver tolkas som djupt tragiska varelser? Det är passande på något sätt, lite som deprimerade clowner kan kännas rätt, men kan man tänka sig en muntrare vinkel utan att ge avkall på närvaron av förbannelsen?
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
nån som har en bild på en Petya åt en icke EON-spelare som börjar bli fruktansvärt nyfiken på hur dessa vapen ser ut? måste spela EON nån gång då världen verkar va fruktänsvärt intressant.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Mr_Si said:
nån som har en bild på en Petya åt en icke EON-spelare som börjar bli fruktansvärt nyfiken på hur dessa vapen ser ut? måste spela EON nån gång då världen verkar va fruktänsvärt intressant.
Det är en intressant värld, rolig att spela i och vi (min spelgrupp och jag) gillar systemet. En petya är egentligen bara en 360 cm lång kedja med en kula i vardera ände. Ganska lätt att föreställa sig, inte speciellt avancerad alls. Tyvärr har jag ingen bild på datorn att dela med mig av.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Mr_Si said:
nån som har en bild på en Petya åt en icke EON-spelare som börjar bli fruktansvärt nyfiken på hur dessa vapen ser ut? måste spela EON nån gång då världen verkar va fruktänsvärt intressant.
Ingen bild, men en beskrivning: en lång kedja med en vikt i vardera änden. Krigaren viftar runt med kedjan och hoppas träffa motståndaren med endera vikten. Typiskt "ser coolt ut i uppvisningsstrider"-vapen.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
När du säger fängelsekulor blir jag lite sugen på en absurd trukh-petya som verkligen kloten till fotbojor...
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
glad över att min lilla nyfikenhet ledde till att någon fick en idè som fick dej att starta en ny tråd. Tack alla för svaret.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Behöver dock alver tolkas som djupt tragiska varelser? Det är passande på något sätt, lite som deprimerade clowner kan kännas rätt, men kan man tänka sig en muntrare vinkel utan att ge avkall på närvaron av förbannelsen?
Nej, men det måste finnas något intressant med dem, och tycker man inte att "förbättrade människor med spetsiga öron som gillar skogen och bor i trädhus" är så värst intressant måste man hitta en aspekt av det som får ett folk som är designat enbart för att vara överlägsna att bli sympatiska. Att lägga in sorgsna drag är då väldigt nära till hands, eftersom kombinationen "evigt liv" och "värld som inte är anpassad efter folk med evigt liv" är upplagt för sådana teman (se bara på vår käre Tolkien, som står för båda temana).

***

Sen kommer ju jag personligen att försöka göra alver lika varierade som mina människor, och Eons alver ligger tämligen bra till eftersom de inte som brukligt är en döende civilisation vars forna imperier sedan länge tagits över av människan; alverna har ju om något expanderat under historien; ända anledningen till att Asharina med omnejd inte är fyllt av alver är att de och dvärgarna har haft ihjäl varandra så pass mycket under åren.

Sunari är på väg att bli en egen stat, pyar finns väl representerade bland de övre klasserna i det uppstigande Consaber och hamnar generellt mer och mer på inflytelserika positioner världen över (se Kryddöarna), medlemmar av en sanari-enklav håller både en magikratposition och makten i Pereine, och på det stora ser det ljust ut för det alviska folket på Mundana. Det enda egentliga hotet är väl egentligen Sanari, som med alla sina konspirationer riskerar att dra fram antingen en ny, stor ytter eller inre konflikt (hjälpta av de mer hetlevrade och konservativa (fascistiska) fraktionerna av Thism).

Så på det stora hela är bilden ljus; det svåra är snarare att spåra de mörka (och därmed intressanta) bitarna i texterna som Alver II ger oss. Det är i alla fall så jag upplever det.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Alvisk mentalitet

Ymir said:
That being said så är Eons alver en imponerande konstruktion rent kulturellt och tematiskt, och i synnerhet Avatarex har haft många intressanta tankar om dem som han delat med mig.
Såhär skrev jag i en text som av utrymmesskäl inte kom med i Alver - sångarens ätt:

Hos alverna finns ingen förståelse för det mänskliga talesättet ”tiden läker alla sår” – det är snarare så att tiden skapar alla sår hos alverna. Eftersom alviska minnen inte tynar bort med åren så har alverna mycket svårt för att lämna gamla oförätter eller trauman bakom sig. Meningsskiljaktigheter skall enligt alvisk mening redas ut, för om det inte görs kommer osämjan gnaga i alvens inre med bibehållen styrka en lång tid framöver, även med alviska mått mätt.

Det hör inte till ovanligheten att alver söker upp personer för att reda ut oförrätter ur det förflutna för att på så vis lätta på förbannelsens tunga börda. Att ha en alv som fiende är således inget att leka med – fiendskapen varar tills den är uppklarad eller tills döden skiljer de kämpande åt. Att ha i åminnelse är således att alverna är minst lika långsinta som de är långlivade. En förklaring till hur förbannelsen leder till olika stadier är att alla dåliga minnen samlas på hög utan att någonsin blekna och att detta till slut leder till lidande och därefter inåtvändhet. Den alv som lärt sig glömma har kommit en bra bit på väg för att slippa undan förbannelsen, vilket är en anledning till att bruket av alvgräs är så pass utspritt hos de alver som har för många tunga minnen bakom sig.


Texten skrev jag efter att ha tänkt mycket på hur jag själv hanterar motgångar - genom att komma över dem tids nog. Även om jag mycket väl minns att något varit besvärligt är den känslomässiga minnesbilden mycket svagare (och lättare att härda ut) ju längre tiden går. Det är skrämmande att försöka sätta sig in i situationen att minnen inte bleknade med tiden.

Mundanas Alver är intressanta, mycket tack vare förbannelsen och alvernas speciella mentalitet. Dessutom finner jag hemligheterna och då speciellt konspirationernas stam sanari som en extra stämningsgivare i världen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Alvisk mentalitet

Såhär skrev jag i en text som av utrymmesskäl inte kom med i Alver - sångarens ätt:
För att följa mina egna uppmaningar om att undvika onödigt bråk i tråden ska jag inte ge ord till mina åsikter om beslutet att skära bort den där texten. Jag kan bara säga att det är första gången som jag tycker att Förbannelsen förklarats på ett bra, vettigt och användbart sätt. Den bör sättas in i en errata då Neogames får en hemsida som går att uppdatera.

Tack så mycket.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Re: Alvisk mentalitet

Regmolar said:
För att följa mina egna uppmaningar om att undvika onödigt bråk i tråden ska jag inte ge ord till mina åsikter om beslutet att skära bort den där texten. Jag kan bara säga att det är första gången som jag tycker att Förbannelsen förklarats på ett bra, vettigt och användbart sätt. Den bör sättas in i en errata då Neogames får en hemsida som går att uppdatera.
Det var förbanne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades! Jag ska klippa in texten i Eon IV.
 
Top