Nekromanti Ett CP Rollspel.

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nu tassar du farligt nära en gräns här..

Om du likställer handikapp med galenskap, du jävlar slår jag dig på käften nästa gång vi träffs. Capice?

Då får du nog slå mig på käften också, för jag har en bror och en svägerska som båda är psykläkare. Vad exakt definierar du galenskap som..?

--
Åke
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Info om DAMP

Det är ganska få människor som accepterar DAMP, faktiskt. Är det inte bara vi i Sverige som använder termen, rent utav? Den är i vart fall väldigt ifrågasatt.
Låt säga så här:

Min svåger har diagnosticerad ADHD (lindrigare DAMP) och detta gör honom störig, rastlös och han har extremt svårt att koncentrera sig och vet inte vad ordet "LÄGG AV!" betyder. Detta beror på bristande signalsubstans (som jag inte har någon aning om vad den heter) i hjärnan. Han kan få medicin för detta och det har visat sig att han blir mycket, hur ska jag säga, "bättre" av medicinen.

Därmed anser jag att DAMP och ADHD kan visas som ett medicinskt handikapp och inte bara en fix idé eller någon med störig personlighet. Det rättfärdigar dock INTE att man kastar saker på folk.

Slog jag i luften nu? Kände bara mig tvungen att påpeka min tro på att dessa saker faktiskt finns.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Smack!

Galenskap är troligen lika med handikapp

MEN

Handikapp är INTE lika med Galenskap.

Det var den kopplingen jag gjorde, i hastigt mod. Men om din bror och din svägerska påstår att Handikapp är lika med galenskap, kan jag gärna ta upp frågan med dem också. :gremblush:

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Rätt och rätt

Kul att du tycker att du hade rätt rakt igenom i den tråden. Där skiljer sig våra åsikter åt.

Men det kanske bara är för att jag är slapp och slö som jag tycker det... :gremgrin:

M.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Info om DAMP

Min svåger har diagnosticerad ADHD (lindrigare DAMP) och detta gör honom störig, rastlös och han har extremt svårt att koncentrera sig och vet inte vad ordet "LÄGG AV!" betyder.

om man skall vara petig är det nog det faktum att han är störig, rastlös och har extremt svårt att koncentrera som ger upphov till diagnosen ADHD snarare än tvärtom. men strunt samma...

Detta beror på bristande signalsubstans (som jag inte har någon aning om vad den heter) i hjärnan. Han kan få medicin för detta och det har visat sig att han blir mycket, hur ska jag säga, "bättre" av medicinen.

Folk blev "bättre" av att lobotomeras också (i den meningen att de blev lätthanterliga och symptomen lindrades). Det betyder inte att en fungerande frontallob är deras problem eller att en spik genom den är en bra lösning.

(innan Magnus slår mig skall jag nog påpeka att ovanstående är ett exempel på att existensen av en medicinsk lösning på ett upplevt problem inte innebär att det är en bra lösning...)

Kort sagt: Allt man kan behandla är inte problem och alla behandlingar är inte bra lösningar.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Shysst flamewar

Kan väl inte direkt påstå att det var någon som direkt hade rätt i den däringa tråden. (Inte ens jag själv.)

Dock var den ett extremt shysst äkta flame-war, nästan lite old-school.

/Bjorn

PS: Börjar inte den här tråden oxå spåra ur lite???
DS
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
ARRGH!! Kom samtliga forumiter, jag spöar er alla!

Skojar bara. Slå mig inte!!!

Jag känner en person som fått diagnosen ADHD, som har lärt sig att handskas med sina "beteendestörningar" utan medicinering. Detta p g a att hon vet vad hon ska göra för att tackla sina svåra stunder (behandling utan medicinering).

Det finns så många fall där man väljer att övermedicinera istället för att hitta andra lösningar på problem. Mediciner ska undvikas, om de inte absolut är nödvändiga (det kan de vara i vissa fall).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ett miffo Rollspel.

The Dark Hobbit D12 Ninja Role-Playing Game™ är förmodligen det lökigaste jag gjort, hög på för lite sömn och för mycket spelande av alla sorter.. och en hel del skräpmat och artificiella Vara-Vaken-medel™..

I spelet fanns en spelbar ras: Dark Hobbits. Som enda arketyp fanns 'Ninja'. Det byggde på D12 - vi tyckte så synd om den tärningen som bara är skadan på en sammansatt båge i Dod6 typ att den förtjänade ett eget system. Man slog två D12:or där den ena var tolvtal och den andra ental. Fråga mig inte om sannolikhetskurvan, men det funkade. :gremsmile:

Alla i spelvärlden hade 12 fingrar och 12 tår, och det var därför talsystemet i världen var baserat på 12 och inte 10. Eller så var det tvärtom, varför nu en 'mänsklig' uppfinning skulle påverka den grundläggande fysiologin hos spelvärldens arter.

Vi hade jävligt kul när vi lirade det (när det var klart, dvs med ännu mindre sömn än innan. Eller iallafall mer vakenhet.) men det gör det inte till ett bra spel :gremsmile:
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Re: Info om DAMP

om man skall vara petig är det nog det faktum att han är störig, rastlös och har extremt svårt att koncentrera som ger upphov till diagnosen ADHD snarare än tvärtom. men strunt samma...
Höhö, jo det var nog ungefär det jag menade...

Folk blev "bättre" av att lobotomeras också (i den meningen att de blev lätthanterliga och symptomen lindrades). Det betyder inte att en fungerande frontallob är deras problem eller att en spik genom den är en bra lösning.
Sant, men det var det de hade att tillgå på den tiden, vilket sätter oss i samma sits nu. Bristande signalsubstans-->Medicin som stimulerar produktionen av den.
Kanske inte bra, men det funkar. Läste f.ö. om behandling utan medicinering. Förmodligen ännu bättre.

kort sagt: Allt man kan behandla är inte problem och alla behandlingar är
inte bra lösningar.
Enl min åsikt är något man bevisligen upptäckt beror på en bristande produktion av ett ämne, kallas ett problem. Migrän är det ingen som protesterar mot och det beror på precis samma sak, förutom att det är en annan substans. Jag lider av migrän, och ingen tvivlar på mig när jag ligger och kräks och vrider mig i sängen för att det gör för ont att ligga still.
 
Top