Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 2 - Äkta TV

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
röst: kk

Äh vafan jag offrar ett till här.
Varför outar du nu? Kks lista hade ju varit kalas att utgå ifrån? Och sedan gått ut med rödfärgen.
Jag tolkar som att du verkligen har siat han och inte bara sätter press på honom.

Jag hade vågat satsa hus och inventarier på att basse var siaren.
På jäävligt lösa grunder dock men jag är ju en gambler.

Så, har vi ett ulvadreamteam?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vill bara fylla på:

Jag ska tillägna så mycket tid jag kan nu i helgen för just varulvsspel. Som jag ser det just nu dock så bör ert val stå mellan mig och Konrad. Antingen så tror ni på mig och röstar ut Konrad, eller så tar ni chansen och röstar ut mig. Jag ser bara ett marginellt problem med att rösta ut mig och det är för att jag är siare. Men siarrollen är väldig svår, iom att jag måste pricka in varulvarna, att pricka in ulvarna.

Förstå mig rätt, bybor är också bra att hitta, men det är bara en marginell vinst, iom att det alltid finns en chans att ulvarna väljer just som bybor som jag väjer att sia, och därmed så blir siandet moot. Just därför avslöjar jag min siarroll precis nu, då jag har hittat en ulv (lr åtminstone en som siats som ulv).

Som sagt, välj mellan mig och Konrad. Som jag ser det så finns det en liten chans att vi båda är bybor och en ännu mindre chns att vi båda är ulvar.

Lägger till extra bevisning från förra rundan:

Konrad Kanyl said:
Inlägg 16 av 16

Jag har nog bara skrivit 15 inlägg om jag räknat rätt men jag vill inte dra på mig SL´s vrede genom att överstiga nån limit. Slänger in det här nu innan ding-dongen. Dumt att lämna nått åt slumpen om jag nattmördas.

Lag: Nord

Jag håller på min pryl och yrke tillsvidare så får vi se om den kan göra någon nytta i R2 om jag är kvar. Det finns minst en likvärdig pryl outad i spelet. Prylen finns i syd. Mitt kneg är rätt ordinärt likt -Byggarbetare och Takläggare.

Skulle en bybo låta så ulvig?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jaha då var kk stekt, då kan vi börja lusa ut kanylens vänner. Borde bli hyfsat enkelt eftersom konkelmannen ofta kastar smuts överallt men nu borde vi kunna skönja vissa individer som kommit för enkelt undan.

Fan paxen, jag vill ju tro att du är siare såklart och att konkel är ulv, det passar bra med min magkänsla. Sur blir jag om du ljuger men jag ser ingen egentlig anledning till att du skulle fara med osanning.

Vi hänger konkel imorgon, väktaren(om vi har en) väktar paxen då har vi förhoppningsvis en till ulv på kroken.

Så det som är kvar av den här rundan bör handla om att hitta nästa mål för siande.

röst:Konrad kanyl
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 7 av 16

!Paxen said:
Jag ska läsa igenom första rundan. Tills dess så har jag en klar person som ulv.

Min röst: Konrad Konvalj

Vad jag vet så har du aldrig sagt att du är en miller, så om jag hade siat dig och det visar sig att du är ulv, så måste du vara ulv, visst?

Och, ja, det är en outning av att jag är siare
Mmmkay.

Nej, jag är inte miller. Att du har siat mig som röd beror endera på:

1. Du är ulv
2. Din förmåga funkar dåligt

Jag kommer inte att outa i nuläget men jag tänker färdigställa min väv så snart jag har tid efter inventering och allt.

Byn må ju jobba vidare och inte lägga sig platt på marken och rösta K.K. Det håller inte.

!Paxen, outa hela din roll så får vi se vad som händer med min väv.

Ur röven kan jag snabbt inbilla mig att !Paxen fruktar väven och drar på med en K.K = Ulv för att han är siare. Hur som så finns det att jobba med och att hänga mig den här rundan är för min del inget alternativ.

Kör ba!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,506
Konrad Kanyl said:
Ur röven kan jag snabbt inbilla mig att !Paxen fruktar väven och drar på med en K.K = Ulv för att han är siare. Hur som så finns det att jobba med och att hänga mig den här rundan är för min del inget alternativ.
Ja alltså. Om någon annan steppar upp och bah "Ey, JAG är ju siaren! Och jag siade Paxen, och han är ulv!!!" så får vi väl fundera på varför ulvarna skulle göra något sådant här. Men just nu finns det inget som talar för att du inte är ulv.

Sedan blir vi förstås alla glada om du skriver så mycket som möjligt. Men med tanke på att du för tillfället är den mest givna ulven tror jag inte att du ska förvänta dig så jävla mycket samarbete angående "väven".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Vilket morgonkaffe!

Okej, jag resonerar lite förutsättningslöst men försöker mota min inre kaozdemon så mycket jag förmår. Hoppas att det syns.

1. Vi behöver veta varför !Paxen valde att sia KK! Utveckla resonemanget! Du har knappast spenderat mycket tid i spel, hur har du resonerat kring vem du skulle sia? Har du haft tid för det men inte till att delta?

2. Det kan vara så att !Paxen är ulv som claimar siarrrollen för att ta reda på vem som är den EGENTLIGA siaren (vilken kommer hoppa fram nu om !Paxen är ulv antar jag). Dessutom kanske man kan få ut en bevisat stark spelare: Konrad.

Eller så har vi en riktig siare i !Paxen och då lär väl KK jobba hårt för att bevisa sin oskuld. Han kan ju ta och presentera sin väv nån gång...

3. Det här betyder ju också att miller-claimsen får lite mer tyngd. Och äntligen fattar jag Reccas logiska kullerbyttor angående Mukwa och de har sina förtjänster, men väktaren får nog gärna hålla sig dold ett tag till om jag finge bestämma. Vi får väl se hur den här rundan utvecklar sig.

4. Siare kan också vara olika: naiva (alla sias grönt), falska (gröna sias röda och tvärtom), och ondsinta (gröna sias röda)...plus nån mer variant. I så fall behöver alla siare stiga fram och outa sig, för vi behöver snabbt veta om !Paxens sieri är skumt. Vi har inte råd med att upptäcka en falsk/naiv/uppfuckad siare i R3.

Bli inte uppskrämda nu, utan se följande resonemang som en stimulerande tankegång. Min paranoida hjärna tänker sig att vi har med Ulvar Galore att göra och att det hela hänger ihop:

– ulvarna bestämmer sig för att verkligen spela ett hårt spel mot byn den här gången. De går ut med miller-claims, vilket verkligen är en gambit - men å andra sidan är det nästan mer regel än undantag att sia Recca första rundan och därför är det kanske lika bra att offra henne? ((En grej som gör att jag inte kan släppa Recca är att hon har spelat så oengagerat i det här spelet. Förvisso vettigt, men som om inte vill vara med. Jag tolkar det som att hon antingen är bybo med en miller-roll, alldeles för arbetsamt att jobba sig ur alternativt en ulv som låter sig offras))

– hur stissiga blir inte byn om en av ulvarna då DESSUTOM går ut med en tweakad roll: halvmillern? Det lär skapa oreda och en av ulvarna blir nästan försäkrad för resten av spelet. Denne lär heller inte behöva bry sig om risken att bli siad.

– de låter bli att nattmörda i R1 för att skapa huvudbry och göra det svårt för väktaren

– och så nu går en av ulvarna (!Paxen) ut med att han är siare. Oredan är total. Och framförallt har ulvarna tjänat massa tid, även om många av dem har offrats på vägen.

SLUTSATS:
Men nu ska jag ta det lilla lugna och inte skrämma upp mig.
Jag vill bara att vi har med en sådan tankegång så vi inte blir överraskade. Den är knappast speciellt trovärdig om vi betänker alternativet: ett traditionellt spel.

Det kan ju också vara så att vi har med ett helt traditionellt spel att göra, där !Paxen bara gör sitt jobb och Recca och Hastfer har fått miller-roller. KK är i så fall ulv.

FORTSÄTTNING FÖLJER:
Hursomhelst tycker jag nog att den här rundans fortsättning är som mest betjänt av att vi snävar av våra röster mot de högintressanta fyra:

KK
!Paxen
Recca
Hastfer

Det leder till att vi får se hur spelets deltagare orienterar sig gentemot de som ställt sig i strålkastaren. Är ni med? Jag vill alltså se hur folk resonerar kring de här personerna – för någon av dem måste vara ulv.

Röst: KK

1) Den Bheryktade Väfven. Presentera den. Oavsett om den är färdig eller ej.
2) Outa rubbeli-stubb. 100% Everythang. Do it!
3) Ge röd/grön-status åt Recca, Hastfer och !Paxen.
4) Om ingen av de är ulvar, vilka är då ulvar?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
nr 5


Röst: Konrad Kanyl


Om teorin att det finns en väktare stämmer är detta även i mina ögon grönande för Vimes och Mukwa. De bästa byborna i runda 1 var i mina ögon KK, Vimes och Mukwa. Om vi betänker ulvarnas situation så ville de välja ett nattmord som tar bort en aktiv och skicklig spelare men samtidigt undviker att ta "det mest uppenbara valet" då detta är hög kandidat för väktning. Vi får då två fall där det ena är att ulvarna kallt räknar med att väktaren kommer att pricka in Konrad, en av de egna, och därmed lämna banan öppen för att mörda Vimes eller Mukwa. Jag tror dock inte på detta, jag tror att ulvarna valde den i deras ögon näst bästa bybon för mordet och om KK är ulv ger detta att Vimes och Mukwa är gröna. Om KK visar sig vara ulv så ligger vi bra till med två, i mina ögon, grönade riktigt skarpa spelare. Givet att det var en väktare som stoppade nattmordet är detta det i mina ögon troligaste scenariot.

Jag släpper min kanylanalys och går vidare på andra. Har blivit gräsänkling idag någrat timmar så ska försöka få in en genomläsning av ännu en spelares R1 och jag kommer inte att fokusera på Mukwa eller Vimes.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Väktaren ska naturligtvis inte avslöja sig nu.

Röst: Konrad Kanyl

Jag tycker det är lite synd faktiskt, att Paxen går ut så tidigt i rundan med detta. Det hade kunnat finnas ett dygn till av smuts och samarbeten folk emellan som vi kunnat nysta i. Men en grej som K.K har rätt i är att nu när vi har facit på honom så ska vi så klart inte fokusera på honom något mer.

Angående hans väv så tror jag på en av två grejer:
1. Det är safe för ulvarna och K.K vill ha något att snacka om. Om det betyder att ulvarna har alibin eller om det betyder att de redan ljugt klart sina roller eller har en sådan förståelse för upplägget att de är coola med det, vet jag inte.
2. De vill få folk att outa sina roller för att hitta grejer som identifierar powerroller. Eventuellt har de även alibiroller själva, men inte nödvändigtvis iom att powerrollsjakten kan uppväga nackdelen med att lägga alla kort på borden.

RasmusL said:
nr 5
Om teorin att det finns en väktare stämmer är detta även i mina ögon grönande för Vimes och Mukwa. De bästa byborna i runda 1 var i mina ögon KK, Vimes och Mukwa. Om vi betänker ulvarnas situation så ville de välja ett nattmord som tar bort en aktiv och skicklig spelare men samtidigt undviker att ta "det mest uppenbara valet" då detta är hög kandidat för väktning. Vi får då två fall där det ena är att ulvarna kallt räknar med att väktaren kommer att pricka in Konrad, en av de egna, och därmed lämna banan öppen för att mörda Vimes eller Mukwa. Jag tror dock inte på detta, jag tror att ulvarna valde den i deras ögon näst bästa bybon för mordet och om KK är ulv ger detta att Vimes och Mukwa är gröna. Om KK visar sig vara ulv så ligger vi bra till med två, i mina ögon, grönade riktigt skarpa spelare. Givet att det var en väktare som stoppade nattmordet är detta det i mina ögon troligaste scenariot.
Sedan R1 har ju Vimes fått till sitt spel. Men jag fattar inte hur du får det till att både Mukwa och Vimes är gröna för att det finns en väktare?

Personligen ansåg jag bara Mukwa som kandidat för väkteriet eftersom han var bäst i R1. Du tyckte även Vimes. Att varken Vimes eller Mukwa dog betyder ju inte att båda är gröna...

Din teori är så här: En person av K.K, Mukwa och Vimes är ulvar, men absolut inte två av dem. Eftersom K.K nu är rödad så är alltså Mukwa och Vimes gröna. Varför är Mukwa och Vimes inte ulvar: För att ulvarna måste ha valt den NÄST starkaste spelaren till nattmordet så att inte väktaren skyddade bort nattmordet mot den starkaste spelaren. Eftersom varken Vimes eller Mukwa dog så måste nattmordet placerats på någon av dem och väktaren fattat det och skyddat rätt person. Säg att Vimes och K.K hade varit ulvar ihop, då menar du att nattmordet hade satts på den näst bästa spelaren, alltså inte Mukwa, och eftersom Du tycker att det inte finns något vettigt alternativ för väktaren att skydda i fjärde hand efter K.K, Mukwa och Vimes så är Vimes och Mukwa gröna.

"Ta ut den näst bäste" och den är Vimes eller Mukwa. Din tanke måste ju vara att de valde den som de trodde var näst bäst, för annars kan ju inte både Mukwa och Vimes vara grön enligt din teori, och i det fallet så har väktaren varit antingen så jävla briljant att den tagit rätt på den person som ulvarna tyckte var näst bäst och därför mest rimlig att döda, eller så har väktaren bara siktat på sin favoritkandidat medan ulvarna fortf har tänkt att de tar ut näst bäst bybo - oavsett fallet, om den näst bsäte bybon inte är Vimes ellr Mukwa så måste det vara någon fucking nobody som aldrig väktaren skulle väktat ändå, typ Larsson eller nåt.

Wtf, Rasmus? Ser du inte misstaget du gör? Jag kan hålla med om att en av Vimes och Mukwa är garanterat grön. Men den andra?

Du tänker dig att K.K tänkte så här: Mukwa eller Vimes måste dö. De har varit ungefär lika starka så vi har 50% chans att ta ut en och väktaren 50% att rädda en.

Men alternativet är att ulvarna tänkte "nu kör vi på Mukwa, för han är bäst - om han blir väktad så tar vi honom i R2 istället"

Du KAN ha rätt, men jag tror att det är dumt om vi utgår från det. Vimes kan gott fortsätta bevisa sin bybohet här i R2, enligt mig. Jag har fan hökögonen på honom efter hur han hanterade beefen med mig i R1.

Mukwa ser jag som grön tillsvidare. Och det är fan inte bra egentligen men nu kör jag på det så får vi se vad som händer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Recca said:
Väktaren ska naturligtvis inte avslöja sig nu.

Röst: Konrad Kanyl

Jag tycker det är lite synd faktiskt, att Paxen går ut så tidigt i rundan med detta. Det hade kunnat finnas ett dygn till av smuts och samarbeten folk emellan som vi kunnat nysta i. Men en grej som K.K har rätt i är att nu när vi har facit på honom så ska vi så klart inte fokusera på honom något mer.

Angående hans väv så tror jag på en av två grejer:
1. Det är safe för ulvarna och K.K vill ha något att snacka om. Om det betyder att ulvarna har alibin eller om det betyder att de redan ljugt klart sina roller eller har en sådan förståelse för upplägget att de är coola med det, vet jag inte.
2. De vill få folk att outa sina roller för att hitta grejer som identifierar powerroller. Eventuellt har de även alibiroller själva, men inte nödvändigtvis iom att powerrollsjakten kan uppväga nackdelen med att lägga alla kort på borden.

RasmusL said:
nr 5
Om teorin att det finns en väktare stämmer är detta även i mina ögon grönande för Vimes och Mukwa. De bästa byborna i runda 1 var i mina ögon KK, Vimes och Mukwa. Om vi betänker ulvarnas situation så ville de välja ett nattmord som tar bort en aktiv och skicklig spelare men samtidigt undviker att ta "det mest uppenbara valet" då detta är hög kandidat för väktning. Vi får då två fall där det ena är att ulvarna kallt räknar med att väktaren kommer att pricka in Konrad, en av de egna, och därmed lämna banan öppen för att mörda Vimes eller Mukwa. Jag tror dock inte på detta, jag tror att ulvarna valde den i deras ögon näst bästa bybon för mordet och om KK är ulv ger detta att Vimes och Mukwa är gröna. Om KK visar sig vara ulv så ligger vi bra till med två, i mina ögon, grönade riktigt skarpa spelare. Givet att det var en väktare som stoppade nattmordet är detta det i mina ögon troligaste scenariot.
Sedan R1 har ju Vimes fått till sitt spel. Men jag fattar inte hur du får det till att både Mukwa och Vimes är gröna för att det finns en väktare?

Personligen ansåg jag bara Mukwa som kandidat för väkteriet eftersom han var bäst i R1. Du tyckte även Vimes. Att varken Vimes eller Mukwa dog betyder ju inte att båda är gröna...

Din teori är så här: En person av K.K, Mukwa och Vimes är ulvar, men absolut inte två av dem. Eftersom K.K nu är rödad så är alltså Mukwa och Vimes gröna. Varför är Mukwa och Vimes inte ulvar: För att ulvarna måste ha valt den NÄST starkaste spelaren till nattmordet så att inte väktaren skyddade bort nattmordet mot den starkaste spelaren. Eftersom varken Vimes eller Mukwa dog så måste nattmordet placerats på någon av dem och väktaren fattat det och skyddat rätt person. Säg att Vimes och K.K hade varit ulvar ihop, då menar du att nattmordet hade satts på den näst bästa spelaren, alltså inte Mukwa, och eftersom Du tycker att det inte finns något vettigt alternativ för väktaren att skydda i fjärde hand efter K.K, Mukwa och Vimes så är Vimes och Mukwa gröna.

"Ta ut den näst bäste" och den är Vimes eller Mukwa. Din tanke måste ju vara att de valde den som de trodde var näst bäst, för annars kan ju inte både Mukwa och Vimes vara grön enligt din teori, och i det fallet så har väktaren varit antingen så jävla briljant att den tagit rätt på den person som ulvarna tyckte var näst bäst och därför mest rimlig att döda, eller så har väktaren bara siktat på sin favoritkandidat medan ulvarna fortf har tänkt att de tar ut näst bäst bybo - oavsett fallet, om den näst bsäte bybon inte är Vimes ellr Mukwa så måste det vara någon fucking nobody som aldrig väktaren skulle väktat ändå, typ Larsson eller nåt.

Wtf, Rasmus? Ser du inte misstaget du gör? Jag kan hålla med om att en av Vimes och Mukwa är garanterat grön. Men den andra?

Du tänker dig att K.K tänkte så här: Mukwa eller Vimes måste dö. De har varit ungefär lika starka så vi har 50% chans att ta ut en och väktaren 50% att rädda en.

Men alternativet är att ulvarna tänkte "nu kör vi på Mukwa, för han är bäst - om han blir väktad så tar vi honom i R2 istället"

Du KAN ha rätt, men jag tror att det är dumt om vi utgår från det. Vimes kan gott fortsätta bevisa sin bybohet här i R2, enligt mig. Jag har fan hökögonen på honom efter hur han hanterade beefen med mig i R1.

Mukwa ser jag som grön tillsvidare. Och det är fan inte bra egentligen men nu kör jag på det så får vi se vad som händer.
nr 6

Det är klart att vi inte ska ta något för givet, det var därför jag kallade det för "teori". Vimes är inte gröngrön pga detta och inte Mukwa heller. Det är dock det i mina ögon troligaste scenariot givet att vi har en väktare som lyckades vakta i R1. det finns tusen andra möjligheter men detta blir min teoribas för dagens funderingar.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Kanyl said:
Inlägg 7 av 16

!Paxen said:
Jag ska läsa igenom första rundan. Tills dess så har jag en klar person som ulv.

Min röst: Konrad Konvalj

Vad jag vet så har du aldrig sagt att du är en miller, så om jag hade siat dig och det visar sig att du är ulv, så måste du vara ulv, visst?

Och, ja, det är en outning av att jag är siare
Mmmkay.

Nej, jag är inte miller. Att du har siat mig som röd beror endera på:

1. Du är ulv
2. Din förmåga funkar dåligt

Jag kommer inte att outa i nuläget men jag tänker färdigställa min väv så snart jag har tid efter inventering och allt.

Byn må ju jobba vidare och inte lägga sig platt på marken och rösta K.K. Det håller inte.

!Paxen, outa hela din roll så får vi se vad som händer med min väv.

Ur röven kan jag snabbt inbilla mig att !Paxen fruktar väven och drar på med en K.K = Ulv för att han är siare. Hur som så finns det att jobba med och att hänga mig den här rundan är för min del inget alternativ.

Kör ba!
Kör igång med väven och outa allt du har. Om du verkligen är bybo så har du inget att förlora.

Men mer konkret: Varför är jag en "dålig" siare? har du någon info som säger att siarens kraft kan fungera dåligt? Du har själv varit med om fler varulvsspel på wrnu, har du några förslag på varför det kan slå fel? Någon mekanik som har tillkommit i senare spel som kanske är med denna gång?

Tills vidare kan vi rikta blicken på någon annan, men jag ser det som oundvikligt att Konrad måste åka ut i slutet av rundan, alt att ni chansar och röstar ut mig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Basenanji said:
1. Vi behöver veta varför !Paxen valde att sia KK! Utveckla resonemanget! Du har knappast spenderat mycket tid i spel, hur har du resonerat kring vem du skulle sia? Har du haft tid för det men inte till att delta?
Jag valde mellan dom som jag visste var toppen av spelet sen tidigare: KK, Recca och Vimes.

KK vill jag ha med i spel. Jag gillar honom när han får kånkel-paranoia, och därför ville jag ha honom klar direkt. Därför valde jag honom först ut.

Jag tor att jag, om jag hade varit mer aktiv i första rundan hade kollat in Vimes hellre än KK först. Men, nu blev det som det blev.

Basenanji said:
2. Det kan vara så att !Paxen är ulv som claimar siarrrollen för att ta reda på vem som är den EGENTLIGA siaren (vilken kommer hoppa fram nu om !Paxen är ulv antar jag). Dessutom kanske man kan få ut en bevisat stark spelare: Konrad.

Eller så har vi en riktig siare i !Paxen och då lär väl KK jobba hårt för att bevisa sin oskuld. Han kan ju ta och presentera sin väv nån gång...
Som sagt så bör det stå mellan mig och KK i slutändan (om nu inget annat, mot förmodan, blir högintressant).[/quote]
Basenanji said:
3. Det här betyder ju också att miller-claimsen får lite mer tyngd. Och äntligen fattar jag Reccas logiska kullerbyttor angående Mukwa och de har sina förtjänster, men väktaren får nog gärna hålla sig dold ett tag till om jag finge bestämma. Vi får väl se hur den här rundan utvecklar sig.
Jag ser det som möjligt att det finns 2 siare: faktion (dvs siare som siar om någon är bybo eller ulv) och lag-siare (nord-syd-väst-öst). Jag tror dock att det är en stor chans att jag är ensam siare. Sen så gillar jag inte Miller-roller, då det förstör ännu mer för siare (vilket redan innan är en svår powerroll). Att ha 1 och en halv millers är.. Jobbigt.

Väktaren ska hålla käften [om sin roll] tills vidare. Förslagsvis så skyddar h*n sig själv fram tills att h*n känner att det finns någon h*n är övbertygad om den är bybo.[/quote]

Basenanji said:
4. Siare kan också vara olika: naiva (alla sias grönt), falska (gröna sias röda och tvärtom), och ondsinta (gröna sias röda)...plus nån mer variant. I så fall behöver alla siare stiga fram och outa sig, för vi behöver snabbt veta om !Paxens sieri är skumt. Vi har inte råd med att upptäcka en falsk/naiv/uppfuckad siare i R3.
Här är problemet: Dyker 1 till siare som säger att h*n har samma förmåga som jag då måste någon av siarna röstas ut. Svårare än så är det inte. Det betyder att om jag är ulv, och det var min plan så har jag lyckats. Om jag är bybo så kanske vi förlorar en powerroll (beroende på vem som röstas ut) eller så får vi ut en ulv. Eller så röstas en annan siare ut, och jag ser ut som en ulv osv, osv.

Om det finns en lag-siare så bör h*n vara tyst tills vidare. Enligt min mening.

Om det finns fler än 1 faktionssiare och 1 lagsiare. Då är det fucked up, och då kan min förmåga vara helt fel.

Verkar det jag säger vettigt, eller är det bara ihopförvirrat?

Jag ska spara lite på mina inlägg nu, återkommer senare idag när jag har fått se lite mer substans från KK.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Inlägg 4/15
Så KK vill inte outa nu på en gång utan vill hellre pumpa så mkt information från siaren som vanligt. Försöker du bestämma dig hur du ska ljuga mest optimalt eller?Synd att KK inte fick säga allt han klurat ut om väven innan ipaxen gick ut.
K.K du borde ögonblickligen gå ut med allt du vet gällande väven och dig själv.
Annars kan man lika gärna tro att det bara var ett sätt att pumpa folk på info.
Det bästa är helt klart att hänga KK i dag så det verkar sim Recca klarar sig en dag till.Då har vi ett kvitto på en ulv att jämföra ned och vet lite mer hur deras roller ser ut. Och ja jag utgår just nu för att ipaxen är äkta.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ålright. Det är ju sjukt olyckligt att !paxy outar nu så att vi förlorar mer eller mindre en hel runda och all möjlig koppling till andra ulvar utifrån ulv-KK. Att siaren lyckas pricka rätt hade varit 4/(16-2)=28% om siaren vet att Raven åker ut. Om Siaren räknade med att Recca skulle åka ut är det 4/(16-1)= 26,6% eftersom vi inte vet färg på Recca. (16 deltagare minus vilka siaren inte behöver sia, dvs sig själv och den som åker). Det är alltså ganska osannolikt att sia en ulv under första natten. Vi måste göra allt för att hålla !Paxy vid liv så att han förhoppningsvis kan ge oss ett grönt namn i nästa runda. Då vet vi att han inte är defekt och kommer få mest korrekt info i R3.

Nåväl. Det spelar ingen roll hur mycket du kämpar KK. Du ska åka ut den här rundan om inte någon annan går ut och tar upp kampen om sieriet. Du kommer inte kunna påverka min röst överhuvudtaget, men är du bybo lär du ju arbeta så att svetten rinner för att den här rundan kommer vara din sista.

Röst: KK

------------

Recca känns mer grön nu än innan, men att hon har släppt mig känns som att hon vet att jag är grön och det talar emot henne. Det finns ett par spelare som Recca uttryckligen hatar att förlora och ha fel emot, och jag tänker hävda att jag är en av dem. Att då släppa mig för bra spel i R1 känns för lättvindidgt. Men du har spelat upp dig sedan R1 hursomhelst.
Hastfer är mer röd nu skulle jag villa säga. Vem var det egentligen som viskade om halvmiller i ditt öra? Var det kanske KK som såg ett sätt att gå i klinch med dig, samtidigt som du blev helt immun mot siande? Allt KK behövde göra var att antyda hur det egentligen låg till med halvmillergrejen och så hade ni båda alibin. Hastfer tar jag hellre ut än Recca nu. Anledningen till att jag ser KKs anklagelser mot Hastfer som mer rödande än grönande är för att han aldrig byggde upp något bra case. Det var mycket "såhär tänker inte Hastfer AFK", och det gör det otroligt lätt att avfärda.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Kör igång med väven och outa allt du har. Om du verkligen är bybo så har du inget att förlora.

Men mer konkret: Varför är jag en "dålig" siare? har du någon info som säger att siarens kraft kan fungera dåligt? Du har själv varit med om fler varulvsspel på wrnu, har du några förslag på varför det kan slå fel? Någon mekanik som har tillkommit i senare spel som kanske är med denna gång?

Tills vidare kan vi rikta blicken på någon annan, men jag ser det som oundvikligt att Konrad måste åka ut i slutet av rundan, alt att ni chansar och röstar ut mig.
Att ingen annan gått ut som siare garanterar dessutom att din siarkraft är legit. För om byn har en pajj siarkraft så har vi även en riktig siarkraft för balansens skull. Och i så fall skulle den riktiga siaren gå ut nu. Att ens föra ett resonemang kring att du sitter och ljuger är helt barockt. Det skulle kräva att spelet saknade siare och att ulvarna vet detta och det skulle innebära att Paxen, Hastfer och Recca är ulvar och vi skulle då alltså ha ploppat fram oss själva mitt i rummet liksom och basunerat ut: HÄNG OSS.

Så kort och gott: K.K är ulv.

Och nu måste vi börja jobba för att hitta övriga ulvar. Förslagsvis 3 personer till.

Jag tror att jag, Hastfer, Paxen och Mukwa är gröna. Hastfer är minst självklar av oss men icke desto mindre grönish.

Möjliga ulvar för mig:

Basse - Den här killen sprider bisarra teorier kring sig, en del av vilka inte är helt idiotiska; typ de börjar i en sansad ände men slutar i galenskaper. Basse är ju random dock, det här är hans bybospel såväl som hans ulvspel. Men grejen är att den här typen av snurror som Basse gör så himla bra (dåligt alltså) är helt jävla safe. Hans senaste i raden av teorier är alltså att Paxen är ulv och vill jaga fram den riktiga siaren.

Sen skriver han också detta (kring att Paxen går ut som siare):
Basse said:
3. Det här betyder ju också att miller-claimsen får lite mer tyngd. Och äntligen fattar jag Reccas logiska kullerbyttor angående Mukwa och de har sina förtjänster, men väktaren får nog gärna hålla sig dold ett tag till om jag finge bestämma. Vi får väl se hur den här rundan utvecklar sig.
Som om det någonsin stått på spel att siaren behöver gå ut för att gröna millerserna. Att det finns en siare säger ingenting om ifall millerserna är gröna eller ej, det enda det säger är att det kan finnas millers i spel.

Sen detta:
Basse said:
KK
!Paxen
Recca
Hastfer

Det leder till att vi får se hur spelets deltagare orienterar sig gentemot de som ställt sig i strålkastaren. Är ni med? Jag vill alltså se hur folk resonerar kring de här personerna – för någon av dem måste vara ulv.
Klart som fan någon av oss fyra måste vara ulvar. Det är ju en helt jävla idiotisk frågeställning. Om du ska ställa den här frågan ordentligt så ska du fråga vilka av oss fyra som är gröna, och varför!

Men det här sättet präglar verkligen det du skriver i spelet, basse. Det mesta du lägger fram är så himla simpelt att resonera kring som ulv - galna teorier kan vem som helst frabricera och eftersom det saknar verklighetsanknytning (med största jävla sannolikhet) så är det ofarligt att som ulv snacka om det. Eller när man är uppenbart tydlig och sitter och pratar om självklarheter som att vi ju måste komma ihåg och rösta i slutet av rundan t.ex. Och så för man världens resonemang kring vikten av att lägga sin röst innan rundan tar slut.

Rasmus - Jag gillar teorierna. Tycker dock att det var otydligt att han inte var helt säker på att Vimes/Mukwa båda var gröna. Väldigt mycket dryghet, något jag inte känner igen från förra gången. Speciellt dojjan mot K.K, den var riktigt aggro. Inte så mycket rödande eller grönande för mig.

Larsson - Var bra i R1. Har ännu att visa något hett i R2.

Vimes - Fattar inte den passiv-aggressiva tonen i början av R1. La en röst på mig och vägrade släppa mig för att jag 1. röstade på honom "utan tillräckliga skäl" och 2. höll en ton som fick honom att tycka att jag drog stora växlar på honom och Hastfer.

Brynolf - Jag förväntar mig ett hett bybospel av Brynolf i R2. Grejen är att det kändes väldigt bra att bli grönad av någon i R1 och känna att inte alla hade mig som röd, men det är ju också väldigt slappt att skydda bybor från hängning. Vidare var det ju jävligt tajt avslutning i R1 och när då Brynolf menar att jag är grön nästan helt säkert, varför ligger han med sin röst på Vimes för? Kanske för att han vet att Max Raven är grön också?

Trasapa - För mig är Trasapan orange-brun. Han har lagt sig till med en Kånkel-ton som tycks med ens nonchalant och skämtsam. Det känner jag inte igen från tidigare spel med Trasan, åtminstone inte så här utbrett i hans vokabulär och beteende. Det får mig att tro att han faktiskt är mycket mer nonchalant till spelet nu. Lägg därtill att Trasan inte tycker så himla mycket i spelet, han har inte så många rödningar på folk - t.ex. vill han slappt rösta ut Recca för att jag är miller. Jag upplever inte att Trasan tillfört så mycket mer än det.

I listan ligger också:
Pix, Ruga, Anth och Xyas, spelare jag inte har någon direkt pejl på alls. Ganska kass aktivitet och Anth har inte fått komma igång riktigt ännu (men där artar det sig åtminstone).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Recca känns mer grön nu än innan, men att hon har släppt mig känns som att hon vet att jag är grön och det talar emot henne. Det finns ett par spelare som Recca uttryckligen hatar att förlora och ha fel emot, och jag tänker hävda att jag är en av dem.
Varför jag grönar dig?

Du röstade ut Max Raven som visade sig vara grön, men jag är ju också grön, så det kan jag ju liksom inte hålla mot dig... Att jag är mycket farligare som bybo mot ulvar än vad Max Raven är och jag var ju ett lika gott alternativ i R1 som Raven betyder ju att om du som ulv skulle välja någon att ha ut ur spel så skulle du ju välja att ta ut mig.

Samtidigt gnager det lite i mitt bakhuvud att det också är nice att ha kvar Recca-Hastfer debaklet i spel - MEN att vara den som lägger den tveklöst starkaste rösten på en grön bybo är ju nåt en ulv skulle undvika.

Sen gjorde du också fetast intryck i R1 vilket drar på dig både nattmord och väkteri. Jag la ju fram den här teorin tidigare... Det faktum att ingen dog tycker jag tyder på att du blev väktad - jag ser inte alls Vimes som ett alternativ här såsom Rasmus gör, för jag tycker inte Vimes alls var lika bra.

Klart jag inte räknar ut dig som möjlig ulv, men just nu finner jag det bra mycket mer osannolikt än sannolikt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Okej, jag kommer rösta på KK på söndag kväll om inget dramatiskt inträffar.
Så där har ni mig röstmässigt. Jag kan också passa på att säga något om de fyra heta:

Recca
Millerclaims är jobbiga eftersom man aldrig riktigt kan lita på att det är en miller. Självklart. Men jag tycker också att Reccas snack om sin sysselsättning är klurigt. Det hade varit så mycket enklare om hon bara hade gått ut med den rakt av (tycker jag, men jag är ju kanske inte så bra på det här spelet då – för mig måste allt skrivas i stora bokstäver).

Sedan tycker jag att hon har varit rätt trött och oengagerad hittills, med undantag för hennes senaste två inlägg. Allts, jag känner mig som varulvsspels-dyslektiker så när Recca som spelade storartat förra spelet ligger så där lågt då blir jag misstänksam. Så enkel är jag. Så grunt är mitt tänkande.

Nu verkar det ju som att !Paxen verkligen är en siare som har hittat en ulv. Ju tystare KK är desto mer lär det bekräftas.

Så nu är väl Recca grön då.

Hastfer

Tja, lite samma som Recca här, men ändå konstigt med halvmiller-rollen och att han låter som att han har fått råd genom etern.

Men rätt grön trots allt.

KK
Tja, han har väl spelat som vanligt, även om det har varit lite segt. Dn där väven väntar man ju på… men just nu är han den som pingar rödast eftersom en outad siare (jag utgår från att !Paxen är grön+siare nu) har siat honom.

Röd.

!Paxen
En sådan grej som stör mig så inihelvete är att han inte deltog alls i R1. Han röstade inte ens. :gremmad: :gremmad: :gremmad: Och så är han siare?! Man tar sig för pannan.

Men jag köper tillsvidare idén om att han valde bland de han uppfattade som toppspelare och därför siade KK. Låter rimligt. Det hade varit värre om han sagt nåt i stil med att "det var dumt att sia Recca eftersom hon var miller".

Men det är sånt där som förvirrar mig som bybo, precis som Reccas spel i R1. Som varulvsspelsdyslektiker måste allt vara skitenkelt och jättetydligt för att hänga med. Jag trivs med spel som är lätta att läsa, hellre än spetsfundigheter och mystiska smulor. Förstår ni då kanske bättre varför det känns så bekvämt för mig när alla outar allt? Jag tycker att jag är rätt smart i andra sammanhang, men helvete vad jag känner mig imbecill i sådana här spel. Emp hade rätt, det här är min vita val. :gremsuck:

Recca said:
Som om det någonsin stått på spel att siaren behöver gå ut för att gröna millerserna. Att det finns en siare säger ingenting om ifall millerserna är gröna eller ej, det enda det säger är att det kan finnas millers i spel.
Ja, Recca, för JAG har ju ingen information om att du är miller. För dig är det ju självklart, men för mig så är det inte det. Du riskerar att bli högfärdig här: så snälla var lite ödmjuk i egenskap av att sitta på info som andra inte har. Min "logik" funkar så här:

1) En ulv claimar miller för att bli immun mot framtida siande. 2) Se det var tokigt, för det MÅSTE inte finnas en siare i spel. Wrnu har experimenterat friskt med formerna för spelet och Empi kanske har kokat ihop något alldeles speciellt – han varnar ju för det också i startinlägget "...på ön där allt kan hända". 3) Ingen siare träder fram: Aha! Ulvarna har gjort bort sig!

Recca said:
Men det här sättet präglar verkligen det du skriver i spelet, basse. Det mesta du lägger fram är så himla simpelt att resonera kring som ulv - galna teorier kan vem som helst frabricera och eftersom det saknar verklighetsanknytning (med största jävla sannolikhet) så är det ofarligt att som ulv snacka om det. Eller när man är uppenbart tydlig och sitter och pratar om självklarheter som att vi ju måste komma ihåg och rösta i slutet av rundan t.ex. Och så för man världens resonemang kring vikten av att lägga sin röst innan rundan tar slut.
Recca, jag tror att du läser mig som du läste mig förra spelet. den här gången är jag bybo. Jämför tex hur jag var försiktig och inte ville outa, nu kör jag ut med allt. Även om fluffet saknar betydelse är jag övertygad om att ulvarna inte vill "vara först" med att släppa sin info. Det är för farligt och ställer de i strålkastarn på ett sätt som ingen gillar.

Jag tycker alltså (kolla mina inlägg) att TVÅ millers, varav en halvmiller (?) är skäl till att börja undra över spelupplägget. Men wtf nu ser allt ut att vara i sin ordning. Ja, vi har tydligen två millers.

Sedan är det så här också: jag tycker att det är tråkigt, långsamt och tröttande att sitta och på ordnivå dissikera vad folk har sagt/tänkt. Sån't gör du skitbra. Det är din grej. Men jag avskyr det. Jag blir så himla rastlös och vill bara springa omkring. "Jaha, nån sa att bladda bladda…och? Vem bryr sig? Det kan ju betyda vafan som helst." Så känner jag. Spelupplägget däremot gillar jag att analysera och jag gillar verkligen tanken på att det här spelet skulle kunna vara tweakat. Jag drömmer om att få vara den som lägger fram den där helt freakiga teorin - och så visar den sig stämma! Men då krävs det förstås att SL har tweakat formen…

Så, det här spelet verkar inte riktigt vara min kopp té, men vafan.
 
Top