Nekromanti Ett äventyr - Labyrinten (Runda 3)

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Om Tyr är Ulv:
Så här har Tyr röstat under rundorna.

Runda 1:

Cissi, LJSLarsson, Max Raven, tripp_trap, Konrad Konvalj och LJSLarsson

Första rösten kommer in som trea på Cissi, efter Vimes och Vicotnik


2013-02-24 18:04
Tyr said:
Vimes said:
Så, jag skulle vilja ha press på Cissi. Hon dabbade sig med varulvarnas antal och hon har varit inkonsekvent och konstig om outningar.
Vimes känns ännu ett snäpp grönare efter det inlägget. Jag kan tänka mig rösta på Cissi. Hon är den som känns svårast att placera av de som skrivit mycket. Inkonsekvent var ordet. Andra jag skulle vilja pressa är Brynolf och Max, men där finns inga röster hitintills och våra röster är spridda nog som det är. Brynolf är väl känd för att hålla låg profil i början, men några kommentarer om spelet måste det väl finnas. Max hade inget att säga innan. Nu då?

Röst: Cissi
Senare släpper han Cissi efter att det börjar komma fram att man har kopplingar till andra yrken. Han är den förste att kliva av Cissi och kliver på LJSLarsson-tåget som femma efter Liliana, Konrad Konvalj, Brynolf, korpa och Max Raven

2013-02-24 21:59
Tyr said:
Vimes said:
Jag tror att jag eventuellt övertolkade dig lite, Cissi. När jag läser ditt inlägg igen om det här med yrke, DTF och Mukwa så ser jag att det går att tolka det som att du har samma förmåga som jag och att du inte ljugit.

Men, jag skulle vilja vara lite dryg: kan du recappa hela din tankeprocess? Börja i din tolkning med att din roll hintade om DTF hur tänkte du då? Och gå igenom Mukwas svar, hur ska de tolkas: har hans sagt att det är ett yrke du får veta? Och att det yrket inte har något att göra med fraktion?

Kan du göra det? Utan att citera något eller outa mer än du redan gjort.
Jag misstänker att du är en bybo som gjort en blunder Cissi. Under rätt omständigheter så låter det trovärdigt. Det finns saker som du sagt som vore svåra att få till som varulv, även om det inte är omöjligt. Jag tar bort min röst från dig, men du får gärna göra så som Vimes sagt (vilket jag ser att du redan gjort eftersom jag skriver så jäklar långsamt).

Jag lägger istället min röst på LJSLarsson så som så många andra har gjort. Det har inte varit mycket substans från hans håll. Lite väl trevande och försiktigt. Som t.ex. att han trodde han visste hur KK tänkt då han gjorde fel i början, när jag tyckte det kändes självklart hur det gått till om KK är bybo. Han är försiktig med outandet med när det inte verkar finnas någon anledning att vara försiktig. Undantaget en sak som han inte visade alls. Det känns som någon som någon försöker passa in med som inte har nog med kunskap för att göra det. Jag har kanske läst boken som är LJSLarsson fel, men det är det dreven är till för så:

Röst: LJSLarsson
Tyr kliver sedan av Larsson, först att göra det sedan drevet började, men är noga med att nämna att han fortfarande tror att Larsson är Ulv. Istället kliver han på Max Raven, där redan Vimes och Liliana stampar.

2013-02-25 11:06
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Då har vi ett gryende drev mot Max Raven. Fler som har honom som en starkt misstänkt för ulveri?
Starkt skulle jag inte säga, men jag hade tänkt flytta min röst till honom. Det känns inte ok att bara hoppa in och säga att man inte har något att säga i nuläget. Ju längre tid det tar för honom att komma igång desto brunare ljus kommer allt han säger ses i. Detsamma gäller för Jake, Lu-kaazh och alla andra som inte sagt någonting eller väldigt lite om spelet.

Röst: Max Raven

Sedan ska jag påpeka att detta inte betyder att jag har släppt Larsson. Han är med råge den som känns mest ulvig just nu.
Efter att Max Raven har processats så kommer nästa rösthopp till tripp_trap-drevet, Tyr kliver på som sjua, innan honom är: Vicotnik, Empiricus (moi), Ruga, Vimes, LJSLarsson och Konrad Konvalj.



2013-02-26 13:10
Tyr said:
Ett kort inlägg ny eftersom jag inte hinner mer. Jag borde bestämt mig för någon ny att dreva för länge sedan. tripp låter bra så jag hjälper till med det drevet. Han har varit väldigt enkelriktad i det här spelet och när något begärts av honom så har han vägrat. Lite som om att han skiter i vad byn håller på med, vi är ju i processen att outa föremål exempelvis, och istället kör sitt egna race. Han behöver visa framfötterna så:

Röst: tripp-trap

Sedan tror jag att jag fick en fråga om vad min bok inte innehåller. Svaret är att jag inte kan svara på det utan att outa mer av min roll, och jag tycker inte det är läge än att outa. Så i sinomtid kommer du få lära dig bokens hemlighet(TM).

...och visst ja. Jag håller nog med om att det känns vettigare att outa yrken före vi outar förmågor.
Tyr är en av de sista att lämna tripp_trap och byter då till Konrad Konvalj som tvåa efter Liliana.

2013-02-27 17:44
Tyr said:
Alltså i nuläget har jag svårt att se på Cissi som annat än ulv. KKs case mot Cissi och Ruga som ulvpar kändes rätt tunt. Men det ledde till att tveksamheter kring hennes rolluppbyggnad belystes vilket åtminstone nu känns som en slam dunk, så bra jobbat KK! Ja min roll är inte uppbyggd på samma sätt som Cissis och hennes försvar gjorde det bara ännu tydligare. Mycket kan bortförklaras av det som hon sagt men just detta går inte att vifta bort. Om någon bybo känner igen sig i hur Cissis roll är uppbyggd så måste ni gå ut med det snarast. Det förändrar mycket.

Sedan ser jag att KK nu hävdar att han bara känner av när ett yrke lämnar spel. Vad fan KK? Förklara dig. Är drevet något form av spel för gallerierna där ni bestämt er för att offra Cissi medan hon bedyrar hur grön du är?

Röst: KK
Sista rösten går sedan på LJSLarsson, där Vimes redan har röstat, och det är den rösten som verkar tända igång Larssondrevet på slutet.

2013-02-27 20:29
Tyr said:
Vimes said:
Röst: Larsson - nån som vill hänga på?
Jepp, jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.

Röst: LSJLarsson
Om Tyr är Ulv så går han in här och i princip brutalt mördar sin Ulvkollega. Det gör ju honom visserligen i mina ögon väldigt grön. Men det kan ju också vara en taktik för att bygga en bra cover.

Runda 2:

Lu-kaazh


När Tyr lägger sin röst på Lu-Kaazh är det ingen annan röst som ligger där, även om jag har röstat på honom i början av rundan.

2013-03-02 18:09
Tyr said:
Anmärkningsvärt med Lu-kaazh är att hans outningar har likheter med LJSLarssons. Larssons outningar var enkelriktade eftersom både förmåga och föremål kunde ha med Jägaren att göra. Lu-kaazh har en förmåga som har med tjuven att göra och ett vapen som skulle kunna passa in på en tjuv. Han trodde även själv att dolken passade in på tjuven i ett inlägg. Spontant så känns Lu-kaazh roll överflödig i en klassiker med brus som detta verkar vara, men jag skulle vilja höra mer från honom. Så:

Röst: Lu-kaazh

Det står mellan dig och Basse i den här dolkfrågan. Vad är det som gör att du är äventyraren och Basse är plundraren? Sedan är jag sugen på att hänga Liliana i nuläget, men Lu-kaazh behöver en spark där bak.
Efter den här rösten så kommer Max Raven, Dieselsoppa, Ruga, jag, korpa och slutligen Vimes med på drevet. Max Raven lämnar dock igen till förmån för att rösta på Cassius strax innan jag röstar på Lu-Kaazh.

Även denna runda så är Tyrs röst den som verkar styra in resten av flocken på att rösta på samma. Är Tyr Ulv så kanske förra rundans offer av Larsson utnyttjades för att låta byn döda en av sina egna.


Runda 3:

Dieselsoppa

Denna runda verkar Tyr följa på byn i drevet mot Dieselsoppa.


2013-03-03 23:02
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Dieselsås vill ju inte röra vid Lu-kaazh dolk och eftersom Lu-kaazh var grön så måste ju Dieselsåsen vara röd? Annars brakar väl hela väven ihop?
Såvitt jag kan se iaf, men jag ska ta mig en funderare till. Iom att Lu-kaazh var grön så är spelet redan lite mer avancerat än jag trott. Men förhoppningsvis så är det inte mer avvikande än så. Om Diesel är grön så var antingen Lu-kaazh roll någon form av fälla för byn eller så sitter inte väven ihop som jag trott.

Tills vidare: DÖ PLUNDRARE DÖ (Röst: Dieselsoppa)
Även efter lönnmördaroutningen och röstskiftet mot Cassius ligger nu Tyr kvar på Dieselsoppa.
OM Tyr är Ulv så satte han igång offret av en av sina egna i första rundan, kanske för att använda det till de kvarvarande Ulvarnas fördel.
Därefter i andra rundan så följde vi hans spår och dödade av en av våra egna.
Han var relativt sen med att outa sin info och hintade tidigt om att han också var upplägget med hur rollerna hör samman på spåren. Han kan med andra ord tidigt ha fattat att det är bra att inte ljuga och använt det.

Dock så känns det som om Tyr är en av de som mest har hjälpt till att såra Ulvarnas sak och känns rent generellt väldigt grön, så ett eventuellt Ulvskap känns otroligt. Men inte omöjligt.

Och därom var det bara tre luckor kvar, och bakom dessa döljer sig Konrad Konvalj, korpa och Max Raven.

För övrigt tycker jag att det är lite intressant att Raven och korpa, våra två fåglar, verkar vara Väktare och Siare. De två kollar jag närmare på sist av allt.
Och som sagt, Cassius och Diesel väntar jag också med.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag har tittat på det här drevet mot Cassius med intresse. Det som gör det intressant är att det ser självklart ut att Cassius är en ulv som offrats. Han har gått från en sannolik ulv till en mer eller mindre självklar ulv som numera en stor majoritet av spelarna drevar mot. En offrad ulv och ett jättestort drev. Plundrarna vill att vi ska hänga Cassius, men varför? Är det en gröningstaktik eller försöker de vinna tid? En diskussion om varför och en analys över drevet tror jag kan vara väldigt viktigt i nästa runda. Jag är inte allt för sugen att dansa efter plundrarnas pipa så min röst ligger kvar på självklar ulv nummer 2: Dieselsoppa. En utröstning av Cassius skulle vara intressant dock, om inte annat för se vad plundrarna har i kikaren.

Tror röstningen ser ut så här:

[9 ] Cassius: Dieselsoppa, Vicotnik, Konrad Konvalj, Empiricus, tripp_trap, Max Raven, Brynolf, Vimes, Korpa
[3] Dieselsoppa: Tyr, Liliana, Ruga

Ingen röst: Cassius

Jag kommer hålla en koll på vad som skrivs men kommer lägga mest tid på att förbereda inför eventuellt spelmöte imorgon. En till röst eftersom det snabbar upp rösträkningen lite:

Röst: Dieselsoppa
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Max said:
Möjligheten att flera av ulvarna "ärver" förmågor känns lite intressant.

Det skulle potentiellt kunna betyda att det inte finns "par" med ulvar i karaktärssammankopplingen. Det skulle också kunna göra ulvarnas val av mål intressant att titta på - vilka som nattmördas och vilka som prospektiva ulvar vill ha hängda.
Aaargh, där sa du något jag inte vill ska vara sant.
Känns lite för lätt med Cassie, men han blir mitt val den här rundan.

Och alla ni som röstar på mig, BYT! Jag är ju najs, snel och kommer inte kunna använda min förmåga om jag dööööhr.

Den där lönnmnördarprylen har jag lagt bakom mig, nu är jaf 100% snel.

:gremwink:
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
1; dåligt att rösta ut Cassius när vi kan få ut han "gratis" on han diskas.

2; Tycker vi att K.K. är grön? I sådant fall tycker jag att vi ska rösta ut mig så att han får eld i baken och hänger upp sig på någon annan. Ja, min tolkning av mitt föremål var fel, men jag är inte den enda som någonsin gjort fel. Jag tänkte inte ens på att "jag" skulle använda något som inte var mitt.

3; angående google, jag satt upp en länk som visade bilden jag pratade om, den visar ett verktyg. Det stämde ju med pm:et, så jag tänkte ju då att det var rätt. Och ja, jag kollade upp vad det var för att vara lite säkrare, som sagt är det hela inte min grej, så att säga, så jag tyckte det var bättre att kolla lite extra noga. Bättre veta lite än inget, tycker jag.

4. Vill ni ha ut mig så kan jag rösta på cassius. och så kan vi göra rösterna jämna, och så kan några sitta beredda att flytta sina röster till Cassius om han nu poffar in.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Med betoning på "om". Om vi röstar ut någon annan så kan han kila förbi och säga hej. Själv spelar jag rollspel ikväll så jag lär inte kunna vara med på slutet, plus att jag ska laga middag nu. Jag hinner kanske förbi en sväng innan jag sticker ut, men jag kan inte lova något.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Liliana said:
1; dåligt att rösta ut Cassius när vi kan få ut han "gratis" on han diskas.
Ja, jag har också tänkt det där, men jag törs bara inte ta chansen att han dyker upp fem i tio och bara "Haha, blöärgh, här kommer min röst på GÖRAN PERSSON!!!!!1"

Alltså, Cass har ju snurrat runt på forumet ändå.

Eller? Det vore ju bara att köpa lite tid till varulvaran och om de bara är fyra är det väl en rätt askass idé?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Dieselsoppa said:
Max said:
Möjligheten att flera av ulvarna "ärver" förmågor känns lite intressant.

Det skulle potentiellt kunna betyda att det inte finns "par" med ulvar i karaktärssammankopplingen. Det skulle också kunna göra ulvarnas val av mål intressant att titta på - vilka som nattmördas och vilka som prospektiva ulvar vill ha hängda.
Aaargh, där sa du något jag inte vill ska vara sant.
Nja, alltså, vi har ju redan fått veta (med 99% säkerhet) att en bybo kan ha en förmåga där man får något när någon annan dör. Jag ser det varken som något som är plus eller minus för dig.

Det är lite som en annan fundering jag hade, kring att varulvarna alla har "harmlösa" yrken - det är en möjlighet, men jag tror inte riktigt Mukwa gjort det så enkelt för oss.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Liliana said:
btw, Emp, jag är inte en "han". :gremsmile:
Eh, uppenbarligen kallar jag dig både han och hon i mitt inlägg, så 50% rätt var det. :gremsmile:

Men skulle vi rösta på någon annan och röstningen slutar på lika så blir det sudden death, och Cassius kan komma in och sparka in en träsko i cykelhjulet för oss.

Och antagligen kommer inte alla sitta och lurka i tråden hela vägen över mållinjen. Och av de som gör det så kan det ju finnas 3 Ulvar (eller mer, eller mindre).
Jag tror det skulle vara lite att ge Ulvarna möjlighet att ta sig en gratis fördel om vi ger dem chansen att tweaka utfallet.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Är det så hemskt om han nu råkar leva en ronda till då? Kan det inte vara bättre att försöka få en gratis hängning av honom och hänga någon annan, än att inte ens försöka och röstar ut honom trots att han skulle bli diskad annars?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har varit inne på det spåret, men kunde inte komma på någon bra andra kandidat. :gremfrown:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det jobbiga är att vi inte kan gröna Max helt (eller så helt det nu kan bli) förrän både Diesel och Cassius har åkt ut. Jag skulle nog säga att Diesel är ett bättre val om vi vill gröna Max.

Liksom, jag tror inte på att vi har två siare. Men jag tror inte heller ulv-Max skulle sia grön-Cassi röd och offra sig själv. Så Cassi är nog ulv oavsett vilken nyans Max har. (Eller miller, för all del, men det borde han sagt tidigare i så fall.)

Och oavsett om Diesel är ulv eller inte, lär vi ju hänga honom nästa runda för att bekräfta hans siande. Och om både Casse och Disse är ulvar, har jag extremt svårt att tro att Max skulle vara det.

Tänker högt, bara. Ockhams rakkniv mumlar något om att vi bara har en ulv kvar att finna.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
enklaste förklaringen för vem? :gremsmile:

Men, enklast vore väl om vi redan hittat den sista ulven? (Om nu Cassius är ulv)
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Tyr said:
Jag har tittat på det här drevet mot Cassius med intresse. Det som gör det intressant är att det ser självklart ut att Cassius är en ulv som offrats. Han har gått från en sannolik ulv till en mer eller mindre självklar ulv som numera en stor majoritet av spelarna drevar mot. En offrad ulv och ett jättestort drev. Plundrarna vill att vi ska hänga Cassius, men varför? Är det en gröningstaktik eller försöker de vinna tid?
Luu får en förmåga om (var det tripp) åkte ut.Tänk om
varulvarna får en när Cassius åker? Typ att de kan smitta någon eller så?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Ruga said:
Tyr said:
Jag har tittat på det här drevet mot Cassius med intresse. Det som gör det intressant är att det ser självklart ut att Cassius är en ulv som offrats. Han har gått från en sannolik ulv till en mer eller mindre självklar ulv som numera en stor majoritet av spelarna drevar mot. En offrad ulv och ett jättestort drev. Plundrarna vill att vi ska hänga Cassius, men varför? Är det en gröningstaktik eller försöker de vinna tid?
Luu får en förmåga om (var det tripp) åkte ut.Tänk om
varulvarna får en när Cassius åker? Typ att de kan smitta någon eller så?
Hm, varför just Cassius? Kan väl lika gärna passa vem som helst? (Om Ruga åker ut får ulvarna förmågor)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tänker högt.

Jo så här va. Cassius har inte för avsikt att delta i tråden för att säkra upp sin plats till nästa runda utan räknar så klart med att vi skall rösta ut honom eller plötsligt ändra oss och hänga någon annan. Om vi hänger någon annan tror jag det är stor chans att Cassius dyker upp och kör en "tjabbalooooa!" men det ger ju oss möjligheten att hänga honom nästa runda.

Att hänga Diesel istället för Cassius och hoppas på att han ulvar ur och blir diskad är ju ett alternativ, men det gillar ju inte jag. Det har jag varit inne på tidigare.

Jag har lyft frågan om någon är sugen på att hänga någon random, men det tycks mest vara jag som har ett flertal ulv aspiranter som smyger omkring här. Nu mot slutet har dock Liliana skrivit på sin dödsdom och går med på att hängas för att låta mig snöa in på någon annan. Äh, så vill jag ju inte ha det. Och för den delen.. Jag är rätt insnöad på typ minst tre olika kategorier ulvar och olika teorier.

Jag diggar ju Emps helt galna tanke om att inte ulvarna kan rösta på sina egna. Det vore ju en tuff utmaning som ulv. En bonus för ulvarnas del i ett sånt läge må ju vara att de är fler än brukligt? Men men.

Så. Vem skall vi hänga istället för Cassius och låta Cassius självdö och bekräfta sin ulvighet av sig själv?

Max är inte ett alternativ. Är Cassius grön så är Max röd unt so weiter. Han är siare och vi vill ju ha en sån kvar i spel.

Korpa, nej. Vi behöver en väktare.

Diesel, nej! Vi behöver en kaosdemonfrånhelvete att hänga nästa runda om han inte lyckas använda sin superbra siarförmåga och ladda upp ulvar åt oss. Nattmördas han får vi ju det även bekräftat att han var snel hest.

Liliana. Nä.. Alltså, Liliana vill ju hängas helt plötsligt och sånt ger mig lite kalla fötter.

Vakt-Vimes. Njae. Det är ju mest Liliana jag vill hänga och jag ser ju ett samband där emellan så hänger vi Vimes nu och han är grön så vet jag ju inte om jag kan släppa Lilianas outning för det. Den rör ju även Brynolf och Vicotnik så ett grön ljus från Vimes skulle inte få mig att tycka Lilianas outning är mer grön.

Finns fler alternativ, men dom skiter vi i nu.

Tripp! Absolut. Han skall vi ha! Häng honom! Nu är ju Lu-kaazh borta ur spel och det är ju bekräftat att han blivit av med en talang. Den här talangen har ju Tjuven snott. Kan vi inte få ut nått på att hänga Tripp? Kan inte det säga oss någonting bra? Jag själv har ju ingen aning så det finns ju inga belägg på att det här är en bra idé. Varför har inte Tripp någon förmåga/talang? Han har ju stulit något av Lu-kaazh och det lär väl inte röra sig om en Harpa direkt? Kan någon berätta för mig vad Tripps roll i det hela är?

I och med att Lu-kaazh inte visste vad som hände när Tripp rök så kanske det är bra för byn att han ryker? Lixom, rent speltekniskt så är det väl tänkt att vi måste välja att lita på Lu-kaazh och hans roll för att våga ta bort Tripp ur spel på nått vis. Men det kanske är tänkt så att vi skall plocka bort Lu-kaazh istället, vilket vi ju gjort. Så dum va vi lixom.

I-paddar som fan nu så det kan finnas en massa felstavningar och sånt. Även vissa osammanhängande saker och ting, men jag måste få ur mig det här nu för att senare dyka upp efter en massa åtaganden.

Åh, Cissi plockades bort ur spel. Cissi --> bekräftar att Sjöfararen lämnar spel. Nu är inte Cissi kvar. Varför? Öh, ja kanske för att Sjöfararen är någon annan än Cassius?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vill och vill. Jag vill ju inte hängas, men om det hjälper byn så är det ju det som ska ske.

Vem annars skulle vara sjöfararen, menar du?
 
Top