luddwig
Vagabond i världsrymden
krank;n289749 said:Jag har i allmänhet rätt svårt för diskussioner om bidragsfusk som något jättestort problem. Det finns ju partier som genomgående driver en "bidragstagare är lata fuskare"-linje och vill misstänkliggöra alla för att ett fåtal fuskar. Jag vet inte om jag tycker att det är så bra att spela dem i händerna genom att ta deras argumentation på allvar. Jag menar, varje gång det där "fusket" granskats så har det ju typ visat sig att kontrollerna kostat många gånger mer än fusket, och att fusket i själva verket är extremt marginellt.
Granska skattesmitarna istället. Där har vi pengar som skulle göra gott i statskassan. Pengar som dessutom finns på riktigt; där granskningar visat just att det saknas enorma summor och att det, till skillnad från bidragsfusk, är ett reellt problem.
Jag jobbar på Skatteverket. Vi granskar så mycket vi bara hinner men Skatteverket har begränsade resurser. Dessutom finns det problem i lagstiftningen, så visst "fusk" är svårt att komma åt. Det finns alltså absolut utrymme för förbättring, men det är samtidigt inte riskfritt att fuska. På så vis avskräcker kontrollerna från skattefusk, och att ställa kontrollkostnaderna mot de direkt upptäckta felen blir då missvisande. Jag tänker att det är på samma sätt med kontrollerna när det gäller bidrag. Att en stor del av värdet med kontrollerna ligger i den avskräckande effekten, och att det därför är bra att det finns kontroller i någon mån. Finns det istället en kontrollfri zon är risken överhängande att den kommer att missbrukas.