Nekromanti Ett äventyr - Festhallen (Runda 4)

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Dieselsoppa said:
Kan inte du svara på vem du skulle vilja ha ut efter att jag är borta i stället?
Att hänga Tripp skulle onekligen ge en hel del info, oavsett om man kör på Vimes eller min teori. Sett till röstkaoset i slutet av förra rundan:

Bybo-Tripp = Vic, Diesel, Vimes, Liliana, Konrad(och kanske även "fegisarna" Brynolf, Empiricus, Korpa)
Ulv-Tripp = Konrad, Liliana, Vic, Diesel, Vimes (och kanske även "fegisarna" Brynolf, Empiricus, Korpa)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Brynolf, varför har du förvanskat så mycket jag skrivit?
Jag har ju inte i huvudsak gått på vad du sagt, utan på vad du gjort. Du har förklarat hur du tänkte och jag kan köpa det till viss del.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Vimes said:
Angående det här med blockade förmågor kan man sannerligen fråga sig varför ulvarna inte tycks ha använt den förmågan tidigare.
Hur kan DU veta att de inte har använt den tidigare?
:gremsuck:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tripp; skulle inte du kunna spekulera lite och dra fram några cases som du tror är möjliga. Spekulera lite. Snacka lite. Hjälp oss att fatta bra beslut.

Måste inflika att du var mycket mer knivskarp och hade mer edge i förra liret så vi vet ju att du kan bybo spela bättre än så här.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Tripp; skulle inte du kunna spekulera lite och dra fram några cases som du tror är möjliga. Spekulera lite. Snacka lite. Hjälp oss att fatta bra beslut.
Okej, det kan jag göra:

Vimes är klart suspekt i min bok, högst på min lista efter Dieselsoppa. Jag uppfattar att han blir defensiv eller undivkande vid frågor. Kör dessutom lite av en, vad jag upplever som, "vad som helst blir sant om du upprepar det tillräckligt många gånger" strategi:

Vimes said:
Kan ärliga bybor sluta ljuga, tack?
Vimes said:
Nu ljuger du igen, Brynolf.
Vimes said:
Fan, nu har du grovt förvanskat vad jag sagt två inlägg i rad, Bryolf. Varför? Är det medvetet?
Vimes said:
Brynolf, varför har du förvanskat så mycket jag skrivit?
Vimes tog visserligen tillbaka det näst-sista uttalandet, men så länge han har sagt det jag citerat ovan så läser folk det, och tar det till sig vare sig de vill eller inte. Jag har ytterligare exempel på detta beteende från tidigare rundor här:

Vimes said:
Eftersom du inte har någon erfarenhet av mitt bybospel skulle jag bedöma ditt omdöme i den frågan som irrelevant.
Vimes said:
Det är liksom ingen som hävdat att jag inte viftat undan och varit irriterad och raljant. Vill du lägga ner en massa tid på att leta rätt på citat så gör för all del det, det enda som händer är att du blir en ännu mer irrelevant röst i tråden än vad du redan är.
Vimes said:
Om du menar att den irritationen är en scum tell menar nog jag att du har både dåligt omdöme och dålig överblick över spelet.
Vimes said:
Alltså, tripp. Jg tänker inte svara nått mer på dina inlägg. Dels slipper jag bli irriterad och dels kanske du börjar använda skrivutrymme åt något konstruktivt. Over and out.
Snuttar ur fyra av hans inlägg där han angriper mitt omdöme snarare än sakfrågorna. För mig är det helt enkelt dåligt bybospelande eller smart ulvspelande att avfärda andra utan vidare debatt. Sök gärna upp inläggen och läs igenom dem. Det är ganska sällan han förklarar varför han avfärdar saker som han gör. Detsamma gäller hans misstankar mot mig. Oftast nämns det bara att han har misstankar mot mig, men han berättar aldrig vad de baseras på. Jag bad i slutet av förra rundan om att han skulle delge detta, men fortfarande syns inte trots att han skrivit flera inlägg denna runda.

Vimes, avslöja ditt case mot mig. Vill du bli av med mig hoppas jag att du är villig att arbeta hårdare än att ninja-utrösta den sista timman av en runda. Jag väntar med spänning!

---

I övrigt misstänker jag också Vicotnik. Jag startade ett litet drev mot honom i runda två, jag hänvisar tillbaka till det på grund av lathet. Men i stora drag löd mitt resonemang att han flugit under radarn och spelat försiktigt. Jag menade att han deltar i röstningarna, skriver någon sammanfattning eller frågar någon något, men det är allt. Han svarade:

Vicotnik said:
Och för att svara på din fundering om min försiktighet, så är det så jag spelar. Till skillnad från Vimes och Konrad Konvalj så föredrar jag att spela tillbaka lutat. Jag har aldrig haft förmågan att få folk att lyssna på mig till skillnad från dessa herrar. Så jag gör det jag är bäst på observerar.
Och mitt drev tog aldrig riktigt fart. Med det han skrivit ovan i tankarna undrar jag dock följande:

Varför var Vicotnik villig att satsa på att hänga mig den sista stunden av förra rundan, utan att egentligen ha presenterat några större misstankar eller frågor mot mig tidigare? Om han nu föredrar att spela försiktigt så är det väl ganska våghalsigt att kasta in sin röst på mig med mindre än en timme kvar av rundan. Det är en beteendebrytande handling i mina ögon, och den får han gärna förklara närmare.

Konrad Konvalj said:
Måste inflika att du var mycket mer knivskarp och hade mer edge i förra liret så vi vet ju att du kan bybo spela bättre än så här.
Som jag nämnt så börjar jag hata de inledande rundorna i varulvsspel. För mig blir det mest pannkaka av alla inlägg som spekulerar löst kring det ena och det andra. Dessutom tror jag att du överskattar min insats i förra spelet. I det spelet argumenterade jag bara utifrån den logik jag tyckte var uppenbar, men hade så gott som helt köpt åtminstone Recca och delvis Vimes som godingar fast med skumt tankesätt.

För att sammanfatta:
Vimes, presentera ditt case mot mig.
Vicotnik, förklara varför du var villig att rösta ut mig den sista timman av rundan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vicotnik, förklara varför du var villig att rösta ut mig den sista timman av rundan.
Det skrev jag i inlägget där jag även la min röst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Dieselsoppa said:
Vimes said:
Angående det här med blockade förmågor kan man sannerligen fråga sig varför ulvarna inte tycks ha använt den förmågan tidigare.
Hur kan DU veta att de inte har använt den tidigare?
:gremsuck:
Skulle inte du försöka göra något vettigt för första gången i spelet den här rundan? Om du läser det inlägg du faktiskt citerar ser du att jag skriver att ulvarna inte tycks ha använt den tidigare. Jag vet ingenting, men vi har ju inte fått några som helst indikationer på att ulvarna har använt eller enshar en sådan förmåga förrens du sa att du tyvärr, tyvärr, tyvärr inte kan bekräfta ditt vansinniga claim för att du har blivit förmågeblockad. Men visst, det är säkert rimligt att JAG blir misstänkt för att jag noterar det...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mitt rollspelsmöte blev inställt. Igen.

Har lite andra åtaganden jag behöver göra ikväll nu när det ändå inte blev rollspel, men utöver det hade jag tänkt gräva ner mig runda 1. Återkommer om jag hittar något.

Sedan kvarstår frågan om varför plundrarna gjorde som de gjorde förra rundan. De kan väl inte trott att ett drev mot Cassius skulle vara grönande? Eller gjorde de det och ändrade taktik efter jag påpekade det? Vinna tid? Inget som ser uppenbart ut. Det skulle vara om de försökte få Max till att sia Diesel av någon anledning (och fimpade honom efter han inte verkade med på noterna) eller om Diesel fått förmågan att nattmörda genom skydd efter han fick sin dolk tillbaka. Men det konstiga var ju att Cassius inte svängde förbi tråden och skrev något. Det verkar ju kontraproduktivt för plundrarna om de nu så gärna ville att vi skulle rösta ut honom först. Äh jag vet inte. På ytan ser det bara dumt ut. Tillsvidareröst...

Röst: Dieselsoppa
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Helvetes skit. Satt inne i den förra tråden och hämtade citat, men glömde det och postade i den tråden istället för här. Ber om ursäkt för det. Här är det igen i alla fall:

Vicotnik said:
Vicotnik, förklara varför du var villig att rösta ut mig den sista timman av rundan.
Det skrev jag i inlägget där jag även la min röst.
Okej, trodde du ville utveckla lite mer på det.

Vicotnik said:
Då Cassius inte har postat och kommer diskas så finns det ingen anledning att ligga kvar med min röst på honom.
Cassius kunde ha kommit in med ett snabbt inlägg i sista sekund. Hur vägde du den risken? Tycker du att den var stor eller liten?

Vicotnik said:
Jag hoppas att både Dieselsoppa och Max Raven klarar sig en runda till. För då kommer vi förhoppningsvis ha två förmågors resultat att ta ställning till vilket är bättre än bara 1.
Tror du fortfarande på Dieselsoppas förmåga?

Vicotnik said:
Tripp_trap har mycket glidigt under radarn och framför allt så har han aldrig haft sin röst på LJSLarsson.
Nu har jag inte kollat detta, men det var väl ganska många som inte röstade på LJSLarsson. Och ganska många har väl glidit under radarn, jag skulle till exempel placera dig i det facket.

Vicotnik said:
Inte mycket till motivering, men eftersom vi ändå har fått en bybo räddad i första rundan så ligger vi nu en bybo plus om man ser till systemet, så jag anser att det är värt risken att rösta ut Tripp_trap, är han bybo så är vi tillbaka på +/-0.
Okej, men vad hände med det försiktiga spelandet? Vi har ett övertag över skurkarna, och du var villig att offra det baserat på att jag aldrig röstat på LJSLarsson samt "glider under radarn". Hur motiverar du det? Är inte ett övertag, hur litet det än är, värt att bevara? Särskilt när du är beredd att offra det på grunder som du själv sagt var svaga.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Nu är jag lite mer tillbaka efter att ha försökt hålla mig lite ifrån spelet nån dag. Jag har tänkt litegrann och filurat på förra rundan.

Redan i slutet av runda 2/början av runda 3 så kom det fram två saker:

Dieselsoppa har ljugit, är brun och glänsande, byn litar inte på Diesel längre. Dieselsoppas dagar är räknade OAVSETT OM HAN ÄR BYBO ELLER ULV.

Och

Vi skulle ta en Ulv i slutet på runda 3, Ulvarna visste det sedan Max Raven siade Cassius. Antagligen i samband med det så kom de överens om att inte Cassius skulle skriva mer under rundan.

Om Ulvarna vet att Cassius åker i slutet av rundan, vad skulle vara bäst för dem då?
jag tror att de skulle försöka att plantera inför utröstandet av en bybo rundan därpå.

De två stora alternativen verkar vara tripp_trap och Dieselsoppa.

Dieselsoppa har blivit en möjlig kandidat för hela Lönnmördarhistorien.

Motiveringarna på tripp_trap verkar mest vara för att han hållit sig under radarn och inte stuckit ut så mycket.

Dieselsoppa har varit fokus för röster hela runda 3, men fler och fler har dragit sig bort till Cassius istället. Det röstandet på och av måste i så fall spåras sedan början av rundan.

På tripp_trap har röstandet gått så här i slutet av runda 3:

2013-03-06 20:49
Max Raven said:
KK: Hmmmmm. Intressant. Får se om vi får fram något.
Röst: Tripp_trap
Ingen specifik motivering från Max. Men han är grön ju, så det är en legit röst.

2013-03-06 21:15
Vimes said:
Tar vi inte Cassius är tripp den enda jag kan ställa mig bakom att rösta ut den här rundan.

Disel bör få en runda på sig att "sia". Jag känner sådär inför att hålla dörren öppen för att Cassius ska komma in och rösta på Göran Persson, men kan vi få kol på både tripp och Cassius den här rundan är det bra grejer.

Röst: tripp
2013-03-06 21:22
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Varför skulle ulvarna vilja fimpa tripp i runda ett?
Ingen aning? För att ge Lu-kaazh en skitförmåga? Nä jag vet inte ärligt talat.

De måste ju ha koll på vad Lu-kaazh får förmåga/talang så det var väl kanske just därför han inte fimpades.

Som sagt. Jag har inte tänkt igenom mitt case, men jag har gått igång på Tripp nu på slutet. Lixom, ulvarna måste ju ha koll på läget om vad som gäller med Tripp på nått vis. Hade det varit dåligt för byn hade han ju rykt i R1.
Fast om ulvarna inte vet vad för förmåga Lukas skulle få så finns det ju heller ingen anledning att fimpa tripp. Den enda anledningen att fimpa tripp vore ju om ulvarna visste att Lukas skulle få en jätte-jätte-jättedålig förmåga då.

F.ö. Tror jag att tripp är tjuven som är ulv som stal bardens förmåga och att lukas skulle blivit ulv om vi tog ut tripp innan honom och att basse är en lögnare.

Så:
Larsson
Tripp
Disel power
Cassius

Det är våra ulvar.

2013-03-06 21:23
Konrad Konvalj said:
Nu är alla lajjare här utom Cassie och Tyr. Det inkluderar Ruga.

Så. Ingen smiter undan efter en ändrad röst här. Vi skall banne mig vara med på om Cassie dyker upp och röstar Göran Persson.

Röst: Tripp

Snacka med oss! Du är ju här. Vad har du stulit för Talang av Lu-kaazh?
Vimes är övertygad om att tripp är röd, Korpa och Liliana är övertygade om att trip är grön. KK ligger på tripp för att få tripp att svara på vad han har stulit för talang.


2013-03-06 21:37
Dieselsoppa said:
Åhå, du menar typ: törs du INTE rösta ut Cassie? Typ chicken race?

Hm.

Okejrå.

Röst: Tripp_trap

btw: Brynolf kan inte vara med så här på slutet för han har orienteringsträning med OK Trattkantarellerna. Ba' så ni vet.
Dieselsoppa verkar gilla tanken på ett chickenrace mot Cassius.

2013-03-06 21:57
Vicotnik said:
Då Cassius inte har postat och kommer diskas så finns det ingen anledning att ligga kvar med min röst på honom. Det är bättre att försöka få ut två ulvar på en runda om vi har den möjligheten. Max trovärdighet bygger mycket på hurvida Cassius är ulv eller inte. Jag hoppas att både Dieselsoppa och Max Raven klarar sig en runda till. För då kommer vi förhoppningsvis ha två förmågors resultat att ta ställning till vilket är bättre än bara 1.

Tripp_trap har mycket glidigt under radarn och framför allt så har han aldrig haft sin röst på LJSLarsson. Inte mycket till motivering, men eftersom vi ändå har fått en bybo räddad i första rundan så ligger vi nu en bybo plus om man ser till systemet, så jag anser att det är värt risken att rösta ut Tripp_trap, är han bybo så är vi tillbaka på +/-0.

Röst: Tripp_trap

Det som hände kring tripp_trap kan tolkas på två olika sätt.

Om tripp är Bybo så borde han vara en prime kandidat för Ulvarna att jaga på i stressen från rundans slut. tripp_trap ger nog ett mycket rödare sken i mångas ögon nu när det varit så mycket strålkastarljus på honom, och han varit så nära att röstas ut.

Konrad Konvalj räddade ju tripp genom att kliva tillbaka på Cassius, men vi var tre som genom att gå från Cassius till tripp hade kunnat slänga ut honom ur spel: Jag, Korpa och Brynolf.
Det var också tre personer som hade kunnat ge Sudden Death genom att rösta på tripp: Tyr, Ruga och Liliana.

Om tripp är Ulv så måste slutet på rundan verkligen ha varit stressigt för Ulvarna, eftersom de då stod nära att två Ulvar skulle ryka. Då hade vi haft 10 spelare kvar i spel, och 1 (eller 2) Ulv(ar). Gott om tid att finna den röda ärtan i salladen.

Men om tripp är Ulv så skulle jag gissa att resterande del av Ulvflocken, om det är 1 eller 2 Ulvar, bör ha varit aktiv under utröstningen för att försöka påverka situationen.

Om tripp är grön så blir genast Vimes mycket rödare i mina ögon genom att han är, enligt vad jag uppfatat, den som varit mest aktiv i att driva ut tripp. Konrad Konvalj blir grönare i och med att han räddade tripp en runda till.

Om tripp är röd så är egentligen samtliga som inte röstade på tripp av en eller annan anledning lite rödare. KK blir genom sitt räddande av tripp då lika mycket mer röd som han blir grön i det ovanstående scenariot.

Och självklart måste jag också underhålla min hobbyteori om att Ulvar inte kan ha slutrösten på Ulvar.
Om tripp också är Ulv så finns de kvarvarande Ulvarna bland Liliana och Ruga.

Om tripp inte är Ulv men Dieselsoppa är det så är Vicotnik den enda kvarvarande Ulven.

Om tripp inte är Ulv och inte Dieselsoppa heller så finns Ulvarna bland Liliana, Ruga, Vicotnik och Vimes.

Jag har några frågor också, för att hjälpa mig att tänka:

Vimes, du är väldigt säker på att tripp är Ulv, men Korpa och Liliana är det inte.
Vimes, vad gör dig så säker på tripps Ulvighet? Vad tror du om min tolkning av möjliga lägen förra rundan, känns den som att den stämmer med hur landet ligger?

Liliana och Korpa, vad är det enligt er som har grönat (eller inte rödat) tripp?

tripp_trap, vet du någonting om vad för förmåga som Lu-Kaazh skulle få av dig? Vad tror du om min tolkning av möjliga lägen förra rundan, känns den som att den stämmer med hur landet ligger?

Jag tror dessutom, efter att ha tänkt lite mer, kommit fram till att Ulvarna troligen finns bland de som har outat relativt tidigt och sant. En sak jag inte tänkte på när jag satte ihop min kedja var att jag bara utgått ifrån den info jag fått i mitt fluff samt det som outats officiellt. Ulvarna kan väl i vanliga fall prata med varandra? De lär ju ha haft fler pusselbitar att jobba med tidigare och lär ha fattat hela upplägget tidigare än oss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Empis said:
Jag tror dessutom, efter att ha tänkt lite mer, kommit fram till att Ulvarna troligen finns bland de som har outat relativt tidigt och sant. En sak jag inte tänkte på när jag satte ihop min kedja var att jag bara utgått ifrån den info jag fått i mitt fluff samt det som outats officiellt. Ulvarna kan väl i vanliga fall prata med varandra? De lär ju ha haft fler pusselbitar att jobba med tidigare och lär ha fattat hela upplägget tidigare än oss.
Helt rätt att ulvarna har pusslat långt innan oss bybor. Jag har varit inne på att de inte kan prata med varandra (men då skall vi ha en hel bunt ulvar kvar i spel för att det skall vara möjligt..)

Jag tycker hela din tankegång är bra i ditt mer mastiga inlägg och väntar nyfiket på svar från de som har fått några frågor.

Hejja, hejje!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ärligt talat, mer känsla än något konkret. Och så fick jag hyfsat dåliga vibbar av kaoset i slutet av förra rundan och kände mig inte bekväm med att bara helt apropå rösta ut tripp. Hade det förslaget kommit tidigare under rundan när vi snackade om alternativ till Cassius så hade jag kanske agerat annorlunda eftersom att jag då hade haft tid att kika närmare på tripp.

Min plan var att göra det, men jag far till Umeå idag om bara några få timmar. Jag kan lova att jag hinner läsa allt som skrivs, men prio ett är att vara social med familj och vänner som jag inte träffat på några månader, så jag kan inte lova att jag kommer bidra så mycket alls den här rundan.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Men egen, högst personliga lista just nu över vilka jag känner är gröna, utan inbördes ordning i de olika färglägren är:
Empiricus
Konrad Konvalj
Korpa
Tyr


Resten är inte röda (nej, inte ens Dieselsoppa och tripp_trap, även om det är nära). Däremot så är de alla lite skimrande i någon neonbrun eller rosa nyans av olika intensitet.

Brynolf
Vicotnik
tripp_trap
Liliana
Ruga
Vimes
Dieselsoppa
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Emp said:
Jag tror dessutom, efter att ha tänkt lite mer, kommit fram till att Ulvarna troligen finns bland de som har outat relativt tidigt och sant. En sak jag inte tänkte på när jag satte ihop min kedja var att jag bara utgått ifrån den info jag fått i mitt fluff samt det som outats officiellt. Ulvarna kan väl i vanliga fall prata med varandra? De lär ju ha haft fler pusselbitar att jobba med tidigare och lär ha fattat hela upplägget tidigare än oss.
Bra inlägg, Emp. Men just den här teorin har ju inget empiriskt stöd. Larsson outade tidigt men fel, och Cassius outade rätt men sent.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Emp said:
Jag tror dessutom, efter att ha tänkt lite mer, kommit fram till att Ulvarna troligen finns bland de som har outat relativt tidigt och sant. En sak jag inte tänkte på när jag satte ihop min kedja var att jag bara utgått ifrån den info jag fått i mitt fluff samt det som outats officiellt. Ulvarna kan väl i vanliga fall prata med varandra? De lär ju ha haft fler pusselbitar att jobba med tidigare och lär ha fattat hela upplägget tidigare än oss.
Bra inlägg, Emp. Men just den här teorin har ju inget empiriskt stöd. Larsson outade tidigt men fel, och Cassius outade rätt men sent.
De Ulvarna har vi ju redan funnit, jag tänkte på de kvarvarande. Hade vi dessutom haft empiriska bevis för det så hade vi ju antagligen redan plockat dem också :gremsmile:

Och Cassius hittade vi ju inte på grund av outning utan på grund av att Max siade honom. Om inte Max hade siat Cassius som röd så hade vi säkert haft honom bland oss ännu.

Min poäng är att Ulvarna säkert kan passa in bra i kedjan med yrken, föremål och yrkessiande. Så bara för att någon har täckning framåt och bakåt så är det inte grönande.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brybolf said:
Bra inlägg, Emp. Men just den här teorin har ju inget empiriskt stöd. Larsson outade tidigt men fel, och Cassius outade rätt men sent.
Hur vet vi att Cassius outade rätt och riktigt? Cissi var den ända (och gröna) som kunde bekräfta att Sjöfararen försvann från spel.

Hans päningpung kan också vara hur mycket hittepå som helst. Alla behöver en pung att bära slantar i.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Brynolf said:
Emp said:
Jag tror dessutom, efter att ha tänkt lite mer, kommit fram till att Ulvarna troligen finns bland de som har outat relativt tidigt och sant. En sak jag inte tänkte på när jag satte ihop min kedja var att jag bara utgått ifrån den info jag fått i mitt fluff samt det som outats officiellt. Ulvarna kan väl i vanliga fall prata med varandra? De lär ju ha haft fler pusselbitar att jobba med tidigare och lär ha fattat hela upplägget tidigare än oss.
Bra inlägg, Emp. Men just den här teorin har ju inget empiriskt stöd. Larsson outade tidigt men fel, och Cassius outade rätt men sent.
Jepp. Jag tror mer det är relevant att tala om ett tidsfönster där ulvarna inte visste att de hade alibin. Cassius var uppenbart medveten om att han hade ett alibi, Larsson var det inte. Detta är ett av argumenten emot Diselsoppans claim, att hans outning ligger inom fönstret för ulvarnas misstag. Larsson var dessutom aggressiv med sina lögner och outade saker fast han inte riktigt behövde, Disel outade direkt ur lådan så att säga. Disels beteende är alltså i linje med bevisat ulvbeteende, och han har inte framlagt några hållbara argument för att det skulle vara rimligt bybobeteende att öppna spelet med opåkallade lögner i syfte att skydda en egen powerroll.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Brybolf said:
Bra inlägg, Emp. Men just den här teorin har ju inget empiriskt stöd. Larsson outade tidigt men fel, och Cassius outade rätt men sent.
Hur vet vi att Cassius outade rätt och riktigt? Cissi var den ända (och gröna) som kunde bekräfta att Sjöfararen försvann från spel.

Hans päningpung kan också vara hur mycket hittepå som helst. Alla behöver en pung att bära slantar i.
Nä, ok han kan såklart ha ljugit, men poängen är att han passade in i väven. Våra möjligheter att avslöja såna lögner är ju närapå noll, så det intressanta är ju huruvida man passar in i väven eller ej.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Jag ska resonera lite mer om tripp-drevet, eller försöka samla tankarna från de inlägg jag spottade ut igår.

Men först vill jag ta upp det här:

Empiricus said:
Vimes är övertygad om att tripp är röd
Jag gillar VERKLIGEN inte att vi (nä, vem lurar jag, ni) har börjat göra så här. Jag har inte sagt att jag är dundersäker på tripp. Jag har skrivit att jag tror och att jag misstänker att han är ulv. Det är en jävla skillnad.

Håller vi på och förvrider misstankar till övertygelser kommer folk inte vilja misstänka, eller i varje fall berätta vilka de misstänker. Vi behöver misstankar. Vi behöver bybor som tar ställning. Det ska finnas minst två ulvar till, det är alla bybors skyldighet lägga fram en teori om vilka de två är. Men om vi börjar kackla om att den och den är "Övertygad", eller som Brynolf igår att "Vimes hellre tog ut tripp än Cassius" så kommer folk bli fega och inte våga ta ställning ordentligt. Och det är skitdåligt för byn.

Jag tog förra rundan ställning till att jag gärna röstade ut en av mina misstänkta samtidigt som en bekräftad ulv autodödades. Det innebar inte att jag var övertygad om att tripp var ulv eller att jag hellre hade ut tripp än Cassius. Det innebar bara att jag stödde en utröstning av en spelare, precis som vi gör alla andra rundor. Det är inte som att vi alltid är övertygade om den vi röstar ut. Hur många kan säga att de var helt övertygade på alla sina slutröster hitintills? Nä, just det.

SÅ, kan vi låta folk få misstänka andra spelare, och kan vi låta folk få agera på misstankarna och rösta utan att vi tillskriver dem en övertygelse som inga bybor har?

Empiricus said:
Vad tror du om min tolkning av möjliga lägen förra rundan, känns den som att den stämmer med hur landet ligger?
Jag tycker din tolkning är ok, men den är kanske lite platt. Jag har resonerat fram och tillbaka om tripp-drevet igår, men jag ska försöka skriva något samlat nu.

Såhär: vi kan konstatera att Cassius inte dök upp. Vi vet också att Cassius har varit online under rundan, och till och med under onsdagen. Det verkar rimligt att anta att ulvarna hade bestämt sig för att Cassius inte skulle försöka rädda sig själv ens.

Man kan förstås fråga sig varför det bestämt sig för det. Ett svar kan vara att ulvarna hoppades på att byn då även skulle rösta ut en bybo, men jag tror inte att ulveriet räknade med det (och ulveriet hade rätt), för i så fall borde Cassius gjort ett försök till att rädda sig själv genom ett inlägg innan deadline för att maximera effekten av en sådan taktik. Det jag tror att ulveriet framförallt tänkte sig som vinst med att Cassius inte pratade var att rundan blev "soft". Det fanns aldrig (förrens things got crazy på slutet) något att ta ställning till.

Hur som helst. Gällande tripp så menar jag följande:

1)
är tripp ulv så är detta extremt grönande för alla i trippdrevet. Det vore idiotiskt av kvarvarande ulv(ar) att fixa till dubbel-ulv-slakt. Det vore seriöst grönande om tripp är ulv.

Det behövs inte sägas så mycket om de som i ett sådant scenario röstade på Cassius. Scenariot innebär förstås att ulven antagligen sitter i Cassius-drevet, men det gör en massa bybor också. Så poängen är att en röd tripp innebär att vi som röstade på tripp lär vara sommarängsgröna.

Nu kommer nån säga: "Ahmen, Vimes. TÄnk om ulvarna tänkte att vi skulle tänka just så?" Men jag köper inte det, det är ett giftbägarresonemang. Det är på tok för vanskligt, riskabelt och livsfarligt för att vara en valid ulvstrategi. All tidigare erfarenhet visar att det är extremt osannolikt att ulvarna skulle hitta på att rösta ut en (till) av sina egna för att gröna sig.

Detta gäller även Disel, vilket är intressant. Röstar vi ut Disel och han är ulv är det grönande för tripp. (Min tidigare ulvkvartett med både tripp och Disel tycks alltså inte hålla). Är Disel däremot bybo säger det inget om tripp.

Angående KK så tror jag inte ett skit på att en röd tripp innebär att han också är röd. Det vore idiotiskt ulvspel av honom.

2.
om tripp är bybo innebär det förstås att vi som röstade på tripp är lite rödare än innan. Samtidigt vill jag påpeka att vad som vore mest i linje med 7 av 8 ulvars strategi är att sitta tyst och hålla käften. Cassius var på väg ut, det är safe att ligga med sin röst där. Som ulv vill man hitta säkra zoner att hålla sig i, inte gå gung-ho och rocka båten liksom.

Dock är ju Disel en intressant lirare här, i och med att vi antagligen kommer få hans fraktion på ett fat inom kort. Är han ulv så kan vi ju se att ulvar bevisligen röstade på tripp, och enligt resonemanget under punkt 1 borde det ju innebära att tripp är grön. Och alltså har en ulv röstat på gröne tripp, så frågan blir i det läget om fler gjort det.

Max var bevislingen inte ulv. Jag och Vico skulle kunna vara Disels kumpan. Jag vet ju att jag själv är grön och att jag tyckte att det både var taktiskt rätt och i linje med vilka jag misstänkte att försöka rösta ut tripp. Så jag tycker förstås det är rimligt att andra bybor också röstade på tripp. Men frågan är, Vico, har han yttrat misstankar mot tripp tidigare? Det kan vara värt att gräva i.

Sen ska det sägas att ulvar ofta ogillar att samla sina röster, inte minst i ett sådant läge det var i onsdagskväll. Jag kan tänka mig att Disel var ulv och en loose canon som rasslade runt. Medan hans ulvpolare satt säkert i Cassius-drevet. Typ.

---

Så vad kan man säga: Disel och tripp är i någon form av symbios. En röd tripp är en grön Disel och en röd Disel är en grön tripp. Båda kan dock vara gröna. Men båda kan inte vara röda samtidigt, är min slutsats.

Är tripp röd kan även Vico avskrivas från misstanke. Är tripp däremot grön är det svårare att säga något med säkerhet.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vimes said:
Jag ska resonera lite mer om tripp-drevet, eller försöka samla tankarna från de inlägg jag spottade ut igår.

Men först vill jag ta upp det här:

Empiricus said:
Vimes är övertygad om att tripp är röd
Jag gillar VERKLIGEN inte att vi (nä, vem lurar jag, ni) har börjat göra så här. Jag har inte sagt att jag är dundersäker på tripp. Jag har skrivit att jag tror och att jag misstänker att han är ulv. Det är en jävla skillnad.

Håller vi på och förvrider misstankar till övertygelser kommer folk inte vilja misstänka, eller i varje fall berätta vilka de misstänker. Vi behöver misstankar. Vi behöver bybor som tar ställning. Det ska finnas minst två ulvar till, det är alla bybors skyldighet lägga fram en teori om vilka de två är. Men om vi börjar kackla om att den och den är "Övertygad", eller som Brynolf igår att "Vimes hellre tog ut tripp än Cassius" så kommer folk bli fega och inte våga ta ställning ordentligt. Och det är skitdåligt för byn.

Jag tog förra rundan ställning till att jag gärna röstade ut en av mina misstänkta samtidigt som en bekräftad ulv autodödades. Det innebar inte att jag var övertygad om att tripp var ulv eller att jag hellre hade ut tripp än Cassius. Det innebar bara att jag stödde en utröstning av en spelare, precis som vi gör alla andra rundor. Det är inte som att vi alltid är övertygade om den vi röstar ut. Hur många kan säga att de var helt övertygade på alla sina slutröster hitintills? Nä, just det.

SÅ, kan vi låta folk få misstänka andra spelare, och kan vi låta folk få agera på misstankarna och rösta utan att vi tillskriver dem en övertygelse som inga bybor har?
Okay, övertygad är ett starkare ord än jag menar, men du går ju också ut och pekar med hela handen på tripp, även om du säger att du tror att tripp är Ulv, inte att du vet att tripp är Ulv så gör det att du verkar väldigt säker på din sak. Med andra ord, även om din avsikt inte är det så verkar det så, och det verkar vara fler än jag som har fått det intrycket.

Men såhär, du verkar MEST övertygad av de som röstade på tripp att han är Ulv, och ni hade ju er konflikt runda ett, så även om du inte är säker på huruvida han bär päls under västen eller inte så har du ju förhoppningsvis någon grund att misstänka honom på.

Vimes said:
Empiricus said:
Vad tror du om min tolkning av möjliga lägen förra rundan, känns den som att den stämmer med hur landet ligger?
Jag tycker din tolkning är ok, men den är kanske lite platt. Jag har resonerat fram och tillbaka om tripp-drevet igår, men jag ska försöka skriva något samlat nu.

Såhär: vi kan konstatera att Cassius inte dök upp. Vi vet också att Cassius har varit online under rundan, och till och med under onsdagen. Det verkar rimligt att anta att ulvarna hade bestämt sig för att Cassius inte skulle försöka rädda sig själv ens.

Man kan förstås fråga sig varför det bestämt sig för det. Ett svar kan vara att ulvarna hoppades på att byn då även skulle rösta ut en bybo, men jag tror inte att ulveriet räknade med det (och ulveriet hade rätt), för i så fall borde Cassius gjort ett försök till att rädda sig själv genom ett inlägg innan deadline för att maximera effekten av en sådan taktik. Det jag tror att ulveriet framförallt tänkte sig som vinst med att Cassius inte pratade var att rundan blev "soft". Det fanns aldrig (förrens things got crazy på slutet) något att ta ställning till.

Hur som helst. Gällande tripp så menar jag följande:

1)
är tripp ulv så är detta extremt grönande för alla i trippdrevet. Det vore idiotiskt av kvarvarande ulv(ar) att fixa till dubbel-ulv-slakt. Det vore seriöst grönande om tripp är ulv.

Det behövs inte sägas så mycket om de som i ett sådant scenario röstade på Cassius. Scenariot innebär förstås att ulven antagligen sitter i Cassius-drevet, men det gör en massa bybor också. Så poängen är att en röd tripp innebär att vi som röstade på tripp lär vara sommarängsgröna.

Nu kommer nån säga: "Ahmen, Vimes. TÄnk om ulvarna tänkte att vi skulle tänka just så?" Men jag köper inte det, det är ett giftbägarresonemang. Det är på tok för vanskligt, riskabelt och livsfarligt för att vara en valid ulvstrategi. All tidigare erfarenhet visar att det är extremt osannolikt att ulvarna skulle hitta på att rösta ut en (till) av sina egna för att gröna sig.

Detta gäller även Disel, vilket är intressant. Röstar vi ut Disel och han är ulv är det grönande för tripp. (Min tidigare ulvkvartett med både tripp och Disel tycks alltså inte hålla). Är Disel däremot bybo säger det inget om tripp.

Angående KK så tror jag inte ett skit på att en röd tripp innebär att han också är röd. Det vore idiotiskt ulvspel av honom.

2.
om tripp är bybo innebär det förstås att vi som röstade på tripp är lite rödare än innan. Samtidigt vill jag påpeka att vad som vore mest i linje med 7 av 8 ulvars strategi är att sitta tyst och hålla käften. Cassius var på väg ut, det är safe att ligga med sin röst där. Som ulv vill man hitta säkra zoner att hålla sig i, inte gå gung-ho och rocka båten liksom.

Dock är ju Disel en intressant lirare här, i och med att vi antagligen kommer få hans fraktion på ett fat inom kort. Är han ulv så kan vi ju se att ulvar bevisligen röstade på tripp, och enligt resonemanget under punkt 1 borde det ju innebära att tripp är grön. Och alltså har en ulv röstat på gröne tripp, så frågan blir i det läget om fler gjort det.

Max var bevislingen inte ulv. Jag och Vico skulle kunna vara Disels kumpan. Jag vet ju att jag själv är grön och att jag tyckte att det både var taktiskt rätt och i linje med vilka jag misstänkte att försöka rösta ut tripp. Så jag tycker förstås det är rimligt att andra bybor också röstade på tripp. Men frågan är, Vico, har han yttrat misstankar mot tripp tidigare? Det kan vara värt att gräva i.

Sen ska det sägas att ulvar ofta ogillar att samla sina röster, inte minst i ett sådant läge det var i onsdagskväll. Jag kan tänka mig att Disel var ulv och en loose canon som rasslade runt. Medan hans ulvpolare satt säkert i Cassius-drevet. Typ.

---

Så vad kan man säga: Disel och tripp är i någon form av symbios. En röd tripp är en grön Disel och en röd Disel är en grön tripp. Båda kan dock vara gröna. Men båda kan inte vara röda samtidigt, är min slutsats.

Är tripp röd kan även Vico avskrivas från misstanke. Är tripp däremot grön är det svårare att säga något med säkerhet.
Vi har ju fördelen nu att stå med facit i hand och veta att Cassius inte skulle dyka upp, men som läget under onsdagen var så visste vi inte det. Vi kan ju lika gärna anta att han höll sig i faggorna och väntade på någon situation där exempelvis Diesel och tripp satt på lika många röster för att rösta på en av dem och få den andre röd by association. Men vi vet inte som sagt.

tripp_trap då, honom har vi drevat tidigare, och han är ju trots allt den som haft flest röster på sig vid samma tillfälle enligt min lista. Förra rundan gjorde jag en sammanställning av alla röster han lagt, jag postar den nu igen med rösterna citerade och klockade.

Så här har tripp_trap röstat under rundorna

Runda 1:

Vimes och Dieselsoppa

Första inlägget innehåller röst, den är då på Vimes och det sjätte som läggs på Vimes sedan rundan startas.


2013-02-24 16:46
tripp_trap said:
Då ska vi se! Kliar i fingrarna efter revansch från förra omgången. Ska försöka prestera bättre den här gången!

Röst: Vimes

Du är farlig, så är det. I de två spel jag deltagit i har du varit skurk, och du är en duktig sådan. Jag vet inte hur bra du är som bybo, så för mig är det naturligt att hoppa på drevet mot dig. Det är dags att dyrka upp mer av dina hemligheter, Vimes. Berätta gärna lite mer om utrustningen du bär på.

I övrigt vill jag åter mana till viss återhållsamhet i inläggen. Vi är många spelare nu och därför kan det lätt bli så att tråden blir grisig om alla postar massor av småsaker. Det är dessutom svårt att analysera och hålla koll på sådana pluttinlägg, så jag föredrar helt klart längre och mer utvecklade inlägg, gärna med idéer och spekulationer om spelupplägg, personer eller vad som nu dyker upp i folks huvuden.

Jag tror Liliana (rätta mig om jag har fel) nämnde antalet vålnader och att det eventuellt kan vara av intresse. Det håller jag med om, det nämns trots allt en del i fluffet. Jag vet inte hur ofta fluff är relevant i sådana här spel, jag är trots allt rookie. Men om det är viktigt, varför sju vålnader? Varje vålnad ger i startinlägget information till oss, men vissa av dem (de tre sista exempelvis) är så innehållslösa att de lätt kunde slagits ihop till en informationsbit. Så vad kan det ha för betydelse då? Knappast antalet skurkar, sju är för många. Antalet rundor vi har på oss är knappst heller troligt, har vi tur kan vi ju vinna långt före dess, har vi otur är vi körda före dess (med fyra ulvar och otur med hängning/nattmord är vi döda efter 5 rundor). Så vad kan det vara? Några idéer av någon? Vimes till exempel?

Röstsammanställning (jag brukar ställa till det de första rundorna, kontrollera gärna):
Vimes (6): Vicotnik, Brynolf, LJSLarsson, Dieselsoppa, Cissi, tripp_trap
Konrad (1): Liliana
Cissi (1): Vimes
LJSLarsson (1): Konrad
Max Raven (1): Ruga
Tyr (1): Cassius
Ingen röst (6): Empiricus, Jake Armitage, Korpa, Lu-kaazh, Max Raven, Tyr

Jag tror det vore bra om vi fokuserade dreven mer, så här utspridda röster är knappast användbart. Och Konrad, varför flyttar du så snabbt mellan flera olika? När jag sammanställde rösterna såg jag att du byter stup i kvarten. Vill du få någon med dig i ett drev måste du nog engagera dig mer. Småröstande hit och dit gör nog ingen ulv rädd när vi är 17 stycken.

Det är också den sista rösten som läggs på Vimes innan han outar och rösterna sprider sig för vinden. Värt att nämnas är också att tripp_trapp är den enda som ligger kvar på Vimes när de andra bytt till andra mål, och han ligger kvar med sin röst tills onsdagen.


2013-02-27 00:22
tripp_trap said:
Empiricus said:
Här tycker jag det ser rätt klart ut som att du bekräftar att Vimes har uppfattat din brödsmulning rätt, och nu hugger du seda åt honom med att du inte alls menade föremålet?
Du har rätt, det är tvetydigt skrivet. Klantigt av mig. Jag har ingen ursäkt för den blundern, bara en förklaring:

Jag nämner ingenting om föremål i mitt inlägg, men när jag satte Vimes citat direkt ovanför ser det ut som jag bekräftar att min smulning handlar om ett föremål. När jag ursprungligen skrev om att dyrka upp Vimes hemligheter diskuterades det ännu om och i så fall vad vi skulle outa, och jag smulade om mitt yrke för jag fann det svårare att smula om harpan (ni ser hur fumligt jag klämde in harpan i ett tidigare inlägg).

När Vimes sedan snackar om att jag har dyrkar blev jag extremt misstänksam mot honom. Hans motstridighet i kombination med vad jag uppfattade som misstänkliggörande av mig för att själv undvika frågor gav mig kalla kårar. Men nu ser jag hur lätt det var att missförstå min smulning.

Vimes said:
Btw är det intressant att din smula för harpan var så extremt sen. Dyrk-smulan kom i ditt första inlägg.jag smulade både yrke och föremål direkt i början
Eftersom jag ditintills inte fått något drev efter mig, knappt ens frågor, och ingen majoritet verkade ha förordat massoutning heller så sparade jag på min information. Ja, jag kunde ha försökt smula om harpan på något sätt, men det är svårt att få in det föremålet på ett diskret och naturligt sätt i ett inlägg.

---

Dieselsoppa har plingat till på min radar ett tag nu. Den bubblande och klämkäcka entusiasmen inför spelet har hittills inte ebbat ut i något egentligen matnyttigt. Det har kommit åtminstone två löften om aktivitet.

Dieselsoppa said:
Men jag ska dyka ner i den här rundan ändå, sa ni få se.
Skrivet 24:e februari 14:35

Dieselsoppa said:
(Nu ska jag åka tåg och kommer inte kunna skriva mer, men ska försöka leverera en sammanställning av prylar som jag tycker pekar på Vimes, Vic och KK).
Skrivet 25:e februari 20:27

Dieselsoppa said:
Ja, ni hör, skitspännande! Jag hinner alltså inte med på samma sätt som igår, men ikväll när jag kommer hem till hotellet ska jag bidra bättre.
Skrivet 26:e februari 15:36

Dina löften låter bra, i synnerhet den där sammanställningen om Vimes, Vicotnik och Konrad. Men hittills ser jag mest sånt här:

Dieselsoppa said:
Okej, jag är säker på att Liliana är varulv med tanke på vad och hur hon har outat. Liliana MÅSTE vara prio ett på onsdag 22.00, om inget märkligt händer dessförinnan.
Dieselsoppa said:
Om Liliana: det här är nybörjarvarulvsmisstag. Hela prylen med hennes outande är så himla inkonsekvent och konstigt. Ingen annan har motsvarande mis-match. Låt oss inte göra samma misstag som byn gjorde i Ebon Oaks (de släppte Recca som modigt gick ut med att hon var ett *snällt* spöke).

Men det tjänar lite till nu att pressa Liliana mer, då är det bättre och emr givande att försöka hitta hennes tre (eller fyra?) kompisar.
Jag förstår knappt alls. Du säger i ett annat inlägg att du blev nervös av att Konrad skrev "jag är byn" men du kan själv slänga runt saker som att du är säker på att Liliana är skurk utan att det ska verka konstigt. Jag kanske är ovan vid din spelstil, men att skriva i absoluter i varulvsspelets första runda är inte vettigt. Jag skulle vilja se dig diskutera mer. Gör något av dina löften om aktivitet, det är bara ett dygn kvar innan rundan är över! För att uppmuntra dig lite:

Röst: Dieselsoppa
Efter det så ligger tripp_trap kvar på Dieselsoppa resten av rundan och flyttar inte med på drevet mot LJSLarsson på slutet. Det gör också att av de tre som fortfarande röstar på Dieselsoppa så lade tripp_trap sin röst först, innan Ruga och Vimes.


Runda 2:

Vicotnik och Dieselsoppa

tripp_trap lägger sin första röst under runda 2 på Vicotnik, även om tripp deltagit lite tidigare i tråden, så det är ingen första inläggs-röst som i runda 1.

2013-02-28 22:35
tripp_trap said:
Efter att ha skummat igenom tråden nu när flödet stillat sig lite har jag kommit fram till var min röst ska ligga för tillfället:

Borttagen spoiler för att det fuckade med inlägget, kolla i ursprungsinlägget. /empi

Detta är ett plock ur vad Vicotnik postat denna runda. Skulle jag karaktärisera dem med ett ord skulle jag säga "försiktig". Han börjar med en liten komplimang till de som var snabbt på LJSLarsson-tåget. Därefter kommer en liten, ganska harmlös fråga till en spelare som hamnat under en del tryck (Dieselsoppa). Nästa inlägg är en sammanfattning av röstläget från förra rundan efter att Vimes lagt sin på LJSLarsson. Ingen analys, bara statistiken rätt och slätt. Härnäst fick han en ganska simpel fråga av Konrad som han viker ut sig lite kring. Återigen inget kontroversiellt från Vicotnik, men frågan var i och för sig ganska enkel att tala om. Till sist lägger han ut en tanke om att hänga Max Raven ifall denne överlever några rundor utan att leverera ulvar att hänga. Ganska harmlösa inlägg alltså, som passerar under radarn men ändå signalerar aktivt deltagande.

Borttagen spoiler för att det fuckade med inlägget, kolla i ursprungsinlägget. /empi

Men här ovan har vi två inlägg som sticker ut lite. I den ena uppmanar han vår presumtiva väktare att ligga lågt med sin identitet. Detta slog mig lite som ett underligt resonemang, för om det nu finns en väktare vet väl antagligen både den och åtminstone ulvarna om vem det är? Då är det väl bara nyttigt för byn att veta om detta? Detta påpekade Korpa själv kort därefter.

Det andra inlägget är hans nuvarande röst. Återigen är det inte så kontroversiellt i sig, han bygger vidare på statistiken om vilka som inte röstat på LJSLarsson, och landar på mig. Han menar att vi ska granska oss som aldrig röstat på LJSLarsson extra noga. Men ingen fråga ställs, och inga övriga resonemang kommer heller. Så han verkar inte personligen vilja dreva mot någon av oss för att höra mer, utan väntar kanske på stöd. Försiktighet tycks alltså prägla hans inlägg. Jag har bara skummat som hastigast i den förra tråden, så kan inte uttala mig säkert där. Men om han även där verkar flyta med strömmen och försöka göra sig så grå som möjligt tror jag att han är en god kandidat till portalen. Nu ska jag fortsätta läsa, under tiden kan du gärna bemöta följande Vicotnik:

1. Du ansåg att väktaren inte borde avslöja sig efter att denne troligen överlevt. Varför?
2. Hur ställer du dig till att LJSLarsson har "grönat" dig eller i alla fall inte uttalat sig särskilt mycket om dig (enligt Korpas sammanfattning av LJSLarsson)?

Röst: Vicotnik
Därefter så får tripp_trap svar av Vicotnik och tripps nästa röst blir på Dieselsoppa.

2013-03-02 19:05
tripp_trap said:
Vicotnik said:
1. Anledningen till att jag ansåg att väktaren inte bör outa sig var att som läget var då så var det inte kännt vem väktaren hade skyddat förra rundan. Det var inte heller känt att det fanns en väktare utan det vara bara spekulationer från våran sida. Och de två roller man vill hålla hemliga så länge som möjligt är väktare och siare, detta för att de ska kunna jobba ostört utan att behöva oroa sig för att ulvarna vet vilka de är.
Absolut, men jag måste undra hur ofta en väktare skyddar någon annan än sig själv den första rundan? Visst, Max Raven hade väl hintat om att han hade en powerroll men det är ju inget som kan verifieras på en gång, bara hans ord stod som garant för det uttalandet. Jag har svårt att se varför en väktare skulle skydda någon annan än sig själv den första rundan.

Vicotnik said:
Oftast så kommer även väktarens förmåga med någon form av begränsning (får inte skydda samma person 2 gånger i rad exempelvis). Kommer det fram vem väktaren är så kommer väktaren ganska så snart att plockas ur spelet vilket gör att siaren blir ännu mera sårbar.
Ska även tillägga att bara för ulvarna vet att det finns en väktare så behöver det inte betydda att de vet vem väktaren är och så läng som ulvarna inte vet vem väktaren är så har byn ett övertag.
Det är sant, det kan finnas begränsningar. Men den informationen är dock bäst att hålla hemlig. Ingen förutom väktaren behöver veta om förmågan går att använda på samma person flera gånger i rad. Och jag vill återigen vidhålla att de flesta väktare nog skyddar sig själva åtminstone första rundan.

Vicotnik said:
2. Att LJSLarsson grönat mig betyder inget alls. Detta pga av giftbägar resonemanget. Dvs jag vet att du vet att jag vet... osv. Så det är upp till er att avgöra hur vida jag ska i galjen eller inte. Och anser ni att jag är mest lämpad att dingla och ni får ut något av det som hjälper oss att vinna så varså goda att häng mig vid nästa tillfälle.
Du är en veteran i varulvssammanhang, har du när du spelat ulv haft någon generell strategi vad gäller detta? Brukar du förorda undvikande eller konfrontation när du spelar skurk? Jag själv har aldrig spelat ulv nämligen, och ser problem med båda taktikerna. Den gyllene medelvägen mellan de båda extremerna är förstås det bästa antar jag, men det lyckas man inte alltid med. Så vad brukar du förespråka som skurk?

Vicotnik said:
Och för att svara på din fundering om min försiktighet, så är det så jag spelar. Till skillnad från Vimes och Konrad Konvalj så föredrar jag att spela tillbaka lutat. Jag har aldrig haft förmågan att få folk att lyssna på mig till skillnad från dessa herrar. Så jag gör det jag är bäst på observerar.
Men dina observationer i detta spel har varit relativt harmlösa hittills i mitt tycke. Om du nu gillar att sitta i baksätet och kallt beräkna och analysera så tycker jag att du skulle kunna vara lite modigare i dina resonemang och ställningstaganden. Vimes och Konrad har som du säger talets gåva, säkert stärkt av veteranstatusen och erfarenhet, men de måste hållas i strama tyglar. Jag har fått uppfattningen att om de är skurkar har de lätt för att subtilt orkestrera och leda röstningar, och om de är bybor kan de lätt bli övernitiska och göra ulvarnas jobb åt dem. Det är väl där jag tycker du borde komma in i så fall, att kallt granska och analysera deras beteenden medan de ångar på.

Vicotnik said:
Och angånde att hänga siaren senare är för att lever siaren och inte hittat någon ulv så kan det mycket väl vara en ulv som tagit rollen som siare. Max Raven gick ut med att han var siare väldigt sent och långt efter att de flesta förmågor redan outats, så att chansen att någon annan skulle ha siar förmågan var väldigt låg. Observera att jag inte säger att vi ska hänga Max Raven den här rundan eller nästa. Men vi bör inte vara rädda för att eventuell fatta det beslutet.
Jag är helt med dig på detta, det var lite det som var poängen. Åsikten är knappast kontroversiell. Om någon påstår sig vara siare men inte levererar information eller dör efter flera rundor så har man all rätt att vara misstänksam.

---

Cissi said:
Jag har ett förslag på lösning, det låter som följer och jag har petat in TRE ulvar i den lösningen. Om det är fyra är jag ute och cyklar. Men jag vill så gärna tro att det finns ett system! Liliana är den rödaste i startfältet just nu.
Tre ulvar låter för lite, särskilt om det finns ett system för att identifiera allihop. Just nu tänker jag utgå från fyra ulvar. Men ditt system kan mycket väl innefatta tre av dem, medan en fjärde är "dold".

Cissi said:
Jag tror att ulvarna siar våra powerroller. Därav att de lyckades pricka in Korpa (om de nu försökte döda vår väktare). De lyckades se i våra outningar att de yrken de kan sia inte har yrkessiarförmåga och kunde således dra slutsatsen att det var powerroller.

Mina ulvar blir då:

Larsson - Som kunde sia jägaren (Max är siare)
Liliana - Som siar gycklaren (Korpa är väktare)
Diesel - som siar barden (Lukaz har en underlig förmåga)

Jag tror att Lilianas välbygda case mot Diesel är en rökridå då hon hänger löst nu, kommer bli utröstad och visar sig vara ulv. Det är ett sätt att gröna Diesel. För som Ulv-Larsson påpekade tidigare,
Ingen lägger väl ner så mycket tid på att sätta dit en av sina pälskompisar?
Liliana sa dessutom förut att hon trodde powerrollerna var utslumpade. Såklart ska hon som ulv säga det för att inte få oss att leta mönster.
Det tråkiga är att Lilianas case mot Diesel är välbyggt. Jag är mer sugen på att knuffa in honom i portalen än henne. Båda har absolut betett sig underligt, men det har väl alla vid det här laget. Liliana pingar mer som nybörjare än ulv för mig. Konstiga uttalanden och frågor är fullständigt naturliga när man inte spelat så många gånger, och är inget jag vill hänga någon för (än). Diesel däremot har väl spelat detta många gånger, men beter sig ändå skumt, precis som Liliana och flera andra pekar ut. Oavsett vem av dem som vi hänger av hjälper väl till att verifiera eller förkasta din teori, eller hur?

Cissi said:
Om Jake/BDG dessutom var läkare/helare som siar tempelriddaren och har en jägargrunka så passar alltihop bra. Felet vi gjort hittills är att placera honom ute i periferin. Om han var helare så passar han in ovanför Max i mitt ark som är fraktionssiare och därför inte siar yrke. Det är därför ingen har sett att han åkt. För jag tror nämligen, tvärt emot KK, att vi skulle få reda på hans yrke om vi kunde.

Om inte, och det är fler ulvar. Så är jag helt ute och cyklar som sagt. Men jag är inte mycket för tillfälligheter och flera har ju försökt att slå i oss att tänka enkelt. Jag tänker enkelt, ser ett mönster och vill lyfta et.
Som sagt, din teori kan stämma även med fyra ulvar, bara det att en av ulvarna inte är inkluderad i symmetrin. Håll med om att tre ulvar som vi kan ringa in genom denna teori är lite för vänligt upplagt för oss i byn? Ulvarna skulle i så fall från början behövt 6 perfekta rundor (alltså att vi hänger en bybo och de dödar en av oss) för att vinna, ännu fler om vi lyckades pricka någon av dem eller de misslyckades med nattmord. Det verkar inte helt korrekt balanserat. Så vad tror du/ni om en "dold" ulv? Alternativt är Lu-kaazh förmåga som han får efter mitt frånfälle faktiskt en dålig grej, i värsta fall att han "förvandlas" till varulv. Det skulle i så fall dra upp svårighetsgraden för oss i byn, men känns som ett alldeles för stort wildcard att bygga spelbalansen på.

I vilket fall som helst föredrar jag att testa teorin på Diesel, han har pingat mer än Liliana för mig. Jag får lämna Vicotnik fred så länge.

Röst: Dieselsoppa
Denna runda slutar med att tripp_trap än en gång har sin slutröst på Dieselsoppa, denna gång så är han den sista av de fyra som röstar på Dieselsoppa som placerar sin röst där. De som är före är Cassius, Liliana och Brynolf. Är Cassius Ulv och om tripp också är det så har vi då två Ulvar som röstar på Diesel denna runda, hade bara en person hoppat från Lu-Kaazh till detta drev så hade det blivit Sudden Death. Jag tror att när Cassius ryker i kväll så kommer vi behöva titta närmare på denna runda igen.

Runda 3:

Dieselsoppa och Cassius

Den här rösten på Dieselsoppa kommer in som sista röst på Dieselsoppa innan folk börjar flytta sina röster till Cassius.

2013-03-04 09:53
tripp_trap said:
Vi kan spara på Cassius ett tag till, ingen brådska att hantera honom än eftersom vi (jag i alla fall) inte kan vara fullständigt säkra på Max Raven än. Men om han fortsätter langa namn och till sist kanske trillar av pinn så vet vi bättre och kan ta det därifrån.

Min första reaktion på nattmordet är förvåning. Varför Cissi? I mina ögon är valet är helt klart gjort för att påverka vår syn på Max Raven. Men var det för att gröna eller röda honom? Det beror på hur mycket vi litar på Max Raven. Om ulvarna tror att vi misstänker honom var det ett underligt val att döda Cissi, eftersom det bara var Max och Cissis ord som stod som garant för att hon var grön och att Max hade siarförmågan. Osäkerheten kring Max förmåga borde ha kunnat gagna ulvarna i alla fall någon runda till. Om ulvarna å andra sidan antar att vi redan litar på Max Raven så var det ett mer naturligt val att döda Cissi. I alla fall för mig luktar det unket att Max Raven fått sin förmåga "bekräftad" av ulvarna på det här viset. Som sagt, osäkerheten borde ha kunnat spela till ulvarnas fördel någon runda till, men ändå väljer de att "slösa" den på Cissi istället för att döda någon drivande person som exempelvis Konrad.

I övriga nyheter har Dieselsoppa verkligen snärjt in sig i galgen helt på egen hand den här omgången. Jag tror inte att en såpass erfaren spelare skulle göra så som han har gjort om det inte var något fuffens. Vi har visserligen gott om tid på oss ännu, men låt inte Dieselsoppas krystade försvar stjäla hela denna runda när han spelat som han gjort.

Röst: Dieselsoppa
Efter att Konrad Konvalj och jag bytt från Dieselsoppa så är tripp_trap trea på att byta till Cassius, och den femte rösten totalt som hamnar på honom.

2013-03-04 19:08
tripp_trap said:
Konrad Konvalj said:
Idag efter Basses outning är jag ju mer sugen på att bekräfta Cassius rödning mer. Det kommer att ge oss mer. Det kan till och med ge oss en död Basse (eftersom han är Imba och ulvarna måste ju mörda honom så klart!) och om inte ulvarna nackar Basse så lär vi ju göra det så snart det är bekräftat att Max Raven är grön och Cassius är röd.

Röst: Cassius

FÖRDELAR:
* Är Cassius röd är Max Raven grön
* Basse kan använda sin superförmåga
* Ulvarna blir tvungen att nacka Max Raven om han är grön
* Ulvarna har fortfarande Korpa att oroa sig över och hon kan ställa till det
* Ulvarna måste inte bara nacka Max utan de måste även nacka super-basse.

Lixom, jag kan inte se varför vi skall nacka Basse! Han är ju ett guldkorn i det här läget.
Punkt ett stämmer absolut, inget att tillägga där. I punkt två utgår du ifrån att Dieselsoppa har den förmågan. Ganska osannolikt för mig, han saknar förtroende från min sida. Ulvarna vet redan om Max Raven är siare eller inte, de måste döda honom oavsett om vi hänger Cassius nu eller senare. Punkt fyra är ett överflödigt argument som inte har med nuvarande galgkandidater att göra, Korpa finns kvar helt oavsett. Punkt fem utgår återigen från att Diesel talar sanning. Visst, stämmer denna punkt så är jag beredd att hålla med om att Cassius är det bästa alternativet. Men skon klämmer eftersom resonemanget bygger på att Dieselsoppa talar sanning, det har jag svårt att tro.

Konrad Konvalj said:
Jag har förövrigt noterat att Tripp_trap skrivit sitt första inlägg i det här liret som inte angriper Vimes på nått vis. Det tycker jag också är lite anmärkningsvärt. Vad har hänt där? Tripp som överlag har hjälpt byn minst av alla går på stört ut och vill hänga Basse. Njä. Jag gillar det inte.
Varför måste jag attackera Vimes tycker du? Visst, han är fortfarande en prick i fienderadarn, men eftersom han inte betett sig noterbart konstigt på länge ser jag ingen vits i att gå i klinch med honom igen utan anledning.

---

Låt mig försöka analysera de olika scenarion vi kan ha framför oss just nu. Jag utgår från tio äventyrare och tre plundrare, vilket innebär att vi i värsta fall har minst fyra rundor kvar i spelet inkluderat den nuvarande.

Max Raven skurk, Dieselsoppa och Cassius goda
Att Max Raven skulle vara skurk håller jag för otroligt just nu, att så här tidigt peka ut en bybo som skurk vore väldigt riskabelt. Om de har det så har de gjort sig av med en bybo i utbyte mot en ulv, vilket vore dumdristigt och ger oss i byn en runda netto att överleva på. Men stämmer detta scenario är det rätt att hänga Cassius framför Dieselsoppa, eftersom han då kan utnyttja sin förmåga och reducera antalet ulvar ytterligare en gång (förutsatt att han överlever natten).

Max Raven och Dieselsoppa skurkar, Cassius god
Ett ytterst tveksamt scenario i mina ögon. Hänger vi Cassius denna runda så kommer detta scenario leda till att vi så gott som säkert känner till två ulvar de närmsta rundorna eftter denna. Även om Dieselsoppa lyckas ursäkta eller ljuga mer om sin förmåga (typ peka ut en annan bybo under förevändning att hans förmåga gav det namnet) så hänger de båda i galgen inom tre rundor, vilket inte kan ge dem seger om inte Diesels dolk ger honom extra mord eller liknande (Vicotnik nämnde denna möjlighet). Men kort sagt ett svårsmält scenario.

Cassius skurk, Max Raven och Dieselsoppa goda
Jag kan i teorin köpa detta scenario, men där det brister är Dieselsoppas konstiga spelande. Om allt han skriver är sant har hela detta spektakel bildats av att han var rädd för att hans yrke skulle peka ut honom som skurk, detta trots att relativt få (ens någon?) hade outat yrke när han gjorde det. Men om scenariot stämmer så är det återigen vettigast att hänga Cassius och invänta Dieselsoppas information eller död i nästa runda.

Dieselsoppa och Cassius skurkar, Max Raven god
Ett scenario jag kan köpa rakt av, vilket jag också gjorde imorse. Men detta scenario ger att antalet okända ulvar skulle vara nere på ett efter denna runda. Vad i detta scenario kan vara anledningen till att Dieselsoppa misstänkliggör sig själv så otroligt mycket just nu? Om vi hänger Cassius nu och ett av Dieselsoppas framljugna namn rundan därefter så är Dieselsoppa fortfarande död den tredje rundan. Då har de förlorat två ulvar men potentiellt bara gjort sig av med två bybor på bekostnad av Dieselsoppa. Återigen måste dolken möjliggöra någon mäktig skurkförmåga hos Dieselsoppa för att detta ska kunna löna sig för dem.

När jag ställer upp det sådhär så går jag med på att Cassius är vettigast som galgkandidat. Således:

Röst: Cassius

Men vad tror ni andra? Har jag missat något eller ser det vettigt ut?
Ovanstående inlägg är bra, överskådligt och ser genomtänkt ut. Men det lyfter också mest poänger som Konrad Konvalj och jag lyft tidigare, så det innehåller inte jättemycket nytt.

Jag har saxat bort min slutkommentar som mest byggde från läget förra rundan när jag skapade inlägget.

För övrigt så står rösterna just nu så här:

Dieselsoppa har 7 röster(Brynolf, Empiricus, Vicotnik, Ruga, tripp_trap, Vimes och Tyr)
tripp_trap har 1 röst (Dieselsoppa)

Konrad Konvalj, Korpa och Liliana har inte röstat.

Vi har 2 dagar på oss att försöka få något mer gjort än att hänga på Dieselsoppa. Jag personligen vill gärna också se tripp_traps respons på mitt inlägg, och Lilianas, och så skall jag försöka komma på några fler bra frågor.

Jag gör till och med så här, för jag vill också titta på tripp_trap.

Röst: tripp_trap

Jag känner mig bekvämare att rösta på tripp_trap än på Dieselsoppa av följande anledning:
Cassius röst låg på Dieselsoppa hela runda 2, och tripp_trap röstade också på Dieselsoppa ett tag innan Ruga bytte röst från Dieselsoppa till Lu-Kaazh. När tripp_trap röstade på Dieselsoppa då så hade Dieselsoppa redan 4 röster, och tripp_traps röst satte Dieselsoppa som en av de som hade flest röster tillsammans med Liliana.

Hade inte drevet på Lu-Kaazh tagit fart på slutet hade Dieselsoppa varit i stor risk att röstas ut, och detta innan han outade Lönnmördare. Cassius och tripp_trap hade ju chans att under drevet mot Lu-Kaazh haka på, men de låg kvar på Diesel tillsammans med Liliana och Brynolf istället.

Tänk om tripp_trap och Liliana är Ulvar och de vet att Dieselsoppa får en förmåga när Lu-Kaazh dör, en förmåga som de visserligen kanske kan blocka. Om så är fallet så är väl Dieselsoppa önskvärd att ligga kvar på för att kanske lyckas få ur spel?

Nu bara spånar jag, visserligen.
 
Top