Nekromanti Ett äventyr - Drakarnas strid (Runda 5)

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Vimes said:
Empiricus said:
Ni som ligger med ensamma röster på andra tycker jag gärna få motivera vad som gör er kandidat till den lämpligaste att hänga istället för Vicotnik som verkar vara den som kommer dingla om inget nytt händer.
Helt riktigt, Empi. Alla ska ta ställning till de reella alternativ som finns. Som bybo ska man vilja vara med och bestämma vem som ska bli utröstad, inte sitta i ett hörn och tjura med en värdelös röst.
Och appropå att sitta i ett hörn eller vara med och bestämma, så kikade jag över hur mycket som sagts denna runda.
Topplista över antal inlägg denna runda:
1: Konrad Konvalj - 38 inlägg
2: Vimes - 26 inlägg
3: Empiricus - 24 inlägg (ej räknat detta)
4: Liliana - 11 inlägg
5: Vicotnik - 10 inlägg
6: Brynolf - 9 inlägg
7: Tyr och Ruga - 7 inlägg var
8: tripp_trap - 6 inlägg
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Vimes said:
Empiricus said:
Ni som ligger med ensamma röster på andra tycker jag gärna få motivera vad som gör er kandidat till den lämpligaste att hänga istället för Vicotnik som verkar vara den som kommer dingla om inget nytt händer.
Helt riktigt, Empi. Alla ska ta ställning till de reella alternativ som finns. Som bybo ska man vilja vara med och bestämma vem som ska bli utröstad, inte sitta i ett hörn och tjura med en värdelös röst.
Vic kan vara en lyckoträff, men är han bybo leder en sådan hängning ingenvart. Vad gör vi efter det, liksom? Hänger Vimes? Liliana? Mig?

Hänger vi tripp, kan vi med större säkerhet snäva in våra tänkbara ulvar till framför allt Vic och Vimes.

Man kan se det som en investering för att skaffa oss mer spjärn för framtiden.

Så ser jag det, men jag är så klart inte oresonlig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning

Brynolf said:
Hänger vi tripp, kan vi med större säkerhet snäva in våra tänkbara ulvar till framför allt Vic och Vimes.
Då jag vet att jag inte är ulv och har svårt att se att Vimes skulle vara ulv, så ut ifrån det så anser jag det inte ge oss så mycket att hänga tripp_trap.

Brynolf said:
Vic kan vara en lyckoträff
Möjligtvis för ulvarna men inte för byn (fast det beror på hur man ser det, det är bättre att jag åker än någon drivande bybo, men sämre att jag åker än en ulv). För vi kommer med stor sannolikhet bli av med två bybor den här rundan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Brynolf said:
Vic kan vara en lyckoträff, men är han bybo leder en sådan hängning ingenvart. Vad gör vi efter det, liksom? Hänger Vimes? Liliana? Mig?
Yepp. Jag tror vi hänger dig först.

Du har ju lite småsaker som i mina ögon brunar dig. Draget ur mitt brunhål och troligen må jag kolla upp saker mer nogrant om du opponerar dig.

1. Plåthillebard. Vad är det för något? En hillebard bör vara av trä+järn eller trä+stål, ingen plåt inte.
2. Din brödsmula för att du är Riddare är ju under all kritik. "Klonk" det kan ju lika gärna vara en smula för din Plåthillebard det.
3. Ditt förslag om att alla skulle outa vilket yrke de kunde sia istället för det yrke de hade. Det är ulvigt och ett sökande efter säkra yrken.
4. Du var inte sådär självklar i att dela med dig av att du själv hade samma förmåga som alla andra. Det var väldigt trevande och det fanns inga feta bevis på att du hintat om det. Du drog dock fram ett citat som kan vinklas åt det hållet, men det är ju inte supertydligt.
5. Vico ger oss Bonde innan du kan sia Bonde.
6. Vimes ger oss infon att han kan sia Riddare innan du outar Riddare.
7. Rätt mellanmjölkigt spel istället för knife-edge-Brynolfiskt (svårt att dra det till en scum dock. Det handlar ju om en massa saker som tid och lust så klart).
8. I mina ögon hjälpte Brynolf till med Lilianas outning för att få den att se rätt ut. Alltså, jag tycker mig se en koppling mellan Liliana och Brynolf.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Äh, vafan.

Röst: Brynolf

Gör din bybo-grej!

Jag är förövrigt redo att skapa kaos.

Ställ upp Liliana-Vico-Brynolf i en trippel mot varandra så kan jag tänka mig att skifta drev 100 gånger innan ikväll.

Jag får återgå till något form av tidigt misstanke-stadium där jag prickade: Larsson-Liliana-Brynolf som tre ulvar. Det finns mycket att hämta från R1 så det är väl bara att börja gräva och försöka bygga ihop en bra väv baserat på vad vi vet om ulvarna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Brunolf

Jag drar några lösryckta citat från Brynolf tidigt i R1. Läser vi dom så är det ju rätt tydligt att Brynolf är inne på och har koll på läget att spelare-x har en sak som tillhör spelare-y. Har jag fel?

Du har alltså en låsdyrksats som du inte vet hur man använder, så du använder den till någonting helt annat. Vilket stämmer bra in på övrigas föremål. Det är alltså inte alls "din" dyrksats.
Hur som helst innebär det här att vi har flera länkar mellan oss, vilket gör det svårare för ulvarna att ljuga. I ett sånt här läge är det ingen bra idé att outa något utan att ha ett drev mot sig. Förutsatt då att dreven går efter misstankegrad.
Empis said:
som jag nämnde nyss så verkar det som en annan yrkesroll i spel kan ha nytta av mitt föremål i sitt arbete. Är det någon mer som känner att detta är bekant? Rimligt? Kan det vara att plundrarna kanske inte har matchande föremål med någon, om föremålsbiten spelar roll för att hitta dem?
Så kan det mycket väl vara, alternativt att ulvarna inte har någon utrustning alls och måste ljuga av den anledningen.
Jag tror helt enkelt KK har tolkat sitt föremål fel, och att dess rätte ägare dyker upp förr eller senare. Att han inte kan använda det talar för det. Om han däremot har RÄTT, sticker han ut mest ur väven av alla hittills. Och förtjänar därför en röst för att se hur det ligger till med den här saken.
Långt senare.

Vico har outat Bonde och har enligt rykten Brynolfs Svärd. De är länkade till varandra.

Vimes har outat att han kan sia Riddare.

Inget drev på mig än, men jag kan säga så mycket att både det yrke jag har info om och den som har info om mig har outats. Däremot har jag ingen kandidat till ägare av mitt föremål.
Brynolf har alltså inga kandidater till hans Plåthillebard. Borde det inte vara uppenbart för Brynolf att Vimes skall ha hans Plåthillebard med tanke på att Vimes kan sia Brynolf?

Vico har ett Svärd och Brynolf kan sia Bonde.
Brynolf har en Plåthillebard och Vimes kan sia Riddare.

Det Brynolf givet kan hävda är att ingen kandidat har gått ut med ett yrke som passar tillsammans med hans Plåthillebard, men den gåtan har ju Brynolf knäckt för länge sen. Eller?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Jag är förövrigt redo att skapa kaos.
Vad vinner vi på att skapa kaos?
Konstigt motiverade förflyttningar av röster mot slutet kanske? Svettiga ulvar som inte har någon aning om vart de skall rösta för att själv klara livhanken eller klara livhanken på en (eventuell) ulv polare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Jag är förövrigt redo att skapa kaos.
Vad vinner vi på att skapa kaos?
Vad vann du på att flytta din röst till Tripp förra rundan? Det är ju en kaosflytt Vico.

Du kanske redan har svarat på det i så fall ursäktar jag mig.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Kikade runt i runda 1 litegrann, och det är när jag börjar nysta i karaktärskedjan lite smått som Brynolf outar sin roll.

Brynolf said:
Empiricus said:
Skulle de här underhuggarna kunna vara bönder?
Stämmer bra. Jag är nämligen Riddare (klonk klonk, se mitt första inlägg) som förtrycker mitt Bonnadrägg med järnhand. Jag har en Plåthillebard som förstås inte är värdig en högvälborn stropp som jag.

Alltså, i den här takten kommer vi inte hinna få ut all info ur folk innan rundan tar slut om fyra timmar. Drevandet har ju helt förfallit. Så jag nöjer mig med att alla bara går ut med sitt shit snarast. Vi vill ha en helhetsbild till nästa runda.
Om Brynolf är Ulv och förstår hur allt är sammankopplat redan så inser han nog här att jag är kedjan på spåren och ser till att outa innan jag lägger fram mina grejer.

Så visst, KK, jag kan vara med och rocka och se vad som skakar loss ur trädet.

Röst: Brynolf
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Empis: Går det att bygga om kedjan så att BGD/Jake kan sia exempelvis Vakt eller skiter sig systemet då?

Vi har ju inte full koll på BDG/Jake och får lov att anta att det kan finns lögner inblandade i de tre hängda ulvarnas protokoll.

Larsson: Trädgårdsmästare-Halsband av djurfekalier
Båda dessa är troligen lögner. Det finns inget som säger att Larsson inte hittade på att han kunde sia Jägaren heller. Tror ja..

Diesel: Tempelriddare är ju en lögn om vi skall tro att hans Lönnmördare skall ha Lu-kaazh Dolk. Hurivida Bandaget stämmer eller inte vet vi ju inte.

Cassie: Cissi nackades innan Cassie så hans Sjöfarar yrke skulle kunna vara nått form av hittepå tillsammans med hans Månglar-pung. I övrigt har Cassie en outning som tycks fila bra med väven, och det är väl rätt klart att han skall ha ett kompass så jag kanske får vika på foten och sluta tro på att Cissi nackades för att skumraskens personlighter ville mörka något.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Konrad Konvalj said:
Empis: Går det att bygga om kedjan så att BGD/Jake kan sia exempelvis Vakt eller skiter sig systemet då?
Nej, det blir svårt.

Just nu så är den delen av kedjan följande:

Liliana är Ädling, Korpa har finkläder och är Gycklare, Vimes är Vakt och har Jongleringsbollar.

BDG/Armitage måste då ha haft ett yrke som kan använda Jongleringsbollar och ett föremål som passar till Gycklare för att klämmas in där.

Och då måste Dieselsoppas Bandage gå till Max Ravens jägare, om han inte ljög om Bandaget också.

Jag tror inte på att BDG/Armitage har ett yrke som passar bättre med Vimes Jongleringsbollar än Korpas Gycklare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Empis: Går det att bygga om kedjan så att BGD/Jake kan sia exempelvis Vakt eller skiter sig systemet då?
Nej, det blir svårt.

Just nu så är den delen av kedjan följande:

Liliana är Ädling, Korpa har finkläder och är Gycklare, Vimes är Vakt och har Jongleringsbollar.

BDG/Armitage måste då ha haft ett yrke som kan använda Jongleringsbollar och ett föremål som passar till Gycklare för att klämmas in där.

Och då måste Dieselsoppas Bandage gå till Max Ravens jägare, om han inte ljög om Bandaget också.

Jag tror inte på att BDG/Armitage har ett yrke som passar bättre med Vimes Jongleringsbollar än Korpas Gycklare.
Danke!

Men vi kan anta att ulvarna har något i sitt roll-pm som säger nått i stil med:

Du vet att Jägaren är Siare.
Du vet att Gycklaren är Väktare.

På så vis kan ulvarna alltså sno åt sig saker för att länkas till exempelvis Siare och Väktare för att stämma in i väven.

Förutom då vetskapen om vart det skall mördas. Korpa skyddade sig själv i R1 vilket tyder på att ulvarna försökte fimpa henne. Om det beror på väven eller om det beror på att de vet att Gycklaren = Väktare är ju svårt att säga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Observera att jag är ett nöt.

Jag är fortfarande helt oförstående i väven :gremsmile:

Tack Mukwa! Du har skapat något som är episkt i varulvsspelsväg om man sitter i K.K´s hjärna och kollar på.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Konrad Konvalj said:
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Empis: Går det att bygga om kedjan så att BGD/Jake kan sia exempelvis Vakt eller skiter sig systemet då?
Nej, det blir svårt.

Just nu så är den delen av kedjan följande:

Liliana är Ädling, Korpa har finkläder och är Gycklare, Vimes är Vakt och har Jongleringsbollar.

BDG/Armitage måste då ha haft ett yrke som kan använda Jongleringsbollar och ett föremål som passar till Gycklare för att klämmas in där.

Och då måste Dieselsoppas Bandage gå till Max Ravens jägare, om han inte ljög om Bandaget också.

Jag tror inte på att BDG/Armitage har ett yrke som passar bättre med Vimes Jongleringsbollar än Korpas Gycklare.
Danke!

Men vi kan anta att ulvarna har något i sitt roll-pm som säger nått i stil med:

Du vet att Jägaren är Siare.
Du vet att Gycklaren är Väktare.

På så vis kan ulvarna alltså sno åt sig saker för att länkas till exempelvis Siare och Väktare för att stämma in i väven.

Förutom då vetskapen om vart det skall mördas. Korpa skyddade sig själv i R1 vilket tyder på att ulvarna försökte fimpa henne. Om det beror på väven eller om det beror på att de vet att Gycklaren = Väktare är ju svårt att säga.
Det som väven pekar ut är ju vilka roller som inte kan sia yrken.
Och om vi utgår från att Ulvarna vet vilka de är och har kontakt så ser de ju rätt snabbt i väven att det finns 4 personer som inte outat att de kan sia yrken.

Lu-Kaazh har sagt att hans förmåga är annorlunda.

Korpa har sagt att hennes förmåga är annorlunda.

Max Raven har sagt att hans förmåga är annorlunda

BDG/Armitage sade inget.

Så de har tre personer de VET inte har samma typ av förmåga. Om de också vet att det finns en Siare och en Väktare så har de 33% chans att hitta denne.

Vet de att Gycklare = Väktare och Jägare = Siare så har de ganska så exakt 100% chans att plocka rätt person.

Oavsett om de vet exakt vilka som är powerroller eller inte så är det ju i Ulvarnas intresse att få fram hur landet ligger så de vet vilka som inte passar in och därmed är extra saftiga offer.

Jag tror på att min trappa/kedja är rätt ihopsatt, för jag kommer inte på något annat logiskt sätt den kan sitta ihop så att alla har någon form av koppling med alla och ingen sticker ut mer än powerrollerna så länge ingen ljuger.
Again:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Av8CwDU8GHOqdDYzWXgxSldsWnVDNHR2MVVYcnM4Y2c#gid=0
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Låt oss anta att Ulvarna vet att det finns en Siare och en Väktare. Ulvarna har alla kompletta täckmantlar, de har alltså inga hål där de måste hitta någon som passar.

Då är det i Ulvarnas intresse att få koll på hur folks fluff ser ut så de kan hitta spikarna som sticker upp.

De måste också ta hänsyn till om de borde gå ut med sin info öppet eller ljuga. Ljuger de så sticker de ut i väven, talar de sanning så sticker bara de gröna powerrollerna ut.

Det känns rätt bra balanserat - kraften hos en powerroll, men du syns tydligare än andra.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning

Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Jag är förövrigt redo att skapa kaos.
Vad vinner vi på att skapa kaos?
Vad vann du på att flytta din röst till Tripp förra rundan? Det är ju en kaosflytt Vico.

Du kanske redan har svarat på det i så fall ursäktar jag mig.
Till och börja med så var det itne förra rundan, det var i runda 3 som jag flyttade min röst till tripp_trap och då såg röstläget ut så här:

Cassius 5 röster (Vicotnik, Empiricus, tripp_trap, Brynolf och korpa)

Dieselsoppa 3 röster (Tyr, Ruga och Liliana)

tripp_trap 4 röster ( Max Raven, Vimes, Konrad Konvalj och Dieselsoppa)
Min flytt till tripp_trap skulle då innebära att vi får ut cassius pga inaktivitet (diskad) då han redan var siad som ulv så skulle hans död inte ge oss något specifikt att analysera. Tripp_trap's död där emot hade givit oss ny information att ta ställning till, men den förlorade vi pga att du valde att byta röst till cassius.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Rösträkning

Empiricus said:
Låt oss anta att Ulvarna vet att det finns en Siare och en Väktare. Ulvarna har alla kompletta täckmantlar, de har alltså inga hål där de måste hitta någon som passar.

Då är det i Ulvarnas intresse att få koll på hur folks fluff ser ut så de kan hitta spikarna som sticker upp.

De måste också ta hänsyn till om de borde gå ut med sin info öppet eller ljuga. Ljuger de så sticker de ut i väven, talar de sanning så sticker bara de gröna powerrollerna ut.

Det känns rätt bra balanserat - kraften hos en powerroll, men du syns tydligare än andra.
Förresten, det slog mig nu att det också känns obalanserat om två Ulvar sitter direkt bredvid varandra. Då får de ju direkt koll på hur väven är tänkt att fungera och får i princip på papper att deras information är ok att outa i och med hur rollerna verkar uppbyggda. Hade det varit så så hade de ju utan problem kunnat låta både LJSLarsson och Dieselsoppa tala sanning helt i början, utan att behöva oroa sig för att sticka ut.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det för mig grönar Ruga och Konrad Konvalj ordentligt.

Vad tror ni andra om det?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning

Empiricus said:
Empiricus said:
Låt oss anta att Ulvarna vet att det finns en Siare och en Väktare. Ulvarna har alla kompletta täckmantlar, de har alltså inga hål där de måste hitta någon som passar.

Då är det i Ulvarnas intresse att få koll på hur folks fluff ser ut så de kan hitta spikarna som sticker upp.

De måste också ta hänsyn till om de borde gå ut med sin info öppet eller ljuga. Ljuger de så sticker de ut i väven, talar de sanning så sticker bara de gröna powerrollerna ut.

Det känns rätt bra balanserat - kraften hos en powerroll, men du syns tydligare än andra.
Förresten, det slog mig nu att det också känns obalanserat om två Ulvar sitter direkt bredvid varandra. Då får de ju direkt koll på hur väven är tänkt att fungera och får i princip på papper att deras information är ok att outa i och med hur rollerna verkar uppbyggda. Hade det varit så så hade de ju utan problem kunnat låta både LJSLarsson och Dieselsoppa tala sanning helt i början, utan att behöva oroa sig för att sticka ut.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det för mig grönar Ruga och Konrad Konvalj ordentligt.

Vad tror ni andra om det?
Jo jag tror det funkar lite som min trippelmelodi.

Alltså, bybo+bybo+ulv

Jag ville i mitt försök att skapa nån form av egen väv skapa ett sånt mönster. Det som absolut inte fick ske i det möstret var ulv+ulv+bybo.

Jag tror inte att ulvarna sitter ihop.
 
Top