Ett gotiskt/Universal Horror/Hammer Horror fantasy spel på svenska

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Inspirerat av det här:
Om något så säger den här tråden att någon borde göra ett gotiskt/Universal Horror/Hammer Horror fantasy spel på svenska.
från Ravenloft men utan DnD och D20 ej heller DnD kloner , retrokloner av DnD eller osr? tråden.

Som sagt, ett gotiskt/Universal Horror/Hammer Horror fantasy (så inte Vaesen eller Chock som inte är vad vi skulle fantasyspel) tycks saknas på den svenska marknaden. Hur skulle folk göra det? Vilket system bör användas, eller bör man komma på något nytt?

Vilka raser skulle man ha med (standard? bara människor? något mer inspirerat av gotiken och Central- & Östeuropeisk folktro?)

Hur avancerad teknologi? Eldvapen? DaVinci-punk teknologi?

Hur borde magin fungera?

Bör man presentera en värld eller bara ha några små kungadömen/områden/platser med olika gotiska teman som äventyrs platser kan kastas samman på olika sett av spelledaren?

Vilka monster bortsätt från vampyrer och varulvar? Borde man har några standard fantasy i bestiariet eller ska man undvika sådant?

Bör man gå mer Castelvania, Vampire Hunter D, Warhammer Fantasy vampyrer gotik+ i designen eller bör man hålla sig mer till Universal & Hammer Horror rätt så realistiska design?

Med mera. Vad täcker folk
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Gotisk fantasy i Sverige, då tänker jag att det ska förmedla känslan av vackert förfall, men uppskruvat. Lite som i Oktoberlandet kan fantasyfolk, platser eller andra fenomen få symbolisera detta, fast i en någorlunda Svensk/nordeuropeisk miljö.

Jag ser framför mig:

- ett dekadent fefolk, klädda i gamla slitna 1700-talskläder med peruker och allt. Hänger runt i överväxta renässansträdgårdar eller i den dragiga balsalen på slottet där Fekungen har en ständigt pågående maskeradbal som ingen tycker är kul längre.

- små krumma fiskliknande humanoider som bor i skärgården i små, illa byggda trähus målade svarta med tjära. Möjligtvis ättlingar till ett tidigare mäktigt fiskfolk på havets botten som väntar på en ny storhetstid.

- ett evigt slagfält är täckt av en krutstinkande dimma, där hörs avlägset kanoners dån och hästars skrik.

- en stad befolkad av små troll med svansar, endast aktiva på natten. Fattigdom, trängsel och fylla finns överallt i de vindlande små gränderna. De har svårt att anpassa sig till stadslivet men vill inte bo i skogen längre, på grund av något ondskefullt där.

- skogen. Stor, mörk, sagolik. Alla sagor om skogen är sanna. John Bauers tavlor är baserade på verkliga motiv.

Magi funkar som i sagor, ofta knutet till ett nummer, ofta tre eller sju. Det är ofta ett avtal inblandat, ett pris att betala, ett ironiskt straff för den som bryter avtalet.

Vet inte om det stämmer med vad du var ute efter, har ingen koll på warhammer, men det är lite den stämningen jag skulle vilja komma åt i en nordisk gotisk fantasymiljö. Att den är märklig och lite skrämmande fast samtidigt bekant på något vis.
 
Last edited:

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
47
Nattens Varelser?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Gotisk fantasy i Sverige,
Skrev "på svenska" inte "i Sverige", men det betyder ju inte att ett gotiskt fantasy spel kan ha Sverige som start/huvud miljö.

---------------------

(allmän tanke, inte kommentar om det ovan) Tror man bör ha att några av de klassiska fantasy raserna är bland start raserna. För att det kan lätt bli att folk i första hand bara ser gotisk skräck eller ockulta mysterium om man inte har några grejer som uppenbart säger fantasy. Sedan kan man ju göra någon typ av gotisk tvist på det hela:
* kanske dvärgarna är mer Snövit än Tolkien (i alla fall de som man i huvudsak interagerar med), klassiska sagor verkar vara populära att använda som inspiration i modern gotik o Ravenloft)
* större delen av alla alver fyller nischen som gamla utdöende familjer (likt Otranto eller Usher) som lever i ståtliga slott och herrgårdar under förfall - anledning till att de (m/m) alla e så behövs.
* hobbitar/misslor/sånt fungerar som de stakars pittoreska byborna som fruktar feodalherren o hjälper hjältarna till sin lila (inte menat som ordvits) förmåga
* troll är John Bauer. Borde spelarrasen vara yngre troll eller en fråga om bergtagna som fått lämna sina kidnappare men nu är för mycket troll för att vara människor, eller halvtroll?
* Djurfolk? Ankor, för allt jag älskar dem känns lite malplacerade (kanske för att jag bara har svårt att se dem seriöst fungera som vampyrer o varulvar), men vargmän och andra rovdjurs/asättar baserade djurfolk borde funka utan problem. Fast samtidigt så att använda ankor säger ju absolut att det e svensk fantasy rollspel.

Eftersom mycket av gotiken sniffar runt i gamla Romerska o Hellenistiska områden, kanske någon av deras raser (fauner, tritoner, minotaurer, etc.) bland startraserna?

Damphyrer borde nog vara bland start raserna i vilket fall som helst, även om de inte är vanliga så känns det som något flera spelare vill vara o de flesta dhampyrer väljer nog en livsstil som äventyrare.

---------------------

Nattens Varelser?
Grejen där är väll att det jag tänker mig är något som man i första hand beskriver som gotisk fantasy med skräck/mysrysare tema, än skräck som första beskrivande ord.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
* Djurfolk? Ankor, för allt jag älskar dem känns lite malplacerade (kanske för att jag bara har svårt att se dem seriöst fungera som vampyrer o varulvar), men vargmän och andra rovdjurs/asättar baserade djurfolk borde funka utan problem. Fast samtidigt så att använda ankor säger ju absolut att det e svensk fantasy rollspel.
Hur kan du ens tveka?

C duck.jpg
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
ett dekadent fefolk, klädda i gamla slitna 1700-talskläder med peruker och allt. Hänger runt i överväxta renässansträdgårdar eller i den dragiga balsalen på slottet där Fekungen har en ständigt pågående maskeradbal som ingen tycker är kul längre.

- små krumma fiskliknande humanoider som bor i skärgården i små, illa byggda trähus målade svarta med tjära. Möjligtvis ättlingar till ett tidigare mäktigt fiskfolk på havets botten som väntar på en ny storhetstid.

- ett evigt slagfält är täckt av en krutstinkande dimma, där hörs avlägset kanoners dån och hästars skrik.
Så du tänker att man kör Stockholm, Göteborg och Malmö helt enkelt?

Tvungen.

Skämt åsido älskar jag denna ingång. Min lagom ödmjuka åsikt att fantastik växer av att göras platsspecifik, och hämta inspiration ifrån det mycket lokala och egna istället för det mer globala och allmänna. Hellre cyberpunk i Köpenhamn eller på Hisingen eller i Ixelles än i ett generiskt, japanskt-amerikanskt storstadssprawl. Hellre -- som väl personerna bakom Kopparhavets Hjältar brukar påpeka -- karavanserajer än värdshus. Men det är ju en smaksak.

- De dödas julotta kunde vara med, även om det inte är specifikt "jul" som firas; men döda som åker släde i snön och sitter tysta och hemska i nån kyrka.

- Hellre en otäck, mäktig näcken -- om det går att göra utan att det blir flabbigt -- eller kanske någon sorts skogsrå eller trollkung än en vampyr. Kanske.

Men alltså: älskar.

/sin
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Tycker det låter kul. Allt @Gerkub skrev var grymt, kör på det!
Angående system kan väl vad som helst funka, beroende på vad du vill ha för känsla. Vore kul att se något oväntat, som en slimmad version av openD6!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Så du tänker att man kör Stockholm, Göteborg och Malmö helt enkelt?
Då frågar man ju sig bara vilken stad det här är:
- en stad befolkad av små troll med svansar, endast aktiva på natten. Fattigdom, trängsel och fylla finns överallt i de vindlande små gränderna. De har svårt att anpassa sig till stadslivet men vill inte bo i skogen längre, på grund av något ondskefullt där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Fråga: läser folk bara "gotisk" o "svenska" o missar "Universal/Hammer horror" delen? För förslaget o kommentarerna har inte berört dem
Har klurat på detta. Avser det alltså de klassiska Lugosi-filmerna? Eller de senare kanske inte direkt lysande verken? Eller snarare en slags 70s gotisk estetik?

Jag har lite svårt att få ihop det mer än kanske någon form av Monster-of-the-Week upplägg?

Men roas väldigt av denna tråd så brainstorma på!

Själv tänker jag på indiespelet My Life With Master där man spelar tragiska hjälpredor till en ond gotisk slottsherre, fast de helst bara vill ha kärlek och vänner från byn.

Ett sådant gäng skulle kunna ha "vampyren i slottet" som uppdragsgivare och ge sig ut i vidare cirklar från slottet för att rota i gravkummel, böka i trollgrottor eller kidnappa älvor.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Där bor ju björfolk

Då frågar man ju sig bara vilken stad det här är:
Helsingfors?

Angående system kan väl vad som helst funka, beroende på vad du vill ha för känsla. Vore kul att se något oväntat, som en slimmad version av openD6!
Kanske ett hack av @Mekanurg s Gondika? Den har ju redan regler för vampyrer, likätare o damhpyrer, o mekanurg magin ger en ursäkt till att ha en massa koola DaVinchi-punk grejer, som både för hjältarna o för galna vetenskaps män.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Troll
Edgunn stirrade på den fängslade varelsen. Den hon länge trott var hennes make. Hur kunde hon ha låtit sig luras? Det sträva håret, de vassa tänderna. Hans blod var befläckat, och det borde hon ha insett. Långt innan morden. Långt innan det fruktansvärda frossandet. Det var inte en man hon gift sig med. Hon hade släppt in trollblodet i byn, i det fredliga Sommarlund, och nu vilade skulden för de döda tungt på hennes axlar. Hon greppade slagsvärdet i stadiga händer, med en febrig blick på bortbytingens bara nacke. De överlevande byborna tittade på bistert, uppbådande, anklagande.

Då hördes det läte varje barn i Ödmark lär sig frukta från första sagostund - det gnisslande dånet av en massiv best som tvingade sig genom skogen. Talltopparna böjdes och furustammar knäcktes och gav vika för att avslöja en väldig, svart skepnad, täckt av blodmattad päls och med febrigt brinnande ögon. Jätten blottade sina onaturligt långa sabeltänder och stämde upp ett avgrundsvrål som en trängd grottbjörns dödsskri.

Edgunn muttrade en kort besvärjelse, och hennes svärdsklinga flammade upp med kall blå eld medan hon bytte grepp. Sedan väste hon mellan tänderna:

"Svärmor!"
 
Top