Nekromanti Ett äventyr - Drakarnas strid (Runda 5)

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

(sitter på mobilen)

Det låter vettigt, Emp. Det låter som ett bra skäl till att det här med "tripplar" är något att spåna vidare på. Fast teorin förutsätter förstås att ulvarna hade färdiga roller. Hade de inte det, skulle det ju kvitta om de satt bredvid varandra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Jag är förövrigt redo att skapa kaos.
Vad vinner vi på att skapa kaos?
Vad vann du på att flytta din röst till Tripp förra rundan? Det är ju en kaosflytt Vico.

Du kanske redan har svarat på det i så fall ursäktar jag mig.
Till och börja med så var det itne förra rundan, det var i runda 3 som jag flyttade min röst till tripp_trap och då såg röstläget ut så här:

Cassius 5 röster (Vicotnik, Empiricus, tripp_trap, Brynolf och korpa)

Dieselsoppa 3 röster (Tyr, Ruga och Liliana)

tripp_trap 4 röster ( Max Raven, Vimes, Konrad Konvalj och Dieselsoppa)
Min flytt till tripp_trap skulle då innebära att vi får ut cassius pga inaktivitet (diskad) då han redan var siad som ulv så skulle hans död inte ge oss något specifikt att analysera. Tripp_trap's död där emot hade givit oss ny information att ta ställning till, men den förlorade vi pga att du valde att byta röst till cassius.
Ja lite fel på rundorna får man ju ha.

Men vilken information tror du att vi får när Tripp är ur spel? Vad vinner vi på det? Kan du lägga upp nått smaskigt att ta på så att säga.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Vic kan vara en lyckoträff, men är han bybo leder en sådan hängning ingenvart. Vad gör vi efter det, liksom? Hänger Vimes? Liliana? Mig?
Yepp. Jag tror vi hänger dig först.

Du har ju lite småsaker som i mina ögon brunar dig. Draget ur mitt brunhål och troligen må jag kolla upp saker mer nogrant om du opponerar dig.

1. Plåthillebard. Vad är det för något? En hillebard bör vara av trä+järn eller trä+stål, ingen plåt inte.
2. Din brödsmula för att du är Riddare är ju under all kritik. "Klonk" det kan ju lika gärna vara en smula för din Plåthillebard det.
3. Ditt förslag om att alla skulle outa vilket yrke de kunde sia istället för det yrke de hade. Det är ulvigt och ett sökande efter säkra yrken.
4. Du var inte sådär självklar i att dela med dig av att du själv hade samma förmåga som alla andra. Det var väldigt trevande och det fanns inga feta bevis på att du hintat om det. Du drog dock fram ett citat som kan vinklas åt det hållet, men det är ju inte supertydligt.
5. Vico ger oss Bonde innan du kan sia Bonde.
6. Vimes ger oss infon att han kan sia Riddare innan du outar Riddare.
7. Rätt mellanmjölkigt spel istället för knife-edge-Brynolfiskt (svårt att dra det till en scum dock. Det handlar ju om en massa saker som tid och lust så klart).
8. I mina ögon hjälpte Brynolf till med Lilianas outning för att få den att se rätt ut. Alltså, jag tycker mig se en koppling mellan Liliana och Brynolf.
1.Tja,det är vad jag har. Mukwa har väl försökt trycka lite extra på ovärdigheten i hillebarden genom att göra den så billig och skräpig som möjligt.
2. Jag har väl sett bättre smulor i mina dagar, men jag tycker inte det kan tolkas som något annat yrke. Visst hade jag kunnat hävda att det relaterade till mitt plåtbadkar jag bär runt på, men det vore ju ingen logik i det. I fantasykontexten tyckte jag det var en rätt tydlig smula.
3. Är det ulvigare än att förespråka någon annan form av outning? Alla tre kategorierna måste ju stämma för att man ska passa in i väven.
4. Det här tog jag upp när det begav sig. Jag var inte först med att hinta om en sådan förmåga, men jag gjorde det ju tydligt att jag hängde med i svängarna när det började diskuteras DTF och andra tolkningar av förmågorna.
5-6. Ja.
7. Tja, jag har väl inte kommit med några fantastiska slamdunkar. Men jag haft rätt i de flesta av mina misstankar hittills.
8. Det gör mig möjligen röd om man tycker Liliana är ulv. Och visst, det kan man tycka hon är. Men det är inte rödande för mig förrän vi hängt henne och bekräftat det.

(Skrivet på mobilen. Mycket stolt över mig själv.)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Konrad Konvalj said:
Brunolf

Jag drar några lösryckta citat från Brynolf tidigt i R1. Läser vi dom så är det ju rätt tydligt att Brynolf är inne på och har koll på läget att spelare-x har en sak som tillhör spelare-y. Har jag fel?

Du har alltså en låsdyrksats som du inte vet hur man använder, så du använder den till någonting helt annat. Vilket stämmer bra in på övrigas föremål. Det är alltså inte alls "din" dyrksats.
Hur som helst innebär det här att vi har flera länkar mellan oss, vilket gör det svårare för ulvarna att ljuga. I ett sånt här läge är det ingen bra idé att outa något utan att ha ett drev mot sig. Förutsatt då att dreven går efter misstankegrad.
Empis said:
som jag nämnde nyss så verkar det som en annan yrkesroll i spel kan ha nytta av mitt föremål i sitt arbete. Är det någon mer som känner att detta är bekant? Rimligt? Kan det vara att plundrarna kanske inte har matchande föremål med någon, om föremålsbiten spelar roll för att hitta dem?
Så kan det mycket väl vara, alternativt att ulvarna inte har någon utrustning alls och måste ljuga av den anledningen.
Jag tror helt enkelt KK har tolkat sitt föremål fel, och att dess rätte ägare dyker upp förr eller senare. Att han inte kan använda det talar för det. Om han däremot har RÄTT, sticker han ut mest ur väven av alla hittills. Och förtjänar därför en röst för att se hur det ligger till med den här saken.
Långt senare.

Vico har outat Bonde och har enligt rykten Brynolfs Svärd. De är länkade till varandra.

Vimes har outat att han kan sia Riddare.

Inget drev på mig än, men jag kan säga så mycket att både det yrke jag har info om och den som har info om mig har outats. Däremot har jag ingen kandidat till ägare av mitt föremål.
Brynolf har alltså inga kandidater till hans Plåthillebard. Borde det inte vara uppenbart för Brynolf att Vimes skall ha hans Plåthillebard med tanke på att Vimes kan sia Brynolf?

Vico har ett Svärd och Brynolf kan sia Bonde.
Brynolf har en Plåthillebard och Vimes kan sia Riddare.

Det Brynolf givet kan hävda är att ingen kandidat har gått ut med ett yrke som passar tillsammans med hans Plåthillebard, men den gåtan har ju Brynolf knäckt för länge sen. Eller?
Nej, det var inte uppenbart då. Det var innan Emps relationsschema dykt upp och åtminstone jag hade ingen koll på att väven var så pass strukturerad. Och det tror jag ingen annan hade heller vid det laget.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Rösträkning

Konrad Konvalj said:
Ja lite fel på rundorna får man ju ha.

Men vilken information tror du att vi får när Tripp är ur spel? Vad vinner vi på det? Kan du lägga upp nått smaskigt att ta på så att säga.
I nuläget är det svårare att få ut något från att dreva ut tripp_trap. Annat än man kan gå tillbaka till rundan och kolla på det drevet. Ett drev i nuläget ger oss inte så mycket mer. Sen som du påpekade för mig (om mitt minne inte svikit mig) så satt Basse i det drevet, vilket i nuläget gör att tripp_trap är grönare. Och eftersom Basse redan då var ifråga satt så lär han nog inte ulvarna vilja offra en till ulv.

För som jag ser det så är Vimes, Tyr och Empiricus (och tripp_trap) gröna och om Empiricus teorier om att ulvar inte är knutna i väven till ulvar gör ruga och dig till gröna, så lämnar de att ifråga sätta enligt mig då:
Brynolf, Liliana och mig.
Så att ta ut mig är i så fall ett ganska logiskt val men jag ser nog hellre att liliana röstas ut eftersom hon traslat med sitt föremål.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Re: Tyr

Brynolf said:
Brynolf said:
Jag vet inte, ska man bara anta att Lex Thibault är det som gäller? :gremsleep:
Om det nu är så, är Vic en ulvkandidat så god som någon.

Men en hängd och bekräftat grön Vic säger inte så mycket om någon annan. Jag tycker fortfarande det är smarrigare att hänga Tripp enligt följande slagdänga:

Bybo-Tripp = Vic, Diesel, Vimes, Liliana, Konrad(och kanske även "fegisarna" Brynolf, Empiricus, Korpa)
Ulv-Tripp = Konrad, Liliana, Vic, Diesel, Vimes (och kanske även "fegisarna" Brynolf, Empiricus, Korpa)
Om Tripp är grön, skulle jag säga att vi har en ulv i antingen Vic eller Vimes. Är han röd, är det nog dags att börja syna Konrad (om vi inte redan vunnit då).

Röst: Tripp [/quote]

Sp, eftersom Diesel är röd, så är Tripp grön?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Re: Rösträkning

Empiricus said:
Vimes said:
Empiricus said:
Ni som ligger med ensamma röster på andra tycker jag gärna få motivera vad som gör er kandidat till den lämpligaste att hänga istället för Vicotnik som verkar vara den som kommer dingla om inget nytt händer.
Helt riktigt, Empi. Alla ska ta ställning till de reella alternativ som finns. Som bybo ska man vilja vara med och bestämma vem som ska bli utröstad, inte sitta i ett hörn och tjura med en värdelös röst.
Och appropå att sitta i ett hörn eller vara med och bestämma, så kikade jag över hur mycket som sagts denna runda.
Topplista över antal inlägg denna runda:
1: Konrad Konvalj - 38 inlägg
2: Vimes - 26 inlägg
3: Empiricus - 24 inlägg (ej räknat detta)
4: Liliana - 11 inlägg
5: Vicotnik - 10 inlägg
6: Brynolf - 9 inlägg
7: Tyr och Ruga - 7 inlägg var
8: tripp_trap - 6 inlägg
Dessa inlägg, är one liners medräknat i dessa? Hur stora är dom? Vissa gör ju större och färre inlägg, men är med lika mycket som de som gör små men fler. Tycker inte detta är ett bra sätt att mäta aktivitet.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Liliana said:
Empiricus said:
Vimes said:
Empiricus said:
Ni som ligger med ensamma röster på andra tycker jag gärna få motivera vad som gör er kandidat till den lämpligaste att hänga istället för Vicotnik som verkar vara den som kommer dingla om inget nytt händer.
Helt riktigt, Empi. Alla ska ta ställning till de reella alternativ som finns. Som bybo ska man vilja vara med och bestämma vem som ska bli utröstad, inte sitta i ett hörn och tjura med en värdelös röst.
Och appropå att sitta i ett hörn eller vara med och bestämma, så kikade jag över hur mycket som sagts denna runda.
Topplista över antal inlägg denna runda:
1: Konrad Konvalj - 38 inlägg
2: Vimes - 26 inlägg
3: Empiricus - 24 inlägg (ej räknat detta)
4: Liliana - 11 inlägg
5: Vicotnik - 10 inlägg
6: Brynolf - 9 inlägg
7: Tyr och Ruga - 7 inlägg var
8: tripp_trap - 6 inlägg
Dessa inlägg, är one liners medräknat i dessa? Hur stora är dom? Vissa gör ju större och färre inlägg, men är med lika mycket som de som gör små men fler. Tycker inte detta är ett bra sätt att mäta aktivitet.
Det är räknat med alla inlägg, stora som små. Annars måste jag själv gå in och bedöma vilka inlägg som räknas och vilka som inte gör det. Och då blir antalet inlägg godtyckligt baserat på vad jag personligen anser relevant, inte på rena fakta.

Det ger också en bra bild på hur mycket man syns i tråden, eller hur mycket man inte syns.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Såg att jag inte flyttat min röst, fast trodde jag hade det.
Om vi går på teorin att ulvar inte sitter ihop med varandra så lämnar det: Tripp, mig, Vimes, Brynolf, Vico, Emp och Tyr.
Jag tycker fortfarande att det är skumt att det saknas/inte skulle finnas en ulv (eller 2) mellan diesel och Cass. Det är ju faktiskt 9 pers där. Mer än hälten av vad vi började med. Cissi, Lukas och Korpa är gröna, det vet vi, så då är det 6 pers kvar. Tyr ser jag då som grön, varför skulle Mukwa sätta alla ulvar i ena halvan av väven?

Mina ulvkandidater är då: (ni andra kan ju lägga till mig mentalt)
Tripp, Vimes, Brynolf, Vico och Emp.
Har vi en ulv kvar kan det vara vem som helst, fast jag tror ju mer på de i mitten av diesel och Cass, vilket ger Korpa (grön), Vimes eller Brynolf.
Har vi två ulvar kvar:
Tripp kan vara med Vimes, Bryolf, Vico, Emp.
Jag kan vara med Vimes, Brynolf, Vico, Emp.
Vimes kan vara med Tripp, mig, Vico, Emp.
Brynolf kan vara med Tripp, mig, Emp.
Vico kan vara med Tripp, mig, Vimes.
Emp kan vara med Tripp, mig, Vimes och Brynolf.

Så; har vi en ulv, tror jag på Vimes. Kanske Brynolf. Brynolf känns grönare, men jag kan vara färgad av att han varit snäll. Vimes är även mer i mitten (direkt i mitten, faktiskt) av Diesel och Cass. ( Larsson och kk är för övrigt i mitten an Cass och Diesel åt andra hållet, och Larsson är ju bekräftad ulv)
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".

Har det funnits något spel där någon varit ulv men inte vetat det själv?

I alla fall:

Röst: Vimes
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Har det funnits något spel där någon varit ulv men inte vetat det själv?
Nej, har någon blivit ulv har spelaren fått reda på detta.

Varför väljer du att rösta på Vimes och inte på Brynolf eller mig?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vicotnik said:
Har det funnits något spel där någon varit ulv men inte vetat det själv?
Nej, har någon blivit ulv har spelaren fått reda på detta.

Varför väljer du att rösta på Vimes och inte på Brynolf eller mig?

Kan bara rösta på en, och Brynolf känns grönare.
Du är inte i mitten av diesel och Cass. Jag tror mer på en ulv kvar än två. Vimes och du är de jg håller spm mest troliga som ulvar om det är två kvar.

Så; en ulv; Vimes eller Brynolf. Två; Vimes och Vico. Som jag ser det, alltså.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lilly said:
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".
Fast nu röstar du ju på Vimes för att gröna dig själv. Eller?

Om det skulle vara två ulvar så är det enligt egen utsago Liliana+Vico/Brynolf och då bör vi ju nacka någon av dessa i första läget.

Alltså, K.K´s trippel Liliana-Brynolf-Vico för att få lite svar.

Kan du dra fram ett lass mot Vimes eller är det bara för att skydda dig själv du röstar på Vimes?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Konrad Konvalj said:
Lilly said:
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".
Fast nu röstar du ju på Vimes för att gröna dig själv. Eller?

Om det skulle vara två ulvar så är det enligt egen utsago Liliana+Vico/Brynolf och då bör vi ju nacka någon av dessa i första läget.

Alltså, K.K´s trippel Liliana-Brynolf-Vico för att få lite svar.

Kan du dra fram ett lass mot Vimes eller är det bara för att skydda dig själv du röstar på Vimes?
Nej, jag la fram min teori, och eftersom ni inte vet att jag är grön så inkluderade jag mig själv. (gjorde ju inte det sist, och Emp pekade ut det, så jag antar att han stör sig på det, så jag försöker ju då bättra mig nu.) Jag vet ju att jag är grön, så; Har vi en ulv Tror jag mest på Vimes, sen Brynolf. Har vi två; Vimes och Vico.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Liliana said:
Konrad Konvalj said:
Lilly said:
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".
Fast nu röstar du ju på Vimes för att gröna dig själv. Eller?

Om det skulle vara två ulvar så är det enligt egen utsago Liliana+Vico/Brynolf och då bör vi ju nacka någon av dessa i första läget.

Alltså, K.K´s trippel Liliana-Brynolf-Vico för att få lite svar.

Kan du dra fram ett lass mot Vimes eller är det bara för att skydda dig själv du röstar på Vimes?
Nej, jag la fram min teori, och eftersom ni inte vet att jag är grön så inkluderade jag mig själv. (gjorde ju inte det sist, och Emp pekade ut det, så jag antar att han stör sig på det, så jag försöker ju då bättra mig nu.) Jag vet ju att jag är grön, så; Har vi en ulv Tror jag mest på Vimes, sen Brynolf. Har vi två; Vimes och Vico.
Är det möjligt att både jag och Brynolf är ulvar?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Liliana said:
Konrad Konvalj said:
Lilly said:
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".
Fast nu röstar du ju på Vimes för att gröna dig själv. Eller?

Om det skulle vara två ulvar så är det enligt egen utsago Liliana+Vico/Brynolf och då bör vi ju nacka någon av dessa i första läget.

Alltså, K.K´s trippel Liliana-Brynolf-Vico för att få lite svar.

Kan du dra fram ett lass mot Vimes eller är det bara för att skydda dig själv du röstar på Vimes?
Nej, jag la fram min teori, och eftersom ni inte vet att jag är grön så inkluderade jag mig själv. (gjorde ju inte det sist, och Emp pekade ut det, så jag antar att han stör sig på det, så jag försöker ju då bättra mig nu.) Jag vet ju att jag är grön, så; Har vi en ulv Tror jag mest på Vimes, sen Brynolf. Har vi två; Vimes och Vico.
Japp! Jag tror inte riktigt på det här med att säga att man är grön, det gäller att bevisa det genom spel också. Självklart är det bara jag som VET vad jag har i protokollet, samma sak gäller ju alla andra. :gremsmile:
Du och jag är ju båda nya till varulvsspel, och Ruga också, som jag har förstått det.

Gällande Vimes som rödare än Brynolf/Vic/dig så ser jag gärna också belägg för din misstro. Vi spelar alla olika, och Brynolf har snällare framtoning än Vimes som inte verkar vara främmande för att kliva folk på tårna i sin jakt på Ulvar eller Konrad Konvalj som är bra på att paranoida över mycket.
Har du något som du kan peka på och säga "Därför är Vimes mer troligt Ulv än Brynolf"? Eller är det mest magkänsla?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vicotnik said:
Liliana said:
Konrad Konvalj said:
Lilly said:
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".
Fast nu röstar du ju på Vimes för att gröna dig själv. Eller?

Om det skulle vara två ulvar så är det enligt egen utsago Liliana+Vico/Brynolf och då bör vi ju nacka någon av dessa i första läget.

Alltså, K.K´s trippel Liliana-Brynolf-Vico för att få lite svar.

Kan du dra fram ett lass mot Vimes eller är det bara för att skydda dig själv du röstar på Vimes?
Nej, jag la fram min teori, och eftersom ni inte vet att jag är grön så inkluderade jag mig själv. (gjorde ju inte det sist, och Emp pekade ut det, så jag antar att han stör sig på det, så jag försöker ju då bättra mig nu.) Jag vet ju att jag är grön, så; Har vi en ulv Tror jag mest på Vimes, sen Brynolf. Har vi två; Vimes och Vico.
Är det möjligt att både jag och Brynolf är ulvar?
Enligt mig så är det iallafall inte speciellt troligt, enligt min teori att två Ulvar inte ligger brevid varandra då det skulle ge Ulvarna en för stor bild av spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Liliana: Tror du att ulvarna har fått färdiga roller eller att de måste pussla och ljuga för att passa in i mönstret?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Okay, nu kommer en lösare utökning på min nuvarande teori:

Ulvar ligger inte bredvid varandra. Varför?
De skulle få en för stor bild av väven direkt från början och direkt inse att de inte behöver ljuga.

Ulvar ligger inte på varsin sida om samma grön. Varför?
Så fort den personen outar yrke så vet båda Ulvarna om hur väven hänger ihop. Det krävs alltså en enda outning för att Ulvarna skall ha en klar bild av spelets uppbyggnad.

Vad ger det här oss?
Jo, det ger oss några personer som mer troligt kan vara Ulvar.

Liliana, Vimes, Brynolf och Vicotnik.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vicotnik said:
Liliana said:
Konrad Konvalj said:
Lilly said:
Har vi två ulvar, vet jag inte, faktiskt. Borde väl vara Jag och Vico/Brynolf då, om man går efter "spacing".
Fast nu röstar du ju på Vimes för att gröna dig själv. Eller?

Om det skulle vara två ulvar så är det enligt egen utsago Liliana+Vico/Brynolf och då bör vi ju nacka någon av dessa i första läget.

Alltså, K.K´s trippel Liliana-Brynolf-Vico för att få lite svar.

Kan du dra fram ett lass mot Vimes eller är det bara för att skydda dig själv du röstar på Vimes?
Nej, jag la fram min teori, och eftersom ni inte vet att jag är grön så inkluderade jag mig själv. (gjorde ju inte det sist, och Emp pekade ut det, så jag antar att han stör sig på det, så jag försöker ju då bättra mig nu.) Jag vet ju att jag är grön, så; Har vi en ulv Tror jag mest på Vimes, sen Brynolf. Har vi två; Vimes och Vico.
Är det möjligt att både jag och Brynolf är ulvar?
Allt är ju möjligt, men jag skulle säga nej. Jag tror inte ulvarna sitter ihop med varandra. Varför frågar du? Har du kommit på något viktigt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Liliana said:
Allt är ju möjligt, men jag skulle säga nej. Jag tror inte ulvarna sitter ihop med varandra. Varför frågar du? Har du kommit på något viktigt?
Nej, bara intressera av dina tankar kring det hela.
 
Top