Ett gotiskt/Universal Horror/Hammer Horror fantasy spel på svenska

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
- skogen. Stor, mörk, sagolik. Alla sagor om skogen är sanna. John Bauers tavlor är baserade på verkliga motiv.
Om man kör på det, bör man ha kungligheter/adel mer som de ser ut i Bauer istället för något mer 17/1800-talit.

- en stad befolkad av små troll med svansar, endast aktiva på natten. Fattigdom, trängsel och fylla finns överallt i de vindlande små gränderna. De har svårt att anpassa sig till stadslivet men vill inte bo i skogen längre, på grund av något ondskefullt där.
Bergtrollen där emot trivs utmärkt och kontrollerar stadens bokstavlit underjordiska handel och bostadsmarknad.

Du är uppenbarligen intresserad av en helt annan sorts troll.
Jag är inte det. Bara förvirrad o noterande att vi talar om varandra. Lessen att du uppfattar mig som så :( . Men vi fortsätter diskutionen på PM.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Jag deklarerar nu att arbetsnamnet på vad vi nu oorganiserat o planlöst skapar/diskuterar ska vara Korploft [åska]

Är inte Symbaroum delvis just detta?
Kanske... jag kan inte Symbaroum tillräckligt bra för att uttala mig (bortsätt från att den medeltida-ish känslan den har inte är vad som mest dyker upp i vad jag skulle se som huvudindikationerna), hur tänkte du? Vi skulle kunna lägga till det i listan av existerande spel man kanske ska använda för att göra ett hack av.

Ska vi ta det som att i detta Korploft [åska] som vi nu skapar så är det standars att ankor har grön fjäderskrud o endast fåtalet (utlänningar, utstöta, utvalda) har annan fjäder färg?

Hade Hammarskräck varit svenskt, hur hade filmerna då sett ut?
Bohus fästning som stand-in för Draculas slott, Gunnar Björnstrand som van Helsing, Bibi Andersson som Carmilla... det är vad jag kan komma på just nu.

  • Små furstendömen som plågas av diverse fasor från de djupa skogarna
Bortsätt från när det är glana vetenskapsmän bland oss...
eller mordiska aristokrater...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Det här kan nog vara inspirerande när man rör sig i i stadsmiljö, eller är stadspolis som blir inväg kallad till att hjälpa den lokala länsmannen Polisarbete på Bellman noir-tiden 3 maj 2022 - Vetenskapsradion Historia | Sveriges Radio

...Det jag just skrev gör att jag insåg att man skulle kunna ha ett äventyr eller kampanj baserat på Hot Fuzz där spelarna är hög kompetenta stadspoliser som av politiska skäll skickas ut på landet där de börjar inse att den sömniga kommun de har fått att rida omkring i döljer mörka hemligheter...

Vilket också är lite historien i Sleepy Hollow (1999), även om det där e frågan om att det inte bara är intern-politiska skäll till att Ichabod Crane skickas iväg, det förekommer ju också mord där. Om man skulle köra mer på HH o UH grejen än fantasy där magi o övernaturliga monster är vanligt (eller iallafall inte brukar arta sig i form av odöda/liknande) så är det nog inte allt för ovanligt med skeptiker som inte är ett dugg beredda på att de möter huvudlösa ryttare, vampyrer o andra odöda.

Lite liknande tema har jus också filmen Vargarnas pakt även om det då mer en fråga om specialister som har skickats specifikt för att ta reda på vad som pågår o stoppa det.

Både Sleepy Hollow o Vargarnas pakt känns som de skulle kunna användas som inspiration, inte bara för själva plotten utan även gällande miljö, kläder, o folks reaktioner till vad som pågår.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Den största inspirationen till den här tråden är självklart rollspelet Ravenloft, men det finns nog andra spel som man kanske kan använda som inspiration.

Exalted:s Shadow lands områden, Deathlords och Abyssal Exalted är mer anime/mytologi-nivå fantasy men kan ändå vara inspirerande, om inte annat så har de flertalet monster o besvärjelser som är något nytänkande. Illustrations mässigt är de dock mer anime/dataspel/gotik+ än iallafall min tanke på Korploft är.

TORG:s Orrorsh område delar flera av Ravenlofts inspirationer (i alla fall i den klassiska varianten, vet inte hur det ser ut i nuvarande). Den är klart inspirerade av UH o HH och/eller liknande grejer, även om de också har lite mer nutids skräck (vissa saker/monster känns väldigt Stephen King), dessa är för det mesta för områdena där vår verklighet fortfarande är stark, men det finns några som är för de områden vars verklighet är mer Oskariansk-ish. Den klassiska Orrorsh boken har också ett antal bra spelledare tips rörande gotisk-ish skräck, o deras magi system (där varje besvärjelse är i praktiken en unik ritual som blir lättare att utföra, gällande tärningsslag, ju fler steg o ju mer komplicerad ritualen är) kan vara något att stjäla om man vill ha en värld där magi är mer något de flesta bara kastar en gång (för att få sin kärlek, döda någon, hämnas, etc.) o inte något spelarna har tillgång till lätt.

World of Darkness medeltida o renässans böcker kan vara av intresse, o det känns som i den typ av värld vi diskuterar så finns fickor av områden där folk lever mer som under medeltiden/renässansen än 17/1800-talet. O även om det inte är så historiskt korrekt (som om den här typen av spel vi diskuterar skulle vara det) det är ju den passande att de utmålar medeltiden så mörk o grym eftersom den gotiska litteraturen (o perioden då de först skapade) är där en hel del av de falska påståendena om hur mörk o grym medeltiden var först etablerades, eller iallafall spreds stort. O en herreman som bor i slott långt bort från moderniteter o behandlar alla inom hans beläning (eller vad han ser som detta) som de var hans livegna (trots att livegenskap har varit förbjudet i generationer) o har mindre värde än hans jakthundar, känns passande för den här typen av värld Korploft kan vara.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Troll, älvor och nissar känns inte så Hammer eller Universal.
jag gillar idéerna men ser inte någon koppling till Hammer-filmerna.
Man kan argumentera att de kan passa under "fantasy" delen av trådens titel. Ex. flera svenska fantasy rollspel under det senaste årtiondet så har John Bauer/Rolf Lindberg inspirerade troll varit en del av världarna, så man kan säga att det finns en grund till åtminstone sådana.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Man kan argumentera att de kan passa under "fantasy" delen av trådens titel. Ex. flera svenska fantasy rollspel under det senaste årtiondet så har John Bauer/Rolf Lindberg inspirerade troll varit en del av världarna, så man kan säga att det finns en grund till åtminstone sådana.
Just därför tycker jag gott att man kan skippa dem här. Svenska rollspelsskapare har lufsat runt i storskogen i mer än tjugo år nu, så jag tycker gott det är tid att hämta inspiration annorstädes.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man kan argumentera att de kan passa under "fantasy" delen av trådens titel. Ex. flera svenska fantasy rollspel under det senaste årtiondet så har John Bauer/Rolf Lindberg inspirerade troll varit en del av världarna, så man kan säga att det finns en grund till åtminstone sådana.
Jag vet inte , känns det som om vi behöver Trudvang the Swedish hammer horror fantasy game ?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Just därför tycker jag gott att man kan skippa dem här. Svenska rollspelsskapare har lufsat runt i storskogen i mer än tjugo år nu, så jag tycker gott det är tid att hämta inspiration annorstädes.
Så vad föreslår du till, eller vill se i Korploft?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Jag hade gått hårt in på den litterära och filmiska snarare än folkloristiska inspirationen. Vampyrer och varulvar, mumier som vaknar och tar hämnd på gravplundrande kolonialister, spöken som hemsöker gamla borgar. Vissa rollpersoner är inte människor, utan snarare tragiska gestalter skänkta halvliv genom ockult vetenskap – en Adam eller en Coppelia. Den rent mänskliga kapaciteten för ondska och likgiltighet ska inte heller underskattas, och där framstår det övernaturliga snarare som en hämnare, som när den Röda Döden till sist visar Furst Prospero att rikedomen inte kan skydda honom. Ska en svensk koppling finnas? Jodå, nog kan jag tänka mig att Körkarlen drar runt på vägarna, och att det någonstans finns en Kevenhüller som av skogsrået skänkts en grym uppfinnargåva. Men det är just den gotiska och eftergotiska litteraturen jag tycker att man ska ta fasta på, snarare än folktron.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
En miljö man kan använda som e svensk o passar det gotiska, på sått o viss, som inte e skogen, är skärgården. Man är lika instäng på en ö som i en djup skog eller dal, där man inte känner någon, lokalbefolkningen inte har någon vilja att gå emot den lokala herremannen (av rädsla, lojalitet, sin egen vinning, eller annan anledning), och du inte har någon ide vart du ska ta dig om du får tag på en båt. Lokalborna vet var alla rev finns, det gör inte du, de vet hur man ska ta sig fram för att komma till fastlandet, det gör inte du, de kan namnge alla öar och vet vad som finns på dem o har kontakter eller släktingar på alla som har folk på sig, du (eller ni om man nu talar en grupp äventyrare) är ensamma.

O ett gammalt slott, befästning eller herrgård kan lika gärna finnas på en ö som någonstans på fastlandet, o samma sak gäller ett modernt laboratorium, sanatorium eller herrgård. O Dödlig skörd utspelar sig ju på en ö o dess plot kan man ju bara stjäla rakt av, antingen med RP:na i polisinspektör Neil Howie roll, eller så kan de vara de som skickas för att ta reda på vad som hände med Neil Howie-motsvarigheten.

Här talas det om hur svårnavigerad skärgården var Porten till Stormakts-Sverige 10 maj 2022 - Vetenskapsradion Historia


Den största inspirationen till den här tråden är självklart rollspelet Ravenloft, men det finns nog andra spel som man kanske kan använda som inspiration.

Exalted:s Shadow lands områden, Deathlords och Abyssal Exalted är mer anime/mytologi-nivå fantasy men kan ändå vara inspirerande, om inte annat så har de flertalet monster o besvärjelser som är något nytänkande. Illustrations mässigt är de dock mer anime/dataspel/gotik+ än iallafall min tanke på Korploft är.

TORG:s Orrorsh område delar flera av Ravenlofts inspirationer (i alla fall i den klassiska varianten, vet inte hur det ser ut i nuvarande). Den är klart inspirerade av UH o HH och/eller liknande grejer, även om de också har lite mer nutids skräck (vissa saker/monster känns väldigt Stephen King), dessa är för det mesta för områdena där vår verklighet fortfarande är stark, men det finns några som är för de områden vars verklighet är mer Oskariansk-ish. Den klassiska Orrorsh boken har också ett antal bra spelledare tips rörande gotisk-ish skräck, o deras magi system (där varje besvärjelse är i praktiken en unik ritual som blir lättare att utföra, gällande tärningsslag, ju fler steg o ju mer komplicerad ritualen är) kan vara något att stjäla om man vill ha en värld där magi är mer något de flesta bara kastar en gång (för att få sin kärlek, döda någon, hämnas, etc.) o inte något spelarna har tillgång till lätt.

World of Darkness medeltida o renässans böcker kan vara av intresse, o det känns som i den typ av värld vi diskuterar så finns fickor av områden där folk lever mer som under medeltiden/renässansen än 17/1800-talet. O även om det inte är så historiskt korrekt (som om den här typen av spel vi diskuterar skulle vara det) det är ju den passande att de utmålar medeltiden så mörk o grym eftersom den gotiska litteraturen (o perioden då de först skapade) är där en hel del av de falska påståendena om hur mörk o grym medeltiden var först etablerades, eller iallafall spreds stort. O en herreman som bor i slott långt bort från moderniteter o behandlar alla inom hans beläning (eller vad han ser som detta) som de var hans livegna (trots att livegenskap har varit förbjudet i generationer) o har mindre värde än hans jakthundar, känns passande för den här typen av värld Korploft kan vara.
Hade hjärnsläpp här eftersom jag inte nämnde Götterdämmerung här. Massa saker att sno ta inspiration från, deras magisystem som inte följer klassiska DnD systemet (där magiker lätt blir gruppens artillerist) kanske kan också vara något man kan ta rakt av.

Sedan känns Scarred Lands världen till DnD, från Sword and Sorcery Studios (underförlag till White Wolf) som något man kan ta inspiration från, eller i alla fall hur folkslag presenteras i deras Creature Collection böcker.


Jag hade gått hårt in på den litterära och filmiska snarare än folkloristiska inspirationen. Vampyrer och varulvar, mumier som vaknar och tar hämnd på gravplundrande kolonialister, spöken som hemsöker gamla borgar. Vissa rollpersoner är inte människor, utan snarare tragiska gestalter skänkta halvliv genom ockult vetenskap – en Adam eller en Coppelia. Den rent mänskliga kapaciteten för ondska och likgiltighet ska inte heller underskattas, och där framstår det övernaturliga snarare som en hämnare, som när den Röda Döden till sist visar Furst Prospero att rikedomen inte kan skydda honom. Ska en svensk koppling finnas? Jodå, nog kan jag tänka mig att Körkarlen drar runt på vägarna, och att det någonstans finns en Kevenhüller som av skogsrået skänkts en grym uppfinnargåva. Men det är just den gotiska och eftergotiska litteraturen jag tycker att man ska ta fasta på, snarare än folktron.
Hur skulle du göra fantasy delen, så att folk tänker fantasy m/m lika mycket som skräck?


Spelbara folkslag, eller snarare klasser:
- Människa
- Bortbyting
- Homunculus
Bara så vi är på samma sida, hur tänkte du dig homunculus?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Askhem?
Shadows over Filmland har mycket bra för Hammer-aktig horror med sitt Backlot Gothic-koncept.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Och när det gäller illustratörer finns det bara några som kan komma ifråga:
Lars Krants
Stefan Kayat

och Martin McKenna (RIP), vars illustrationer bara är Hammer Horror! Se t ex Green and Pleasant Land m m.
Samt Bernie Wrightson förståss.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
(allmän tanke, inte kommentar om det ovan) Tror man bör ha att några av de klassiska fantasy raserna är bland start raserna. För att det kan lätt bli att folk i första hand bara ser gotisk skräck eller ockulta mysterium om man inte har några grejer som uppenbart säger fantasy. Sedan kan man ju göra någon typ av gotisk tvist på det hela:
* kanske dvärgarna är mer Snövit än Tolkien (i alla fall de som man i huvudsak interagerar med), klassiska sagor verkar vara populära att använda som inspiration i modern gotik o Ravenloft)
* större delen av alla alver fyller nischen som gamla utdöende familjer (likt Otranto eller Usher) som lever i ståtliga slott och herrgårdar under förfall - anledning till att de (m/m) alla e så behövs.
* hobbitar/misslor/sånt fungerar som de stakars pittoreska byborna som fruktar feodalherren o hjälper hjältarna till sin lila (inte menat som ordvits) förmåga
* troll är John Bauer. Borde spelarrasen vara yngre troll eller en fråga om bergtagna som fått lämna sina kidnappare men nu är för mycket troll för att vara människor, eller halvtroll?
* Djurfolk? Ankor, för allt jag älskar dem känns lite malplacerade (kanske för att jag bara har svårt att se dem seriöst fungera som vampyrer o varulvar), men vargmän och andra rovdjurs/asättar baserade djurfolk borde funka utan problem. Fast samtidigt så att använda ankor säger ju absolut att det e svensk fantasy rollspel.

Eftersom mycket av gotiken sniffar runt i gamla Romerska o Hellenistiska områden, kanske någon av deras raser (fauner, tritoner, minotaurer, etc.) bland startraserna?

Damphyrer borde nog vara bland start raserna i vilket fall som helst, även om de inte är vanliga så känns det som något flera spelare vill vara o de flesta dhampyrer väljer nog en livsstil som äventyrare.
Har folk några egna tankar rörande vilka raser som man bör ha? Själv anser jag nog fortfarande att man bör använda sig av lite raser som inte säger "skräck" för att peka på att det är ett fantasy spel i första hand med skräcken i andra hand.

Men samtidigt, o för diskussions skull, skulle man ju kunna ha lite raser baserade på klassiska film monster - vampyrer o varulvar känns uteslut för då förlorar de monster faktorn - men man kan damphyrer o ha någon typ av vildmän som konstant ser ut som UH:s Wolf-Man varulv.

Monstret i den svarta lagunen skulle man ju kunna köra som en hel ras som e spelbar, så länge man e i närheten av vatten, som en mer fysiskt monstruös version av Gondika:s tritoner, spridda över större sjöar o kuststräckor.

Frankensteins monster förlorar det som gör hela processen som något annorlunda o förbjudet om det finns många av liknande modell. Men man skulle kunna ha att man kan spela någon som har blivit experimenterad på av en galen vetenskapsman (som kan vara en själv) o därigenom fått övermänskliga krafter, men nog också någon typ av nackdelar (på detta sett kan man även kasta in bl.a. Mr. Hyde o den osynliga mannen, o Moreaus skapelser*) som spelar möjligheter - denna tanke skulle nog fungera som M:UA mutation system där man får vissa fördelar men också någon typ av nackdel/ar, om inte annat så kommer man vara av intresse för andra vetenskapsmagiker (mer eller mindre skrupelfria) som vill lista ut hur det hela gjordes.
* även om dessa känns som de inte har samma genomslag i en värld där djurfolk är den del av vardagen.

I en värld där varulvar (o liknande) är en del av livet som man bara kan råka ut för (likt stormar eller stråtrövare) så kanske är något i stillen med DnD: Eberron:s Shifters möjligt? Kort versionen är att de är ättlingar till folk har varit varulvar/hamnskiftare o icke-sådana o i nuläget är något djuriska människor (djuriska sinnen, anletsdrag, o instinkter, kraftig behårighet) som kan tillfälligt göra sig mer djuriska (ge dem klor, ökad fysisk förmåga, tålighet, o/e än skarpare sinnen). Något sådant skulle ju kunna skapats genom att någon/flera vetenskapsmagiker försökt bota varulvar, eller skapa en version av förbannelsen/smittan där man får fördelarna o inte nackdelarna så hen kunde skapa en styrka av varulvar som en personlig arme, eller bara av rent vetenskapligt intresse (utan empati med forsknings subjektet). Eller så skulle man kunna ha att ovan styckes ide om att man kan spela överlevare av experiment har som en av möjligheterna är att man får krafter likt en shifter.



Om man ska bara ta en titt på huvudindikationen till tråd starten, Ravenloft, så har det spelet sedan åtminstone 3:ed (det är i alla fall då jag såg dem första gången) haft, vid sidan av start raserna, Caliban: "Caliban are unfortunate creatures that share less with their parents than they do with the monstrosities that stalk the night. Often born from a normal pregnancy, Caliban are the result of a dark corruption that suffuses the land. From the highest aristocrat to the lowest peasant, the birth of a caliban is feared and reviled. Such children are often exposed to die in the wilderness, but their cursed birth often finds them struggling to make a living, whether they succeed at thriving in the wilderness, or they are helped by darker forces. There are stories of caliban being raised in seclusion by nobles, often with disastrous results. / Despite these cautionary tales, Caliban are uniquely suited to survive in the dark recesses of a horrible landscape. They are hardy, thick-skinned (at times literally), and are inured to otherwise maddening realities of a dangerous world full of monsters and doom. As adventurers, Caliban actually prefer a life of travel and excitement, as it prevents them from settling into an area where their strange appearance and uncouth ways would attract unruly mobs and worse."
O om jag minns rätt så ersätter de i praiktiken halvorcer, som inte ska förekomma i stor mäng i Ravenloft p.g.a. att orcer är ovanliga.

Sedan i 5:ed så läggs även till:
* Dhampir "Born of a creature of any lineage, and a vampire, dhampirs are usually the perfect mix between the two. There’s no need for these creatures to breathe, and they can walk without issues in daylight. These half-vampires can climb walls and wait for their prey to come close, where they can partly regenerate their vitality by using their sharp fangs."
* Hexblood "Twisted creatures empowered by the Feywild. Hexblood wield tokens imbued with fey magic to telepathically communicate or spy on those they share it with. These energies don’t come alone, as these who are touched by this magic can both change appearance and put hexes on their foes with ease."
* Reborn "Death was not the end, and the reborn came back due to some unknown magic or willpower. Reborns aren’t tied to the basic needs such as breathing, sleeping or eating, and can’t be easily put to their eternal slumber, as their willpower make them more difficult to be defeated, as well as resistant to poison."
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle nog för att framhäva att det är fantasy ha med dom vanliga spelbara fantasyraserna så som människa , alv , halv alv , dvärg , hob osv.

Man kan ju alltid om man vill döpa om och reskina dessa så att dom om man nu tycker så passar bättre in i settingen så som caliban ist för halvorcher i ravenloft.

Nattens fasor så som varulvar , vampyrer och övriga hammer/universal/gothic horror monster i settingen hade jag låtit vara icke spelbara raser.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Jag skulle nog för att framhäva att det är fantasy ha med dom vanliga spelbara fantasyraserna så som människa , alv , halv alv , dvärg , hob osv.
Skulle du göra dem annorlunda från standard mallen (som de presenteras i spel som DoD, Äventyr o liknande världlösa system) eller behålla den (likt hur människor inte beskrivs annorlunda i Ravenloft o liknande)?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Monster

Självklart ska man ha med vampyr, varulv, svartkonstnärer, kultister, m/m smarta galvaniska golems, o liknande - alla med möjligheter att göra dem väldigt olika, även om förmågan att kunna beträda helig mark eller inte skygga undan från en helig symbol bör vara något som inga/få av dem kan göra - men vilka fler monster? Om vi tar en titt på listan om olika Hammer Horror monster/skurkar (utanför de tre stora) som skrevs tidigare så har vi några till:
Men jag anser också att vi ska ha ett antal klassiska (o kanske inte så klassiska) fantasy djur/monster, de flesta fungerar nog utmärkt som något som hotar en liten by eller fattig borg (o som det kan visa sig bara är symtomen på något värre, eller kontrolleras av en onding). En som jag inte tycker passar är nog drakar (gör att det känns mer traditionell fantasy istället för gotisk), även om de självklart bör vara del av mytologin, o andra monster som bara är stora o ostoppbara o inte kan gömma sig i en skog (så inga problem med jättespindlar o jätteormar). Även om något sådant kan ju vara slutklämmen på ett äventyr - likt i The Colossus of Ylourgne av Clark Ashton Smith där efter mycket uppbyggnad det visar sig att skurken skapar en jätte genom nekomanti o alkemi o ett stort antal kroppar som råmaterial.

Gotisk fantasy känns för min del att monster sällan hotar ett rike eller liknande utan det är ofta ett mindre samhälle som störst som är under egentligt hot, även om det kan leda till sociala problem utanför rikets - likt i Vargarnas pakt, där ett monster hotar landsbygdsbefolkningen o dess boskap i en provins o den lokala makten oförmåga att handskas med den leder till social oro, vilket får kungen att skicka folk dit för att lösa det hela.

Också, en viktig punkt bara för att själva spelvärlden är centraleuropeisk-ish så ska man inte hålla sig till bara monster/väsen från detta område, vilket jag noterar att det lätt klan bli när man diskuterar fantasy områden baserade på verkliga världen. O vi har ju föregångare i detta i ex. HH:s Förstenad av skräck där en gorgon är monstret, trots att den utspelar sig på tyska landsbygden. Sedan kan man ju påpeka att alla UH o HH monster baserade på existerande väsen/mytologi kör sitt eget race med dessa, kommer på nya regler/krafter o stryker/ignorerar andra.


Några egna tankar från andra? Hålls det med eller emot?


Sedan vill jag nog säga att personligen gillar jag idén om att kasta in några av Lovecrafts monster, inte de övermäktiga men flera av de som dyker upp i ex. Sökandet efter det drömda Kadath, eller ha mi-go som det som ligger bakom att folk försvunnit, dykt upp med nya personligheter o de dissekerade kropparna som man hittade dumpade i floden.
 
Top