Nekromanti Ett äventyr - Upplösningen

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Liliana said:
Recca said:
Spelare: Lu-Kaazh
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bard
Förmåga: Din pappa sade alltid att en tjuv stulit din talang. Om en tjuv lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dolk. Du är ganska osugen på att använda den som flöjt.
Lu-kaazh lurade verkligen byxorna av byn. :gremsmile:

Men, man får väl inte ljuga som bybo?
Får får man. Men formuleringen är faktiskt en aning diffus, det är inte omöjligt att feltolka det på det sättet som Lukas gjorde.
Lu-kaazh tolkning av sin förmåga är ju inte riktigt i linjen med övriga bybors tolkning och det gynnade ju er ulvar som fan det. Det bästa vore ju om ni fått oss snälla bybor att hänga Tripp först för att ge Lu-kaazh den här förmågan och snart han inte fått någon förmåga så hade ju han rykt också.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Brynolf said:
Liliana said:
Recca said:
Spelare: Lu-Kaazh
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bard
Förmåga: Din pappa sade alltid att en tjuv stulit din talang. Om en tjuv lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dolk. Du är ganska osugen på att använda den som flöjt.
Lu-kaazh lurade verkligen byxorna av byn. :gremsmile:

Men, man får väl inte ljuga som bybo?
Får får man. Men formuleringen är faktiskt en aning diffus, det är inte omöjligt att feltolka det på det sättet som Lukas gjorde.
Haha, ja. Det här var roligt. Jag tänkte att kursiv text alltid har indikerat fluff och inte regelmekanik tidigare så jag tänkte inte på att det kunde tolkas som något annat än ett slött gbg-skämt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
Synd om ulvarna i början alltså. Ljuga bort sig sådär är inget kul, jag vet hur det känns. :gremfrown:
Sådant händer. Det är alltid en del risktagande som ulv första rundan. Fast jag och Diesel-Basse trampade verkligen i klaveret. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: Mina tankar

Yay! Skönt att vi fick till det. Brynolf ska dock ha credd, huvudanledningen till att jag röstade på honom var inte att han var röd, utan att de andra var gröna. Väl lågfluget av Brynolf.

Byns three stars:

*** Empiricus - bästa nykomling, bästa spelare. Empis dokument™ är det bästa dylika vi sett, ovärderligt. Dessutom tänkte Empi smarta tankar om spelupplägget och var genomgående klok i sin bedömning av scum tells och spelstil.

** Konrad Konvalj - Det här är WRNU:s varulvsspelsstjärna. Jag tycker inte han gick ner sig i slutet av spelet utan tvärt om vill jag framhålla fördelarna med KKs spelstil: han är byns kreativa motor, även om han har fel i sina bedömningar (som med Liliana) så är det mycket betydelsefullt att någon testar scenarion och lägger fram cases för byn att agera kring.

* Korpa och Max Raven - Båda skötte sina powerroller prickfritt. Vi fick ut mer av deras förmågeanvändande än vad man kan räkna med. En viktig anledning till att vi fixade det.

---

Själv var jag rätt medioker. Gjorde inte bort mig som i TMNT, men var inte direkt något geni heller. Det är dock rätt skönt att det inte förväntas att jag ska veta allt och bestämma allt. Bråket med tripp tog en del tid och energi, men antagligen får jag skylla mig själv.

Dock vill jag mena att jag i stort hade helrätt om spelupplägget:

Mukwa said:
Jag började med att lotta ut vilka yrken som skulle få powerrollerna, sedan skrev jag ned allt fluff och lade dem i den ordningen jag ville ha yrkena i. Därefter lottade jag ut 4 ulvar bland de 15 andra rollerna och fyllde på med att lotta ut en roll till varje spelare.

Ulvarna hade komplett information, men visste inte att de hade det, vilket tvingade dem att vara delaktiga i byn för att kolla av vad som var safe att outa. Det här var hela planen med upplägget egentligen. Som ulv kan man aldrig helt lita på att man har fått korrekt information av konstruktören, och det bidrar till att ulvarna måste interagera. Givetvis är det en fördel för byn, men å andra sidan finns det inget annat i fluffet som hjälper byn utan snarare tvärtom. Det rör mest till det genom att leta efter ulvar i fluffet (om inte ulvarna ljuger vill säga).

Det var lite synd att lönnmördaren blev ulv, men för mig hade det alltså inte spelat någon roll om det var en bybo eller en ulv.

Det enda var ju att Mukwa lottade ut powerrollerna innan han vävde ihop väven. Annars tycker jag att jag hade rätt. Ingen nazigris för mig alltså. (Eller? Någon som inte håller med?)

För övrigt är det riktigt att spelet var rätt balanserat (även om förekomsten av fluff över huvud taget ger en liten buff åt byn), och jag vill nog inte säga att det var instabilt heller. Jag tycker nog ulveriet får ta på sig det här, utifrån rollerna de fått har jag svårt att se varför de ljög. Så det vill jag gärna att de (i synnerhet Disel och Larsson) förklarar!

För övrigt är det kul att vi utökat vår begreppsapparat med "Lex Thibault".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: Mina tankar

Arvidos MC said:
Vimes said:
För övrigt är det kul att vi utökat vår begreppsapparat med "Lex Thibault".
Vad innebär Lex Thibault? :gremsmile:
Att varulvarna ljuger om sina roller fast de inte behöver det. Efter spelet Thibaultkoden.

Jag skriver om det HÄR. Såhär i efterhand verkar jag också mena att det ingår att byn inte kan veta varför varulvarna ljög, också.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Mina tankar

Arvidos MC said:
Vimes said:
För övrigt är det kul att vi utökat vår begreppsapparat med "Lex Thibault".
Vad innebär Lex Thibault? :gremsmile:
Jag antar att det syftar till det jag och Basse-Diesel gjorde detta spel, och Recca med flera gjorde i spelet Thibault-koden, att varulvar inte behöver ljuga i början av spelet med fluff (men gör det ändå eftersom detta inte är uppenbart från start).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Mina tankar

Vimes said:
Jag tycker nog ulveriet får ta på sig det här, utifrån rollerna de fått har jag svårt att se varför de ljög. Så det vill jag gärna att de (i synnerhet Disel och Larsson) förklarar!
Från början var det inte alls tydligt som varulv att man skulle hålla sig till sanningen. Man sitter alltid och oroar sig för att någon bybo skall sitta med infon "personer med detta yrke/föremål/frisyr är varulv, hoppa på honom." Det var därför Diesel inte vågade säga lönnmördare, det lät för skumt.

Botaniker/Trädgårdsmästare var väl inte det bästa draget i varulvarnas historia. Jag försökte ha foten i bägge lägren, både tala sanning och ljuga, så jag skulle kunna anpassa min strategi därefter. Det gick så där. ;-)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Wooo-hooo! Det där var riktigt kul, jag känner mig klart nöjd med mitt första varulvsspel. Och det är ju givet att jag kommer vara med på fler.

Jag var jefligt nervig på slutet om ifall jag valt rätt person att rösta på eller om jag gjort en failbedömning.

Men, nu har jag ju lite bakat in mig i ett hörn, jag kan ju inte INTE fortsätta leverera sådana rösträkningar i framtida spel. :gremsmile:
Anyhow, riktigt kul att vara med, jag trodde verkligen inte att jag skulle överleva så länge som jag gjorde.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Re: Mina tankar

Tack alla!

Byn gjorde ett jättebra jobb, KK, Emp, Tyr, Tripp, tja, ni var många som hade skarpa och riktiga analyser tidigt i spelet. Så det står klart: byn är FAN inte att leka med nuförti'n. Frågan är snarare hur ulvarna ska utveckla sina strategier?

Hursom, med anledning av frågor:

1. Jag ställde nog till det mest av oss ulvar. Dels så förekom jag Larssons yrkesoutning genom att outa Tempelriddare (vilket dessutom var ett skitdåligt val: stackars Brynolf var Riddare och jag hade med mig bandage. Utan att riktigt fatta hela spelväven tänkte jag diffust att det skulle vara smart att claima en Cleric-roll, typ kunna hela blabla.

Det var inte smart.

Jag kan bara skylla på att jag innan spelet var grymt sugen på att spela bybo (jag tyckte mig ha nått viktiga insikter i varulvsspelsanalys efter att ha spellett 'Ebon Oaks') och när jag sedan insåg att jag var ulv tappade lite motivation. Jag föreslog därför väldigt odemokratiskt att jag skulle gå ut och tokouta för att sondera terräng åt de andra ulvarna, en sorts gambit med andra ord. Idiotiskt med tanke på i vilket läge Larsson var (men samtidigt: KK vilket jävla ulvsniffar-geni!)

2. Lönnmördare? Skojar ni?

Alltså allvarligt, med handen på Svea Rikes Lag, inför Gud och Konungen: ALDRIG, NEVER, EVER, INFINITO, NIENTE att jag som bybo hade litat på en lönnmördare! På riktigt, vilka snubbar hänger ni med egentligen? Blev ni barnvaktade av Christer Pettersson? Ägdes er skola av Hell's Angels? Kastar ni ägg på konfirmander? Hånar ni Gullan Bornemark?

Näeh, jag är otroligt förvånad av hur comme il faut det verkar vara att claima en lönnmördar-roll. Det ligger mig sannerligen i fatet att jag är så himla boyscout-snäll. Vet ni inte vad som kan hända om man sover med händerna under täcket? :gremshocked:

Men jag fattar, även på den här punkten är jag hjälplöst efter. I f*****g DoD-91 är väl den där satans lönnmördaren med va? Som en helt rekorderlig svenne bland alla andra grisodlare?

Äh, jag suger.

3. Sedan måste jag ju säga att Mukwa lyckades med en närmast omöjlig uppgift: att konstruera ett fluff som var så bra balanserat att det hela tiden höll sig i bakgrunden och egentligen aldrig borde dominerat spelet, samtidigt som det hela tiden fanns intressanta grejer och diskutera och spekulera i.

Jag är otroligt imponerad av designen på spelet.

4. Jag tycker att alla var bra och bidragande till spelet på flera sätt. Mina favoriter som alla förtjänar ett extra bokmärke*:

– Brynolf, som fick försvara sig åt både höger och vänster. Stackars stackars Brynolf, men kul att få se vad du går för!
(Sedan måste jag få passa på att berätta att Brynolfs orienteringslag 'Trattkantarellerna' vann klubbmästerskapen förra helgen i Lillagulleskogen! Brynte är så blyg att han inte ville berätta nåt om bedriften så jag passar på att göra det åt honom! Jag utgår från att jag har hela forumet bakom mig när jag utbringar ett grattis!)

– KK. Hur fan gör du? BDG har fått en konkurrent på riktigt.

– Vimes. Du har roligast svada och är också träffsäker. Du var knappast medioker utan gjorde vad du skulle. Ingen nazigris för dig inte. (Men fortsätt gärna att utlova såna där'na härligheter! Det finns många chanser kvar! ^^)

– Empiricus. Du har tagit spelet till en helt ny nivå. Fantastiskt bra!

–Liliana, Ruga: välkomna hit och jättekul att ni var med! Bra jobbat, inte minst Liliana som pressade bra! Jag vill verkligen se er spela mer!


* På min tid, i slutet av Kambrium, fick man alltid ett bokmärke efter att ha varit hos den fasansfulla tandläkaren. Nuförti'n antar jag att de delar ut ett Playstation 3, Ipad minis och såna därna scootrar som de kan köra omkull oss gamlingar med?
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Mina tankar

Första gången jag överlevt till slutet i ett spel, helt oförtjänt också! Men bra jobbat i övriga byn. Vill i synnerhet bejubla Empiricus insats, och även Liliana som skötte sig utmärkt i sitt första spel. Ni båda spelar på ett sätt som jag skulle vilja göra!

Jag har ett par frågor till ulvarna om mordstrategin ifall ni är villiga att avslöja lite smaskigheter:

Runda ett valde ni Korpa, var det bara ett slumpässigt mord från er sida eller trodde ni att hon var viktig redan då? Runda två valde ni Cissi som outats som grön av Max Raven, vad var tanken där? Ville ni helt enkelt bli av med grönade spelare? Sedan lyckades ni knipa både Max Raven och Korpa, chansade ni eller räknade ni med att Korpas förmåga var begränsad och försökte räkna ut hur hon använt sin förmåga? Kyligt gjort i vilket fall, åtminstone jag blev rätt demoraliserad när de båda åkte ut efter varandra.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Massa snälla ord
Alltså, det är jättekul att få se att jag gjort ett bra jobb, och jag tycker att Ruga och Liliana som är lika nya som mig också gjorde riktigt bra ifrån sig. Det är ju tack vare Rugas val där på slutet som vi plockade Ulven :gremlaugh:

Jag satt och fnulade ihop det sista i mitt dokument och lägger upp det här som en översikt över hur allt gick nu med facit i hand. För den som tycker om sånt.
 

Attachments

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Re: Mina tankar

Vimes said:
* Korpa och Max Raven - Båda skötte sina powerroller prickfritt. Vi fick ut mer av deras förmågeanvändande än vad man kan räkna med. En viktig anledning till att vi fixade det.
Det här var första gången jag fick en viktig powerroll (i familjen hade jag någon slags förmåga att kunna mörda en gång, men där hann byn lyncha mig innan jag fick möjlighet att använda den) och det var roligt! Jag blev väldigt hemlighetsfull och vågade inte ens brödsmula, men så snart Empiricus lagt upp hur hela väven var byggd så insåg åtminstone jag att jag var körd. Ulvarna, hade ni fattat att jag var väktare?

Intresseklubben kan anteckna att jag skyddade mig själv runda 1. Runda 2 valde jag Max Raven. Runda 3 försökte jag fejka att jag skulle skydda Max igen, men jag valde Empiricus. Runda 4 tog jag tripp_trap, med motiveringen att de flesta (i mitt huvud åtminstone) skulle gröna honom efter att Dieselsoppa visade sig vara röd.

Jag blev tämligen osjälvisk efter första rundan och jag hade nog fortsatt vara det om jag hade fått vara med längre.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Mina tankar

Förresten så hade Tyr några riktigt riktigt träffsäkra teorier i spelet. Nästan varje gång han skrev nåt så blev jag imponerad.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar

I runda 1 tror jag att ulvarna fattade att det var Max och korpa som stack ut, och sedan var det 50/50 att ta den som väktaren inte skyddade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: Mina tankar

Recca said:
Förresten så hade Tyr några riktigt riktigt träffsäkra teorier i spelet. Nästan varje gång han skrev nåt så blev jag imponerad.
Ja. Tyr spelade minimalistiskt men hade rätt i nästan allt han skrev. Jag tänkte skriva att det är synd att han inte är så aktiv, men å andra sidan är det så han spelar, och jag kan uppskatta hans spelstil också (man kan ju vara en bra bybo utan att vara en pratkvarn).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar

men tänk om någon kommit ut som Nekromantiker, Ockultist eller något annat evil... då hade du kunnat posa som lönnmördare. Det var väldigt ballsy att gå ut med allting på en gång, framförallt eftersom det inte förväntades av dig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Mina tankar

Korpa said:
Vimes said:
* Korpa och Max Raven - Båda skötte sina powerroller prickfritt. Vi fick ut mer av deras förmågeanvändande än vad man kan räkna med. En viktig anledning till att vi fixade det.
Det här var första gången jag fick en viktig powerroll (i familjen hade jag någon slags förmåga att kunna mörda en gång, men där hann byn lyncha mig innan jag fick möjlighet att använda den) och det var roligt! Jag blev väldigt hemlighetsfull och vågade inte ens brödsmula, men så snart Empiricus lagt upp hur hela väven var byggd så insåg åtminstone jag att jag var körd. Ulvarna, hade ni fattat att jag var väktare?

Intresseklubben kan anteckna att jag skyddade mig själv runda 1. Runda 2 valde jag Max Raven. Runda 3 försökte jag fejka att jag skulle skydda Max igen, men jag valde Empiricus. Runda 4 tog jag tripp_trap, med motiveringen att de flesta (i mitt huvud åtminstone) skulle gröna honom efter att Dieselsoppa visade sig vara röd.

Jag blev tämligen osjälvisk efter första rundan och jag hade nog fortsatt vara det om jag hade fått vara med längre.
Snyggt. Jag tänkte att du fejkade i runda 3 när jag följde spelet.

Angående K.K så var jag helt jätteimponerad när jag följde spelet i första rundan. Han prickade ju in 3 ulvar i runda 1 har jag för mig men redan i slutet av runda 1 hade han sviktat och hittat nya tveksamma bybor. Jag nämner det för att jag vill lägga det på minnet så jag vet hur jag ska hantera K.K nästa gång jag är med. :gremsmile:

Skulle gärna höra av Max Raven varför han valde att sia Cassius? Det visade sig ju vara jättesmart så klart men dessförinnan hade jag nog hållt Cassius som ganska grönish (fast jag visste ju att han var ulv).

Basse: Du o din galna lögn på slutet. HAHAHAHAH. Shit va jag skrattade. Det enda jag förvånades över var att du inte försökte peka ut nån istället för att säga att förmågan blockats. Jag ville nästan se att du pekade ut Brynolf och byn fällde honom på det, eller dig. Varpå den andra blir grön.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Mina tankar

Mukwa said:
men tänk om någon kommit ut som Nekromantiker, Ockultist eller något annat evil... då hade du kunnat posa som lönnmördare. Det var väldigt ballsy att gå ut med allting på en gång, framförallt eftersom det inte förväntades av dig.
Jomen fatta hur grön han hade sett ut om han inte fejkat sitt yrke när han gått ut och istället formulerat det lite så: "Jag har ett jättespeciellt yrke och jag vet att jag antagligen kommer bli hängd nu när jag outar det, men jag är lönnmördare med bandage." Då hade han grönats flera rundor framåt.

Så det faktum att han gjorde som han gjorde var ju inte dumt ur ett strategiskt perspektiv utan blev bara dumt när man hade facit i hand.

En grej till som jag funderade över med just Basses spel var att han var ungefär lika självgod och nonchalant som han varit endast när han varit ulv innan. :gremwink:
Som bybo har jag alltid upplevt honom som mer rädd om byn.

Däremot tycker jag att planen var riktigt bra, att sondera terrängen genom att outa rollen. Det Brynolf kunde ha gjort och som jag reagerade på att ingen annan tog som en scumtell var att Brynolf inte direkt gick ut och sa: "Du är en tempelriddare!? Det tycker jag är jävligt märkligt med tanke på mitt yrke!"

Sen så satt ju jag med facit i hand och övervakade spelet tillsammans med Mukwa från åskådarbalkongen så ni får absolut inte ta detta som nåt annat än konstruktiv kritik.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Re: Mina tankar

Recca said:
Det enda jag förvånades över var att du inte försökte peka ut nån istället för att säga att förmågan blockats. Jag ville nästan se att du pekade ut Brynolf och byn fällde honom på det, eller dig. Varpå den andra blir grön.
Jo, det var min allra första tanke. Men sedan föll jag för möjligheten att skapa ännu mer KAOZ genom att försöka få in en rollblockeringsroll (vilket verkar vara hur vanligt som helst i USA enligt mafiawiki?!). Men med den här skittråkiga, exceldokumentsivriga och helt fantasilösa byn var det förstås en fullkomligt omöjlig idé.

Ni är som Lennart på Kontoret om jag är...Ove Sundberg!

:gremwink:
 
Top