Nekromanti Ett CP Rollspel.

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Waaaaah! Chrull är dum mot Orkworld!

jag vill veta vad du tycker är bra med det. Men det kan vi ta på ircen :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Re: Du, jag skiter i om du håller med [OT]

"Jag blir ledsen och arg när folk använder 'cp' som ett nedsättande skitord."
Tja, det är ju alltid folk som tar illa upp.. Så är det bara.. Även om jag använder (mer förr) CP som ett negativt uttryck för något som var konstigt så reagerade jag också över titeln..

Just "CP" och även "bög" (som för mig var ett skällsord till någon som var taskig) har förändrats de senare åren till mer förståelse inför gruppen som orden betecknar.. Nu använder kiddsen istället "hora" om allt.. Även "neger" har ju ändrats på sig sista åren, då det numera inte är "politiskt korrekt" att säga det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvånats över att detta inte kommit på tal tidigare då han har nämnt CP-spelet ett antal gånger
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
OrkWorld, huga

Fick en chans att bläddra i det hemma hos chrull i helgen. Komiskt, med tanke på att John Wick slog på stora trumman och påstod att OrkWorld var ljusår bättre än D&D 3E, särskilt när det gällde illustrationer, och i viss mån layout.

Det enda jag såg var ett ohyggligt fult spel, med fantasilösa tolkningar av orker som nått slags halvnomadiskt folk som lever på att dricka renmjölk (vars konsistens ansågs vara så viktig för stämningen att den beskrivs i en separat ruta).

Hoppas att det är bättre än det ser ut.

M.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Synd...

...att cp används som ett ord för att beskriva något som är dåligt, fult, värdelöst, etc.

Själv är jag perfekt medveten om att cp är en skada man drabbats av (eller vad ska man kalla det?), och jag försöker undvika att använda ordet, av hänsyn till folk som kan ta anstöt, men ibland dyker det bara upp ändå...fasen att det där ordet har bitit sig fast, för det finns bättre saker att säga om sämre saker. Att det suger, t.ex.

/Skuggvarg - anstränger sig för att säga rätt saker på rätt sätt...men bara ibland
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Visst ska jag det.

"Först håller jag med Seter och ber dig vänligen vårda språket"
Okej det ska jag göra.
Förlåt.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Plufs plaffs

Det värsta jag spelat är nog.Plufsus(Tror jag det hette)
Man är ett muteratt får och kämpar mot radioaktivt avfall vid namn plufsar.Låter ärtigt nog?Inte?
Då har vi pensionär rollspelet asom går ut på o vara så elak så möjligt mot små treåringar.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Nu heter tråden.Ett Miffo rollspel

Det är bara ett uttryck jag andvänder ibland.
Jag har absolut inget imot nån som har cp.
Ett miffo rollspel är det nya namnet på tråden här efter
Förlåt. :gremblush: :gremblush:
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Mitt bidrag

Eftersom all nämner sina skräprollspel så kan välj jag nämna mitt. Hjälten gägg som jag bidrog med i dogmatävlingen var inget vidare, där man kunde slåss med bokhyllor, dammsugare, käka ärtsopa och ha det som vapen (alla fattar nog hur).
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Visdumsord

:gremgrin:

Gubben Bierce hade ju också följande att säga om röstning:

"Vote, n . The instrument and symbol of a freeman's power to make a fool of himself and a wreck of his country."
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Visdumsord [Totalt OT]

varje dag får jag ett nytt bevis
folk är idioter
inte konstigt att vårt land är i kris
folk är idioter
jag vill att alla försvann
död åt gemene man
ge mig ett gevär
folk är idioter

och dom röstar och betalar skatt
folk är idioter
och politikerna bröstar sig för att
dom är idioter
kärringar som tränger sig i Konsum-kön
partier som värnar om miljön
direktörer som får lön
folk är idioter

de dom inte känner till är dom rädda för
och dom köar flera timmar för ett extrapris på smör
sen går dom hem till Treutiger
folk är idioter

och vi lever på och bidrar med vår lilla del
och är duktiga och leker vårat folkhemsspel
majoriteten har jämt fel
folk är idioter

© Rally / Sveriges Radio (Snälla slå mig inte!)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
2.Undrar om någon gjort ett mycket dåligt Rollspel någon gång.Hur vad det.

Ja, jag :gremwink:

Det byggde nästan totalt på en blandning av sagan om ringen och Eddingsvärlden i Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea.

Reglerna var väl iofs inte så kassa..mest på att de var totalinspirerade av DoD :gremwink:

Iallafall..spelet spelades en massa år (tyvärr) och världen innehåll allt från ninjor till teleportspells som kunde förflytta en till vår värld, ett ganska sjukt rollspel där man kunde bli befordrard inom armens toppskickt för att ha på egen hand utplånat ett glädjehus :gremwink:

det var tider det..
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Vad kännetecknar ett sånt?
Själv gjorde man ett idag .
I världen finns allt från Inlines åkande Japaner till svävande Muffins.Med de svävande mufinnsarna kunde man åka till massa sfärer.En Var faktiskt Trekantig.
Skrev detta inlägg av 3 andledningar
Om du pratar om det vi gjorde, så säger jag: ljug,ljug och åter ljug, det fanns inte inlines åkande japaner! Bör tilläggas att alla utom 2 var fyrkantiga samt att motorvägen vid den japanska byn gick inte vara på om man inte hade inlines. Jag råkade läsa lite fel så ev klagomål som inte är... som de ska... hör inte hemma här... från mig då...
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Du, jag skiter i om du håller med

Där jag bor används "damp" som skälls ord, ex jävla dampunge etc, jag har iofs träffat flera personer med Damp/ADHD eftersom det gått 4-5 personer med damp i min skolan varav en i min klass och jag kan bara säga en sak om dem, de var helt... ja vad ska man skriva utan att göra någon arg och ledsen? De had allafall ingen positiv inverkan på mig. Alla med damp är ju inte som de. Jag tycker inte om dem och kommer nog aldrig göra det därför:
En av dem kastade glasflaskor/saxar/bordsknivar/skedar/gafflar på oss andra
En annan av dem slog oprovocerat en sten i huvet på en kompis till mig
En är så jävla otrevlig så det inte är sant...

Nu måste man ju självklart tänka på att de har ett handikapp och inte kan rå för allt de gör. Bör tilläggas att jag inte menar något illa mot "handikappade" personer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Re: Du, jag skiter i om du håller med

ja vad ska man skriva utan att göra någon arg och ledsen?
Man kan använda derogativ som inte specifikt pekar ut en viss grupp med stor precision. Dynghjärna är OK, därför att det pekar inte ut folk som inte är berörda. CP pekar ut folk som har ett handikapp, precist och skoningslöst. Därför bör man undvika det.

Sedan kan man tänka sig för i vilka sammanhang man använder ord. Man kan kalla någon för slemfikus, men man bör se upp med vilka som hör och vara uppmärksam på om det misstolkas som ett personangrepp. Publiken spelar in. Jag har en svart bekant som jag känner väl och han vet att jag inte menar något nedsättande om jag säger neger (som trots allt bara betyder svart), min syster vet att jag inte menar illa om jag kallar henne flata. Att däremot gå fram till en okänd person och använda samma ord kan leda till svåra smärtor.

Vi vet ju alla att dessa ord egentligen inte pekar ut breda kategorier, det är ord baserade på stereotyper, på samma sätt som det skämtas om snåla skottar och dumma norrmän. Alla vet att skottar inte är så snåla och norrmän är inte dummare än andra, men stereotypen finns där. Man kan skämta om det för att alla vet att det är en stereotyp. Så tydligt kända stereotyper finns inte i vissa sammanhang, därför kan ord som exempelvis CP, neger, bög osv misstolkas om de används som referens till en stereotyp. Man bör därför använda omdöme och försiktighet med sådana ord.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Du, jag skiter i om du håller med

Jag blir ledsen och arg när folk använder "cp" som ett nedsättande skitord.

Säg det ord som, när använt som ett nedsättande skitord, inte förolämpar någon eller någon grupp...
.
 
Top