Nekromanti Eon vs Dod

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Och i slutändan är det en massa cp-siffror som ska beräknas så fort man ändrar en annan siffra, och vad får man i gengäld? Inte någon tillräckligt stor skillnad i jämförelse med BasChanser, det kan jag tala om direkt. Återigen ett utslag av omodernt regeltänkande. För mycket konstiga formler för ett så litet resultat (ta ett värde, leta upp ett motsvarande värde i en tabell, lägg på tre på DET värdet, lägg sedan på ett värde till... känns det inte som lite väl mycket någonstans? Och vad händer om man ökar eller sänker ett GEV? Nej nej nej, gör om, gör rätt!).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Tja, det är ju inte så vansinnigt ofta man ändrar på sina grundegenskaper, framför allt inte så mycket att man ändrar grupp. När man gör det är det ju bara att öka/minska GC med +/- FV. Och faktorn jag refererade till stod i en egen tabell, som bara råkade vara samma som gruppvärdet+3.
Själv tycker jag att baschanser ger alldeles för liten inverkan, framför allt på de färdigheter som inte har någon.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Utan att göra för mycket reklam

...så är det så jag försökt bygga mitt spel (metoden kallar jag MULE Multi Level). Men vin får väl se hur det blir... :gremtongue:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

"Men skulle jag ändra reglerna runt det här, så lutar jag mer åt att ge intelligenta individer mer bakgrundsspoäng att spendera på färdigheter som relaterar till intelligens. Smidiga individer mer bakgrundspoäng att spendera på smi-baserade färdigheter etc."

Jag har tänkt på det där. I Starchallenge beräknar du ditt grund FV (dvs vad du skulle fått om du erhållit färdigheten via yrke eller ras) och kontrollerar resultatet. Beroende på hur högt det är (dvs vilken grundskicklighet du har) desto mindre kostar färdigheten att köpa. Allt står i färdighetstabellen med respktive kostnad för olika FV bredvid. Dock så kostar en del färdigheter samma lika för olika FV gränser då de är väldigt svåra att lära sig.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Angående tempsänkning av värden

Ett annat problem då man ska översätta realism till rolspelmär "Alla SMI baserade färdigheter reduceras med 50%). I SC har jag personligen mer Kategori på formuläret för att man lätt ska kunna se vad de tillhör och ett (FV) värde där man kan skriva reduceringen. Många skador tillför detta nämligen. Lika så krävs det en omberäkning av FV om Grundegenskaper reduceras temporärt på grund av skador vilket är en självklarhet tex vid gift eller liknande.

Upplever du detta som ett problem? Jag kan förstå om man gör det men hur ska man annars få in realism? Eller ska man strunta i den?

Niklas - som försöker ta emot kritik av sitt spelsystem redan nu.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Angående tempsänkning av värden

Mmm, ja, det är inte lätt det där. Det är ju ett problem i alla slags BRP-derivat. Ett väl strukturerat rollformulär hjälper till förstås, men jag skulle nog ändå höfta till en siffra istället för att räkna om. Har inte direkt några förslag på lösningar där, för jag har inte sett någon som är bra.

(En sak att nämna är hur sanslöst dålig min spelgrupp är på matematik, att göra rollpersoner i Drakar och Demoner 91 är asjobbigt för att alla räknar så extremt långsamt när de ska räkna ut hur mycket de ska köpa i sina färdigheter, ju färre sådana moment desto bättre).
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Angående tempsänkning av värden

(En sak att nämna är hur sanslöst dålig min spelgrupp är på matematik, att göra rollpersoner i Drakar och Demoner 91 är asjobbigt för att alla räknar så extremt långsamt när de ska räkna ut hur mycket de ska köpa i sina färdigheter, ju färre sådana moment desto bättre).

Har lagt in en tabell som beräknar allt sånt så man lätt kan läsa av. Gäller ä'ven om man höjer ett FV med hjälp av poäng. :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Angående tempsänkning av värden

"Ett annat problem då man ska översätta realism till rolspelmär "Alla SMI baserade färdigheter reduceras med 50%)."

Detta under förutsättning att man beräknar färdigheter på BRP-sätt: en basnivå beroende på grundegenskap och som man sedan höjer. Det finns en skola till också: räkna inte in grundegenskaperna i färdigheterna när man köper färdigheter, utan efteråt när man slår. Detta kan göras som att grundegenskapen adderas till färdighetsvärdet, eller som att man slår färdighetsvärdet antal tärningar och får behålla de tärningar som kommer över grundegenskapen och räknar antalet tärningar som är kvar som resultatet, eller femtielva miljoner andra sätt med eller utan pölar.

Fördelen med dessa system är att om motsvarande SMI sjunker så påverkar det automagiskt alla slag för färdigheter som bygger på SMI. Dessutom så ger det möjligheten att tillfälligt basera en färdighet på en annan grundegenskap än den vanliga. Bygger Klättra på SMI, FYS eller STY, till exempel? Det beror ju på omständigheterna: häver jag mig upp på ett rep som jag hänger i så vill jag nog hävda att STY passar bäst. Klättrar jag i träd är det oftast SMI som passar, men klättrar jag upp för Everest så är det garanterat FYS som gäller. Om nu SMI-baserade färdigheter ska reduceras med hälften, gäller det även Klättra? Jämt? Lite då och då? Aldrig?

Ni ser problemet, va? Med en lösning där grundegenskapen inte är inbyggd i färdighetsvärdet, utan ärvs eller läggs till sen, så slipper man det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Angående tempsänkning av värden

Tja... Jovisst. I SC bygger varje färdighet på tre grundegenskaper eller i vissa fall på flera. I fallande ordning dvs med den viktigaste först. Om man nu vill kan man ju friforma (rätt uttryck?) en regel som gör att man kan reducera med den grundegenskap som är mest relevant för det man ska utföra. Jag förstår problemet dock men jag vet inte om jag tycker att det är så stort. Nu tangerar vi realism vilket alltid tenderar att göra regler väldigt komplicerade.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Angående tempsänkning av värden

"Nu tangerar vi realism vilket alltid tenderar att göra regler väldigt komplicerade."

Egentligen inte.

Antag att du har attribut och färdigheter på skalan 1-10 (eventuellt mer på färdigheter om man är jefligt bra). CL beräknas som summan av attribut plus färdighet. Säg att du har SMI 7, STY 3, FYS 5 och Klättra 7. I Nepal klättrar du upp för ett träd. CL baseras på SMI och blir 14. Sedan klättrar du upp för Everest. CL baseras på FYS, och blir 12. Nånstans där ramlar du ner i en isspricka och blir tvungen att dra upp dig längs med repet. CL baseras på STY, och blir 10. Du lyckas dessutom förfrysa tårna i sprickan, vilket på grund av någon underlig anledning ger -3 på FYS. Under resten av klättringen på Everest så har du CL 7+5-3=9.

Komplicerat?

Åkej, vi tar en till. I Västmark är egenskaperna på skalan -4 till +4 och skickligheterna på +0 till +8, eventuellt mer. Min nobla fredlöse har en Fiende -3 (sheriffen av Nottingham), han är Förälskad +4 i jungfru Marian och han har Lejonhjärta +3. Dessutom är han God Bågskytt +2 och har skickligheten Bågskytte till +8 samt Enhandssvärd till +6. Observera att egenskaperna inte är så löjligt bundna till de vanliga BRP-tjofräsen. Det finns 107 egenskaper att plocka från, men man har bara de man har. Resten är 0.

Så, vid en viss skytteuppvisning så får han stifta bekantskap med en enorm idegranbåge. Stark är den egenskap som används, men den finns inte i listan ovan så den blir 0. Den fredlöse ska slå en tärning plus 0 +8 för att visa hur han kan hantera den. Vid den vanliga bågskyttetävlingen så är det bara God bågskytt som används, så han ska slå tärning +2 +8. Sedan får han reda på att vinnaren får en puss av jungfru Marian, och det gör ju att Förälskad ska användas, dvs tärning +4 +8 - Robban gör sin bästa uppvisning nånsin. Därefter så bryter tumultet ut och sheriffen börjar slåss med den fredlöse. Då blir det tärningen -3 +6. När hans kamrater hamnar i knipa på grund av bråket så försöker den fredlöse vinna tid så att de ska hinna undan, och ger sig återigen kast med sheriffen för att dra uppmärksamheten till sig. Då blir det tärningen +3 +6.

Så inte behövde det vara realistiskt heller.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Angående tempsänkning av värden

Jag är med dig Krille. Men. Att klättra upp för Everest är inte ett Frädighetskast utan ett äventyr. men du menade väl bara på fenomenet. En klättring upp för everest inbegriper många grundgenskaper. En klättring upp för ett träd inbegriper i min mening SMI STO (i negativ bemärkelse och sen hat vi det där med STOs vara eller icke vara) och STY. FYS anser jag inte ingår i Klättra utan dras av under klättringens gång på FYS-Poäng (som jag har). Nu gillar du inte sekundära värden vilket gör att detta inte är i din smak.

Skulle man anse att en grundegenskap som inbegrips av färdigheten absolut inte har med saken att göra så får man skala av den i så fall. Men det blir också fel. utövnadet av en färdighet anser jag består av felra grundegenskaper som kanske spelar olika mycket roll men som är inbegripna i utövandet. Ett färdighetsutövande är ofta en kombination av flera olika saker vilket kan göra att flera grundegenskper är befogade. Vilket man kan göra i ditt fall också genom att ta ett medelvärde på de inblandade grundegenskpaerna.

Om man ser till helheten så eliminerar ditt system de fall där man absolut inte använder sig av en inblandad egenskap som BRP systemet påbjuder. Därför är ditt system (eller vem som nu kommit på det) snäppet bättre. Erkännes.

Systemet är ganska intressant: Västmark. Med egenskaper eller attribut. Jag hade npog funderat över det ganska noga om jag starat mitt spel idag. Men SC är inte så dumt det heller serrö. :gremwink:
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Min tanke med just denna förändring var att försöka ge en förklaring till varför en rollperson ser ut som den gör. Dvs om rollpersonen har hög SMI så har den det eftersom den under sin uppväxt ägnat sig åt sådana saker som förbättrar smidigheten. Alltså borde det "synas" i rollpersonens färdigheter redan när spelet börjar.

Helst av allt så skulle jag vilja se ett system som flätar ihop grundegenskaperna med färdigheterna på ett sätt som innebär att grundegenskaper höjs då färdigheter som baseras på just den grundegenskapen höjts tillräckligt mycket. Via ditt FV ökar grundegenskapen. En elitgymnast med högt FV i gymnastik har hög SMI. Så om du har högt FV i Gymnastik så har du hög SMI helt enkelt.

Färdigheterna borde alltså få vara med och bestämma värdet på grundegenskaperna.

Palladiumsystemet har väl tankar i denna riktning om jag inte minns fel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Jag har för mig att Millenium's End hade några färdigheter vars syfte var just att höja grundegenskaper (body-building och akrobatik, typ).
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Men det iinebär ju att om du köper upp dig i Gymnastik till en skyhög nivå så höjer du smi med säg fem poäng. Om man nu i BRP system har sekundära värden så kommer ju de värden som baserar sig på smi också höjas med x. Och det är inte helt säkert att de gör bara för att man är bra på gymnastik. Tex kan SMI basera vapenfärdigheter. DE blir nog itne så mycket bättre för att man har bra i gymnastik.

Dessutom inträder en annan bug. Du kan köpa upp dig i FV för att höja andra värden. Antag att gymnastik kostar 1 poäng att köpa. Då blir det en billig kostnad för att höja andra sekundära värden.

man kan ju avstå från sekundära värden men det gör att grundegenskapernas enda funktion blir motståndsslag vilket gört dem ganska tråkiga om man inte bygger spelet på dessa.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Om man nu i BRP system har sekundära värden så kommer ju de värden som baserar sig på smi också höjas med x. Och det är inte helt säkert att de gör bara för att man är bra på gymnastik. Tex kan SMI basera vapenfärdigheter. DE blir nog itne så mycket bättre för att man har bra i gymnastik.

Ne. Men man gör ingen skillnad på olika typer av smidighet utan sammanfattar allt i grundegenskapen SMI. Men jag kan tänka mig att vissa grundprinciper slår genom i de flesta färdigheter som är baserade på just SMI. Balans, snabbhet och koordination är ju storheter som man har nytta av både i vapenlek och gymnastik. Alltså är det SMI man delvis har tränat då man tränade gymnastik. Därför tycker jag att SMI borde höjas om färdigheten 'Gymnastik' höjs.

Då blir det en mer naturlig koppling mellan hur människan fungerar i vår verklighet och i rollspelet. Vill du bli en smidigare människa (rent fysiskt) så träna din smidighet. Det känns så barockt att mästerakrobater i (vissa) rollspel har dålig SMI, när det absolut inte är så i verkligheten.

Dessutom inträder en annan bug. Du kan köpa upp dig i FV för att höja andra värden. Antag att gymnastik kostar 1 poäng att köpa. Då blir det en billig kostnad för att höja andra sekundära värden.

Samtidigt kan hävda att färdigheter som är lätta att lära sig (typ 1 i kostnad) inte tränar grundegenskapen särskilt mycket. Dvs det är inte någon större utmaning att lära sig färdigheten och då kräver den heller inte särskilt mycket i form av grundegenskap. Inlärningsprocessen ställer med andra ord inte särskilt höga krav på grundegenskapen. Dvs färdigheter som är svåra att lära sig, tränar samtidigt grundegenskapen, det är delvis därför den är så svår att lära sig.

I EDD har baschansen en ganska liten inverkan på färdighetens totalkostnad.

man kan ju avstå från sekundära värden men det gör att grundegenskapernas enda funktion blir motståndsslag vilket gört dem ganska tråkiga om man inte bygger spelet på dessa.

Inte enda funktion. De beskriver också till viss del rollpersonen. Men jag tycker inte att exempelvis BC i EDD skall strykas bara för att grundegenskaperna ökar. Jag hävdar att det blir lättare att lära sig SMI baserade färdigheter om man redan är bra i andra SMI baserade färdigheter.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Samtidigt kan hävda att färdigheter som är lätta att lära sig (typ 1 i kostnad) inte tränar grundegenskapen särskilt mycket. Dvs det är inte någon större utmaning att lära sig färdigheten och då kräver den heller inte särskilt mycket i form av grundegenskap. Inlärningsprocessen ställer med andra ord inte särskilt höga krav på grundegenskapen. Dvs färdigheter som är svåra att lära sig, tränar samtidigt grundegenskapen, det är delvis därför den är så svår att lära sig.

Okej, men det gör det ganska komplicerat då man höjer färdigheter. Du måste hålla reda på vilka färdigheter som höjer vilka grundegenskaper med hur mycket i olika intervaller (om de nu påverkar grundegenskperna).

Ne. Men man gör ingen skillnad på olika typer av smidighet utan sammanfattar allt i grundegenskapen SMI. Men jag kan tänka mig att vissa grundprinciper slår genom i de flesta färdigheter som är baserade på just SMI. Balans, snabbhet och koordination är ju storheter som man har nytta av både i vapenlek och gymnastik. Alltså är det SMI man delvis har tränat då man tränade gymnastik. Därför tycker jag att SMI borde höjas om färdigheten 'Gymnastik' höjs.

Ja men om du nu tränar vighet i en sport tex höjdhopp så borde inte din precission ifråga om att avfyra ett vapen påverkas närmvärt. Däremot bode en färdighet som klättra påverkas i takt med att FV för Höjdhopp ökar. Åtminstone lite. På grund av att man har en del av SMI inblandat där.

Då blir det en mer naturlig koppling mellan hur människan fungerar i vår verklighet och i rollspelet. Vill du bli en smidigare människa (rent fysiskt) så träna din smidighet. Det känns så barockt att mästerakrobater i (vissa) rollspel har dålig SMI, när det absolut inte är så i verkligheten.

Jag håller med. Men! DEt beror ocjkså på hur mycket man använder sina grundegenskaper i spel. Iofs har de (i a f i mitt spel) en påverkan då det gäller at köpa nya färdigheter. Här skulle man kunna bygga upp ett system som du gör gällande. Dels påverka de färdigheter man redan har som baseras på SMI och dels grundegenskapen SMI. Men här någonstans går nog min gräns för krånglighet att hålla reda på värden.

Jag har också tänkt att en grundegenskap är väldigt svårt att höja. Iofs motsvarar 1 grundegenskaps poäng ett visst antal färdighetspoäng så det är ju lätt att räkna ut. Jag har delvis valt att inte påverka grundegenskaperna på det sätt som du gör gällande (även om jag medger att det finns ett mått av realism i det) pga man lätt kan börja bli bra i väldigt många andra saker. Jag har en del värden som är beroende av varandra vilket gör att ditt system kan skapa väldigt bra rollpersoner på kort tid då grundegenskapers höjning kan påerka en hel del.

Man kan designa ett sånt system kanske iofs och ha som en frivillig regel. Jag tycker inte det är fel tänkt men jag tror att systemet måste anpassas till regelverket och spelets filosfi och grundtanke i övrigt. Filosofikst va?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem

Okej, men det gör det ganska komplicerat då man höjer färdigheter. Du måste hålla reda på vilka färdigheter som höjer vilka grundegenskaper med hur mycket i olika intervaller (om de nu påverkar grundegenskperna).

Ja, på samma sätt som du måste hålla reda på vilka grundegenskaper som höjer vilka färdigheter med hur mycket i olika intervaller idag i EDD. Hur mycket SMI kan höjas blir någon slags funktion av färdighetskostnad och färdighetsvärde.


Ja men om du nu tränar vighet i en sport tex höjdhopp så borde inte din precission ifråga om att avfyra ett vapen påverkas närmvärt.

Det verkar rimligt. Men frågan blir då: Skall dessa två färdigheter vara baserade på samma grundegenskap?
Dvs om de nu är så olika att mästarnivå i den ena inte på något sätt påverkar den andra. Och hur bred blir då SMI, när den i ena fallet omfattar vighet och i andra fallet öga-hand koordination?
Behöver du en ny grundegenskap eller skall färdigheten 'Pistol' baseras på något annat än SMI?


Jag har också tänkt att en grundegenskap är väldigt svårt att höja. Iofs motsvarar 1 grundegenskaps poäng ett visst antal färdighetspoäng så det är ju lätt att räkna ut. Jag har delvis valt att inte påverka grundegenskaperna på det sätt som du gör gällande (även om jag medger att det finns ett mått av realism i det) pga man lätt kan börja bli bra i väldigt många andra saker. Jag har en del värden som är beroende av varandra vilket gör att ditt system kan skapa väldigt bra rollpersoner på kort tid då grundegenskapers höjning kan påerka en hel del.

Det hela handlar rätt mycket om hur stor påverkan grundegenskapen får på det slutgiltiga FV't. Eftersom jag hela tiden utgår från EDD i mitt resonemang så är inte det något större problem för mig. Dessutom så kräver ett system som medger höjning av grundegenskaperna en hel del genomlysning för att inte skapa just de problemen som du ser. Det som jag i huvudsak såg som trevligt med ett system där färdighetsvärde påverkar grundegenskap är att grundegenskapen förklaras och blir inte i sitt sammanhang underlig. Dvs akrobater är smidiga. Inte på grund av någon skum förklaring att de har bättre gener, utan för att de faktiskt tränat sin smidighet som en konsekvens av att de tränat gymnastik.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: EDD:s magisystem

I usagi löste jag det oerhört enkelt faktiskt. :gremsmile: I usagi är alla magiker shintoistpräster och shintoister får inte vara orena när de gör magi (eller över huvud taget egentligen). Dvs ingen kontakt med blod eller annan orenhet. Ett lik innebär både att personen är spirituellt oren och blodig (oftast) och därmed är kontakt med honom ganska farligt för magikern.

Annars så kan ju återupplivningen lika gärna göra personen till en odöd? Eftersom själen har försvunnit. Eller så måste personen så extremsvåra slag för att för det första läka kroppen, sedan få den att börja leva och till sist för att binda själen till den igen.

Dessutom fördelen med att vara SL är att om du hittar en någorlunda logisk förklaring och bestämmer att det är på så sätt så kan inte spelarna klaga.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: EDD:s magisystem

O ja, det finns liksom tusen varianter på att lösa det dilemmat (varianten med själen valde jag till nästa spelmöte, när jag också hunnit läsa om dödsrikena i Trudvang), men jag hade inte alls tänkt på saken och lät det bero tills spelmötet var över. Det är ju så speltestning går till :gremwink:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
true to the root (nt)

att det är så speltestning går till asså.. ba.. typ!

för er som är intresserade så har jag förresten beställt skivor från USA:

$10.99 Lone Ranger - M16 (1982) Hit Bound/Channel One
$21.99 Cedric Brooks & The Light Of Saba (2 LP) Honest Jons
$5.99 Prince Alla - Only Love Can Conquer (1976-1979) Freedom Sounds
$25.99 Various - Studio One Story (2 LP) Soul Jazz Records
$9.99 Wailing Souls - Wailing Souls (1976) Studio One
$9.99 Yabby U - Chant Down Babylon (1976) Vivian Jackson
$13.99 Dry & Heavy - King Jammy Meets Dry & Heavy (all dub) Green Tea
$10.99 Scientist - Rids The World Of The Evil(1981) Greensleeves
$5.99 Yabby U - Deliver Me From My Enemies (1974-1977) Vivian Jackson

mycket bra grejjer och ebreggae.com är svinbilliga!
 
Top