Nekromanti Er favorit i sagan om ringen filmen är??

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Sam och Boromir...

Där är ytterligare en sak som de har hoppat över från boken. I boken står det att Galadriel skulle vara vacker...

Personligen så tycker jag Cate Blanchett är en av de vackrare aktriserna i Hollywood, så det rör sig helt klart om en smaksak. Alla som såg henne i boken ansåg säkert inte att hon var vacker... (fast det är ju svårt att fråga dem om saken...)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Nej, en dokumentär...[aNT]

Det hade Netfeed helt rätt i... Men jag är osäker på om den endast var om honom, det kan ha varit en dokumentär om Hollywoodpersonligheter eller något sådant :gremlaugh:

/Jonas- vet inte så noga, bara att det var en dokumentär
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Näst bästa!

Just "tosses" är väl lite tvetydigt, enligt uppgift kan det betyda något rätt snuskigt ( :gremsmile: )
Men det var väl förmodligen det du menade, Black Dwarf verkade dock inte fatta detta (ta inta illa upp BD! :gremwink: jag visste inte heller vad det betydde förän någon påpekade det för mig just efter jag sett första filmen)

/Jonas, påpekar det onödiga i försök att upplysa de oupplysta :gremsmirk:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Mein Führer, ehrmummm President.

Samma här, jag somnade nästan ett par gånger. Tunna röda linjen är förövrigt en riktigt trist film. (Och har en väldigt tunn röd tråd.)

Jo, det måste vara en av de sämre filmerna i genren och det säger ju en del! Fick inte den en Oscar förresten? Har för mig det... Men som vanligt har jag nog fel

/Jonas
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Helheten!

Först kan man fråga sig om det är karaktärerna eller skådespelarprestationerna som är det viktiga. Givetvis påverkar båda två, men om det står i manuset att en viss karaktär skall vara tråkig, då spelar det ingen roll hur bra skådespelaren gestaltar det, det blir tråkigt (antingen "sad" om skådisen misslycaks eller "dull" om karaktären spelas bra).

Givetvis har alla huvudpersoner intressanta mål, värderingar och metoder. Och jag tror att det ofta är så att man gillar antingen de personligheter som man enkelt identifierar sig med eller så de som man skulle vilja identifiera sig med.

Jag tror att det är mycket större chans att man gillar Aragorn än Merry eller Pippin, eftersom de har olika betydelse för filmen. Aragorn får mycket mera utrymme, vilket gör att chanserna att man fattar tycke för honom är större.

Jag har inte någon speciell favorit, jag tycker att vissa handligar är ganska tuffa, men de är inte begränsade till någon speciell person. Det jag istället vill lyfta fram är berättelsen, hur de olika karaktärerna medför att historien blir intressant. Tar man bort valfri större roll så förlorar berättelsen också något. Det är ju teamworket som gör berättelsen till vad den är, inte de speciella personerna.

Meningen med Sagan om Ringen är väl att förmedla en berättelse, och att man tar ett personlighetsgalleri som hjälp och inte tvärtom. Det kan lite jämföras med friform - regelspelande (eller rollgestaltning - problemlösning), och i detta fall är jag på regelspelarnas sida.

Nog flummat!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Sam och Boromir...

Okej okej, du har helt rätt, det är en smaksak. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Världsrekord?

Ah okej, jag får leta runt lite... :gremsmile: Tack för hjälpen båda två, troberg och Bobby Magikern
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Faramir

"U got me there! Fast man borde ju kunna säga sagan om ringen filmen om de två tornen också... Iofs inte på svenska då den bara heter sagan om ringen... Jag har blivit förstörd av de engelska böckerna ;9"

Terminologi är rörigt. 8)

Själv använder jag mig om "Härskarringen" som samlingsnamn på serien på svenska, som består av trilogin "Sagan om Ringen", "Sagan om de Två Tornen", "Sagan om Konungens Återkomst", plus appendixet "Ringens Värld". På utrikiska skulle det bli "The Lord of the Rings" som samlingsnamn på de tre böckerna/filmerna "The Fellowship of the Ring", "The Two Towers" och "Return of the King". I böckerna så ingår appendixen som blev "Ringens Värld" på svenska i "Return of the King".
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Min favorit är också helt klart Boromir. Han har inte så speciellt jätt mycket utrymme i filmen, men det han har gör han till något väldigt bra.
Personligen älskar jag scenen när Frodo tappar ringen, och Boromir tar upp den, och hamnar som i trans....Ja vad ska man säga det är inte annat än vackert....Och detta när han hamnar i "trans" vilket han gör ett par gånger, tror jag är ganska svår spelat, men Sean Bean gör det gallant, och på ett mycket trovärdigt sätt......

I den förlängda versionen är rådsmötet längre, och där får Boromir mer utrymme och det görs mycket bra......

Kort sakt Sean Bean är en jävla bra skådespelare.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: Vinnare är.....

Tycker inte att Elrond ser arg ut....

Jag tycker att han ser konfunderad ut och lite orolig för hur det skall gå nu när kriget hotar......
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Vinnare är.....

Han ser inte så glad ut i Lotr EE. (Orka skriva hela?) Han blir ganska sur på Gandalf när denne snackar på Mordors språk. :gremsmile:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: troberg [OT]

Jag är stolt över den här utmärkelsen. Den är kronan på en lång karriär. Jag skulle speciellt vilja tacka gud, min familj och mina vänner, utan vars hjälp jag aldrig klarat det. *infoga glädjetårar här*
*blir rörd över trobergs tacktal och räcker över prisskålen så han kan samla upp glädjetårarna och återanvända dom* Du är värd dethär, gamle vän! En stor hand för troberg, alla!

Tycker du det här är något så skulle du höra mig live.
Heh, får väl se till att höra dej live nångång då. Är du ståuppare? :gremgrin:

Nejdå, knepet är bara en associationsförmåga med lång räckvidd och ohämmad fantasi.

Du är rätt så framstående på området själv!
Man tackar! Inte en dålig komplimang från den sjukaste personen på forumet. :gremwink:

/Black Dwarf, som tycker att OT-diskussionen slutar här, eller snart, för han har börjat tänka på sitt rykte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: troberg [OT]

Heh, får väl se till att höra dej live nångång då. Är du ståuppare?
Nästan. Programmerare.

Jag blev bara trött på den här rätt meningslösa diskussionen om vem som var bäst i filmen och trodde i min enfald att lite ironi skulle få folk att inse hur löjlig den är. Så här i efterhand så inser jag hur hopplöst det var...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Näst bästa!

Just "tosses" är väl lite tvetydigt, enligt uppgift kan det betyda något rätt snuskigt ( )
Men det var väl förmodligen det du menade, Black Dwarf verkade dock inte fatta detta (ta inta illa upp BD! jag visste inte heller vad det betydde förän någon påpekade det för mig just efter jag sett första filmen)
Det var faktiskt inte det jag syftade på utan snarare på Peter Jacksons ursprung (Nya Zeeland är ett av två länder där sporten dvärgkastning utövas).

Undrar varför man inte gjorde den till olympisk gren vid OS i sidney?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: troberg [OT]

Jag blev bara trött på den här rätt meningslösa diskussionen om vem som var bäst i filmen och trodde i min enfald att lite ironi skulle få folk att inse hur löjlig den är. Så här i efterhand så inser jag hur hopplöst det var...

Jo en sån där grej är dömd att misslyckas! Det blir bara väldigt, väldigt OT! men du ska ha lite credit för att du försökte! Den har blivit ganska OT på andra håll vid det här laget också iofs...

/Jonas, tar åt sig liteav ären för övrigt OT :gremsmirk:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Faramir

Jo fyfan! Det har du rätt i! Sån där terminolgi ska man inte syssla med för mycket då det kan förstöra hjärncellerna, vilka man aldrig får tillbakaka! There is no turning back, alltså!

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Som jag misstänkte då... :P [NT]

Nu gör du honom inte rättvisa! fy!

/Jonas, ingen muckar med mina kompisar! :gremsmirk:
 
Top