Nekromanti Ett äventyr - Drakarnas strid (Runda 5)

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Empiricus said:
Empiricus said:
Okay, nu kommer en lösare utökning på min nuvarande teori:

Ulvar ligger inte bredvid varandra. Varför?
De skulle få en för stor bild av väven direkt från början och direkt inse att de inte behöver ljuga.

Ulvar ligger inte på varsin sida om samma grön. Varför?
Så fort den personen outar yrke så vet båda Ulvarna om hur väven hänger ihop. Det krävs alltså en enda outning för att Ulvarna skall ha en klar bild av spelets uppbyggnad.

Vad ger det här oss?
Jo, det ger oss några personer som mer troligt kan vara Ulvar.

Liliana, Vimes, Brynolf och Vicotnik.
Om det skulle vara 4 Ulvar totalt så ger det här ju inte mycket alls. Är det däremot 5 Ulvar totalt så ger det mer:

Om Vicotnik hängs och är röd så grönar det Brynolf och Vimes och rödar Liliana.

Om Brynolf hängs och är röd så grönar det Vimes och rödar Liliana.

om Vimes hängs och är röd så håller inte den teorin, för då är alla andra gröna.

Om Liliana hängs och är röd så grönar det Vimes och gör Brynolf och Vicotnik rödare.

Är det med andra ord 5 Ulvar och min teori om att det är minst 2 gröna mellan varje Ulv håller så är Liliana röd i de flesta scenarion.

Är det 5 Ulvar i spel och min teori håller så är Vimes också grön.
Tada! Så ville jag ha det.

Jag är inte alls främmande för att det kan vara fem ulvar i spel.

Best pick är alltså Liliana.
Ja, hänger vi Liliana och hon är grön så motbevisar vi antingen 5 Ulvar eller min teori.
Är hon röd och vi är kvar i spel så får min teori mer vatten på kvarn.
För övrigt, det här baseras ju på en teori jag har dragit rätt ur min egen paranoia och jag vill fortfarande höra eventuella åsikter för och emot den. Är jag helt ute och cyklar? Har någon något bättre förslag?

Är Lilianas röst på sig själv byboig? Eller en Ulv som givit upp?

Jag kan erkänna att jag är lite lätt förvirrad.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,686
Location
Stockholm
Svårt att hänga med i svängarna på mobilen. Är ute i stallet med storvästen på och är inte tillbaka vid datan förrän efter åtta.

Men ok, teorin om avstånd mellan ulvarna tycks vara poppis just nu. Kan Emp eller någon tänka till lite om vad denna teori förutsätter? Jag är ju nämligen inne på art ularna måste ha fått färdiga roller för att den ska hålla. Och det förutsätter i sin tur Lex Thibault för att förklara Larsson och Diesel. Och Cassius outade fett sent. Ingen empiri tyder på att ulvarna fått färdiga roller.

Kan någon som inte har iskall hästskit under naglarna spåna lite kring trippel-teorins förutsättningar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Min utgångspunkt för resonemanget är att Ulvarna har full info (eller nästan full info) och behöver inte ljuga.

Jag tror väven har följande betydelse:
Den gör att man kan se de roller som sticker ut. Power-rollerna.
Dessa har nämligen inte en förmåga som siar någon annan, det har både Max och Korpa bekräftat.

Det betyder att om Ulvarna förstår hur väven är uppbyggd kan de snabbt hitta powerrollerna.

Är Ulvarna placerade brevid varandra så får de direkt insikt i hur väven är uppbyggd. Det skulle enligt mig ge viss obalans.

Därför tror jag att det är minst 1 grön mellan Ulvarna.
Min teori nu grundar sig på att om det bara är 1 grön mellan två Ulvar så får de koll på läget direkt när den personen outar sitt yrke, för båda Ulvarna har något som knyter an.

Det är den betydelsen jag tror väven har, det gör att det fortfarande är löst kopplat nog för att Ulvarna skall kunna gömma sig utan större problem.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,686
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
Men Vimes, det är ju du som talat starkast för Lex Thibault, vilket bara är aktuellt om ulvarna fått färdiga roller. Vilket nästan med nödvändighet måste innebära att "trippelteorin" stämmer. Eller hur tänkte du?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Brynolf said:
Vimes said:
Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
Men Vimes, det är ju du som talat starkast för Lex Thibault, vilket bara är aktuellt om ulvarna fått färdiga roller. Vilket nästan med nödvändighet måste innebära att "trippelteorin" stämmer. Eller hur tänkte du?
Mmh, ja, kanske. Alltså, min poäng var nog snarare att Mukwa inte konstruerat spelet så. Men Disel och Larssons lögner tyder på antingen alibin eller trippelteorin, jo det kan jag nog köpa. Såg mig lite blind på hur Mukwa tänkt och inte på vad som egentligen hänt i spelet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Vimes said:
Brynolf said:
Vimes said:
Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
Men Vimes, det är ju du som talat starkast för Lex Thibault, vilket bara är aktuellt om ulvarna fått färdiga roller. Vilket nästan med nödvändighet måste innebära att "trippelteorin" stämmer. Eller hur tänkte du?
Mmh, ja, kanske. Alltså, min poäng var nog snarare att Mukwa inte konstruerat spelet så. Men Disel och Larssons lögner tyder på antingen alibin eller trippelteorin, jo det kan jag nog köpa. Såg mig lite blind på hur Mukwa tänkt och inte på vad som egentligen hänt i spelet.
Mööööh.... "Antingen INGA alibin eller trippelteorin".

Jag vet faktiskt inte vad jag ogillar mest: ett spel utan alibin för ulvarna eller ett spel med symmetrisk väv. Båda är rejält till byns fördel.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Tyr

Vicotnik said:
Anledningen att jag valde att outa allt i samma svep var därför att det redan hade gjort (tvärr av Diselsoppa i detta fall) samt att jag inte såg någon större anleding att sitta inne med min roll eftersom outningen ändå var på tapeten.

Samt om ulvarna fick all info som de behövde för att kunna outa säkert så skulle vem som helst av oss kunna vara ulv. Skulle du kunna förklara mer exakt hur just detta göra mig mer suspekt än någon annan?
Som jag skrev i mitt inlägg så måste ulvarna ha haft bra koll på sina yrken, annars skulle inte LJSLarsson dragit till med Trädgårdsmästare. Det som tyder på att han visste att han var Botaniker är att det vore extremt obalanserat ifall de både måste ljuga om sin info och passa in i väven. Men det visste ju inte plundrarna så tidigt, annars skulle de inte ljugit. Just det att han hade rätt om att han borde kunna känna av om jägaren lämnar spel, och därmed passar in i väven, betyder att han kände till att jägare fanns i spel.

Lägg till den infon med den som Max outning så borde ulvarna fatta att de inte behöver ljuga eller hur?

Här kommer det som är en scum tell på dig: Du massoutar utan att ha en bra anledning till att göra det kort efter det att plundrarna bör ha hajat läget. Du hade inte nog med press mot dig motivera en massoutning. Att göra det eftersom Diesel gjort det var ingen bra anledning. Inte eftersom att han senare visade sig vara ulv utan för att byn inte hade aning om hur saker och ting förhöll sig ännu (tror jag). Om jag inte minns fel så trodde jag i det läget att min och KKs roller var ihopkopplade, men på ett annat vis. Eftersom han verkade ha mitt föremål så trodde jag att jag hade hans heliga skrift. Jag trodde också att det kunde finnas flera magiker och att plundrare eventuellt skulle kunna infiltrera magikerna. Helt uppåt väggarna alltså. Men du verkar ha klurat ihop hur det förhöll sig och såg ingen anledning till att inte massouta. Detta medan resten höll på sin information så länge det bara gick och försökte utnyttja sin roll till att jaga ulvar.

Visst, du skulle kunna vara en bybo som är helt ur fas med resten av byn. Men jag tror att du är ulv. Du brukar alltid ge mig en grön känsla när du spelar bybo, och det har inte inträffat denna gången.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Empiricus said:
Liliana said:
Ah, nej. Förlåt. Blandade ihop saker och ting. Din teori kräver ju att jag är röd. Så, jo, det skulle gå lika bra för att se om din teori håller om man kollar min färg.
Exakt, enligt mig så får vi ut mest av att hänga dig just nu, oavsett om du är grön eller röd.

Så inget ont om dig, men det är för byns bästa :gremsmile:
Själv tycker jag alla ska rösta på den de tycker är ulvigast. Men det är kanske bara jag. :gremtongue:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tyr said:
Empiricus said:
Liliana said:
Ah, nej. Förlåt. Blandade ihop saker och ting. Din teori kräver ju att jag är röd. Så, jo, det skulle gå lika bra för att se om din teori håller om man kollar min färg.
Exakt, enligt mig så får vi ut mest av att hänga dig just nu, oavsett om du är grön eller röd.

Så inget ont om dig, men det är för byns bästa :gremsmile:
Själv tycker jag alla ska rösta på den de tycker är ulvigast. Men det är kanske bara jag. :gremtongue:
Heja Tyr!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Rösträkning

Empiricus said:
Förresten, det slog mig nu att det också känns obalanserat om två Ulvar sitter direkt bredvid varandra. Då får de ju direkt koll på hur väven är tänkt att fungera och får i princip på papper att deras information är ok att outa i och med hur rollerna verkar uppbyggda. Hade det varit så så hade de ju utan problem kunnat låta både LJSLarsson och Dieselsoppa tala sanning helt i början, utan att behöva oroa sig för att sticka ut.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det för mig grönar Ruga och Konrad Konvalj ordentligt.

Vad tror ni andra om det?
Tanken har slagit mig. Men om det är något jag har lärt mig av att lira varulvsspel så är det att strukturer av det här slaget är vanskliga. Man tenderar att tro att ulvarna är bättre än vad de egentligen är. I teorin så skulle ju ulvarna kunna ha fått panik just eftersom två stycken satt ihop och att de trodde att det skulle vara en scum tell.

Det sagt så tror jag ändå du har rätt. Jag håller KK och Ruga som gröna, men mestadels av andra anledningar. Att LJSLarsson kom i rampljuset alls var väl KKs förtjänst. Han må vara lite missriktad ibland men det ger resultat och han har jobbat på bra. När det gäller Ruga är det mest känsla. Men något som kändes grönt var när hon gav KK en känga för att han nämnde Magiker (i samband med hans föremål). Detta efter att hon pushat lite för att outa bokstäver för att se om alla siade samma yrke.

Strukturer kan vara bra, men var redo att slänga dem åt sidan om det dyker upp något scum tell som faller utanför sagda strukturer.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag kommer inte ha möjlighet att sätta igång rundan förrän runt halv tolv, så jag ändrar stopptiden till 23:00.

Ny stopp-tid för ikväll

23:00
(rundan är alltså öppen och det är ok att skriva, snömosa och rösta fram till dess)

Ni som inte har skickat in förmåge-pm har till 23:00 på er!

Vore gött om det fanns en korrekt rösträkning till dess också (och nä, ni får inte missbruka mitt förtroende, se det som en regel i spelet) :gremsmile:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Ah well, läget just nu då:

Vicotnik har 3 röster (Vimes, Tyr och Ruga)
Liliana har 3 röster (Vicotnik, Empiricus och Liliana(?!)
tripp_trap har 1 röst (Brynolf)
Brynolf har 1 röst (Konrad Konvalj)
Vimes har 1 röst(tripp_trap)

2 timmar och 24 minuter kvar. Gott om tid för saker att svänga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes-->Vico
Brynolf-->Vico-->Tripp
Empis-->Liliana-->Brynolf-->Liliana
Tyr-->Vico
Liliana-->K.K-->Vimes-->Liliana
Ruga-->Vico
Vico--Liliana
K.K-->Liliana--Vico-->Brynolf
Tripp-->Vimes


Röstställning:

[3] Vicotnik: Vimes-Tyr-Ruga
[3] Liliana: Vico-Empis-Liliana
[1] Vimes: Tripp
[1] Brynolf: K.K
[1] Tripp: Brynolf

Finns lite att ta ställning till här.

Lite klurigt med Lilianas röst. Lite klurigt med Brynolfs hästbajs under naglarna.

Vimes tycks helt säker på Vico eftersom det inte finns tendenser på att röra om i grytan.

Brynolfs röst på Tripp är ju sådär i nuläget med tanke på att han själv är inne på att flytta den för länge sen.

Tripp har varit här och lurkat så frågan är om han är redo att flytta på sin röst och ta ställning till saker och ting.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Det finns ju utrymme för en liten Mexican standoff mellan tre parter för att se vem som tappar nerverna först :gremsmile:

Ett trio-läge med tre röster vardera på Vicotnik, Liliana och Brynolf skulle ju jag tycka vore väldigt spännande iallafall, för att se vem som twitchar först.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Empiricus said:
Det finns ju utrymme för en liten Mexican standoff mellan tre parter för att se vem som tappar nerverna först :gremsmile:

Ett trio-läge med tre röster vardera på Vicotnik, Liliana och Brynolf skulle ju jag tycka vore väldigt spännande iallafall, för att se vem som twitchar först.
Yepp. Jag har förmanat den uppställningen en längre tid nu.

Vimes må ju komma in och snacka av sig lite han med. Det går ju inte bara att dissa våra nya hobbyteorier. Det tycker jag är lite vanskligt, men det kommer ju en runda till så.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag kan ställa mig bakom en utröstning av Brynolf om inte Vico är ett alternativ, men för mig har vi mycket mycket mer på Vico än på någon annan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Ni som inte har skickat in förmåge-pm har till 23:00 på er!
Vi måste ju räkna in metan också.

Ni symboliserar ju ett flertal. Typ två ulvar! Eller så fuckar Mukwa med oss så klart. Men lite kul är det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Jag kan ställa mig bakom en utröstning av Brynolf om inte Vico är ett alternativ, men för mig har vi mycket mycket mer på Vico än på någon annan.
Du snackar inte nå Liliana här och har under hela spelet varit på Lilianas sida. Är det ett tecken på att du vet att hon är grön eller vad handlar det om?

Är Liliana grön så kommer det riktas blickar mot dig så klart. Det är ju Lilianas självmordsönskan till och med. Tankar om det?
 
Top