Nekromanti Expressen ”granskar” Sverok.

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Så Sverok ska agera moralpolis och detaljgranska varenda förening? Ehhh ja det låter som en skitbra idé, tack Expressen..

Hade aldrig hört talas om Custers revenge, det verkar inte precis vara från i år?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ja, reportaget har ju vissa brister som ligger i öppen dager. Sedan innehåller det också vissa uppgifter som om de är sanna är litet pinsamma för SVEROK. Men jag inväntar en ordentlig replik från förbundet innan jag tycker något mer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Helt sjukt me d sverok tycker ja.. de får inte vara några sd'are med,, d håller på med indentitets politics o HTBQ men sen är det ok med rassism o våldtäckt??!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Alltså... Jag tycker inte SVEROK ska agera moralpolis, men jag tycker att ska skattepengar ges bort till folk kan det vara rimligt att de inte får pengar om de har skämtnamn som antyder att de skapat föreningen för att de vill ha pengar att spendera.

Det behöver ju inte vara lika avancerat som att försöka få ekonomiskt bistånd (socialbidrag), men att bara skriva "Haha ge mig cash" och skicka in det till SVEROK för att casha ut nästan 2000 spänn känns lite väl enkelt.

Sen är Expressens vinkel ganska töntig, att försöka smeta någon slags rasism/våldtäkt/sexism stämpel på SVEROK. Problemet ligger ju inte i att de stödjer någon enskild förenings åsikter, snarare att de inte har något system för att följa upp hos de som söker om cash hos dem.

Lena Nyberg bör man nog också se över om hon är lämplig som generaldirektör för en myndighet när hon förespråkar att göra det olagligt att spela ett TV-spel.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Mundo;n289676 said:
/.../
Det behöver ju inte vara lika avancerat som att försöka få ekonomiskt bistånd (socialbidrag), men att bara skriva "Haha ge mig cash" och skicka in det till SVEROK för att casha ut nästan 2000 spänn känns lite väl enkelt.
Word.

Mundo;n289676 said:
/.../
Lena Nyberg bör man nog också se över om hon är lämplig som generaldirektör för en myndighet när hon förespråkar att göra det olagligt att spela ett TV-spel.
Dubbelt word.

Men på det stora hela är jag mest förvånad över att det kommer nu, istället för när det var rabalder runt alla politiska ungdomsförbund för tio år sedan.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Khan;n289679 said:
Men på det stora hela är jag mest förvånad över att det kommer nu, istället för när det var rabalder runt alla politiska ungdomsförbund för tio år sedan.
Misstänker att det kommer användas som politiskt slagträ av vissa på extremhögern, för att visa att skattepengar slösas bort. Det är ju dags för allt valkäbbel att dra igång.

Trodde definitivt de hade bättre granskning. Känner förbundsordföranden, och tror hon kommer lägga en hel del krut på att få till bra uppföljning.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, det var ju skumt att de godkänner föreningar med uppenbara plojnamn, Men det där med SD som Vimes nämnde...stämmer det? Får man inte starta en rollspelsförening via Sverok om man t ex är medlem i SD?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Mundo säger det bra.

Vimes gissar jag försöker vara ironisk?, som alltid svårt i text. Ska man dra några slutsatser av artikeln borde Sveroks förmåga att granska medlemmarnas partisympatier vara obefintlig, om man nu vore intresserad av det, vilket knappast är fallet.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,143
Grisodlar'n;n289682 said:
Ja, det var ju skumt att de godkänner föreningar med uppenbara plojnamn, Men det där med SD som Vimes nämnde...stämmer det? Får man inte starta en rollspelsförening via Sverok om man t ex är medlem i SD?
Snabb googling ger att du inte får ha uppdrag inom sverik om du har förtroendeuppdrag inom SD, eller annan organisation vars intressen inte är förenliga med sveroks.
Ung. Som om man sntagligen inte får förtroendepost inom RFSL om man har förtroendepost i Svenska Bögmördarföreningen..
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,143
Artikeln läggs in under samma flik sesationsjournalistik som artiklarna om JRR Tolkiens rasism, hårdrock, videovåld och dansbaneeländet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Men herregud så värdelös journalistik. Journalisten SJÄLV startar alltså en förening döpt efter ett obskyrt dataspel från 80-talet som antagligen ingen har spelat, och sedan bräker han på i falsett över att man kan få bidrag för att spela våldtäktsspel.

Jag håller med om grundpoängen att bidrag delas ut för lätt. Det hade gått att göra ett seriöst reportage om det istället för den här sörjan som till 50 % handlar om att vara moralist indignerad över ett dataspel som tillverkades för 36 år sedan. Vad blir nästa scoop? Elvis juckande höfter förleder ungdomarna? Trollar han, eller är det bara så att alla kompetenta journalister har semester?

Det är ju i alla fall tur att de publicerar skärmbilder från spelet. Då genomgår förhoppningsvis den genomsnittlige läsaren den tankemässiga resan från "Fy, våldtäktsspel!" till "Va, är det det där de är upprörda över?"

Återkom med ett ordentligt reportage om bidragsfusk, tack!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
obak;n289685 said:
Artikeln läggs in under samma flik sesationsjournalistik som artiklarna om JRR Tolkiens rasism, hårdrock, videovåld och dansbaneeländet.
Fast gör den verkligen det. Vinkeln med Custers Revenge, absolut. Men artikelns själva poäng "SVEROK har noll koll på vad och vilka de delar ut skattepengar till" tycker jag inte är jämförbar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Vimes;n289692 said:
Fast gör den verkligen det. Vinkeln med Custers Revenge, absolut. Men artikelns själva poäng "SVEROK har noll koll på vad och vilka de delar ut skattepengar till" tycker jag inte är jämförbar.
Fast ska vi lära ungdomar ta ansvar, lära sig hur man organiserar sig och samtidigt hålla dem borta från knark och djursex eller vad det är kidsen håller på med nu för tiden så kan vi väll inte nagelfara dem över pappersarbetet?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
I ett alternativt universum:
"2 av 3 bidragsmiljoner går till konsultnota; Sverok flaggar 'hehe' och 'pengar' som misstänkta - vi har hela listan!"
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Bra att Expressen uppmärksammar bidragsslöseri även om vinkeln blir aningen skev. Jag anser också att SVEROK bör vara en partipolitiskt obunden organisation som inte tar ställning mot demokratiskt valda politiska partier oavsett vilken kant de tillhör (iaf så länge man vill arbeta med statliga bidrag).

Min mening är inte att göra detta till en politisk diskussion utan snarare tvärtom.

I övrigt så har jag för mig att åsiktsregistrering (iaf utan samtycke) är förbjudet och klassas som känslig personuppgift (reglerat av GDPR).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
God45;n289693 said:
Fast ska vi lära ungdomar ta ansvar, lära sig hur man organiserar sig och samtidigt hålla dem borta från knark och djursex eller vad det är kidsen håller på med nu för tiden så kan vi väll inte nagelfara dem över pappersarbetet?
Det får man tycka. Men att säga "X slösar med skattepengar" är inte samma typ av utsaga som "X förleder ungdomen", tänker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
För egen del önskar jag mig en hastig nedläggelse av hela skiten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Henke;n289696 said:
Bra att Expressen uppmärksammar bidragsslöseri även om vinkeln blir aningen skev. Jag anser också att SVEROK bör vara en partipolitiskt obunden organisation som inte tar ställning mot demokratiskt valda politiska partier oavsett vilken kant de tillhör (iaf så länge man vill arbeta med statliga bidrag).

Min mening är inte att göra detta till en politisk diskussion utan snarare tvärtom.

I övrigt så har jag för mig att åsiktsregistrering (iaf utan samtycke) är förbjudet och klassas som känslig personuppgift (reglerat av GDPR).
Fast man måste väll få säga "Inga nazister"?!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,997
Location
Ereb Altor
Jag har startat en idrottsförening. Sökt bidrag. Men istället för att träna så har vi sniffat lim. ÄR DET VERKLIGEN SÅ DET SKA VARA?? SKA STATEN SPONSRA MITT MISSBRUK??? VA!?!?!

Vilken jävla dynga...
 
Top