Nekromanti Eon vs Dod

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Det hela handlar rätt mycket om hur stor påverkan grundegenskapen får på det slutgiltiga FV't. Eftersom jag hela tiden utgår från EDD i mitt resonemang så är inte det något större problem för mig. Dessutom så kräver ett system som medger höjning av grundegenskaperna en hel del genomlysning för att inte skapa just de problemen som du ser. Det som jag i huvudsak såg som trevligt med ett system där färdighetsvärde påverkar grundegenskap är att grundegenskapen förklaras och blir inte i sitt sammanhang underlig. Dvs akrobater är smidiga. Inte på grund av någon skum förklaring att de har bättre gener, utan för att de faktiskt tränat sin smidighet som en konsekvens av att de tränat gymnastik.

Du har rätt i sak och jag är eg förvånad över att jag inte sett diskussionen här mer ofta. Tyvärr för mig så fungerar det inte i nuläget. En stor ombearbetning skulle behövas.

Ja, på samma sätt som du måste hålla reda på vilka grundegenskaper som höjer vilka färdigheter med hur mycket i olika intervaller idag i EDD. Hur mycket SMI kan höjas blir någon slags funktion av färdighetskostnad och färdighetsvärde.

OK! Jag är nog inte bekant med de EDD reglerna. Jag tycker det verkar krångligt.

Det verkar rimligt. Men frågan blir då: Skall dessa två färdigheter vara baserade på samma grundegenskap?

I mittt fall är SMI uppdelat på vighet och precission vilket löser frågan. Jag hade en tanke frånbörjan att låta väarje färdighet bestå av tre grundegenskaper i fallande betydelseordning. DEt gjorde det för komplicerat men jag skrev det så då jag gjorde färdighetslistan. Där kan man kanske angripa problemet i framtiden.
 
Top