Nekromanti Ett äventyr - Upplösningen

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Föreningen WRNU
och Mukwa presenterar
______________________

Ett äventyr

- En episk berättelse
______________________

Brynolf trycks ned i kistan, den låser sig på ett mystiskt förutbestämt sätt och Brynolf kommer få tillbringa resten av sina dagar åt att rulla tummarna.

Ni andra knatar vidare mot drottningen med amuletten och hennes hejdukar för en sista strid. Ni hoppar runt, slungar eldbollar, duckar för mörka nekromantiska besvärjelser tills drottningen till slut:
1. kastas nedför ett torn
2. spränger sig själv och tornet (amuletten och alla utom Empiricus överlever)
3. blir genomborrad av mången pil, kramar sitt svärd och säger nåt klyschigt
4. får ett svärd i magen och ägnar de 20 sista minuterna av sitt liv åt att förklara hur hon egentligen var en snäll person och att amuletten gjort henne ond.

Äventyret snabbspolas tills ni kommer hem igen och träffar den mystiska mannen på värdshuset. Han tycks inte ha gjort särskilt mycket medan ni var borta, men tar gladeligen emot amuletten och förklarar att ni har utfört ert uppdrag väl.

Äventyrarna lyckades till slut utmanövrera plundrarna och kamma hem belöningen.

Grattis till byn!

Stort tack till alla som var med!

Spelare: Vimes
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Stadsvakt
Förmåga: Du har en tendens att somna på din post, och därför har du lärt dig att hålla utkik efter dina befäl. Om en riddare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Jongleringsbollar. De tycks vara påverkade av gravitationen och du har synnerligen svårt att hålla dem i luften.



Spelare: Brynolf
Fraktion: Plundrare
Yrke: Riddare
Förmåga: Som det praktas till översittare du är har du full koll på dina stackars undersåtar som vanligtvis inbringar dig alldeles för lite pengar. Om en bonde lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Hillebard. Í äkta plåt, helt utan magiska tillsatser. Knappast ett vapen för en nobel riddare.

Dina plundrarkompisar är Cassius, LJSLarsson och Dieselsoppa. Ni får ta kontakt med varandra utanför speltrådarna. Varje runda får ni döda någon. Skicka PM till mig om vem ni vill döda.



Spelare: Vicotnik
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bonde
Förmåga: Taket på ladan är det hål i, gångjärnen till ytterdörren är tröga, träet i trappen har murknat… Du förbannar gudarna men är glad över att de skapade hantverkare. Om en hantverkare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Svärd. Det duger inte till något användbart. För kort och rakt för att slå gräset med, för långt och brett som tandpetare.



Spelare: Empiricus
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Hantverkare
Förmåga: Du gör grejerna, någon annan säljer dem. Om en månglare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Högaffel. Det kan tyckas konstigt och du vet inte vad du ska ha den till, men det är en magisk högaffel. Åtminstone sade din kompis det till dig när du hittade den.



Spelare: Cissi
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Månglare
Förmåga: Fina tyger, exotiska kryddor, vapen… allt kommer med båtar. Om en sjöfarare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Hammare. Du började med två tomma händer och nu har du en… hammare. Grattis.



Spelare: Cassius
Fraktion: Plundrare
Yrke: Sjöfarare
Förmåga: En gång träffade du en forskare som skrivit en avhandling om vattnets betydelse för sjöfarten. Resultatet behagade dig inte, men det gjorde kölhalningen. Om en forskare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Penningpung. Det finns mynt i den så det är troligtvis inte din.

Dina plundrarkompisar är Brynolf, LJSLarsson och Dieselsoppa. Ni får ta kontakt med varandra utanför speltrådarna. Varje runda får ni döda någon. Skicka PM till mig om vem ni vill döda.



Spelare: Ruga
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Forskare
Förmåga: Skillnaden mellan dig och en magiker är att du vet att du inte har en aning om vad du håller på med. Om en magiker lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Kompass. Nålen är av och det är repor i glaset. Du funderar på att skriva en avhandling på dess användningsområde, för i dagsläget ser du ingen.



Spelare: Tyr
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Magiker
Förmåga: Du har ett vidgat sinne, fullt av magi. Du har magiska elixir och artefakter. Du kan frammana helvetet bara genom att knäppa med fingrarna… och ändå får du inga anhängare. Om en präst lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Bok. Den innehåller inga trollformler och är således att betrakta som fullständigt värdelös.



Spelare: KK
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Präst
Förmåga: Naturen är skapad av gudarna. Prästerna är förvaltarna och botanikerna är frisörerna. Om en botaniker lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Stav. Du vet att den är magisk, det är nämligen alla stavar, men dina gudar tillåter dig inte att trolla.



Spelare: LJSLarsson
Fraktion: Plundrare
Yrke: Botaniker
Förmåga: En gång trampade en jägare ned din blåbärsodling. Om en jägare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Religiös symbol. Om man vänder den uppochned ser det ut som en cirkel, fast uppochned.

Dina plundrarkompisar är Brynolf, Cassius och Dieselsoppa. Ni får ta kontakt med varandra utanför speltrådarna. Varje runda får ni döda någon. Skicka PM till mig om vem ni vill döda.



Spelare: Max Raven
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Jägare
Förmåga: Du befinner dig ofta i snår och i dungar, spejandes på ditt byte. Varje runda får du sia en person och se vilken fraktion den spelaren tillhör. Meddela mig om vem du vill sia genom att svara på detta PM innan rundans slut. Du får ändra dig till rundans slut, det är bara det sista namnet som kommer gälla.
Föremål: Örter. Du har en massa örter i fickorna. Det är bra om man bara visste vilka örter man kunde ha till vad. Vissa örter är goda att tugga på.



Spelare: Jake Armitage
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Helare
Förmåga: En bra lönnmördare gör dig arbetslös, en halvdan kan göra dig rik. Om en lönnmördare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Pilbåge. Det kan vara en ensträngad, dåligt stämd harpa utan resonans också.


Spelare: Dieselsoppa
Fraktion: Plundrare
Yrke: Lönnmördare
Förmåga: Dödsångest och gurglande läten är musik i dina öron. Om en bard lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Bandage. Det skulle kunna gå att strypa någon med dem, men du misstänker att det inte är så de var avsedda att användas.

Dina plundrarkompisar är Brynolf, Cassius och LJSLarsson. Ni får ta kontakt med varandra utanför speltrådarna. Varje runda får ni döda någon. Skicka PM till mig om vem ni vill döda.



Spelare: Lu-Kaazh
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bard
Förmåga: Din pappa sade alltid att en tjuv stulit din talang. Om en tjuv lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dolk. Du är ganska osugen på att använda den som flöjt.


Spelare: tripp_trap
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Tjuv
Förmåga: En gång träffade du en rik hertiginna. Hon försvann men du har fortfarande kvar hennes pärlhalsband. Om en ädling lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Harpa. Spela falskt är din melodi, men måste det låta så bedrövligt?


Spelare: Liliana
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Ädling
Förmåga: Du är alltid omgiven av narrar. Om en gycklare lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dyrksats. Du använder dyrkarna som tavelkrokar till dina obskyra samlingar.


Spelare: korpa
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Gycklare
Förmåga: Du kan jonglera, göra volter och trixa för att avleda folks uppmärksamhet. Du kan skydda en person från nattmord varje runda. Du får inte välja samma person att skydda två rundor i rad. Meddela mig om vem du vill skydda genom att svara på detta PM innan rundans slut. Du får ändra dig fram till rundans slut, det är bara det sista namnet som kommer gälla.
Föremål: Finkläder. Du har inget annat än kläder i packningen, och eftersom alla kläder i din packning är hela, rena och fina så är det förmodligen inte dina.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
(könsord i mängder)

Grattis till byn! Maximalt oflyt för vår del visserligen, men jag var rätt säker på min egen grönhet och att jag skulle kunna hålla mig kvar i nån runda till.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Spelare: Lu-Kaazh
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bard
Förmåga: Din pappa sade alltid att en tjuv stulit din talang. Om en tjuv lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dolk. Du är ganska osugen på att använda den som flöjt.
Lu-kaazh lurade verkligen byxorna av byn. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det var jätteroligt att följa spelet, förresten. :gremsmile:

Synd om ulvarna i början alltså. Ljuga bort sig sådär är inget kul, jag vet hur det känns. :gremfrown:
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Tusan, trodde verkligen Vimes var den sista, men du var ändå min två, Brynolf. (pga vart i väven du var, men det låter inte lika bra att säga det.)

Tack för spel alla! Och se, samlingar, tavelkrokar och allt.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Recca said:
Spelare: Lu-Kaazh
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bard
Förmåga: Din pappa sade alltid att en tjuv stulit din talang. Om en tjuv lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dolk. Du är ganska osugen på att använda den som flöjt.
Lu-kaazh lurade verkligen byxorna av byn. :gremsmile:

Men, man får väl inte ljuga som bybo?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Mycket imponerad av våra nya ansikten för övrigt. Bra jobbat (lite väl bra kanske), och jag hoppas ni är med i fler spel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Liliana said:
Recca said:
Spelare: Lu-Kaazh
Fraktion: Äventyrare
Yrke: Bard
Förmåga: Din pappa sade alltid att en tjuv stulit din talang. Om en tjuv lämnar spel får du reda på det.
Föremål: Dolk. Du är ganska osugen på att använda den som flöjt.
Lu-kaazh lurade verkligen byxorna av byn. :gremsmile:

Men, man får väl inte ljuga som bybo?
Får får man. Men formuleringen är faktiskt en aning diffus, det är inte omöjligt att feltolka det på det sättet som Lukas gjorde.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Brynolf said:
Mycket imponerad av våra nya ansikten för övrigt. Bra jobbat (lite väl bra kanske), och jag hoppas ni är med i fler spel.
Speciellt Empiricus imponerade väldigt. Bra jobbat!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Bra gjort byn! :gremlaugh:

Jag måste säga att Lu-kaazh missuppfattning av sin roll var fantastisk! En omedveten lögn som bybo!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mina tankar

Jag började med att lotta ut vilka yrken som skulle få powerrollerna, sedan skrev jag ned allt fluff och lade dem i den ordningen jag ville ha yrkena i. Därefter lottade jag ut 4 ulvar bland de 15 andra rollerna och fyllde på med att lotta ut en roll till varje spelare.

Ulvarna hade komplett information, men visste inte att de hade det, vilket tvingade dem att vara delaktiga i byn för att kolla av vad som var safe att outa. Det här var hela planen med upplägget egentligen. Som ulv kan man aldrig helt lita på att man har fått korrekt information av konstruktören, och det bidrar till att ulvarna måste interagera. Givetvis är det en fördel för byn, men å andra sidan finns det inget annat i fluffet som hjälper byn utan snarare tvärtom. Det rör mest till det genom att leta efter ulvar i fluffet (om inte ulvarna ljuger vill säga).

Det var lite synd att lönnmördaren blev ulv, men för mig hade det alltså inte spelat någon roll om det var en bybo eller en ulv.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cissi said:
Brynolf said:
Mycket imponerad av våra nya ansikten för övrigt. Bra jobbat (lite väl bra kanske), och jag hoppas ni är med i fler spel.
Speciellt Empiricus imponerade väldigt. Bra jobbat!
Om jag är ulv nästa gång hoppas jag att empiricus är siare så att jag kan ta två flugor i en smäll, bästa bybo och powerroll.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Utmärkelser

Bästa spelare
KK
Han nailade alla ulvarna i runda 1 (och det var inte särskilt vaga anklagelser heller). Det blir inte bättre än så. Dessvärre rörde byn till det lite för mycket och KK tappade mot slutet, men helt klart ovärderlig för byn.

Bästa nykomling
Empiricus
Saklig och gjorde allt skitgöra på ett förträffligt sätt. Jag kommer ha höga förväntningar på dig i kommande spel! Du byggde inte så många egna case, men du är en jäkel på att analysera de befintliga casen och välja de som skulle ge bäst utdelning. Det är riktigt imponerande!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Utmärkelser

Mukwa said:
Bästa nykomling Empiricus
Haha! Jag ville inte mörda honom för i så fall skulle jag ju själv behöva räkna röster och hålla på. Ja, ovärderlig för byn. I synnerhet att han knäckte väven innebar ju att det var kört för två av oss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Mina tankar

Mukwa said:
Det var lite synd att lönnmördaren blev ulv, men för mig hade det alltså inte spelat någon roll om det var en bybo eller en ulv.
Det var ju Basse som skötte korten lite galet här. Det är ju inte helt oväntat att det kan stryka omkring Lönnmördare i en Äventyrargrupp direkt.

Hatten av Mukwa! Toppenbra arrangemang. Jag överlåter andra att bemöta balansfrågor och sånt därnt.
 
Top