Nekromanti Eon vs Dod

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jaja, okej.

Jag insåg direkt att jag skulle bli tvingad att försvara mitt uttalande, vars sylvassa ironi skulle fått magplask om jag slängt in en smiley, och det var av just den anledningen jag höll mig borta. Antingen fick jag gå den mjuka vägen och erkänna 'Bjäbb bjäbb förlåt det var lite hårt och dumt' eller försvara ståndpunkten jag egentligen inte stod för, och att låta bli var det enda jag kände stämde överrens med vad jag är, ety de andra två alternativen innebor en debatt jag inte vill ta, mest för att jag skulle fått representera något jag inte stod för.

Däremot är jag den första att erkänna att det var känslor inblandade i inlägget. Jag var inte brushövdad och förbannad när jag skrev det, men hjärtans trött på trådar om sådant här. Det är ungefär som en tråd om USA vs. Världen på Lunarstorm. Det är den sjuttioelfte tråden den här veckan om ämnet, samtliga andra har låsts för att de urartar i flamewars och inget gott har någonsin kommit ur likartade debatter. Ungefär.

Då ni envisas med att fortsätta prata om mig (tack Han som höll med mig och tolkade mitt uttalande med en nypa salt istället för en pekpinne) och nu tillslut gick till angrepp fanns det såklart inget val. Nu har ni bakgrunden, nu ska jag koncentrera mig på att bemöta waliums punkter.

DoD ja, men inte DoD 6 som antagligen är det spel som Foggsmock pratar om.

Jag parodierade (om det inte framgick) en Eonfanatic som dissade levelsystemet för att sedan gå över till att prata om DoD som koncept och företeelse.

Detta är för övrigt ett av de spel som han nämner som sina favoriter i profilen.

Som har exakt VAD med saken att göra? Jag tycker om att spela det, men skulle enbart försvara systemet mot korkade angrepp i stil med Nallos (se Forumforumet där debatten gick för ett tag sen), men däremot inte mot någon som kritiserar företeelsen av ett KP-system (Eon är bättre i det avseendet, men Västmark och Western smiskar rumpa med samtliga här) eller de konstiga färdigheterna, eller för all del besvärjelserna (applikationen av magisystemet är jag förtjust i dock). Det är en sak att dissa för dissandets skull, och en annan att dissa för att man har satt sig in i saken och ogillar den. Jag varken tänker eller orkar leta fram några exempeltrådar, men när man pratar med folk och det första dom säger är i stil med 'Mundana är en konsekvent trovärdig värld, och DoD har ett levelsystem, fatta askass!' när man jämför Eon och DoD (snarare diskuterar spel med en Eonspelare) vet man att de inte har satt sig in i det för fem öre och har något slags självhävdelsebehov. Detta har jag påträffat både i fenomenet brådmogna fjortisar och ärrade veteraner som är fanatiska i stil med somliga d20-fanboys (och nej, ingen från detta forumssystemet ska känna sig träffad, ni är gulliga, skära minigrisar med glorior jämfört med vissa kolsvarta vildsvin). När jag skulle spelleda Vildhjarta för ett gäng i Jönköping (Delar av styrelsen i Sverok Ost, för att jag och de skulle ha något att göra alla kvällar innan styrelsemötena jag kom upp för att sova över(eftersom jag bor för långt bort för att åka samma dag)) tog den första karaktären ungefär fyra timmar. Varför?

För att de inbitna Eoniterna i detta fallet inte kunde hålla sig borta från mina grundböcker och låta bli att plocka sönder alla regler eller ifrågasätta varenda regelmoment. Att de sen gjorde sitt bästa för att dels opta (vilket de varnat mig för och jag försökte motverka så gott det gick genom att inte vara snäll) och dels att välja de sjukaste besvärjelserna (i stil med Snabbväx, en billig och enkel besvärjelse som eliminerar allt behov av en jägare eller en proviantsäck större än ett äpple genom att låta ett frö växa upp oändligt mycket snabbare än Moder Natur jobbar).

men det faktum att han inte har valt att försvara sina åsikter tyder troligen på att....

Ovan nämnda orsaker. Min aktivitet i tråden har det inte varit något fel på, jag har bara inte skrivit något. Inte heller 'insåg jag att jag skrivit något förhastat' och skämdes, jag konstaterade bara att tre stycken tolkat det jag skrev på kapitalt fel sätt, vems fel det är låter jag i vanlig ordning vara osagt, och inget jag skulle säga skulle direkt rädda situationen (jag är inte den som lägger mig ner och blottar strupen, även om det är rätt alternativ i en del debatter).

Angående kommentaren om min historia om att kritisera spel jag inte gillar hänvisar jag till debatten om AC på d20forumet (koncetrera dig på mina inlägg, att tråden exploderade var bara min förtjänst i början) och för ett tag sen (svårt att placera, ett par månader kanske) debatten om Eon och dess obrukbara moduler (tror jag iallfall att den handlade om) på Eonforumet där jag till exempel erkände att jag kanske ändå inte har tillräckligt stoff (tre stycken moduler och en hyfsat nära granskning av grundboken som jag dock inte äger) för att dissa Eon eller Neogames, och titta på min medverkan i tråden. Finner du att jag på något ställe vräkt ur mig dumheter eller betett mig illa får du gärna berätta det för mig på något lämpligt sätt, i övrigt förbehåller jag mig rätten till att dissa precis vilket system jag vill på vilka grunder som helst, och om någon opponerar sig drar jag mig inte för att berätta varför jag tycker att det eller det spelet eller den regelföreteelsen är fullständig dynga.

Foggmock - formad av sin omvärld
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Barnsligt? (Dataspels-SPOILERS)

Alltså, missförstå mig rätt nu här, att använda Fogges omdöme ordagrant var lika mycket en överdrift från min sida som det säkerligen var fån ans då jag skrev det. Att seriöst använda sådana ordalag reserverar jag helt för spel som FATAL.
Men du belyser en klar poäng. DoD6 (i sitt grundutförande, jag har inte kikat på den reviderade versionen) slår ju mig, att det precis som t ex D&D är mer spel än rollspel, vilket kan vara kul, men då föredrar jag det i dataspelsformat egentligen. Jag kan liksom inte relatera till hur levelsystem är tänkta att överhuvudtaget vara trovärdiga. T o m i de flesta dataspel har de en halvtaskig bortförklaring, såsom att ens rollfigur ska återvinna sina gamla minnen (Knights of the old Republic, Planescape Torment) eller uppnå sina fulla potential som ödesbestämd badass (Baldur's Gate).
Men vem bryr sig om trovärdigheten där? Det är ju skoj att fläska på motstånadre i driver och ha ashöga anfallsbonusar och spelets maffomäktigaste svärd.
Den charmen finns inte där om man ska bordsrollspela samma grej liksom. Det blir som du sa mer spel än rollspel och när jag vill spela rollspel, så vill jag spela rollspel...liksom.

Det omvända gäller ju givetvis också. Jag är ganska övertygad om att ett dataspel med Eons regelmotor hade varit rätt tradigt.
Å andra sidan så är ett av de roligaste spelen jag nånsin spelat, Darklands, skillbaserat och inte levelbaserat. Stred din karaktär mycket med svärd blev han bättre på det, vilket fick effekten att man hade två uppsättningar vapen för det mesta. En personen var bra på att använda man använda mot kompetenta motståndare, och en man använda när man stred mot pöbel för att öva upp sig... :gremwink:

/Joel - som inte är säker på om han svarade på frågan eller inte, men inte ser det som nödvändigtvis negativt att vara barnslig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Barnsligt? (Dataspels-SPOILERS)

mer spel än rollspel

Menar du att DoD6 skulle vara mer spel än rollspel i jämförelse med Eon?

Isåfall vill jag ifrågasätta det som en generell sanning genom att belysa ett undantag, jag har lättare att rollspela i DoD6 än i Eon!

- Zire, om jag missuppfattade så ber jag om ursäkt
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Barnsligt? (Dataspels-SPOILERS)

Jo, det var väl kontentan i vad jag sade, men det är ju bara min åsikt.
Funkar DoD6 bättre för dig så är det väl bara att gratulera... men rätta mig om jag har fel, du använder väl Västmarks regler till DoD? Och det är just de jag tycker orsakar just den känslan.

/Joel
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Barnsligt? (Dataspels-SPOILERS)

Jag kan liksom inte relatera till hur levelsystem är tänkta att överhuvudtaget vara trovärdiga.
Man blir bättre av erfarenhet? Konstigt nog precis som i verkligheten. :gremlaugh:

Sedan att man abstraherar lite genom att inte knyta erfarenheter stenhårt till exakt varje färdighet tycker jag bara är bra. Då slipper man metaspelande som:
...man hade två uppsättningar vapen för det mesta. En personen var bra på att använda man använda mot kompetenta motståndare, och en man använda när man stred mot pöbel för att öva upp sig...
Precis vad jag själv upplevt i liknande system (i mitt fall RuneQuest II). Tycker jag känns helt fel... och inte ett dugg trovärdigt.

/Mikael
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Barnsligt? (Dataspels-SPOILERS)

Du har faktiskt helt rätt i att jag numera använder Västmarks regler. Men jag har inte alltid gjort det.

Det jag ville säga egentligen är att det nog just är mycket individuellt hur man upplever reglerna. Eftersom jag huvudsakligen var spelare då vi spelade Eon så löste vi det med att spelledaren mer eller mindre hade hand om precis allt speltekniskt. Han hade hand och tärningsslagen och rollformulären, och på så vis påverkades inte själva spelet av reglerna.

Spelledandet går ju dock inte riktigt att lösa på det viset.

Men hade Västmarks regler funnits med i diskussionen så hade jag nog stampat mer på DoD6s regler :gremsmile:

- Zire
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jaja, okej.

"Jag insåg direkt att jag skulle bli tvingad att försvara mitt uttalande, vars sylvassa ironi skulle fått magplask om jag slängt in en smiley, och det var av just den anledningen jag höll mig borta. "

Tja, ironin var knappast sylvass och inlägget hade inte fått magplask av en smiley. Det smartaste hade istället varit att inte skriva något alls eller skriva något som tillförde diskussionen mer än bara gnäll. Jag är inte något större fan av Nisse vs. Nasse diskussioner men avstår hellre helt och hållet ifrån att skriva om alternativet är att racka ner på någon sida. Det finns idioter som spelar Eon, det finns idioter som spelar DoD, det finns idioter som spelar alla typer av rollspel, men det innebär inte att alla som spelar ett rollspel som man själv inte gillar är idioter.

"Däremot är jag den första att erkänna att det var känslor inblandade i inlägget. Jag var inte brushövdad och förbannad när jag skrev det, men hjärtans trött på trådar om sådant här. Det är ungefär som en tråd om USA vs. Världen på Lunarstorm. Det är den sjuttioelfte tråden den här veckan om ämnet, samtliga andra har låsts för att de urartar i flamewars och inget gott har någonsin kommit ur likartade debatter. Ungefär."

Om du vet allt detta hur kan du då tycka att ditt eget inlägg var ett lämpligt tillskott till debatten?

"Som har exakt VAD med saken att göra? "

Tja, det är ett bevis för att det antagligen var DoD 6 och inte tidigare versioner du pratade om. Varken mer eller mindre.

"För att de inbitna Eoniterna i detta fallet inte kunde hålla sig borta från mina grundböcker och låta bli att plocka sönder alla regler eller ifrågasätta varenda regelmoment. "

"Jag tycker om att spela det, men skulle enbart försvara systemet mot korkade angrepp i stil med Nallos ..."

Varken Nallo eller medlemmarna i Sverok Osts styrelse är inblandade i den här tråden. Du borde inse att du skadar din sak mer än du gynnar den genom gnälliga eller "ironiska" inlägg vare sig de är sylvassa eller ej.

"Ovan nämnda orsaker. Min aktivitet i tråden har det inte varit något fel på, jag har bara inte skrivit något. Inte heller 'insåg jag att jag skrivit något förhastat' och skämdes, jag konstaterade bara att tre stycken tolkat det jag skrev på kapitalt fel sätt, vems fel det är låter jag i vanlig ordning vara osagt, och inget jag skulle säga skulle direkt rädda situationen "

Varför skriver du då det här inlägget om jag får fråga? Om tre personer missförstår dig kan det då bero på att du är otydlig?

"(jag är inte den som lägger mig ner och blottar strupen, även om det är rätt alternativ i en del debatter)."

Du tror inte att det finns några lägen mellan att uppfinna fiender och att blotta strupen? Det här är ingen kamp på liv eller död. Det här är en sketen debatt om sketna rollspel på ett sketet internetforum. Varför ska det vara så svårt att bete sig civiliserat? Varför ska vi behöva acceptera skitsnack som vi sannolikt aldrig hade fått höra om vi mötts ansikte mot ansikte? Varför ska man vara oförsonligare på internet än i verkligheten?

"Angående kommentaren om min historia om att kritisera spel jag inte gillar hänvisar jag till debatten om AC på d20forumet (koncetrera dig på mina inlägg, att tråden exploderade var bara min förtjänst i början) och för ett tag sen (svårt att placera, ett par månader kanske) debatten om Eon och dess obrukbara moduler (tror jag iallfall att den handlade om) på Eonforumet där jag till exempel erkände att jag kanske ändå inte har tillräckligt stoff (tre stycken moduler och en hyfsat nära granskning av grundboken som jag dock inte äger) för att dissa Eon eller Neogames, och titta på min medverkan i tråden. Finner du att jag på något ställe vräkt ur mig dumheter eller betett mig illa får du gärna berätta det för mig på något lämpligt sätt, i övrigt förbehåller jag mig rätten till att dissa precis vilket system jag vill på vilka grunder som helst, och om någon opponerar sig drar jag mig inte för att berätta varför jag tycker att det eller det spelet eller den regelföreteelsen är fullständig dynga."

Hur kan du vara förvånad över att du blir missförstådd om det krävs att man läser igenom ett antal trådar för att förstå dina motiv?

Nu kanske du tycker att jag har behandlat dig tämligen illa i det här inlägget. Men jag tycker att du liksom de flesta andra personer på det här forumet är schyssta, roliga och sprudlande av ideér. Därför blir jag arg när du och andra lägger ner en massa onödig energi på att försöka plocka billiga poänger på andras bekostnad. Spar den knivskarpa ironin till de som verkligen förtjänar den istället för att slösa den på alla som tycker annorlunda. Det är fullt möjligt att uttrycka en avvikande åsikt utan att formulera sig nedsättande. Det borde en smart kille som du fixa utan några större problem.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Snösaga [spoiler of course]

När jag spelledde Snösaga så låg definitivt inte tyngdpunkten på strid utan snarare på hur ett lands förfall och människans förmåga att göra varandra illa kan få hela världens grundvalar i rullning.

Det roligaste spelmötet under hela kampanjen var troligtvis när rollpersonerna var gäster under ett bröllop.

Flera av spelmötena innehöll inte ett spår av strid och efter några sessioner hade mina spelare ångest för hur otäck och känslosam den kampanjen är.

Snösaga är lysande till och från och är dessutom ett levande bevis på hur DoD6 passar alldeles utmärkt för känslosam karaktärsutveckling och "stämningsbetonat" rollspelande. Den bjöd även på flera skratt även om den övergripande känslan av kampanjen är mörk, dyster och ångestfylld, med en bismak av undergång och domedag. Samtidigt är ett av de viktigare kampanjelementen en kärlekshistoria vars utfall får avgörande konsekvenser för hur kampanjen utvecklar sig.

Och jag vägrar att tro att Eon passar bättre än DoD6 för rollspelande. På samma sätt som jag vägrar att tro att DoD6 på något sätt passar bättre än Eon för detsamma. Båda systemen tillåter definitivt jordnära rollspelande med tyngd på karaktärsutveckling om det är det man är ute efter.

För det kan väl inte bara vara jag som lyckats med det i DoD6? I så fall måste jag vara en spelledare med l337 skillz :gremsmile:

- Ymir, som fortfarande inte läst 'Osthem'
Gör inte det, världsböcker suger :gremwink:

/Vulf
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Rödgrön röra

Egentligen tycker jag det är fel att ställa två rollspel mot varandra. Varför göra allting till en tävling? Det finns ändå ingen som kommer att vinna något oavsett hur slipade argument som dras fram. Borde vi inte istället vara glada över att det faktiskt finns så många svenska rollspel istället för att försöka utröna vilket som är bäst? Finns det ingen som spelar och tycker om både Eon och DoD?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Utklarning

Ehum, jag måste bara klara ut en sak. Jag tycker inte att DoD6 är mer spel än rollspel utan undrade snarare om det var det du var ute efter. Jag tycker att DoD6 är ett utmärkt rollspel med en perfekt balans mellan elementen roll och spel.

Däremot kan jag hålla med om att D&D kanske är mer spel än roll. Men absolut inte på ett negativt sätt. Ibland är man ute efter mer lättsam spelunderhållning och då tycker jag att D&D erbjuder ett suveränt alternativ. Å andra sidan så tvivlar jag inte en sekund på att det går att köra tunga, karaktärsutvecklande intrigkampanjer även i D&D. Men det lämpar sig väl för gladvåld imho.

/Vulf
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Kommentarer om Eons regelsystem [lång]

"Spelarna lägger aldrig märke till det, då allting trots allt bara utspelar sig i ett land.. För mig tycker jag det är viktigt att man bygger upp en illusion för spelarna, inte spelledaren.. Om endast ett land från Ereb Altor hade släppts hade man snarare berömt landet än klaga på att det inte fungerar i sin helhet, för vem skulle märka det?"

Huh? :gremconfused:
Detta förutsätter liksom att spelarna:

1) Aldrig resar utanför sitt land. Vilket man bör kunna göra i ett rollspel.
2) Aldrig läser spelets alla böcker. Vilket man bör kunna göra som spelare.

Dom två punkterna känner jag att jag som spelledare inte skulle gå med på. I ett rollspel så bör spelarna kunna resa runt i världen om spelgruppen så önskar det. Sedan så bör inte all information som når spelarna vara tolkad genom SL. Jag ser gärna att spelarna läser in sig på materialet och själva kan göra sig kunniga om världen utan att SL ska behöva hålla lektioner för dom.


Naug: "Först och främst så är jag av tron att det är enklare att bortse från en regel som redan finns, än det är att hitta på en regel som inte finns."
Han: "Och jag är av en helt annan åsikt.."

Case closed? Om vi har så olika preferenser så kan vi diskutera ämnet till dödagar utan att någon av oss blir lyckligare av det :gremblush:


"Sedan med facit i hand så kan man fundera lite.. Vad har alla frivilliga regler lett till? På vilket forum förekommer det mest regelfrågor och regelskapande av de två rollspelen? På Eonforumet eller DoD-forumet? Vad jag menar är att spelledarna i Eon är mer låsta till regler, medan DoD:arna kan hitta på hur det borde funka on-the-fly och i viss mån bli bättre på att improvisera och höfta.. Nu kanske det är hugget som stucket vilket som är bäst, men jag föredrar i alla fall den senare.. "

Tja. Eon har helt enkelt flest regler och därför finns det fler regler som tåls att diskuteras. Vad är så konstigt med det?
Men visst. Jag kan hålla med om att Neo inte riktigt var smidiga nog i sina formuleringar när stridssystemet skrevs. De skulle varit ännu mer övertydliga om hur frivilliga de frivilliga reglerna egentligen är.



"Alltså.. Det är Eons tärningssystem som jag irriterar mig på, för dess slöhet.. Regelsystemet är hyggligt, även om det är några småpunkter jag skulle vilja ändra.."

Right on. Jag håller med dig tveklöst. Ob-systemet har en ordentlig stor miss som man inte kan blunda för, och det är att det är segt. Mycket segt. Jag tittar oftast på D20-system och blir lite avis för att det går så snabbt :gremlaugh:
Men det betyder inte att det är utan fördelar. Det oändliga stora spannet på tärningsutkastet är bra för att generera en ordentligt oförutsägbar slump (lustigt begrepp. Oförutsägbar slump? :gremwink: ) vilket är en egenskap som jag uppskattar. Detta medför mycket för striderna och skadeverkan. Fast som du säger. 1T6 är kanske lite för liten? 1T8 skulle nog varit bättre, fast det är för sent nu. Man måste göra om skalan på varenda regel i hela spelet då...
Dessutom finns ju den stora fördelen att alla har T6:or som ligger och skräpar. Eftersom man behöver högvis med dom så är ju det en klar fördel att dom finns tillgängliga.


/Naug, som ska spelleda Eon för första gången på länge om 1 vecka och ska slimma ned stridssystemet till grunden + 2 frivilliga regler för att se hur det går.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer om Eons regelsystem

"1) Aldrig resar utanför sitt land. Vilket man bör kunna göra i ett rollspel.
2) Aldrig läser spelets alla böcker. Vilket man bör kunna göra som spelare.

Dom två punkterna känner jag att jag som spelledare inte skulle gå med på.
"
Angående punkt 1.. Varför måste man förflytta handlingen utanför sitt land? Det ska väl till ett extremfall för att man bestämmer sig för att hippt som happt dra utomlands (i fantasy).. Visserligen är jag nog ett extremfall som numera låter äventyrandet bara utspela sig runt en enda stad (Kandra).. Typ lite Leiberfantasyanda över det hela..

Angående punkt 2, så har jag en mängd anledningar till varför jag inte låter spelarna få läsa i regelböckerna.. Om spelarna vet något om världen/reglerna så får jag det svårare att ignorera det.. Liksom, då får man inte det här valet om att välja vad man ska ha med eller inte.. Man slipper regelgräl och man slipper att spelarna förutsätter någonting som inte alls är klart.. Jag har stött regelgräl och att spelarna tror en värld är som den är när den inte är det och jag undviker det genom att inte visa mer än nödvändigt för spelarna..

Jag tycker att jag har en rätt hård tyngdpunkt, men som du säger.. Vi är av helt olika åsikter, även här.. Case closed, eller vad säger du? :gremsmile: Jag antar att du tycker det är bra att spelarna läst in sig, för då slipper du förklara det för dem men det är lite det jag tycker är charmen med att spela rollspel.. Att få upptäcka nya saker..

Annars håller jag med om det du tillägger i övrigt i inlägget ("till och med" tärningssystemets fördelar - och nu förstår jag kanske Ymirs tanke om större "trovärdighet" ) .. Jag måste säga att det var trevligt att prata med dig.. Du tänker tydligen på ungefär samma sätt som jag när det gäller föra en diskussion.. Det är onödigt att bjäfsa i onödan.. :gremsmile: Det var kul att det faktiskt gick att föra en diskussion om ett spelsystem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som måste säga att GrottrolletNaug växte lite nu i Hans ögon
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Barnsligt? (Dataspels-SPOILERS)

...man hade två uppsättningar vapen för det mesta. En personen var bra på att använda man använda mot kompetenta motståndare, och en man använda när man stred mot pöbel för att öva upp sig...
Precis vad jag själv upplevt i liknande system (i mitt fall RuneQuest II). Tycker jag känns helt fel... och inte ett dugg trovärdigt.
Nej, definitivt inte. Men det här var ett dataspel som hade två andra tämligen trovärdighetssabbande funktioner, som gjorde att det här blev en lämplig strategi:

1) Det fanns en maxgräns på hur bra man kunde bli med ett vapen. Mot lätta motståndare kunde man ju då lika gärna träna upp sig med ett annat om man nått maxgränsen i sitt huvudvapen.

2) Save-funktion. Man kunde utan problem ta den extra risk det innebär att gå i strid med ett extra vapen, då man ändå kunde ladda in ett gammalt spel om något gick snett.

/Joel - som inte ställer samma krav på rollspel och dataspel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Barnsligt infall...

Men hade Västmarks regler funnits med i diskussionen så hade jag nog stampat mer på DoD6s regler
*stoppar in västmarks regler i diskussionen och räcker Zire ett par rejäla stålskodda kängor*

Kom igen nu, var inte blyg! :gremwink:

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Utklarning

Ehum, jag måste bara klara ut en sak. Jag tycker inte att DoD6 är mer spel än rollspel utan undrade snarare om det var det du var ute efter. Jag tycker att DoD6 är ett utmärkt rollspel med en perfekt balans mellan elementen roll och spel.

Däremot kan jag hålla med om att D&D kanske är mer spel än roll. Men absolut inte på ett negativt sätt. Ibland är man ute efter mer lättsam spelunderhållning och då tycker jag att D&D erbjuder ett suveränt alternativ. Å andra sidan så tvivlar jag inte en sekund på att det går att köra tunga, karaktärsutvecklande intrigkampanjer även i D&D. Men det lämpar sig väl för gladvåld imho.
Tja, nu tror jag förvisso att man kan spela tunga karaktärsutvecklande partier fia med knuff om man ger sig fanken på det, men systemet uppmuntrar knappast till det.
Sen tror jag jag får be dig utveckla lite. Nu har jag hela tiden diskuterat DoD6 i dess grund utförande, då jag inte haft tillfälle att kika på varken expert eller den reviderade utgåvan.
Då undrar jag vad DoD6 (inte R eller E) har som gör det mer lämpat för karaktärsspelande än D&D?

/Joel - ett fult namn? :gremfrown:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Utklarning

Om ett spel inte har regler inbyggda i systemet för karaktärsutveckling kan det omöjligt ha mer stöd än något annat. Eon är inte bättre lämpat än DoD6 som inte är mer lämpat än D&D. Nobilis och Hero Quest/Wars däremot, där kan vi snacka system som stödjer karaktärsutveckling! Eller varför inte Pendragon eller Västmark? Nej, töntiga nybörjarspel som DoD6 och Eon, det lämnar vi till de brådmogna fjortisarna och barnungarna. Sanna mina ord. (Dessutom är de skrivna på SVENSKA! Flämt.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Utklarning

Å andra sidan har ju Eon sina karaktärsdrag, till skillnad från Drakar och Demoner (6), som ju inte har något där. Expert/'91 hade ju sina livsmål, och därtill två uppsättningar karaktärsdragsregler (i en Sinkadus respektive Hjältarnas handbok).
 
Top