Ett gotiskt/Universal Horror/Hammer Horror fantasy spel på svenska

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Ankor, för allt jag älskar dem känns lite malplacerade (kanske för att jag bara har svårt att se dem seriöst fungera som vampyrer o varulvar), men vargmän och andra rovdjurs/asättar baserade djurfolk borde funka utan problem. Fast samtidigt så att använda ankor säger ju absolut att det e svensk fantasy rollspel.
Eller korpar eller kråkor om man vill åt gotiken? När vi skulle köra Raveloft förra året gjorde jag en Kenku, som är en sorts korpman. Den andra rollpersonen var en mänsklig, jordisk präst från typ sextiotalets Boston som glidit in i Ravenloft via Vietnamkriget och skulle tro att allt var en psykos, ptsd - en talande korp” etc. Tyvärr blev kampanjen aldrig av. SL fick jobb som möbelförsäljare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Spelbara folkslag, eller snarare klasser:
- Människa
- Bortbyting
- Homunculus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Vill man ha Norrland, så kanske något sånt här:

Långt ute på taigan öppnar sig ett sår i jorden, omgivet av rökspyende skorstenar. Där skövlar trollkungen Stallo jordens innanmäte och omvandlar det till rikedomar för att förhärliga sig själv. Runtom bor trollarbetarna i barackliknande byggnader, på fritiden roar de sig med att äta flugsvamp och plåga tillfångatagna renar. Ibland glider en av barackerna ned i det ständigt växande gapet: invånarnas förtvivlade skrin hörsammas av ingen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Har klurat på detta. Avser det alltså de klassiska Lugosi-filmerna? Eller de senare kanske inte direkt lysande verken? Eller snarare en slags 70s gotisk estetik?
skulle säga alla de klassiska UH filmerna + åtminstone deras första uppföljare. Även om de inte alla utspelar sig före 1900 så har de känsla o stämning, samt monster man kan använda.
Även om vad vi såg av Universals "Dark Universe" inte var så bra så är trailer de gjorde för den med klipp från de gamla filmerna guld

När det kommer till HH är det nog alla deras filmer (bortsett från de få som utspelar sig i dåtida nutid). Skulle nog säga att Ravenloft, o min ursprungliga tanke rörande den här tråden är nog mer inspirerad av HH mer än UH.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Det känns lite klurigt, det här. De klassiska Hammer Horror-filmerna har ju noll och intet att göra med någon faktisk folktro, och även Ravenloft är ju en spelvärld som mer bygger på amerikanska skräckfilmsbaserade föreställningar om Östeuropa snarare än någon faktisk östeuropeisk folkkultur. Ursprungsposten menar ju också att det redan finns gott om svensk folktro-skräck – Väsen, Skrômt, och så vidare. Frågan är väl då snarare hur man gör att något blir "svenskt" utan att det blir folktro-baserat?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Är tanken medeltidstech i 1800-talsskrud? Som Ravenloft/Frost/Brannaghs Hamlet?

Eller är det viktoriana/steampunk-fantasy?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Är tanken medeltidstech i 1800-talsskrud? Som Ravenloft/Frost/Brannaghs Hamlet?

Eller är det viktoriana/steampunk-fantasy?
Personligen skulle jag hålla mig till mer 1700-tal till mitten av 1800-talet, än senare 1800-talet o ångpunk. Troligen för att jag verkligen gillar Kapten Kronos och Vampyren - en erotisk mardröm som är mer de perioderna. Kanske med viss DaVincipunk teknologi, o liknande (automat-armborst känns som något spelare kommer vilja kunna lägga händerna på). Ångpunks teknologi kan förekomma men då som något galna vetenskapsmän har byggt.

Fråga är väl hur man bör göra med eldvapen? Bör de finns o om så hur avancerade? Om vi inte har dem ger det en ursäkt att ha riddare i helrustning tillsammans med van Helsing homages mot monstren. O det e ju koolt, o riddare hjälper sälja "fantasy", fast samtidigt så innebär riddare nog att snygga kavalleri uniformer får strykas. Eller man skulle ju kunna ha att kavalleri uniformer bärs av de som inte har råd med en helrustning?

Vad tycker andra?

Också skulle säga att åtminstone Ravenloft är väldigt mycket 1700-1800-tal teknologist sett, men utan krut och ångkraft. Inte medeltida.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Folk verkar missa att spelet skall vara på svenska inte att det nödvändigtvis bör ha Sverige som setting eller baseras på svensk folktro .

Dessutom är det hammer horror vi snackar och älvor , troll och skogsrå och näcken samt Sverige har förvånansvärt lite att göra med hammer horror.

Gör ett spel i en påhittad fantasysetting som speglar hammer horror och applicera sedan ett regelsystem på detta och om man skall utgå ifrån min grundpremiss vilken den här tråden är sprungen ur så skall det heller inte vara något som har med DnD/d20/osr osv att göra så applicera brp eller år noll motorn eller whitewolfs storyteller system eller hitta på nått nytt eller whatever så länge det inte är DnD/d20/osr är vad jag skulle göra .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Folk verkar missa att spelet skall vara på svenska inte att det nödvändigtvis bör ha Sverige som setting eller baseras på svensk folktro .

Dessutom är det hammer horror vi snackar och älvor , troll och skogsrå och näcken samt Sverige har förvånansvärt lite att göra med hammer horror.
Frågan var hur man kombinerar Hammer Horror och Fantasy på ett snyggt sätt. Ett föreslaget svar är folklore.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hade Hammarskräck varit svenskt, hur hade filmerna då sett ut?
Ok då är jag med på hur ni tänker när du formulerar frågan på det viset.

Jag utgick ifrån att TS ville ha just hammer horror/universal horror verse men på svenska alltså ett spel med hammer horror monsters/setting eller universals monsters men som sagt på svenska inte i en egen svensk take på vad det kunde ha varit eller kan vara i en fri svensk tolkning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Även Gothic Horror-monstren (även i Universal/Hammer-utföranden) kommer ju i huvudsak från folklore.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Ok då är jag med på hur ni tänker när du formulerar frågan på det viset.

Jag utgick ifrån att TS ville ha just hammer horror/universal horror verse men på svenska alltså ett spel med hammer horror monsters/setting eller universals monsters men som sagt på svenska inte i en egen svensk take på vad det kunde ha varit eller kan vara i en fri svensk tolkning.
Som du säger är det ju en tolkning, men jag hade velat se (inspirerad av P1 just nu) kräftor stora som björnar som kryper upp ur floden och angriper närliggande byn Träskmark. ("Invasiva arter INVADADERAR"). Sedan kanske det visar sig att det är Greve von Hellmann som utfört diaboliska experiment i sitt väldiga slott (Hellborg) där muterande vätskor runnit ut i floden. I själva verket ville han återuppliva sin älskade jakthund "Nero".

RP kan få hjälp av de lokala trollen vars kräftfiske drabbats hårt och de har därför tvingats ut på räder. Givetvis tror befolkningen i Träskmark därför att trollen är skyldiga...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Jag försöker läsa mellan inlägg:
  • Ett fantasyspel i kvasi-17-18-tal
  • Inga krutvapen eller ångmaskiner
  • BRP?
  • coola folkslag som kråkfolk och sånt
  • Magi är farligt och ovanligt
  • Små furstendömen som plågas av diverse fasor från de djupa skogarna
  • Monster är klassiska (vampyrer, varulvar) men också mer fantasy-aktiga som muterade djur
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Även Gothic Horror-monstren (även i Universal/Hammer-utföranden) kommer ju i huvudsak från folklore.
Om vi struntar i spöken o vampyrer (som e från folklore men vars beskrivning i historier inte alltid har så mycket med hur de e I folkloren) vilka tänker du på? För Frankenstein o Hyde e inte folklore, o Poe tror jag inte använder folklore i sina verk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Om vi struntar i spöken o vampyrer (som e från folklore men vars beskrivning i historier inte alltid har så mycket med hur de e I folkloren) vilka tänker du på? För Frankenstein o Hyde e inte folklore, o Poe tror jag inte använder folklore i sina verk.
Jag tänker precis på spöken, vampyrer och varulvar, som lånades in direkt i Gothic Horror-literaturen från folklore.

Att de blivit popkulturellt allmängods tar inte bort deras folkloristiska rötter. Och är i sig en inbjudan att göra samma sak med andra bitar folklore.

Se f.ö. leprehaun-filmerna ;) (eller, gör inte det men du förstår vad jag menar)
 
Top