Nekromanti Ett äventyr - Festhallen (Runda 4)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Nu ljuger du igen, Brynolf. Jag har inte hävdat att jag var säker på att han inte skulle dyka upp. Om vi läser vad jag faktiskt skrev istället för att fabulera vilt så ser vi:

Jag ville inte ha ut tripp istället för Cassius, jag ville ha ut båda två, och hade ballar nog att agera på det.
Om det är otydligt så kan jag meddela att "hade ballar nog att agera på det" innebär att jag var villig att chansa för att få ut två av mina toppmisstänkta samma runda. Så att jag var säker på att han inte skulle dyka upp är bara något du hittat på, Brynolf. Att det skulle varit 50/50 att Cassius skulle dyka upp eller inte är ju siffror du dragit ur ditt eget arsle, det var knappast likvärdiga scenarion.

DESSUTOM, Brynolf, så var det ju uppenbarligen så att jag hade rätt. Helt tydligt VILLE ulvarna offra Cassius, annars hade Cassius mycket riktigt skrivit sitt Göran Persson-inlägg innan deadline, så med facit i hand kan vi ju se att de som röstade på Cassius i slutet har BESTULIT byn på en utröstning. Och vilka är det som har facit i handen i förväg? Som visste att Cassius inte skulle dyka upp? Hmm?

Resultatet nu är att de två "utröstningar" byn SKULLE ha fått om vi röstat ut tripp bara blev en (av en ulv som autodödades). Detta gynnar ulvarna, för att:
1. Istället för att vi skulle få två utröstningar av misstänkta för kostnaden av ett nattmord så bidde det bara det vanliga med en utröstning per nattmord. Inte nog med det:
2. Utröstningen av Cassius ger ju ingen info. Han var ulv, alla röstade på honom från början. Att vi fick hans fraktion på kvitto säger inget. Hade Tripp rykt hade vi haft en massa info att jobba med, nu kommer vi sitta en runda och stirra på Disel tills vi röstar ut honom.

Ni som röstade ut Cassius har alltså på ett ganska konkret sätt gjort något som byn förlorat på. Det är fegt och dåligt, och eventuellt även misstänkt. (Huruvida det är misstänkt eller inte är svårt att veta innan vi har tripps fraktion).

SÅ, det intressanta är väl snarare hur ni tänker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Fan, nu har du grovt förvanskat vad jag sagt två inlägg i rad, Bryolf. Varför? Är det medvetet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Sen läser jag dig fel ser jag (men jag kan korrigera mig). Du menade att det var 50/50 att få in en röst precis innan deadline, och att jag lika gärna skulle kunnat booma att ändra tillbaka om Cassius dök upp. Sure.

Det ändrar dock inte ovanstående. Uppenbarligen skulle Cassius offras, hade han dykt upp och röstat ut tripp så hade det berott på att tripp var bybo. Nu gjorde han inte det, vilket beror på att han antingen inte hade möjlighet eller redan gett upp spelet, eller på att tripp var ulv. Hur som helst talar det inte till er fegisars fördel.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vimes said:
I och med att Cassius inte röstade på Göran Persson 21:59 funkar det ju inte att hävda att tåget mot Tripp var en ulvplan för att rädda Cassius. Istället kan man ju fråga sig hur de som inte ville passa på att få en utröstning utöver den autodödade ulven resonerade?
Håller med om detta. I alla fall de som var där i slutet och kunde se att Cassius inte var inne i slutet.


Brynolf said:
Sen är det visserligen som jag sa tidigare, att vi ju har råd att slösa en runda eller två, så det hade ju inte varit katastrof. Men det intressanta är ju hur du tänker.
Råd att slösa en runda eller två, då skulle vi ju kunnat chansa med Cassius, och tagit ut honom denna runda om han kom in i slutet och röstade och vi inte hann rösta tillbaka? Bättre att chansa att få ut två (misstänkta) ulvar än att inte göra det när man har chansen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag hela debaclet igårkväll tyder på att Tripp är ulv (och att jag har rätt som vanligt). Hade Tripp varit bybo hade ju ulvarna tjänat på att rösta ut honom igår, oavsett om Cassius skulle dyka upp eller inte.

Nu blev han inte utröstad vilket förstås innebär att de som röstade på Cassius borde vara ulvar.

Eller så innebär det att ulvarna faktiskt försökte rösta ut Tripp (Disel röstade tripp) Spännande. Synd att vi inte har tripps fraktion, eller hur?

Nåväl, detta skapar, menar jag, något av en binär situation mellan Disel och Tripp, de borde inte båda vara ulvar, men en av dem borde vara det. Detta borde Disel ha i åtanke när han ska bygga sitt case.

(Det är förresten ganska enkelt: INGEN av de som röstade på tripp är ulvar om tripp är ulv. Är tripp däremot bybo är det lite råddigare: det skulle kunna vara en ulvstrategi att i varje fall få ihjäl en extra bybo om Cassius autodödas, men det skulle också kunna vara en ulvstrategi att alibirösta på en ulvpolare som man ändå vet kommer försvinna från spel.)
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vimes said:
(Det är förresten ganska enkelt: INGEN av de som röstade på tripp är ulvar om tripp är ulv. Är tripp däremot bybo är det lite råddigare: det skulle kunna vara en ulvstrategi att i varje fall få ihjäl en extra bybo om Cassius autodödas, men det skulle också kunna vara en ulvstrategi att alibirösta på en ulvpolare som man ändå vet kommer försvinna från spel.)
Ville bara säga tack för förklaringen. Gör det mycket lättare att förstå.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Om det är otydligt så kan jag meddela att "hade ballar nog att agera på det" innebär att jag var villig att chansa för att få ut två av mina toppmisstänkta samma runda.
Det med ballarna köper jag. Som sagt har vi ju tid.

Så att jag var säker på att han inte skulle dyka upp är bara något du hittat på, Brynolf. Att det skulle varit 50/50 att Cassius skulle dyka upp eller inte är ju siffror du dragit ur ditt eget arsle, det var knappast likvärdiga scenarion.
Nu var det ju inte det jag sa. Jag sa att NÄR Cassius skulle dyka upp och rösta på Göran, vore det 50/50 om någon skulle hinna flytta sin röst innan stoppet. ATT han som ulv skulle dyka upp var jag rätt säker på. Bevisligen hade jag ju fel där, men det kunde vi som sagt inte veta då.

DESSUTOM, Brynolf, så var det ju uppenbarligen så att jag hade rätt. Helt tydligt VILLE ulvarna offra Cassius, annars hade Cassius mycket riktigt skrivit sitt Göran Persson-inlägg innan deadline
Du verkar ha väldigt god insyn i vad ulvarna vill och inte vill. Vad har du för belägg för att det var en medveten taktik att offra Cassius? Vad skulle ulvarna tjäna på det? Varför skulle det inte vara bättre att Cassius hoppade in och viftade med öronen när det nu FANNS en chans för honom att hålla sig kvar en runda till? Vad talar för att inte Cassius bara helt enkelt sket i alltihop? Eller var på födelsedagskalas?

så med facit i hand kan vi ju se att de som röstade på Cassius i slutet har BESTULIT byn på en utröstning. Och vilka är det som har facit i handen i förväg? Som visste att Cassius inte skulle dyka upp? Hmm?
Well, visst kan man se det så, men det hänger ju på hur mycket man misstänker Tripp. Men ok, du menar att ulvarna skulle ha röstat på Cassius för att rädda Tripp? Möjligt, men bruning nummer ett, Diesel, röstade ju på honom. Tycker du Diesel blev grönare av det här?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Äh, nu hade du visst redan svarat på det mesta. Jag köper väl ditt tänk, men jag är mer inne på (vad jag tror var) Konrads tanke med kaosandet: att skaka om och se vilka som ramlar loss. Jag tror inte många tänkte som du gör mitt i kaoset. Jag gjorde det inte i varje fall.

Följande förutsätter att Tripp är grön, men:
Dieselsoppa, Liliana och Vicotnik var de som utöver Vimes och KK hoppade av Cassius-drevet. Liliana röstade på Diesel, de andra två på Tripp. Nog för att det var kaosigt, men om ulv-Liliana hade velat rädda Cassius hade det ju varit bättre att rösta på grön-Tripp, så där ser jag inget suspekt. Om jag ser rätt, var det Vic som välte över tyngdpunkten på Tripp, innan KK kom in och räddade honom strax därpå.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Äh, nu hade du visst redan svarat på det mesta. Jag köper väl ditt tänk, men jag är mer inne på (vad jag tror var) Konrads tanke med kaosandet: att skaka om och se vilka som ramlar loss. Jag tror inte många tänkte som du gör mitt i kaoset. Jag gjorde det inte i varje fall.

Följande förutsätter att Tripp är grön, men:
Dieselsoppa, Liliana och Vicotnik var de som utöver Vimes och KK hoppade av Cassius-drevet. Liliana röstade på Diesel, de andra två på Tripp. Nog för att det var kaosigt, men om ulv-Liliana hade velat rädda Cassius hade det ju varit bättre att rösta på grön-Tripp, så där ser jag inget suspekt. Om jag ser rätt, var det Vic som välte över tyngdpunkten på Tripp, innan KK kom in och räddade honom strax därpå.
Yepp. Hade inte jag varit så förutseende och skapat en post att posta strax innan 22.00 hade det slutat med att Tripp rök.

Vico hade i det fallet blivit den avgörande faktorn.

Du har också noterat rätt i att Liliana röstade på Diesel istället för Tripp. Hon tror således absolut inte på att Tripp är ulv för annars må hon ju ha röstat där i och med att Liliana var en av förespråkarna till dubbel-ulv-kill.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
Näh, hörrni, det känns fånigt just nu. Det känns som att gympaläraren säger högt till den församalde skolan att: "Åkej alla barn, ni ska ha friluftsdag idag! Ni ska få åka pulka i nån timme, käka mackor och dricka varm choklad! Förutom Dieselsoppa som ska få KLÄTTRA UPP FÖR MOUNT EVEREST!"

Var är ulvarna då, ditt självgoda arsle?
Inte fan vet jag. Mina mönster bryter ihop ett efter ett. Vi är kvar:

Brynolf
Diesel
Emp
KK
korpa
Liliana
Ruga
Tripp_trap
Tyr
Vicotnik
Vimes

Här måste det finnas två eller tre ulvar. Så frågan är vilka som är ulvar? Till att börja med: jag är bybo och VET inte vem som är vem. Det är ulvarna som gör det. Och just nu låter de den vimsiga byn att göra jobbet åt dem, medan vi bybor sakta går åt en efter en.

Just nu tycker jag att Korpa, Tripp och Liliana ligger närmast till.
Men som sagt jag kan inte säga att jag vet säkert. Ruga? Tyr?

Hur ska vi hitta ulvarna?
Mm. Trixigt med tanke på att kedjan inte ger mycket i analysväg numera. Cassius roll sticker väl inte ut på något speciellt sätt. Som jag ser det handlar det lite om vilka vi kan gröna:

(Diesel, KK och korpa bort)

Brynolf
Emp
KK
Liliana
Ruga
Tyr
Vicotnik
Vimes

Vilka är skummast där?

Just nu tycker jag nog Tripp_trap, vars roll sticker ut då den innebär att Lukas roll får något (och Lukas är väl ändå grönad huh?)

Jag orkar inte tjata mer på Korpa utan får lita på att hon verkligen är väktaren.

Röst: Tripp_trap
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
Sedan (!) tycker väl jag inte att den här rundan ska slösa bort på att peka på mig och säga att jag är röd. Det är nog precis vad ulvarna vill, för då slipper de försvara sig. Vi skiter i mig och riktar fokuset nån annanstans:

Brynolf
Emp
KK
Korpa
Liliana
Ruga
Tyr
Vicotnik
Vimes

Så kommer det (förmodligen) se ut på söndag kväll. Vem ska bort i den där gruppen?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Dieselsoppa said:
Just nu tycker jag nog Tripp_trap, vars roll sticker ut då den innebär att Lukas roll får något (och Lukas är väl ändå grönad huh?)
Har du glömt att du själv påstår dig ha fått en förmåga på just ett sådant sätt som du tycker gör att Tripp "sticker ut"?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Det här med Tripp.

Jag har ju klurat som fan på det, men jag kommer ingen vart.

Tripp har stulit Lu-kaazh Talang. När Tripp ryker återfår Lu-kaazh sina doningar som han inte vet vad det är.

Mekaniken i sig är ju rätt ball för ställer vi upp Lu-kaazh mot Tripp så har vi ju ett val att göra. Eller snarare flera val.

1. Häng Tripp och ge Lu-kaazh en förmåga.
2. Häng inte Tripp för att förhindra att ge Lu-kaazh en förmåga.
3. Häng Lu-kaazh för att hans grej känns väldigt skum. Detta gjorde ju vi så klart. Troligen det sämsta alternativet.

Vi valde att fimpa Lu-kaazh och det är nog lite med grejen där. Han var ju trots allt bybo, men hade en rätt suspekt förmåga och valde att spela ut den på ett rätt konstigt sätt. Lu-kaazh var ju själv inte så sugen på att hänga Tripp och det var ju av anledningen att han inte visste om det var en nackdel för byn om Tripp offrades.

I den här ekvationen kan vi nu lägga till Max Raven som uppenbarligen är en äkta siare. Det får mig ju att tro på att vi har en äkta Väktare vilket gör Basses grej helt OP som tidigare nämnts. Att Lu-kaazh i det fallet skulle inkassera en OP förmåga är ju rätt långsökt. Vi har ju rätt god hjälp av Siare+Väktare så det måste ju finnas fördelar åt ulvarna också.

En ulvfördel skulle kunna vara att Lu-kaazh stulna talang och kopplingen till Tripp är med i spel för att låta oss bybor hänga våra egna en efter en för att ge tillbaka lite till ulvarna så att säga.

Har vi en Väktare och en Siare (vilket är bra för byn) så ställer ju Lu-kaazh förmåga till det lite. Max kan tvingas att välja att sia Lu-kaazh/Tripp för att kolla läget, vilket ger ulvarna mer lugn och ro. Korpa kan tvingas till att skydda Tripp för att inte låta Lu-kaazh få sin förmåga och sånt där vilket ger ulvarna fritt fram att nacka någon annan.

Kort och gott. Lu-kaazh/Tripp skulle kunna vara nån form av balansgrej som strular till det för våra powerroller och ger ulvarna en något lättare väg att jobba i och med att byn sköter mycket av nojandet och sånt själv.

Kan jag få lite tankar om Tripps roll från övriga?

Att Vimes vill hänga honom det står ju klart. Det har ju stått klart sen Liliana outade dyrksats och beefen Trill vs. Vimes startade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
Fint, det är noterat att du vill uppehålla diskussionen runt mig.

Kan inte du svara på vem du skulle vilja ha ut efter att jag är borta i stället?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
KK, om vi jämför OP i teoprin och OP i reellt spel – tycker du då verkligen att min förmåga är så OP?

På vilka sätt har byn fått användning av den? Hur har den kommit att dominera spelet?

Vem ser ut att åka nästa runda?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Så här ser då min "gröna" lista ut.

Emp
KK
Korpa
Ruga
Tyr

Tripp
Vicotnik
Vimes
Liliana
Brynolf
Diesel

Övriga har jag på någon form av röd/brun lista. Liliana vill jag ju så gärna hänga för det skulle underlätta lite i min noja. Jag har många som är röd/bruna tack vare Lilians outning. Det händer mycket där som jag inte riktigt kan köpa och jag ser ju outningen som något redigt brunt.

Diesels position där är ju också självklar. Men jag har inget behov av att hänga honom nu trots att hans förmåga har blivit blockad.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Dieselsoppa said:
KK, om vi jämför OP i teoprin och OP i reellt spel – tycker du då verkligen att min förmåga är så OP?

På vilka sätt har byn fått användning av den? Hur har den kommit att dominera spelet?

Vem ser ut att åka nästa runda?
Hej. Lugna dig nu Basse. Jag är ju en av få förespråkare som vill ha dig kvar. Jag känner inte att du som ulv är ett hot mot byn.

Jag har listat mina gröna spelare. Resten hänger mycket på Liliana som jag har rätt högt upp och inte kan släppa på grund av outningen.

Din förmåga är inte OP eftersom det finns ulvar som blockar den, men det gör ju inte dig grön för det. Lixom dina skepp har brunnit. Din status är brun och kommer så vara tills spelet är slut, men det är för min del ingen panik i att hänga dig. Vi kan spara dig till sista rundan om det är så, men du kommer ju aldrig att kunna göra dig till IRLAND.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Och Basse, det är du som har röster på dig. Bollen ligger hos dig, du borde kunna prestera lite bättre än att fråga oss andra vad vi tror.

KK, hade vi inte tjänat på att få Tripps fraktion också?

Brynolf, varför har du förvanskat så mycket jag skrivit?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Angående det här med blockade förmågor kan man sannerligen fråga sig varför ulvarna inte tycks ha använt den förmågan tidigare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Och Basse, det är du som har röster på dig. Bollen ligger hos dig, du borde kunna prestera lite bättre än att fråga oss andra vad vi tror.

KK, hade vi inte tjänat på att få Tripps fraktion också?

Brynolf, varför har du förvanskat så mycket jag skrivit?
Så länge han är ulv hade vi tjänat på att få fraktionen så klart. Inte som bybo. Jag ser lixom inga kopplingar på Tripp. Jag får inte ut så mycket av honom som varken ulv eller bybo så att säga.

Utgår vi från att han är ulv så vet jag inte om jag kan pussla samman honom med Cassie/Larsson, men visserligen kanske det inte går att pussla samman dom två heller.

Det vore ju intressant att se lite hur Tripp lirat. Hur han outat och lite sånt.

Det du hittat med dyrksatsen och brödsmulorna är ju en bra beef. Har du nån koll på hur Cassie/Larsson ställde sig till den saken? Det kan ju gå att finna nått i relationsväg så att säga.
 
Top