Nekromanti Ett CP Rollspel.

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Vad kännetecknar ett sånt?
Själv gjorde man ett idag .
I världen finns allt från Inlines åkande Japaner till svävande Muffins.Med de svävande mufinnsarna kunde man åka till massa sfärer.En Var faktiskt Trekantig.
Skrev detta inlägg av 3 andledningar.
1.Kände för att skriva nåt.

2.Undrar om någon gjort ett mycket dåligt Rollspel någon gång.Hur vad det.

3. Det är för några på ICQ.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag ska vara äckligt ärlig

Vad menar du egentligen med "cp"?

Själv har jag otroliga problem om du skulle använda förkortningen "cp" för att känneteckna ett dåligt rollspel. Jag har flera vänner som är "cp" på riktigt, alltså har cerebral pares, och det är fan inget att skämta om. Eller en term jag vill se användas för att känneteckna "dåliga" saker.

Jag ber dig därför vänligen att låta bli att använda förkortningen "cp" om du vill beskriva något "dåligt".

MVH

Magnus
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Instämmer..

Håler med dig om att överskriften är lite olustig eller vad man ska säga... Känns j u som det finns bättre överskrift när man ska starta en topic..
För den delen, ha vi inte haft en liknande disskution för ett herrans tag sedan på wrnu ??
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Wack rollspel

Jag har gjort ett gäng rollspel som jag idag tycker är dåliga, men jag antar att du menar sådana som man tycker är rätt lökiga redan medan man håller på och gör dem.

Jo, främst ett par försök till humorrollspel som var helt meningslösa. Typ "åh, du åker till den fyrkantiga planeten Sigurd och möter en gigantisk smurf, vad gör du?" Inget kul alls. Jag har gjort många sådana rollspel (nja, men jag kan komma på tre på rak arm) och det de har gemensamt brukar vara:

#1: De fungerar precis som vanliga matinérollspel, iom att man ska ut på äventyr och möta fiender. Inget nytt i grunden.

#2: De är helt osammanhängande.

#3: Humorn är krystad, ansträngd och saknar egentlig poäng, utan försöker bara vara "crazy". Risifruttikanoner, strösselkaniner, The Naked Manolitos, Den Makalöse Runkmannen, Leif "liket" Ohlsson, Vidri, Kaxi och Hefti, snorkråkepistoler, osv.

#4: Korkade regler.

---

Varje gång jag bläddrar i mina gamla hemsnickrade rollspel så är det just dessa "tokroliga" rollspel som är de enda jag verkligen skäms över. De rollspel jag gjorde som nioåring (Robot, Banedons Hämnd, Xenox, bl.a.) kan jag faktiskt tycka är charmiga, men de tokroliga rollspelen från högstadiet och gymnasiet är riktigt, riktigt, riktigt stenusla och pinsamma. Jag hatar dem.

/Rising
 

Neanderson

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
35
Location
STHLM be tha home
Re: Wack rollspel

Jag har också gjort en hel del pinsama "snedsteg" när jag skrivit rollspel. Jag gjorde till exempel ett system för rollspelande som djur...."wrath 'n' fur" tror jag att det hette. Andra klassiker är ju; Hockeyrollspelet, En banan och en bil och ! the game.

! the game var iofs ett kortspel gjort med kartong och krita där spelanra var skiljetecken och kastade gramatikrelaterade spells på varandra. Det sög hos mina magicpolare men min stofil till svenskalärare gillade det!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Wack rollspel

Kastade Grammatik-relaterade spells på varandra?

Det där kräver nog en förklaring.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Re: Wack rollspel

Jag gjorde till exempel ett system för rollspelande som djur...."wrath 'n' fur" tror jag att det hette

So? Jag tycker det är en riktigt bra idé, faktiskt. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Håller inte med

Det kan vara en generationsgrej, men i de kretsar jag rör mig i är "cp" enormt inarbetat som förstärknings- eller skällsord, så mycket att vi inte tänker på det. Jag tror inte att någon som använder "cp" på det sättet faktiskt avser att nedvärdera eller misskreditera riktiga cp-skadade. However, jag brukar stava ut det "sepe" när jag använer det som ett kraftuttryck för att markera skillnaden
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Du, jag skiter i om du håller med

Jag blir ledsen och arg när folk använder "cp" som ett nedsättande skitord.

Det är upp till var och en om de tycker att de har rätt att göra andra människor arga och ledsna, trots att man tydligt säger vad man blir ledsen och arg av.

Men som sagt, jag blir ledsen och arg när ordet "cp" används på det sättet.

Oavsett om du håller med eller inte.

Det är nu upp till dig om du vill fortsätta göra mig ledsen och arg.

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Cyber-punk

Jo, CP-rollspel är helt klart cyberpunkrollspel. Något annat vill vi inte se.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Först håller jag med Seter och ber dig vänligen vårda språket. Annars är du inte välkommen på våra forum längre.

Sen när någon pratar om dåliga rollspel så kommer jag alltid att tänka på Orkworld. Det sämsta och dummaste rollspelet jag äger. Och har hört talats om.
Medans spel som F.A.T.A.L bara mest är dumma och löjliga så är Orkworld riktigt jävla dåligt. Om jag lyckas ta mig igenom hela igen ska jag nog skriva en recension på det så ingen gör samma misstag som mig och lägger 3-400kr på något så dumt.

Det finns bättre saker att göra med pengarna. Köra dem i mixern till exempel.

chrull
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nätspråk och kompislingo...

"Det kan vara en generationsgrej, men i de kretsar jag rör mig i är "cp" enormt inarbetat som förstärknings- eller skällsord, så mycket att vi inte tänker på det"

Det är det, men man ska nog skilja på vad man kan säga till de man känner och vad man kan skriva på ett forum. Hey, jag säger "negerbollar" men tar för givet att alla kallar dem "chokladbollar" eller liknande i konditorier (förutom i Sjöbo, förstås)

Jag har ett mycket grövre språk i dagligt tal, med uttryck som säkert skulle få mongoloider, prostituerade, frikyrkliga, moderater, asiater, skåningar, och kanske en och annan akademiker, bl.a. att skita på sig, men de funkar bra i bekantskapskretsen. Däremot skulle jag passa mig för att använda de orden här på forumet.

/Riz
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Nätspråk och kompislingo... (OT)

Det är svårt med skällsord, de är ju liksom till för att förolämpa folk. (Kände att jag var tvungen att påpeka det uppenbara här.) Därför är det olyckligt när någon slänger sig med skällsord i offentliga sammanhang eftersom man då inte kan rikta dem på samma sätt som man gör i ett privat samtal. Det finns ju skällsord som inte pekar på en särskild grupp, som exempelvis fåntratt (med undantag för alla fåntrattar, då), men de är å andra sidan inte särskilt kraftfulla.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Re: Nätspråk och kompislingo... (OT)

Det finns ju skällsord som inte pekar på en särskild grupp, som exempelvis fåntratt (med undantag för alla fåntrattar, då), men de är å andra sidan inte särskilt kraftfulla.

Idiot? Miffo? Dumhuvve? Kukskaft? Korkade jävla skitstövel? Rövarsle? Kumminsniffare? Landkrabba?

Det är svårt med skällsord, de är ju liksom till för att förolämpa folk. (Kände att jag var tvungen att påpeka det uppenbara här.) Därför är det olyckligt när någon slänger sig med skällsord i offentliga sammanhang eftersom man då inte kan rikta dem på samma sätt som man gör i ett privat samtal.

Det är inte meningen att man ska förolämpa folk över huvud taget i offentliga sammanhang, speciellt inte på vårt forum (vi har regler mot det). Problemet med Renisis inlägg är väl att det kan tolkas som en förolämpning om det vill sig illa, även om det inte är riktat mot någon person. Därav Magnus reaktion och min reaktion på hans reaktion.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Waaaaah! Chrull är dum mot Orkworld!

Snart så sätter jag upp det bland mina favoritrollspel för att jävlas.. :gremsmile:
 
Top