Nekromanti Ett äventyr - Drakarnas strid (Runda 5)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Ni som inte har skickat in förmåge-pm har till 23:00 på er!
Vi måste ju räkna in metan också.

Ni symboliserar ju ett flertal. Typ två ulvar! Eller så fuckar Mukwa med oss så klart. Men lite kul är det.
Vi kan också tolka Mukwas snack om att han inte kan STARTA förrens halv tolv som indikation på att det finns fler än en ulv, eller att vi är helt off.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Jag kan ställa mig bakom en utröstning av Brynolf om inte Vico är ett alternativ, men för mig har vi mycket mycket mer på Vico än på någon annan.
Du snackar inte nå Liliana här och har under hela spelet varit på Lilianas sida. Är det ett tecken på att du vet att hon är grön eller vad handlar det om?

Är Liliana grön så kommer det riktas blickar mot dig så klart. Det är ju Lilianas självmordsönskan till och med. Tankar om det?
I vanlig ordning är jag helt ointresserad av att rösta ut folk för att bekräfta eller inte bekräfta teorier om spelupplägget. Jag spelar inte det här spelet så, det vet du.

Att Liliana är grön har jag sagt hela tiden, och att hon vill rösta ut sig själv för att bekräfta teoretiserandet är ju byboigt men dumt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Helt ärligt förstår jag inte riktigt varför det skulle riktas blickar mot mig i och med att Liliana röstas ut som grön. Måste en av oss vara ulv eller vad har ni spånat fram för spektakulär teori?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Nä, jag säger såhär: jag sticker nu. Min röst kommer ligga på Vicotnik resten av rundan. Han är den mest trolige ulven, menar jag, utifrån scum tells som tripp_trap, jag och Tyr har lyft fram.

Ses imorgon.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vimes said:
Helt ärligt förstår jag inte riktigt varför det skulle riktas blickar mot mig i och med att Liliana röstas ut som grön. Måste en av oss vara ulv eller vad har ni spånat fram för spektakulär teori?
Mina misstankar grundar sig på att jag tror inte Ulvarna har mindre än två gröna spelare mellan sig, annars vore det för enkelt för dem att få koll på hur väven är uppbygd och därigenom lätt pussla fram powerroller och komma tillrätta med att de inte behöver ljuga.

Liliana är visserligen en av de jag har misstänkt sedan tidigare som Ulv, men skulle hon visa sig grön så borde Ulven/Ulvarna finnas bland dig, Brynolf och Vicotnik enligt den tanken.

Då är mina misstankar närmare på Vicotnik som tvåa och Brynolf som trea. Som det ser ut nu iallafall.

Men, någonstans bland Liliana, Brynolf och Vicotnik tror jag vi har Ulven eller Ulvarna. Jag tror mest på Liliana just nu, men det är jämt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
Du kan ju passa på att lägga upp ditt case mot Liliana så vi har full koll på varför du röstar på Liliana förutom att skydda din egen rumpa.

Sen finns det ju andra kandidater. Vimes-Brynolf-Tripp
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vicotnik said:
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
Eller fuck it. Vore liliana den sista ulven så skulle hon inte rösta ut sig själv.

Röst: Brynolf

Jag är medveten om att detta gör att jag kommer åka, men skit samma det är mitt troligtivs sista ställningstagande i det här spelet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
Eller fuck it. Vore liliana den sista ulven så skulle hon inte rösta ut sig själv.

Röst: Brynolf

Jag är medveten om att detta gör att jag kommer åka, men skit samma det är mitt troligtivs sista ställningstagande i det här spelet.
Åh du fuckade det.

Kan du case upp Brynolf istället då.

Att Liliana röstar på sig själv kan ju betyda en hel del. Det är ju inte speciellt byboigt att rösta på sig själv. Det är ju rätt dumt att som bybo slösa bort en röst på sig själv. Är det två ulvar däremot så går det ju att rädda en genom att hänga sig själv och skapa någon form av förvirring om vart det skall röstas.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
Eller fuck it. Vore liliana den sista ulven så skulle hon inte rösta ut sig själv.

Röst: Brynolf

Jag är medveten om att detta gör att jag kommer åka, men skit samma det är mitt troligtivs sista ställningstagande i det här spelet.
Åh du fuckade det.

Kan du case upp Brynolf istället då.

Att Liliana röstar på sig själv kan ju betyda en hel del. Det är ju inte speciellt byboigt att rösta på sig själv. Det är ju rätt dumt att som bybo slösa bort en röst på sig själv. Är det två ulvar däremot så går det ju att rädda en genom att hänga sig själv och skapa någon form av förvirring om vart det skall röstas.
Mitt val av Brynolf bygger på Empiricus teorier om att antingen jag, liliana eller brynolf är ulv. Då jag tror att vi endast har en ulv kvar i spel och liliana är villig att gå upp i sudden death med mig som alternativ så betvivlar jag på att den sista ulven skulle göra ett sånt vågat spel.
Brynolf där emot har inte valt att ta ställning till varken liliana eller mig utan lägger sin röst på Tripp_trap som Dieselsoppa ville rösta ut istället.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Empiricus said:
Min utgångspunkt för resonemanget är att Ulvarna har full info (eller nästan full info) och behöver inte ljuga.

Jag tror väven har följande betydelse:
Den gör att man kan se de roller som sticker ut. Power-rollerna.
Dessa har nämligen inte en förmåga som siar någon annan, det har både Max och Korpa bekräftat.

Det betyder att om Ulvarna förstår hur väven är uppbyggd kan de snabbt hitta powerrollerna.
Fast när "snabbt" betyder en dag snarare än två, spelar det ju ingen roll att ulvarna hittar powerrollerna snabbt. Spelupplägget stod ganska klart redan första rundan, och ulvarna hoppade ju som bekant på powerrollerna direkt. Det är nästan kutym här på forumet att det mesta outas första rundan, och det vet så klart Mukwa om. Så ulvarna skulle inte gynnas av en snabbare insikt i spelupplägget i det avseendet.

Däremot skulle de lättare fatta hur de smälter in i väven. Och visst, vi kan tänka oss en tidslinje mellan Larsson-Diesel och Cassius, där de på vägen insett att de inte alls behövde ljuga.


Är Ulvarna placerade brevid varandra så får de direkt insikt i hur väven är uppbyggd. Det skulle enligt mig ge viss obalans.
Jag tycker tvärtom; Väven gynnar byn mycket och ulvarna förmodligen inget alls. Att ge ulvarna ett försprång i vävens struktur skulle föra tyngdpunkten i riktning mot balans igen. Sen kan detta försprång för all del bestå av lite vad som helst.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
Eller fuck it. Vore liliana den sista ulven så skulle hon inte rösta ut sig själv.

Röst: Brynolf

Jag är medveten om att detta gör att jag kommer åka, men skit samma det är mitt troligtivs sista ställningstagande i det här spelet.
Åh du fuckade det.

Kan du case upp Brynolf istället då.

Att Liliana röstar på sig själv kan ju betyda en hel del. Det är ju inte speciellt byboigt att rösta på sig själv. Det är ju rätt dumt att som bybo slösa bort en röst på sig själv. Är det två ulvar däremot så går det ju att rädda en genom att hänga sig själv och skapa någon form av förvirring om vart det skall röstas.
Fast, är Liliana Ulv och hänger sig själv så måste det ju vara en till Ulv i spel för att de skall ha någon chans att vinna. Och om Liliana då är röd så verkar ju fortfarande min tanke hålla (bättre än tanken jag hade om att Ulvar inte kunde ha slutröst på Ulvar, men men).

Är Liliana bybo så har vi inte lika säkert 2 Ulvar, men vi tappar 2 bybor denna runda. Nej, det blir tillbaka till Brynolf för mig, är Liliana Ulv så är Brynolf en av de två huvudmisstänkta hos mig för att vara den andra Ulven.

Röst: Brynolf

Det ger ju tre röster på Vicotnik, tre röster på Brynolf och en var på Liliana, Vimes och tripp_trap.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Empiricus said:
Min utgångspunkt för resonemanget är att Ulvarna har full info (eller nästan full info) och behöver inte ljuga.

Jag tror väven har följande betydelse:
Den gör att man kan se de roller som sticker ut. Power-rollerna.
Dessa har nämligen inte en förmåga som siar någon annan, det har både Max och Korpa bekräftat.

Det betyder att om Ulvarna förstår hur väven är uppbyggd kan de snabbt hitta powerrollerna.
Fast när "snabbt" betyder en dag snarare än två, spelar det ju ingen roll att ulvarna hittar powerrollerna snabbt. Spelupplägget stod ganska klart redan första rundan, och ulvarna hoppade ju som bekant på powerrollerna direkt. Det är nästan kutym här på forumet att det mesta outas första rundan, och det vet så klart Mukwa om. Så ulvarna skulle inte gynnas av en snabbare insikt i spelupplägget i det avseendet.

Däremot skulle de lättare fatta hur de smälter in i väven. Och visst, vi kan tänka oss en tidslinje mellan Larsson-Diesel och Cassius, där de på vägen insett att de inte alls behövde ljuga.


Är Ulvarna placerade brevid varandra så får de direkt insikt i hur väven är uppbyggd. Det skulle enligt mig ge viss obalans.
Jag tycker tvärtom; Väven gynnar byn mycket och ulvarna förmodligen inget alls. Att ge ulvarna ett försprång i vävens struktur skulle föra tyngdpunkten i riktning mot balans igen. Sen kan detta försprång för all del bestå av lite vad som helst.
Det är sant, jag kan ju vara helt ute och cykla också. Men hittils så, på hur kedjan ser ut och hur de som vi vet färg på är placerade så håller teorin, och jag som tycker om system, logik och sånt gillar tanken på att det finns en bakomliggande tanke bakom kedjan.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Av logiska själ så kommer jag inte flytta min röst från Liliana, för gör jag det så åker jag garanterat ut, vilket innebär att byn förlorar en bybo, fast det kan inte ni veta för ens jag åkt ut. Så min röst kommer ligga kvar där tills rundan är slut eller det finns en annan kandidat till att röstas ut.
Eller fuck it. Vore liliana den sista ulven så skulle hon inte rösta ut sig själv.

Röst: Brynolf

Jag är medveten om att detta gör att jag kommer åka, men skit samma det är mitt troligtivs sista ställningstagande i det här spelet.
Alltså, om du gör något som får dig själv att åka ut (vilket för övrigt inte alls är så säkert som du får det att låta), är det ju att föredra att byn tjänar på det. Vad tycker du själv byn skulle tjäna på att hänga dig, Vic?

Samma fråga ställer jag även till Liliana, men hon har väl kopplat ned.

Alltså, i mina ögon är såna här grejer ett desperat "Hej, kolla vad grön jag är! Jag är beredd att offra mig själv för byns bästa!" Både Vic och Liliana ägnar sig åt det just nu. Men jag ser inga trådar som direkt leder vidare efter en hängning av någon av dem. Så det är inte alls för byns bästa. Hade Tripp gjort nåt liknande hade jag köpt det lättare.

Det låter extra desperat just för att Vic redan hade flest röster.

Och eftersom Tripp inte verkar vara så populär som resmål i vilket fall...

Röst: Vicotnik
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Emps said:
Det ger ju tre röster på Vicotnik, tre röster på Brynolf och en var på Liliana, Vimes och tripp_trap.
Brynolf lär ju inte göra en Liliana så det ger 4 på Vico.
Tripp lär ju inte rösta på samma som Vimes vilket ger 4 på Brynolf.

Spännande. Det kan fortfarande rassla till lite här mot slutet så det kanske blir lite rock n´ roll
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Empiricus said:
Det är sant, jag kan ju vara helt ute och cykla också. Men hittils så, på hur kedjan ser ut och hur de som vi vet färg på är placerade så håller teorin, och jag som tycker om system, logik och sånt gillar tanken på att det finns en bakomliggande tanke bakom kedjan.
Hur ställer du dig till teorin att ulvarna inte hade färdiga roller? Såvitt jag kan se är det en lika vattentät teori.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Empiricus said:
Det är sant, jag kan ju vara helt ute och cykla också. Men hittils så, på hur kedjan ser ut och hur de som vi vet färg på är placerade så håller teorin, och jag som tycker om system, logik och sånt gillar tanken på att det finns en bakomliggande tanke bakom kedjan.
Hur ställer du dig till teorin att ulvarna inte hade färdiga roller? Såvitt jag kan se är det en lika vattentät teori.
Det ser ut som för mig just nu att om Vicotnik är Ulv så har Ulvarna mer troligt färdiga roller, han outade allt tidigt, och inget av det han outade kopplingar eller föremål till var outat.

Är du Ulv så är det inte lika säkert, för du outade när det du är kopplad till redan hade nämnts.

Men, gällande balans i att få info om kedjan tidigare än byn så tror jag att Ulvarna har kompletta roller, men att de som outat tidigt valt att ljuga av mänskliga orsaker snarare än fluffmässiga.

Om Ulvarna INTE har kompletta roller och vi har en kedja så skulle det vara alltför lätt att hitta dem på grund av att de nog skulle behövt ljuga mer. Dessutom känns vissa outningar i början lite väl grundade i upplägget. Som att Dieselsoppa outar tydligt om sin roll och att hans outning (förutom tempelriddare) passar i hur bekräftade bybor talat om sina roller. Och som LJSLarssons outning om trädgårdsmästare, som är väldigt nära Botaniker.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Aha. Ruga och Tyr är ju också online så visst fan kan det rocka allt.
Jodå jag är här om det finns några frågor eller så. Jag tror jag är för trött för att stanna tills 23:00 dock.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Alltså, finns det ens ett case mot mig? Det är nog dags att dra fram det nu i så fall.

Och om det nu skulle vara trippelteorin som säger att jag är den mest sannolike ulven, får ni också förklara varför.
 
Top