Nekromanti Ett äventyr - Upplösningen

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Mina tankar

Dieselsoppa said:
Recca said:
Det enda jag förvånades över var att du inte försökte peka ut nån istället för att säga att förmågan blockats. Jag ville nästan se att du pekade ut Brynolf och byn fällde honom på det, eller dig. Varpå den andra blir grön.
Jo, det var min allra första tanke. Men sedan föll jag för möjligheten att skapa ännu mer KAOZ genom att försöka få in en rollblockeringsroll (vilket verkar vara hur vanligt som helst i USA enligt mafiawiki?!). Men med den här skittråkiga, exceldokumentsivriga och helt fantasilösa byn var det förstås en fullkomligt omöjlig idé.

Ni är som Lennart på Kontoret om jag är...Ove Sundberg!

:gremwink:
Hade det kommit fram tidigare typ runda 2 att någon förmåga inte fungerade då hade jag kunnat tro dig om att det fanns en förmåga som blockar andras förmågor. Du gick ut med det efter att Max fått sia fritt fram i ett par rundor samtidigt som korpa skyddat folk till höger och vänster utan att bli blockade. Så det i detta fall var en rollblocker väldigt långsökt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Re: Mina tankar

Genialisk spelskapare said:
men tänk om någon kommit ut som Nekromantiker, Ockultist eller något annat evil... då hade du kunnat posa som lönnmördare. Det var väldigt ballsy att gå ut med allting på en gång, framförallt eftersom det inte förväntades av dig.
Okej okej, om jag ska försöka bli lite seriösare och släppa den där fyrtal i bajs-stilen...

Asså, jag satt väldigt mycket med Ebon Oaks i huvvet när det här liret började. Och ni kanske kunde gissa det sedan tidigare, men jag är ju väldigt svag för varulvsspel som INTE handlar om att vara kall och logisk, deduktiv och listig – utan hellre den där flambojanta, utåtriktade, "tjabba lite tugg", lite Baron Münschausen-aktiga. Jag gillar det. Jag gillar också den där giftiga manipulativa psykologiska stilen som får folk att se bortom det logiska och börja tänka med hjärtat istället för med hjärnan. (Jag tror faktiskt att KK föll för det rätt länge, det verkade som att han ville ha kvar mig i spelet TROTS att jag var rödare än Lenins stjärna?).

Jag gillar ju också drastiska lögner och modiga varulvar. Jag gillar kaos.

I min värld är det alltså förstås fullkomligt logiskt att man som ulv förmodligen är TVUNGEN att ljuga om sin roll. Så hade jag skapat fluffet i Ebon Oaks, där spökena fick bakgrunder som egentligen inte skulle gå att outa utan att det fick konsekvenser. Reccas stunt var av den anledningen mer än spektakulär!

Och en där tanken att rollen kunde avslöja fraktion på nåt sätt satt i rätt länge, till och med efter att vi ulvar hade förstått att yrkena var ordentligt skruvade (forskare?).

Så jag måste ju också självkritiskt erkänna att jag inte la ned tillräckligt med energi på att analysera hur fluffet fungerade. Ta lärdom, Basenanji, ta lärdom.

---

Överhuvudtaget så spelade jag helt enkelt uruselt. Ska försöka hitta några guldkorn av de sämsta tabbarna, för vid några tillfällen så skrek jag högt över hur jävla uppenbart jag klantade mig.

---

Fanabel spelmakare said:
Det var väldigt ballsy att gå ut med allting på en gång, framförallt eftersom det inte förväntades av dig.
Korkad eller inte, så'n är jag: det gäller att dricka livet i stora klunkar!

:gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
VIKTIGT!

En helt annan grej:

borde vi inte ha tätare mellan röstningarna? Nu är det ju en kärna som spelar och vi känner varandra rätt bra. Kan det kanske vara på sina plats med röstningar t ex:

Mån, Ons, Fre

Tis, Tor, Sön

...eller nåt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: VIKTIGT!

Dieselsoppa said:
En helt annan grej:

borde vi inte ha tätare mellan röstningarna? Nu är det ju en kärna som spelar och vi känner varandra rätt bra. Kan det kanske vara på sina plats med röstningar t ex:

Mån, Ons, Fre

Tis, Tor, Sön

...eller nåt?
Vi har ju kört med varierande längd på rundorna förut. På slutet här hade ju rundorna kunnat vara kortare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Mina tankar

Dieselbosse said:
(Jag tror faktiskt att KK föll för det rätt länge, det verkade som att han ville ha kvar mig i spelet TROTS att jag var rödare än Lenins stjärna?).
Yepp. Jag ville verkligen ha dig kvar Basse. Mest för att jag diggar dig och gillar dig. Du var så röd att du kunde sparas någon extra liten runda bara för att förgylla spelet lite till.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: VIKTIGT!

Sen Basse. Det funkar ju att vara flambojant som bybo, tycker jag. Däremot är det jättesvårt att göra det övertygande som ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Re: VIKTIGT!

Vimes said:
Sen Basse. Det funkar ju att vara flambojant som bybo, tycker jag. Däremot är det jättesvårt att göra det övertygande som ulv.
WIFOM?

Fast, om man är lite smartare än jag så anpassar man sig ju efter gruppen som spelar och då har du ju helt rätt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Mina tankar

Passar på att slänga in några extra + till våra tre rookies, Ruga, Empis och Liliana.

Ni skötte er kanoners!

Bra att lägga på minnet inför kommande lir..

Lilaina: Du skall nog inte riktigt lita på spelare som är snäll mot dig :gremsmile:

Empis: Du måste byta namn. På tok för krångligt och förkortat till Empis blir det ju alldeles för mjäkigt för din karaktär. Din prestation med alla dokument och liknande under detta lir kommer skapa viss förväntan och press på dig att vara lika awesomsåås nästa spel. Skit i det! Ibland känner jag själv att jag måste vara aktiv för annars kommer folk skrika ulv åt mig, men nu har jag lärt mig att det är bara att köra som man hälar med så att säga. Orkar du inte ordna fram episka röstningsdokument under nästa lir så gör du inte det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: VIKTIGT!

Vimes said:
Dieselsoppa said:
En helt annan grej:

borde vi inte ha tätare mellan röstningarna? Nu är det ju en kärna som spelar och vi känner varandra rätt bra. Kan det kanske vara på sina plats med röstningar t ex:

Mån, Ons, Fre

Tis, Tor, Sön

...eller nåt?
Vi har ju kört med varierande längd på rundorna förut. På slutet här hade ju rundorna kunnat vara kortare.
Håller med. Första rundan var lagom lång, kanske andra också men sedan var de för långa efter det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Mina tankar

Konrad Konvalj said:
Passar på att slänga in några extra + till våra tre rookies, Ruga, Empis och Liliana.

Ni skötte er kanoners!

Bra att lägga på minnet inför kommande lir..

Lilaina: Du skall nog inte riktigt lita på spelare som är snäll mot dig :gremsmile:

Empis: Du måste byta namn. På tok för krångligt och förkortat till Empis blir det ju alldeles för mjäkigt för din karaktär. Din prestation med alla dokument och liknande under detta lir kommer skapa viss förväntan och press på dig att vara lika awesomsåås nästa spel. Skit i det! Ibland känner jag själv att jag måste vara aktiv för annars kommer folk skrika ulv åt mig, men nu har jag lärt mig att det är bara att köra som man hälar med så att säga. Orkar du inte ordna fram episka röstningsdokument under nästa lir så gör du inte det.
Nä Empiricus är ju inget problem att komma ihåg... Dieselsoppa där emot borde byta tillbaka, för Dieselsoppa känna jätte konstigt att skriva när man pratar om/med Basse (Basenanji).
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Re: Mina tankar

Yay! Vilken tur att det var rätt. Tyckte faktiskt Brynolf blev mer grön i slutet och det var ett svårt val men det som gjorde att han slutligen fick min röst var att han väntade med att rösta. Det är en av de saker jag stör mig på som bybo tillsammans med röster på ingen och inte ta ställning i drev. Tack för spelet alla , bra jobbat och tack Mukwa! Vi syns nog snart igen!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Mina tankar

Vico said:
Nä Empiricus är ju inget problem att komma ihåg...
Det är jättelätt att komma ihåg men det är bra nog svårt att stava rätt på Empiricus om man kör lite ur a-hålet.

Empericus, Empircus, Empricus, Empriricus. Ja det är fanimäj inte lätt inte :gremsmile:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Mina tankar

Konrad Konvalj said:
Vico said:
Nä Empiricus är ju inget problem att komma ihåg...
Det är jättelätt att komma ihåg men det är bra nog svårt att stava rätt på Empiricus om man kör lite ur a-hålet.

Empericus, Empircus, Empricus, Empriricus. Ja det är fanimäj inte lätt inte :gremsmile:
Hmm, byta namn.. Dieselsoppa blev precis ledigt såg jag :gremlaugh:

Njae, men jag kan ju fundera på det. Kanske kommer på något mer komplicerat. Typ Jim-Bob eller Maj-Björn.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Re: Mina tankar

Mitt problem är att jag har träffat Empiricus på riktigt långt innan det här spelet och jag känner honom som Joker. Det hade varit mycket enklare om jag hade kunnat använda det istället för forumnicket, men då hade ingen fattat vem jag pratade om. :gremtongue:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Mina tankar

Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Vico said:
Nä Empiricus är ju inget problem att komma ihåg...
Det är jättelätt att komma ihåg men det är bra nog svårt att stava rätt på Empiricus om man kör lite ur a-hålet.

Empericus, Empircus, Empricus, Empriricus. Ja det är fanimäj inte lätt inte :gremsmile:
Hmm, byta namn.. Dieselsoppa blev precis ledigt såg jag :gremlaugh:

Njae, men jag kan ju fundera på det. Kanske kommer på något mer komplicerat. Typ Jim-Bob eller Maj-Björn.
Barna-Lotta Majvors! eller kanske bara E, det vore soft. Eller så fortsätter du att heta Empiricus för jag är ju egentligen inte så allvarlig av mig och menar egentligen inte att det är ett så krångligt namn.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Mina tankar

Konrad Konvalj said:
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Vico said:
Nä Empiricus är ju inget problem att komma ihåg...
Det är jättelätt att komma ihåg men det är bra nog svårt att stava rätt på Empiricus om man kör lite ur a-hålet.

Empericus, Empircus, Empricus, Empriricus. Ja det är fanimäj inte lätt inte :gremsmile:
Hmm, byta namn.. Dieselsoppa blev precis ledigt såg jag :gremlaugh:

Njae, men jag kan ju fundera på det. Kanske kommer på något mer komplicerat. Typ Jim-Bob eller Maj-Björn.
Barna-Lotta Majvors! eller kanske bara E, det vore soft. Eller så fortsätter du att heta Empiricus för jag är ju egentligen inte så allvarlig av mig och menar egentligen inte att det är ett så krångligt namn.
Byter jag namn till E så kommer folk att tolka mig som en kontrollerad substans som förändrar verklighetsuppfattningen. Och jag är nog så dryg* som jag är. :gremsmile:

*Och så tar jag inte mig själv på så stort allvar att jag inte kan driva med mig själv eller andra
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar

Så det faktum att han gjorde som han gjorde var ju inte dumt ur ett strategiskt perspektiv utan blev bara dumt när man hade facit i hand.
Jag håller inte helt med. Det var mer risky än det hade behövt vara. Om man har kommit till slutsatsen att man förmodligen måste ljuga om någonting så är det imho inte en bra strategi att outa allt utan att ha nån press på sig. Då hade jag hellre suttit på så mycket av mitt roll-pm som möjligt tills jag visste mer om upplägget och vad som var ok att outa. I det här fallet tog Diesel en ordentlig chansning, en chansning som egentligen inte hade behövts eftersom det hade gått att spela mer safe. Sedan att chansningen gick fel med facit i hand hör inte dit tycker jag. Det hade varit ett ballsy spel som inte hade behövts om det hade funkat också. Det är lite som att chippa in en straff i fotboll. Det blir hurrarop när någon sätter den, och då är det kyligt, supersnyggt och coolt, men om målvakten tar den så får man med rätta höra att det hade varit bättre att placera den invid stolpen där den oftast går in. Det var en chansning, och den här gången gick den inte hem. Det har föga med upplägget att göra tycker jag.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Mina tankar

Ruga said:
Yay! Vilken tur att det var rätt. Tyckte faktiskt Brynolf blev mer grön i slutet och det var ett svårt val men det som gjorde att han slutligen fick min röst var att han väntade med att rösta. Det är en av de saker jag stör mig på som bybo tillsammans med röster på ingen och inte ta ställning i drev. Tack för spelet alla , bra jobbat och tack Mukwa! Vi syns nog snart igen!
Urk! Ja, jag grämer mig rätt hårt för några grejer. Jag hade tänkt outa tidigare, men tog mig inte tid att logga in, så när jag kom tillbaka var redan bonde och riddare ute. Och samma sak i sista rundan, jag hade tänkt rösta tidigare, men hann inte.

Sen ska jag väl erkänna att det var ganska demoraliserande att behöva dreva ut alla sina polare. Jag fattade ju tidigt att jag skulle vara själv kvar och behöva finta bort typ fyra pers. Tack vare Emps kalkylblad orkade jag ändå hänga med hyfsat, men hade han dött hade jag varit helt off.

Jag tyckte jag hade rätt hyggliga case mot vimes och tripp etc, men jag kanske inte framförde dem så bra. Jag har nu varit ulv tre-fyra ggr och aldrig vunnit. Börjar bli dax att ändra taktik.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: VIKTIGT!

Basenanji said:
En helt annan grej:

borde vi inte ha tätare mellan röstningarna? Nu är det ju en kärna som spelar och vi känner varandra rätt bra. Kan det kanske vara på sina plats med röstningar t ex:

Mån, Ons, Fre

Tis, Tor, Sön

...eller nåt?
Jag hade föredragit kortare rundor. Det hinner inte skrivas så mycket och det är lättare att hantera varulvsspelet med jobb och familj.
 
Top