DoD EREB ALTOR är tillbaka!

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Jag tror att alla frågor om Svavelvinter främst bör ställas till @Brior, då han har funderat en hel del på om och i så fall hur det skulle göras. :)
.
Det pratas lite löst om saken på olika håll, men det är helt enkelt för tidigt att säga så mycket – mest för att inget finns att säga. Jag kan instämma med flera här i att det som finns ju redan finns, men det kan hända att man kunde göra något med materialet som samtidigt både känns nytt och nostalgiskt – jag tycker att det fungerade ganska bra med Svärdets sång. Sedan är det ju en fråga om vad jag hinner och har lust med. Jag har projekt både med Alderlandmodulen till det senare spelet liksom med dataspelsföretaget Fatshark och försöker även plita lite romantext.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Kommer Sirenens Klagan ges ut till nya Ereb, med DoD-regler/ngn form av uppdatering till “nya” spelvärlden och/eller ngt nytt äventyr etc? Eller är det till att passa på att köpa på sig ett ex nu?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Kommer Sirenens Klagan ges ut till nya Ereb, med DoD-regler/ngn form av uppdatering till “nya” spelvärlden och/eller ngt nytt äventyr etc? Eller är det till att passa på att köpa på sig ett ex nu?
Det är fullt möjligt. Just när är fokus 100% på kickstarten men vi har massor av bollar att plocka upp efter det. Sirenens klagan DoD-edition är en av dessa. Dock vet vi inte alls när/om detta kommer ske, så vill man verkligen ha ett ex i närtid är det kanske bäst att skaffa ett. SK/KH kommer med största sannolikhet aldrig tryckas upp igen.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
SK/KH kommer med största sannolikhet aldrig tryckas upp igen.
Troligen jag som misstolkar, men betyder det att ni kommer lägga Kopparhavets Hjältar på hyllan och satsa fullt ut på endast DoD? (Menar inte hela företaget Helmgast utan delen som jobbat med Kopparhavtes Hjältar så klart)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Troligen jag som misstolkar, men betyder det att ni kommer lägga Kopparhavets Hjältar på hyllan och satsa fullt ut på endast DoD? (Menar inte hela företaget Helmgast utan delen som jobbat med Kopparhavtes Hjältar så klart)
Det stämmer. När vi fick möjligheten att licensera varumärket Ereb Altor från FL fanns det egentligen inga andra alternativ. Antingen hade vi tackat nej, och då hade några andra släppt Ereb Altor (vilket hade gjort KH obsolet) eller så gör vi själva det (vilket också gör KH obsolet). Kopparhavets hjältar var ju alltid tänkt att vara Ereb Altor, i allt utom namn :)

Dock är det ju främst setting- och kampanjmaterial vi skriver som enkelt kan användas till KH. Det är samma principer, samma metafysik etc.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Det stämmer. När vi fick möjligheten att licensera varumärket Ereb Altor från FL fanns det egentligen inga andra alternativ. Antingen hade vi tackat nej, och då hade några andra släppt Ereb Altor (vilket hade gjort KH obsolet) eller så gör vi själva det (vilket också gör KH obsolet). Kopparhavets hjältar var ju alltid tänkt att vara Ereb Altor, i allt utom namn :)

Dock är det ju främst setting- och kampanjmaterial vi skriver som enkelt kan användas till KH. Det är samma principer, samma metafysik etc.
Hepp!

Jag kan konstatera att jag är rätt pepp på det här, mer än nya DoD (som fyller den funktion det var tänkt att göra :) )

Stämningsmässigt så hoppas jag att den tar med sig mer ifrån Ereb Altor boxen vad gäller känsla och världsbygge än Ligans "Mirth and mayhem" stämning. Vågar man hoppas på det?

(och matigt kring Jorpagna, resterna av ett kejsardöme)

C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Stämningsmässigt så hoppas jag att den tar med sig mer ifrån Ereb Altor boxen vad gäller känsla och världsbygge än Ligans "Mirth and mayhem" stämning. Vågar man hoppas på det?
Det ena behöver inte uteslutna det andra - i det lilla (strider, stadsintriger och äventyrandet) kan det gärna vara gladfantasy, men i världen i stort (politiska intriger, krig, stora skeenden) kan det vara mer episkt och dramatiskt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det ena behöver inte uteslutna det andra - i det lilla (strider, intriger och äventyrandet) kan det gärna vara gladfantasy, men i världen i stort (politiska intriger, krig, stora skeenden) kan det vara mer episkt och dramatiskt.
Ja, något sådant. Vi kommer ha lite stöd för hur man spelar RP som är en del av settingen.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
Vi kommer rätt snart gå ut med detta. Men om allt går enligt plan så är det före månadsskiftet.
*håller tummarna* Går det enligt planen?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
*håller tummarna* Går det enligt planen?
Vi jobbar med de sista detaljerna. Det är en del beslut (främst av kreativ art) som måste fattas så vi kan presentera speltillbehören på bästa möjliga sätt. @Styrman färdigställer de sista illustrationerna och grafiska element, jag sitter främst med världskartan och @vije och @Leon skriver så tangentborden glöder!

Det kommer bli en fantastisk box + bok!
 
Top