Nekromanti Expressen ”granskar” Sverok.

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kloptok;n289884 said:
Här är mer läsning om vad Sverok gör för att kontrollera sina föreningar. Den länken var väldigt lätt att hitta för övrigt och en bättre källa i den här frågan än det där skämtet till Expressenartikel. Så nu kan vi väl lämna missförstånden om att endast 15 föreningar kontrolleras bakom oss.


https://medlem.sverok.se/wp-content/...-skrivelse.pdf

Det där såg ju dugligt, till och med nästan bra ut!

Och med det sagt så är ju sveroks svar till expressen ganska lamt och otydligt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag är iofs inte så insatt, men vad menas med "kontrollsamtal" ? Vad är det som behöver kontrolleras på telefon? Behöver föreningen ha ett telefonnummer? Är vi inte tillräckligt digitala 2018 för någon form av bankid-bekräftelse eller iallafall att man sköter kontrollerna via mailinglistor och formulär?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Henke;n289892 said:
Jag är iofs inte så insatt, men vad menas med "kontrollsamtal" ? Vad är det som behöver kontrolleras på telefon? Behöver föreningen ha ett telefonnummer? Är vi inte tillräckligt digitala 2018 för någon form av bankid-bekräftelse eller iallafall att man sköter kontrollerna via mailinglistor och formulär?
När jag har fått såna samtal har det mest varit en fråga om huruvida jag är med i föreningen X eller inte. Jag gissar att de ringer för att det är svårare att ljuga då. Man måste såvitt jag kommer ihåg ange telefonnummer till alla medlemmar i rapportsystemet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om någon fortfarande tvekar till om det är rätt att kontrollera föreningar så kan jag ju påminna om att en av sakerna med ideella föreningar är att de slipper betala skatt på vissa inkomster. Det är ofta anledningen till varför man måste vara föreningsmedlem för att delta i vissa evenemang eller vistas i vissa lokaler (Hej nästan alla sverok-föreningar jag är/har varit medlem i!).
Att kontrollera föreningar är alltså att kontrollera/förhindra skattesmitande.

Ber om ursäkt om det här får Krank att implodera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
kloptok;n289895 said:
När jag har fått såna samtal har det mest varit en fråga om huruvida jag är med i föreningen X eller inte. Jag gissar att de ringer för att det är svårare att ljuga då. Man måste såvitt jag kommer ihåg ange telefonnummer till alla medlemmar i rapportsystemet.

Exakt. Samma anledning som att elevers "sjukfrånvaro" sjunker när de behöver ringa in och prata med en människa och anmäla sig sjuka jämfört med när de bara kan logga in i ett system och klicka på "Jag är sjuk idag"-knappen...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Med det dokument kloptok länkar och den beskrivning av rutinerna krank fått känner jag mig ganska tillfreds med att Sverok gör ungefär det som kan krävas av dem. Jag håller dock med chrull om att Sveroks replik till Expressen gärna hade fått vara lite mer informativ.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Känns inte det lite gammaldags? Man kan väl lika gärna följa upp statistiken i efterhand och med digital signatur motverkar man ju dubbelregistreringar?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Henke;n289904 said:
Känns inte det lite gammaldags? Man kan väl lika gärna följa upp statistiken i efterhand och med digital signatur motverkar man ju dubbelregistreringar?
Nu vet jag inte exakt vad du menar med ”följa upp statistiken” men jag är inte med på hur det motverkar föreningsfusk. Hela poängen med ringkontrollerna är ju att man från Sveroks sida medger att det som är registrerat om en förening (i detta fall vilka medlemmar den har) inte nödvändigtvis behöver stämma och behöver kontrolleras. Då kan man ju inte lösa det genom att följa upp eller dubbelkolla vad som står i registren. Angående dubbelmedlemskap finns det ett sådant system som upptäcker det på plats redan enligt dokumentet jag länkade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
kloptok;n289906 said:
Angående dubbelmedlemskap finns det ett sådant system som upptäcker det på plats redan enligt dokumentet jag länkade.
eBas gjorde sådant redan "på min tid". Kollade födelsenummer, varnade om det var för stort överlapp. Vet att vi fick ett telefonsamtal om specifikt det här med överlappet en gång när jag bodde i Hudiksvall (så... 2007?) och vi hade en nystartad förening med annan inriktning än vår första... Då ringde de rätt kort efter att vi skickade in listorna.

En sak jag undrar om de anekdoter om "familjeföreningar" och "enmansföreningar" som finns i den här tråden; hur gamla är de? För eBas har ju varit sjösatt ganska länge nu, under annat namn till en början, och så länge jag minns så hade det systemet inbyggd koll av att man hade rätt antal medlemmar, att man hade nog med medlemmar för att kunna få bidrag, etc. Som ordförande för min förening kunde jag se vilka som bekräftats via ringkontroll, vilka som hade rätt ålder, och så vidare. Det var väldigt digitaliserat och smidigt och tydligt. För sju år sedan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Kul att se att fakta faktiskt funkar som motgift till dåligt researchad sensationsjournalistik här i tråden!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag tycker

* att expressens artikel var skit (med sitt försök aatt beslå super pk sverok med rasism och sexism)

* att staten inte bör ge bidrag till Sverok
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
zonk;n289914 said:
Kul att se att fakta faktiskt funkar som motgift till dåligt researchad sensationsjournalistik här i tråden!
Det var väl ingen som faktiskt trodde på sensationsjournalistik-biten av artikeln?

Även om den, trots allt stämmer. Sverok delar ju ut bidrag till föreningar som bara spelar rasist-våldtäktsspel, om den typen av förening faktiskt skulle finnas alltså.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
chrull;n289954 said:
Det var väl ingen som faktiskt trodde på sensationsjournalistik-biten av artikeln?

Även om den, trots allt stämmer. Sverok delar ju ut bidrag till föreningar som bara spelar rasist-våldtäktsspel, om den typen av förening faktiskt skulle finnas alltså.
Håller nog hela artikeln för sensationsjournalistik, och tyckte nog den satte tonen där i början, iaf för vissa?

Hursomhelst, kul att fakta funkade, efter så många rapporter om utbredd faktaresistens!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,469
Alltså, jag tänker mer och mer att rasist våldtäcktsspel är en 90-tals, de övergivnas arme beskrivning av Vampire ????
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Hoppas inte det leder till en ny hetsvåg mot rollspelen anno nittonhundra-KULT...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Henke;n289960 said:
Hoppas inte det leder till en ny hetsvåg mot rollspelen anno nittonhundra-KULT...
Det vore kanske bra för både hobbyn och för kult med en ny hysteri?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Henke;n289960 said:
Hoppas inte det leder till en ny hetsvåg mot rollspelen anno nittonhundra-KULT...
Det skulle varit lite mer begripligt ändå, på något plan. Nu var istället artikelns hets riktad mot något som var datorspelens motsvarighet till att rita en kuk på en toalettvägg med en spritpenna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Evokee;n289963 said:
Det vore kanske bra för både hobbyn och för kult med en ny hysteri?
Jag har svårt att tro att Kulf kan få bättre reklam än moralpanik i kvällspressen.

Och vore det inte lite kul om nästa generation Didi och Björn skrev en ny stridsskrift mot rollspel?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
avatarex;n289974 said:
Kanske dags för Theo och Rasmus att sjösätta projektet Rollex? =)

https://www.rollspel.nu/threads/677...vi rollspelare ska med ett förbund till? ????
 
Top